Gerucht: PlayStation 6-handheld is net als Switch hybride
PU.nl
Nieuws

Gerucht: PlayStation 6-handheld is net als Switch hybride

De handheld zou dus zowel draagbaar als via de televisie gespeeld kunnen worden

Er zijn nieuwe details gelekt over de PlayStation 6-handheld die Sony mogelijk in ontwikkeling heeft. Het apparaat zou net als de Switch en Switch 2 een hybride worden, en dus niet alleen in handheldvorm gespeeld kunnen worden, maar ook via de televisie.

Dat claimt de over het algemeen betrouwbare YouTuber Moore's Law is Dead. Hij deelde begin deze maand ook al informatie en mogelijke (vroege) specificaties van zowel de handheld als de PlayStation 6 zelf. Volgens geruchten zou Sony de volgende generatie namelijk twee systemen uitbrengen: een traditionele console en een hybride, vergelijkbaar met de Switch en Switch 2.

De hybride handheld zou de codenaam 'Canis' dragen en mogelijk gelijktijdig met de reguliere PlayStation 6 verschijnen – wellicht in het najaar van 2027 of begin 2028. Volgens nieuwe informatie die Moore's Law is Dead verkregen zou hebben, is het in ieder geval zeker dat de handheld op een televisie aangesloten kan worden. "Deze handheld kan 'gedockt' worden, net als de Switch 2", zo claimt hij. Hij beweert ook dat de handheld, wanneer deze via de televisie games afspeelt, krachtiger is dan een PlayStation 5.

Hoewel begin deze maand dus al een aantal specificaties zijn gelekt, geeft Moore's Law is Dead nu nog iets meer informatie. De handheld zou een AMD-APU met vier Zen 6c-cores hebben, en daarnaast nog twee cores die gereserveerd zijn voor systeemtaken. De handheld zou ook haptische feedback kunnen geven, net zoals controllers, en een M.2 SSD-slot hebben.

Tot slot meldt Moore's Law is Dead dat hij gebaseerd op bovenstaande specificaties schat dat de PlayStation 6-handheld rond de 500 dollar (omgerekend rond de 428 euro) gaat kosten. Nogmaals: het bestaan van deze hybride PS6-handheld is door Sony nog niet bevestigd – dus ook niet de eventuele prijs.

94 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Riyakuya
01 september 2025 - 08:12

Als het apparaatje daadwerkelijk 500 euro gaat kosten zou dat wel een hele mooie prijs zijn. Dat het ook hybride is zal denk ik voor niemand als verassing komen, dat is immers de trend nu en ook vaak standaard al in hardware ingebouwd.

Sledge
30 augustus 2025 - 10:21

Wow volgens mij iets gemist 😅 €500 voor een handheld die krachtiger is dan een PS5 kan ik me niet voorstellen.

JaccoPeek
30 augustus 2025 - 08:52

Eén ban uitgedeeld, er volgen er meer als het weer uit de hand loopt. Overigens is een nieuw account aanmaken niet toegestaan, dat resulteert ook in een ban.

MooiMan
30 augustus 2025 - 11:34
Antwoord aan  JaccoPeek

Mijn oprechte excuses. Ik liet me weer eens meeslepen. Ik ga dat niet meer laten gebeuren.

keenan
31 augustus 2025 - 10:06
Antwoord aan  JaccoPeek

Waarom word alleen eeeries gebanned eigelijk ?
Had niks mee gekregen maar na jouw comment alles doorgelezen en vond de andere ook wel irritant

obi-twan kenobi
30 augustus 2025 - 02:09

Tonight on the Jerry Springer show: Console Wars gone Wild! Let’s welcome our guests Mooiman, Kroepie and Eeries! Jerry, Jerry, Jerry!!!

TheMorry
30 augustus 2025 - 00:57

Holy shit lol de hele discussie hieronder slaat nergens op. Fucking relax. Haha

Ontopic: mocht het waar zijn dan zal ik zowel de hybrid als de normale console kopen. Ik hoop dat de hybrid ook als controller gebruikt kan worden voor de main ps6. Daarnaast hoop ik dat het dezelfde design heeft als ps portal. Want de ps portal is in concept een geweldig idee. Een ps5 controller met een scherm er tussen. Maar het miste enkele functies zoals Bluetooth. Als ik 2 meter van mijn ps5 vandaan zit waarom moet de verbinding via de wifi?! Een SSD kaart om bepaalde games op te zetten zou ook fijn geweest zijn voor wanneer je in een land ben waar het internet slecht is. Maar omdat mogelijk te maken heeft het natuurlijk een videokaart etc nodig.

Dus voor mij, mocht het waar zijn, ga ik die nieuwe consoles halen.

En gasten wat boeit het dat Sony dit idee van nintendo gebruikt of steelt. Het switch concept is gewoon een geweldig idee.

WinNow
29 augustus 2025 - 23:51

Een gerucht over wat er misschien komt is alweer genoeg voor de Kroepie/Mooiman/Eeries om over los te gaan. Wat een parels van de community.

Mister Frowdo
30 augustus 2025 - 00:01
Antwoord aan  WinNow

Parels voor de zwijnen!

Ericattack
29 augustus 2025 - 22:24

Er zijn tijden geweest dat iemand die zich minder misdraagt als EEERIES een ban kreeg…..

En is het mogelijk om een functie in te bouwen dat je reacties van een enkel persoon kunt uitschakelen zodat je die niet te zien krijgt?

Mister Frowdo
30 augustus 2025 - 00:00
Antwoord aan  Ericattack

Ik vind het vooral eng als je kijkt naar de tijdstippen van de reacties. Als je elk kwartier zit te kijken of er een tegenreactie is en daar absoluut op moet blijven reageren met een tekst ter grootte van een boek, vraag ik me af of er geen therapeutisch momentje ingepland moet worden. Of een groepsknuffel?

Ericattack
30 augustus 2025 - 10:07
Antwoord aan  Mister Frowdo

Inderdaad. Een goede constatering

JumpMelvin123
29 augustus 2025 - 19:45

Wat een gezeik weer hieronder in de reacties! Heeft nou serieus niemand respect voor elkaar😕.

Mister Frowdo
29 augustus 2025 - 19:14

Ik vind het bizar hoe er zo’n heisa kan ontstaan over iets dat nog niet eens aangekondigd is met absolute zekerheid. Ook is er bij mij totaal geen hype omtrent de PS6 of een gekoppelde handheld. Er zijn deze generatie te weinig goede exclusieve games geweest om al te denken aan een volgende generatie aan consoles.

Ook lees ik hieronder de vergelijking met de periode van de PSP. Ik wil zeker niemands roze bubbel doorprikken, maar ik vrees er voor dat Sony ooit nog zo’n tof systeem met exclusieve games kan maken voor een handheld. Dat is namelijk net de reden om zo’n handheld systeem aan te schaffen.

Tegenwoordig worden alle games gekoppeld aan een console, dus zal je hier wellicht moeten kiezen tussen twee versies van dezelfde game, eentje met betere resolutie en prestatiemogelijkheden dan de standaard consoleversie. Dit, tenzij men net zoals bij de Switch 2 het toestel kan docken in een basisstation. Dit wordt gespeculeerd als feit en zorgt hier duidelijk voor verhitte discussies. Er zijn hier sommigen die blijven reageren alsof ze aandelen hebben bij de fabrikant.

Frostinator
29 augustus 2025 - 19:29
Antwoord aan  Mister Frowdo

Damn. Dat dus.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 19:46
Antwoord aan  Mister Frowdo

Exclusief games ontwikkelen gaat niet gebeuren. Het is ook niet iets wat Nintendo nog doet gezien ze naar een enkel product zijn gegaan en niet een console en handheld los van elkaar. We zijn in een compleet ander tijdperk waar alles “connected” is en niet meer dedicated. Pc handhelds zijn ook geen dedicated devices waar games voor worden ontwikkeld. Deze delen ook gewoon de bestaande libraries die al te vinden zijn op de pc. De mogelijkheden om het te kunnen koppelen met externe schermen is een logisch gevolg, omdat al die systemen ook krachtiger zijn geworden. Waar je vroeger meer kabels nodig had, zorgt een enkele poort nu voor alle output, voor zowel video, geluid, data overdracht of zelfs netwerk.

Dat er eventueel een mogelijkheid komt voor mensen om de handheld met een tv te koppelen, gezien wordt als “aanval op de Switch”, vind ik vooral absurd. Het zou eerder apart zijn geweest als die mogelijkheid er niet eens was, terwijl elke handheld die mogelijkheid heeft vandaag de dag.

Edmar
29 augustus 2025 - 18:22

Shit ik had popcorn moeten halen 🤣

Frostinator
29 augustus 2025 - 18:26
Antwoord aan  Edmar

No kidding, het circus is weer in de stad hoor. Het aantal comments haalt het nog niet ivm de Veilguard en AC Shadows reviews, maar het aantal woorden gaat er makkelijk overheen gok ik :’)

MooiMan
29 augustus 2025 - 18:11

Is het mogelijk dat we een block- of negeerfunctie krijgen op deze site? Ik wil bepaalde idioterie niet meer op m’n scherm zien namelijk.

Kroepie
29 augustus 2025 - 19:58
Antwoord aan  MooiMan

Misschien moeten we gewoon zeggen dat je stil moet zijn, hij denkt zelf dat het werkt

MooiMan
29 augustus 2025 - 23:03
Antwoord aan  Kroepie

@KROEPIE

I see what you did there, hehe. 🤭

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 22:08
Antwoord aan  MooiMan

Als de redactie ook de moeite neemt om dan even de reacties door te nemen, zullen ze er ook achter komen dat jij zelf de discussie aan bent gegaan op 2 manieren met mij. Dan kan je niet slachtoffertje gaan spelen. Meneer krijgt zijn zin niet, dus dan doen we het dus zo? Want zo komt het wel over. Als je op mij reageert, kan je ook een reactie terug verwachten. Geen idee waarom jij denkt dat een discussie zou eindigen nadat jij hebt gereageerd.

Dat kroepie überhaupt het lef heeft om hier zijn mond op te trekken. Iedere reactie van jou hier is gericht en op de man op mij. Dus geen idee hoe jij denkt hier een slaatje uit te kunnen halen voor jezelf?

Kroepie
29 augustus 2025 - 22:14

“ Dat kroepie überhaupt het lef heeft om hier zijn mond op te trekken. Iedere reactie van jou hier is gericht en op de man op mij. Dus geen idee hoe jij denkt hier een slaatje uit te kunnen halen voor jezelf?”
Lol, wat heeft dat met lef te maken? Zou ik ergens bang voor moeten zijn dan?
Een slaatje uit slaan, uit een ‘discussie’ op het internet? Hoe dan?

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 22:22

Dat is precies het punt. Jij bent hier in dit nieuws item gekomen, zodat je weer kom komen zeiken, tieren, stoken en uitlokken. Ik weet niet of je achterlijk bent, maar je comments hier zeggen genoeg, tenzij er iets mis is met je geheugen?

Kom niet hier weer zoals gewoonlijk doen alsof je neus bloed. Jij was toch die zogenaamde persoon die zei dat het hier nooit eens normaal kon gaan. Echter keer op keer ben je zelf de gene die komt stoken en de aanstichter ben. Wel frappant toch, dat wanneer ik reageer jij opeens overal opduikt? Naja frappant, je doet het overduidelijk met opzet, en ik vind het vreemd dat als jullie toch de redactie om van alles vragen, hun dit nog niet is opgevallen. Je weet wel, die mensen die eerst schoppen en daarna snel achter mama gaan staan.

Voor de rest laat ik hierbij.

Kroepie
29 augustus 2025 - 22:28

Ja heel geheimzinnig allemaal. Als jij er bent, ben ik er ook. Wacht misschien ben ik jou wel, in je hoofd.
Je zou voor de grap ook eens kunnen teruglezen hoe je zelf discussieert in plaats van alleen maar anderen de schuld geven.
Advies van jezelf aan jezelf…

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 22:42

“” Wacht misschien ben ik jou wel, in je hoofd.”

Aah, ja laat ik je even helpen met “rent free”.

”’Kroepie
29 augustus 2025 – 19:58
Misschien moeten we gewoon zeggen dat je stil moet zijn, hij denkt zelf dat het werkt””

”’Kroepie
29 augustus 2025 – 16:55
Hermen Hulst zal gerust kunnen slapen, Eeeries is on the job”’

”’Kroepie
29 augustus 2025 – 16:50
Nee hij leest niet, doordrammen kan ie wel”’

”’Kroepie
29 augustus 2025 – 16:57
Dat is wat ie altijd doet, moving goalposts en woorden in de mond leggen. Eeeries ten voeten uit”’

”’Kroepie
29 augustus 2025 – 17:44
@Eerries wat een taal weer, zo kennen we je weer Eeeries.”’

Ik laat de andere reacties van je even achterwege omdat ik daar op reageerde. Dit zijn alle reacties waar je kwam om te stoken. Nu kan je heel leuk en bijdehand gaan doen hier, door van alles erbij te halen.

Maar even een vraag aan je. Wat dacht je eigenlijk (en wees eerlijk), hiermee eigenlijk te bereiken? Wat voegen je comments hier nou toe? Is dat niet overduidelijk het doel om iets uit te lokken?

Volgens mij zijn we volwassen genoeg om hier een einde aan te maken. Ik heb je heel vaak netjes gevraagd om ermee op te houden. Maar schijnbaar neem je daar geen gehoor aan. Dus ja bij deze laat ik het aan de redactie over om te beslissen. Willen ze mij bannen, prima dan is het ook wel duidelijk waar deze community naartoe is. Want als ik kijk hoe mensen hier in het verleden zijn behandelt, dan verbaasd het me ook niet hoeveel mensen hier zijn vertrokken.

Een periode kon je opeens heel normaal doen, maar schijnbaar krijg je hier een kick van? Dus mijn vraag is het nu eens een keer klaar?

Kroepie
29 augustus 2025 - 22:50

Ja man, je leeft rent free in je eigen hoofd, helemaal geobsedeerd door jezelf.

Esthar
29 augustus 2025 - 23:04

Thanks boys – kon niet slapen, maar jullie uitwisseling doet wonderen 👍

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 23:04

Je kinderachtige gedrag gaat je hier niet helpen als je dat dacht. Je laat alleen maar blijken wat je doel hier is, en je ontkent het ook niet eens dus.

MooiMan
29 augustus 2025 - 23:04

@KROEPIE

Laat ‘m lekker onzin verkondigen en negeer ‘m gewoon. Dat gaat ik vanaf nu ook doen.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 23:17

@Kroepie @Mooiman:

Huisregels:

”’3. Respecteer elkaars mening
Het kan zijn dat je het niet eens bent met een mening van iemand anders. Prima, laat dit ook zeker blijken, maar verval niet in het uitschelden of beschuldigen van anderen. Hierdoor ontstaan vervelende welles-nietes-discussies waar niemand wat aan heeft. Opruiend gedrag wordt niet geaccepteerd en resulteert in verwijderde berichten of een ban.””

Ik ben net zo schuldig aan het door reageren, maar dat jullie net doen alsof het allemaal aan mij ligt gaat wel erg ver nietwaar? Notabene kiezen jullie beiden ervoor om op mij in eerste instantie te reageren, en dat was niet andersom.

Dus ben ik medeplichtig…ja. Heb ik het veroorzaakt?…dacht het niet als jullie even je eigen reacties naleest.

Dus misschien weer normaal doen?

Kevin L
29 augustus 2025 - 17:28

Day 1! Zoals voorspeld ook 👊
Hybrids zijn de toekomst. PS6 en X|S2 van AI-soft zijn de laatste home console only’s. Ik had gisteren al gedeeld dat de PS5 sales al zijn gehalveerd wereldwijd en zelfs gedriekwartiseerd (😎) in Japan. Dus enige logische zet ook dit voor Sony.

Ik vind t ook pas kopiëren als ze ook joycons met motion/gyro/mouse controls e.a. Nintendo foefjes erop zetten.

Dit beestje bewijst ook dat deze komende gen volledig cross-gen gaat zijn (incl. S2).

Dusss hybrids for (all!) the playaarss! ✌️

Oh en Switch 2 en S2 Pro Oled met Frame Gen krijgen ALLESSS! 😇

Kevin L
29 augustus 2025 - 17:58
Antwoord aan  Kevin L

Zelfs al hebben we over 20 jaar gratis no inputlag cloudgaming.. dan nòg willen mensen een native hybrid om in het vliegtuig, op t strand zonder wifi of in t buitenland waar je niet wilt betalen voor netwerk te kunnen gamen.

Duss the future is native hybrid! 🙏🙌

Kevin L
29 augustus 2025 - 17:19

De meeste slechte huwelijken beginnen tegenwoordig op Tinder, maar pu.nl kan blijkbaar ook een hotbed zijn voor dat soort type romantiek 😆🤪

hamsterdans
29 augustus 2025 - 16:25

De playstation edison

Undefused (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:02

Pff lekker origineel om ook een hybride console op de markt te zetten. Snap dat (sommige) handhelds op een tv aangesloten kunnen worden.
Maar een handheld plus dock op de markt zetten net als Nintendo is wel een beetje creatieve armoede terwijl Sony het helemaal niet nodig heeft om de concurrenten te kopiëren.
De PS6 zal vast bruut worden, die handheld van ze ook net als de psp en de vita toen, maar een console uitbrengen waarvan het concept schaamteloos gejat is van de concurrentie is wel een beetje triest.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:18

Dus je zegt eigenlijk dat alle pc handhelds en de Switch die mogelijkheid prima mogen hebben, maar Sony mag dat niet? De ROG Xbox Ally kan je ook docken met je tv en als “console” gebruiken? Is dat ook een probleem of dan niet?

“”Snap dat (sommige) handhelds op een tv aangesloten kunnen worden. “”

Oke dus je snapt het? Dan is er ook geen probleem toch?

“”maar een console uitbrengen waarvan het concept schaamteloos gejat is van de concurrentie is wel een beetje triest.””

Uhm het gaat om een handheld, niet over een console…lees nog een keer?

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:25

@EEERIES

Hij zegt eigenlijk hetzelfde als ik:
‘maar een console uitbrengen waarvan het concept schaamteloos gejat is van de concurrentie is wel een beetje triest.’
‘Het gaat erom dat het concept 1:1 gekopieerd wordt. Dus niet zozeer de technologie, maar meer de uitwerking.’

Dus het gaat niet per se om te technologie, want die bestaat al langer en kan op veel verschillende manieren toegepast worden, maar het gaat om het 1:1 kopiëren van het concept.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:36

Heel leuk dat je idd elke keer hetzelfde roept en verder ook niks. Dat maakt wat je roept in feiten ook niet echt relevant toch?

Je kan me nog steeds niet uitleggen wat het kopiëren hier dan is. Nogmaals, als PU het anders had beschreven zoals ik hieronder deed, had je dan nog steeds over hetzelfde gesproken? Of gaat het erom dat de SW2 als vergelijking wordt gebruikt, zodat iedereen weet waarover het gaat?

Wat in feiten nog steeds je argument irrelevant maakt.

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:39

@EEERIES

Ik heb het hieronder juist al heel duidelijk uitgelegd:

Het gaat om dit concept:
‘Ja — de Nintendo Switch (2017) was het eerste mainstream systeem dat dat exacte concept uitvoerde:
– Een draagbare handheldconsole
– Die je verticaal in een dock plaatst
– Waarna de TV-uitvoer naadloos wordt overgenomen
– En die je er weer kunt uittrekken om meteen verder te spelen in handheld-modus’

Van wat er nu “gelekt” is lijkt PS/Sony (bijna) precies dit Switch concept te gaan volgen en dat zou natuurlijk echt heel onorigineel zijn. Mocht het toch anders worden qua uitwerking, dan heb ik niks gezegd.

Overigens heeft de Legion Go S natuurlijk ook zwaar afgekeken bij de Switch ja, dat is wel duidelijk.

Esthar
29 augustus 2025 - 17:24

Yoo, weet je wat ik laatst las? Ga je niet geloven man, echt schaamteloos. Blijkbaar heeft Nintendo in de jaren ‘80 een console uitgebracht die je op een tv kon aansluiten. Hele vette sh*t. En weet je wat die apen bij Sony toen deden?!?! Die bouwden een console! Die je op tv kon aansluiten!!! Dat is toch niet normaal man…

MooiMan
29 augustus 2025 - 18:12

@ESTHAR

Ook op dat gebied was Nintendo inderdaad voorloper. 😉

Edmar
29 augustus 2025 - 18:23

@Mooiman

Was dat niet Atari?

Dea-Van-Seagal
29 augustus 2025 - 16:50

Gelukkig staat Eeries klaar met zijn playstation schild, dus zeg maar niets negatiefs.

Kroepie
29 augustus 2025 - 16:55
Antwoord aan  Dea-Van-Seagal

Hermen Hulst zal gerust kunnen slapen, Eeeries is on the job

MooiMan
29 augustus 2025 - 17:04
Antwoord aan  Dea-Van-Seagal

@DEA-VAN-SEAGAL

Hij weet ook wel dat de mensen die op hem reageren een goed punt hebben, maar toegeven… ho maar. Ik kraak PS ook helemaal niet af. Ik zeg alleen dat als zij Nintendo’s Switch concept (bijna) precies kopiëren dat dat dan onorigineel zou zijn, maar goed.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 17:21
Antwoord aan  Dea-Van-Seagal

Het docken van een handheld is geen “switch concept”? Het docken van een handheld bestond al voor de switch. Jij maakt ervan alsof het iets unieks is.

De aller eerste geruchten van een paar jaar terug, dat Sony zou werken aan een nieuwe handheld. Daar waren al geruchten dat het ook met de tv te koppelen was.

Compleet nutteloos dat jij hier met mij over in dicussie gaat. Het concept switch is, handheld/console + controllers verwijderen en koppelen. Dat concept wordt hier niet beschreven. Jij staart je blind op het “docken”, maar dat kan ook een hdmi kabeltje zijn, of is dat minder “erg”.

“”Hij weet ook wel dat de mensen die op hem reageren een goed punt hebben, maar toegeven”

Dat is geen punt die je maakt hoor lol.

@Kroepie: het is wel overduidelijk dat je altijd komt opdraven als je lekker kan zeiken op mij, maar verder niks toevoegt aan de discussie bv. Blijf gewoon stil.

MooiMan
29 augustus 2025 - 18:18
Antwoord aan  Dea-Van-Seagal

@EEERIES

Ik ga niet meer in discussie met eigenwijze en onwetende fanboys zoals jij. Een fijn weekend gewenst!

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 18:30
Antwoord aan  Dea-Van-Seagal

@Mooiman: Geen probleem toch? Ik ben het niet eens met wat je zegt. Daarmee moet je het doen en niet gaan huilen tegen de redactie. Je kiest er zelf voor om in discussie te gaan…

piposaurus
29 augustus 2025 - 15:52

Ik denk dat de handheld/ docking systemen de toekomst wordt. Op het gebied van graphics zijn we al voorbij het hoogtepunt denk ik ( helemaal gezien games van 10 geleden er mooier uitzagen dan vele huidige games imho). Belangrijkste is de performance en eventuele batterij duur.

MooiMan
29 augustus 2025 - 15:57
Antwoord aan  piposaurus

@PIPOSAURUS

Blijkt Nintendo toch weer de innovatieve voorloper te zijn!

EzioAuditoreDaFirenze (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 15:37

Kunnen ze zelf niks verzinnen of innoveren ipv altijd af kijken bij andere?
Ik ga het wel zeker kopen als dit waar is en mits hij dezelfde games kan afspelen als de normale ps6!

PsP was geweldig vroeger!

Word wel een interessante next gen met dit en de xbox die zogenaamd de Steam en Epic store zou krijgen!

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 15:44

Alle handhelds op de markt zijn letterlijk hybride? Wat dacht je, dat de Switch de enige handheld was die je op je tv kan aansluiten?

MooiMan
29 augustus 2025 - 15:54

@EEERIES

Het gaat er niet om of een apparaat hybride is of niet. Het gaat erom dat het concept 1:1 gekopieerd wordt. Dus niet zozeer de technologie, maar meer de uitwerking.

Mij boeit ’t persoonlijk overigens weinig, want hoe meer keuze hoe beter voor iedereen.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:08

Zelfs voor de Switch kon dat al, dus doen alsof zij het hebben bedacht is onzin. Alle pc handhelds kan je docken met je tv, voor de steamdeck kan je ook een dock kopen zodat je die naast je tv kan zetten en aansluiten.

Ik zie niks wat een “kopie” zou moeten zijn van de Switch? Heb je de Legion Go S weleens gezien? Zoek maar eens op en wat die pc handheld doet. Als je over “kopie” wilt praten. Wat uit het bericht maakt het een 1:1 kopie? De Switch kan je docken, dus een vergelijking met switch is dan niet raar, maar het is niet alsof Switch docken van een handheld heeft bedacht.

Ik zie een aantal comments hier, die het “hybride” concept schijnbaar niet snappen.

Als PU had geplaatst “Toekomstige PS handheld kun je ook koppelen aan de tv”, dan durf ik te wedden dat er opeens niks aan de hand was.

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:10

@EEERIES

‘Het gaat erom dat het concept 1:1 gekopieerd wordt. Dus niet zozeer de technologie, maar meer de uitwerking.’

Dus.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:25

@Mooiman:

En wat is gekopieerd? Ik hoor je niet bij andere handhelds dat ze iets gekopieerd hebben? Ik hoor niet van je dat de Legion Go S letterlijk de Switch 2 kopieert, met hun eigen versie van “joycons”

Het kunnen docken van een handheld is geen kopie van Nintendo, maar eerder iets wat gewoon logisch is. Of dat nou via een dock gaat of een mini HDMI poort op de handheld.

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:28

@EEERIES

Het gaat om dit concept:
‘Ja — de Nintendo Switch (2017) was het eerste mainstream systeem dat dat exacte concept uitvoerde:
– Een draagbare handheldconsole
– Die je verticaal in een dock plaatst
– Waarna de TV-uitvoer naadloos wordt overgenomen
– En die je er weer kunt uittrekken om meteen verder te spelen in handheld-modus’

Van wat er nu “gelekt” is lijkt PS/Sony (bijna) precies dit Switch concept te gaan volgen en dat zou natuurlijk echt heel onorigineel zijn. Mocht het toch anders worden qua uitwerking, dan heb ik niks gezegd.

Overigens heeft de Legion Go S natuurlijk ook zwaar afgekeken bij de Switch ja, dat is wel duidelijk.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:43

Dus het concept “kunnen aansluiten met tv is zo een “drama” en onorigineel”?

“”Van wat er nu “gelekt” is lijkt PS/Sony (bijna) precies dit Switch concept te gaan volgen en dat zou natuurlijk echt heel onorigineel zijn. Mocht het toch anders worden qua uitwerking, dan heb ik niks gezegd.”””

Lees jij iets over het kunnen los koppelen van “controllers”? Dat zou een kopie zijn en niet het kunnen connecten met je tv. Ik kan ook mijn iPhone connecten met mijn tv en mijn DualSense gebruiken als controller. Sterker nog ik kan zelfs een dock kopen voor de iPhone die te koppelen is met de tv? Heeft Apple nu ook alles afgekeken van Nintendo?

Maargoed zinloze discussie. Schijnbaar moest je weer iets doms roepen.

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:47

@EEERIES

Lees jij wel? Nogmaals: Het gaat niet om de technologie die erachter zit. Het gaat om de uitwerking van het concept. Die punten haal ik hierboven letterlijk meerdere keren aan. Als dat PS die punten ook zo exact heeft, dan is het gewoon een bijna complete carbon copy van de Switch en dus feitelijk onorigineel ja. Dat dan 1 ding anders is (bv. de controllers er niet af kunnen halen) doet daar niets aan af.

En ook nogmaals:
Mocht het toch anders worden qua uitwerking, dan heb ik niks gezegd.

Kroepie
29 augustus 2025 - 16:50

Nee hij leest niet, doordrammen kan ie wel

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:57

Ook ik lees prima. Het probleem is alleen dat wat jij roept totaal niet relevant is. Je doet namelijk alsof het iets “uniek” is vandaag de dag een handheld kunnen docken. Alsof het iets heilig is wat alleen de Switch kan. Geen wonder dat je negeert dat werkelijke handheld sinds de afgelopen 10 jaar wel een mode heeft om te docken. Voordat de Steamdeck er was, waren er als een shitload aan Chinese pc handhelds (enkele populaire), die ook precies deze mogelijkheden hadden. Hier praten we over voor 2020.

@Kroepie: Stil jij.

MooiMan
29 augustus 2025 - 17:02

@EEERIES

Je hebt m’n vraag beantwoord. Je leest inderdaad niet. Je hebt heel dat verhaal voor niets getypt, want het slaat nergens op m.b.t. mijn reactie. Fijne dag nog!

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 17:14

Enige wat ik lees is dat jij iets leest als “switch 2” en zegt “kopie kopie”. Maar je negeert het feit dat elke handheld gedocked kan worden, maar jij doet alsof het uniek is en alleen de Switch zou kunnen.

Dus ja je hele argument is totaal irrelevant. En daarom heb je nu niks te zeggen.

Kroepie
29 augustus 2025 - 17:36

@Eeeries sorry, wie denk je wel niet dat je bent met je ‘stil jij’ ?
Je hebt een beetje last van grootheidswaanzin denk ik. Lol. ‘Stil jij’.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 17:47

@Kroepie: Ja ik vind dat jij stil moet zijn. Je komt er alleen tussen om te stoken toch, of ben ik nou gek? Lees even je reacties en wat probeer je nou te bereiken?

Wat jij verder denkt zal me een rotzorg wezen. Dus idd wees stil als je niks te melden hebt, hypocriet. Jij bent typisch zo iemand die lekker veilig achter zijn schermpje alles durft te zeggen.

Wie denk jij wel niet dat je bent, kan ik beter vragen, aandacht tekort? Dat je nog steeds niet door hebt dat ik je eigenlijk probeer te negeren? Echter, dat kan je niet hebben volgens mij. Ik weet dat je me wilt laten bannen door dit soort dingen te doen. Het valt ook erg op dat jij altijd komt opdraven. Daarna ga je slachtoffer spelen als iemand van Gamer.nl ingrijpt. Dus bij deze ga door, maar je zal jezelf er vooral mee hebben. Hopelijk is het nu duidelijk waarom ik liever heb dat je stil bent (en dan zeg ik het nog netjes).

Van mij zal je ook geen reactie meer op je zien. Dus als je wilt stoken, ga je gang, wil je op de man reageren…ga vooral je gang.

Kroepie
29 augustus 2025 - 18:14

@Eeeries Lol, en ik weet vrij zeker dat jij werkelijk niets over mij te zeggen hebt. Je bent zo’n komisch persoon. Bedankt voor het lachen weer Eeeries

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 18:22

@Kroepie: Dat zeg je goed, want ik ben niet hier om te komen stoken op jou toch? Verschil is dat jij altijd bezig bent met mij. Schijnbaar boeit het je zoveel?

Goed dat je je eigen zwak gelul bevestigd, en dat je hier bent om te stoken en niets anders.

Kroepie
29 augustus 2025 - 18:46

@Eeeries misschien moet je nog een keer zeggen dat ik stil moet zijn, kijken of het dan wel werkt

Alucard2025
29 augustus 2025 - 15:31

Een handheld met HDR, VRR etc, SSD schijfje, 1080p
Daarnaast staat een flinke dock ter grootte van de PS5. Als je daar de handheld erin zet komt de echte kracht van de PS6 tevoorschijn. Het dock neemt de SSD dan over en gaat dan echt als een malle.
Jongens, ik ben voor.

Ericattack
29 augustus 2025 - 21:07
Antwoord aan  Alucard2025

Dat is de hoop inderdaad

themenace
29 augustus 2025 - 15:12

Het enige nieuwtje waar ik blij mee ben is dat ie een M.2 SSD-slot heeft (hopelijk de console ook). Dan kan ik mijn 4TB SSD gewoon blijven gebruiken. Ben er blij mee maar was wel een rib uit mijn lijf.

Mister Frowdo
29 augustus 2025 - 19:07
Antwoord aan  themenace

Een rib uit je lijf heeft ook zo zijn voordelen.

Luigi1985
29 augustus 2025 - 15:05

Hmmm mogen ze wel wat meer ‘leuke’ games maken want de rest van de games kan al op handheld gespeeld worden (Steam, S2, alle andere). De meeste ps-exclusives vind ik niet echt handheld-achtige games.

Frostinator
29 augustus 2025 - 15:03

Zit er zelf niet op te wachten dat Sony Nintendo gaat na-apen.

EzioAuditoreDaFirenze (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 15:38
Antwoord aan  Frostinator

Eerste wat ik ook dacht haha

Mr. Grand
29 augustus 2025 - 14:57

Hopelijk geen beperkingen voor PS6 games. Wil zo mooi mogelijke games spelen. Geen interesse in handheld gaming.

ali3n8tor
29 augustus 2025 - 14:55

De PSP was een megahit maar de verbeterde, sterkere psVita een megaflop (kon je ook “docken” op je tv met een psTV ) Dus waarom zou Sony zich branden aan wederom een handheld flop? Want ja, ik zie dit absoluut niet de ‘switch’ van Sony worden, of een publiek hebben wat zich hier op verheugt. (en das geen feit, maar een gevoel..)

Jambek
29 augustus 2025 - 15:27
Antwoord aan  ali3n8tor

Handhelds zijn hip tegenwoordig, misschien is de markt er nu wel klaar voor. Nintendo heeft het bewezen. Verschil is natuurlijk wel dat de Switch geen andere console op de markt heeft en Sony wel. Dus ik deel jouw verbazing (als dat het juiste woord is)

Ericattack
29 augustus 2025 - 21:05
Antwoord aan  ali3n8tor

De PSP was geen megahit. Er zijn er best een aantal verkocht, maar onder de prognose. Verreweg het ergste is dat de games niet verkochten.

gameliefhebber
29 augustus 2025 - 14:43

Is het dan de toekomst hybride consoles? Maar ze moeten ook zorgen dat ze zich volledig focussen op vette singleplayer games. Want anders krijg je qua first party games van eigen studio’s weer zo dramatische generatie.

NextGenDonkey
29 augustus 2025 - 14:54
Antwoord aan  gameliefhebber

Nee, want ze gaan naast de hybride ook een gewone console doen.
Op die handheld kunnen trouwens ook vette single player games draaien kijk naar de Switch 2 en Rog Ally en Steam Deck.

Jambek
29 augustus 2025 - 14:40

Ik zou denken dat ie wel een stukje duurder gaat zijn.

Ik vraag me wel af hoe deze zich gaat verhouden tot de reguliere PS6, speelt het dezelfde games? Moeten games dan zowel op de reguliere PS6 als op deze handheld speelbaar zijn?
Dan lijkt dat bijna weer op de Series S (minus de handheld functie), een zwakkere console naast een sterkere console.

-JK-
29 augustus 2025 - 14:39

Sony kan het niet maken om een nieuw console uit te brengen met graphics die minder zijn dan de Switch2. Ik hoop voor hun dat tie beter gaat presteren dan de Switch 2, anders gaan ze het zwaar krijgen.

NextGenDonkey
29 augustus 2025 - 15:14
Antwoord aan  -JK-

Ik verwacht een flink dock die de prestaties van de handheld een flinke boost geven dat je die optioneel kunt kopen voor €200,-.

EzioAuditoreDaFirenze (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 15:41
Antwoord aan  -JK-

Ik denk dat die handheld veel krachtiger gaat zijn dan de Switch 2. Daar twijfel ik geen seconde aan!

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:03

@EZIOAUDITOREDAFIRENZE

Dat mag ook wel als ie pas over +/- 2,5 jaar uitkomt, haha.

-JK-
29 augustus 2025 - 16:27

Voor die prijs word dat erg lastig, tenzij ze onder de inkoop prijs gaan zitten. We zullen zien, ze hebben iig een missie.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 15:46
Antwoord aan  -JK-

Dat lijkt me niet zo moeilijk. De Switch 2 is in feiten nauwelijks krachtiger dan de Steamdeck.

MooiMan
29 augustus 2025 - 15:53

@EEERIES

Incorrect. De Switch 2 is een stuk krachtiger dan de Steam Deck.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
29 augustus 2025 - 16:29

Ik zeg nauwelijks krachtiger en dat klopt gewoon. De SW2 is beter in docked mode, door de extra power, maar in handheld mode is de SW2 zeker niet altijd krachtiger dan de Steamdeck.

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:36

@EEERIES

Nu geef je meer context waardoor je bewering in een ander daglicht komt te staan. Had je dat eerder gedaan, dan was deze discussie niet ontstaan. Overigens ligt het er ook aan met welke versie van de Steam Deck je de Switch 2 vergelijkt, als we dan toch bezig zijn.

MooiMan
29 augustus 2025 - 16:51

@EEERIES

Ik reageer op jou hè, niet andersom. En feitelijk is de Switch 2 ook een stuk krachtiger, maar jij kwam daarna aanzetten met ‘docked mode’ en ‘handheld mode’. Ik bekijk het in z’n algemeen (dus gewoon het complete systeem), waarna jij de scope veranderde.

MooiMan
29 augustus 2025 - 17:05

@KROEPIE

Precies dat dus.