Neil Druckmann had zelf geen tijd meer voor derde The Last of Us-seizoen
PU.nl
Nieuws

Neil Druckmann had zelf geen tijd meer voor derde The Last of Us-seizoen

'Mijn tijd is beter besteed wanneer ik al mijn verantwoordelijkheden vanaf een hoger niveau aanpak'

Neil Druckmann, de baas van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog, heeft duidelijk gemaakt waarom hij niet meer meehelpt aan het aankomende derde seizoen van de HBO-serie gebaseerd op de reeks. Het komt er op neer dat hij er simpelweg geen tijd meer voor heeft.

Dat meldde hij in een interview met Variety, waarin hij de nieuwe game van Naughty Dog, genaamd Intergalactic: The Heretic Prophet, de meest ambitieuze game van de studio tot dusver noemde.

Eerder dit jaar werd al gemeld dat Druckmann afstand zou nemen van het creëren van de HBO-televisieserie gebaseerd op The Last of Us. De eerste twee seizoenen schreef hij samen met medeshowrunner Craig Mazin, en hij regisseerde ook een tweetal afleveringen. Die betrokkenheid oefent hij dus niet uit in het aankomende derde seizoen, dat in 2027 verschijnt.

"Ik keek naar wat er voor mij lag en hoe het volgende seizoen er mogelijk uit gaat zien, ook in combinatie met alle The Last of Us-dingen waar ik aan werk – niet alleen de serie. En met alle games waar ik aan werk – de meeste tijd ben ik kwijt aan Intergalactic: The Heretic Prophet, onze volgende grote IP voor Naughty Dog en PlayStation – is mijn tijd beter besteed wanneer ik al mijn verantwoordelijkheden vanaf een hoger niveau aanpak", zo stelde Druckmann in het nieuwe interview. Het is overigens niet duidelijk wat hij met "alle The Last of Us-dingen" bedoelde.

Druckmann vervolgde: "Ik waardeer echt hoeveel mensen bij Naughty Dog hebben geholpen toen ik vertrok om aan het tweede seizoen te werken. Ik heb vooral veel tijd aan de zesde episode besteed – voorbereidingen, schrijven, regie. Ik wist niet of ik dat nogmaals kon doen. Dus toen we rond die tijd klaar waren en serieus begonnen aan seizoen drie, was het een goed moment om mijn betrokkenheid opnieuw te beoordelen."

Druckmann gaf aan dat hij alleen over het derde seizoen zal "waken", maar zich niet meer bezig zal houden met de dagelijkse gang van zaken. "Ik hoop dat seizoen drie daardoor zo trouw mogelijk blijft aan het bronmateriaal, net zoals het eerste seizoen." Hoewel hij het niet direct zei, leek Druckmann hiermee de kritiek op het tweede seizoen te erkennen, dat volgens sommige fans teveel afweek van de kern van The Last of Us: Part 2.

32 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Benjaminben87
13 september 2025 - 13:21

Misschien ligt het aan mij, maar deze man komt op mij over als een arrogant kwalletje.

Het feit dat er geruchten gaan dat hij pronkt met het schrijfwerk van de eerste LOU-game, terwijl Bruce Straley en zijn team hier met name verantwoordelijk voor schijnen te zijn maakt dit niet veel beter.

Frostinator
13 september 2025 - 13:26
Antwoord aan  Benjaminben87

Ik zal nooit vergeten hoe hij een pic van Ellie tweette met de tekst “noem een fictief personage die meer geleden heeft dan haar.”
Elke keer als ik denk dat ik zelf de grootste ego heb hoef ik mezelf er alleen maar aan te herinneren dat Neiltje bestaat.

Benjaminben87
13 september 2025 - 18:58
Antwoord aan  Frostinator

Ja bah 😆 vreselijk toch, je weet ook precies wat voor collega hij op de werkvloer is.

Jai
13 september 2025 - 16:47
Antwoord aan  Benjaminben87

Is het ook! Wat een bullshit verhaal het 2e seizoen is keihard geflopt en aan die basis heeft deze koekenbakker gestaan. Als ze van het derde seizoen nog wat willen maken dan is hem aan de kant schuiven het beste wat je kunt doen.

Benjaminben87
13 september 2025 - 18:59
Antwoord aan  Jai

Haha klopt, tenzij ze er weer zo’n ‘hedendaagse’ schrijver opzetten.

Vind het wel sneu voor de actrice die zoveel shit krijgt. Ze acteert niet fantastisch, maar heeft haar script niet zelf geschreven. Dus haat lekker het personage, niet de persoon die haar speelt.

Biertje-erbij
13 september 2025 - 11:26

Seizoen 2 was gewoon veel slechter dan seizoen 1. Vermoed dat er wel meer speelt dan dat Neill geen tijd meer heeft.

Snap gewoon niet dat ze van zulk goed bronmateriaal niet gewoon iets verschrikkelijk goeds hebben weten te maken. Verkeerde castings, herschrijven van zaken die helemaal niet herschreven hadden moeten worden, ze maken er de fans pissig mee. Zo dom. Ben nu op het punt dat ik er niet meer naar uit kijk, maar dat derde seizoen (hopelijk de laatste) pak ik nog wel mee.

The_Stifmeister
13 september 2025 - 12:13
Antwoord aan  Biertje-erbij

Lovende recensies alom maar een klein groepje verwende fangirls blijft maar janken dat het een slechte serie is.

Frostinator
13 september 2025 - 12:24
Antwoord aan  The_Stifmeister

@stifmeister sorry man, maar iemand moet je het slechte nieuws geven: een groot deel van s2 was echt bagger. Kirsten Stewart acteerde nog beter in Twilight dan Bella Ramsey deed zonder de dynamiek met Pedro Pascal. En de finale was echt slordig geschreven.

The_Stifmeister
13 september 2025 - 13:17
Antwoord aan  The_Stifmeister

Ik vind alle negativiteit rond seizoen 2 zwaar overtrokken. Ja het was minder dan het eerste seizoen maar nog steeds mijlenver beter dan de andere game verfilmingen die het witte doek (of zwarte TV) hebben vervuild.

Frostinator
13 september 2025 - 13:19
Antwoord aan  The_Stifmeister

Ook daar kan ik het helaas niet mee eens zijn. Seizoen 1 ja, maar seizoen 2 deed zwaar onder voor Fallout, om maar een voorbeeld te noemen.

The_Stifmeister
13 september 2025 - 14:07
Antwoord aan  The_Stifmeister

Daar verschillen we toch echt van mening (wat trouwens prima is). Waar ik een beetje moe van word zijn die kneusjes die om het hardst gillen dat Ramsey eruit ziet als een mongool en daarom alleen al ongeschikt is om Ellie te spelen. Dat je haar acteerprestaties onder de maat vindt kan (niet mee eens, maar kan) maar dat iemand haar puur op haar uiterlijk afschrijft is gewoon sneu.

Frostinator
13 september 2025 - 14:24
Antwoord aan  The_Stifmeister

Ieder zijn mening idd. En wat betreft haar looks met je eens hoor, Ramsey afschrijven op haar looks is gewoon kortzichtig. Het gaat voor mij om het acteerwerk, om karakter en inlevingsvermogen.

Biertje-erbij
13 september 2025 - 17:05
Antwoord aan  The_Stifmeister

Dus omdat jij het overdreven vond moet je maar iedereen die het niks vond beledigen?

Biertje-erbij
13 september 2025 - 17:06
Antwoord aan  The_Stifmeister

En je doet het hier weer, iedereen die Bella niet goed vind lijken is maar een kneus? Ze is een waardeloze Ellie in looks en houding.

Frostinator
13 september 2025 - 17:30
Antwoord aan  The_Stifmeister

@biertje bedoelde er niets mee, denk alleen dat mensen haar face geen probleem zouden vinden als ze beter was in het vertonen van emotie.

Biertje-erbij
13 september 2025 - 17:43
Antwoord aan  The_Stifmeister

Ik bedoelde jou ook niet, maar stifmeister.

Mythanics
13 september 2025 - 17:46
Antwoord aan  The_Stifmeister

Mja, ze is er recent achter gekomen dat ze autisme heeft en mensen met autisme tonen over het algemeen anders hun emoties, weet ik zelf als autist zijnde. Dus kan ze zelf niet zoveel aan doen, tenzij je de opvatting zou hebben dat autisten niet mogen acteren, maar dat vind ik een te heftige stelling en enigzins discriminerend.

Frostinator
13 september 2025 - 17:53
Antwoord aan  The_Stifmeister

@biertje oh, nvm🥲

@Mythanics tuurlijk mogen autisten acteren, Ramsey heeft alleen de verkeerde rol gekregen. Ze lijkt vooral de ervaring te missen om de hoofdrol in haar uppie te dragen (of iig zonder Pedro)

Mythanics
13 september 2025 - 17:59
Antwoord aan  The_Stifmeister

Ik zelf vind wel dat autisten ook rollen mogen spelen van “gewone/neuro-typische” mensen. Net zoals je niet perse een homoseksueel persoon moet zijn om in een serie/film/game een homoseksueel persoon te spelen, maar misschien verschillen we daarin van mening dan.

Frostinator
13 september 2025 - 18:45
Antwoord aan  The_Stifmeister

@mythanics voor alle duidelijkheid, ja autisten kunnen alle rollen spelen. Maar nee, Bella Ramsey specifiek kan nog steeds niet acteren imo.

Benjaminben87
13 september 2025 - 19:22
Antwoord aan  The_Stifmeister

Tjah, want als jij iets kut vind wat ik leuk vind dan ben je gelijk een verwende fangirl. Mogen ze gewoon vinden toch?

The_Stifmeister
13 september 2025 - 22:38
Antwoord aan  The_Stifmeister

Als het bovengenoemde reden is niet. Dan is het verwend fangirl gejank.

Nogmaals (want kennelijk is begrijpend lezen moeilijk) prima als je de serie kut vindt omdat je het schrijf/acteer/regiewerk niks vindt maar als je het niet kan hebben dat er zaken aangepast moeten worden omdat je nu eenmaal niet een game 1-op-1 over kan zetten naar een televisieserie of als je Bella Ramsey eruit vindt zien als een mongool dan ben je wat mij betreft een jankende fangirl.

Benjaminben87
14 september 2025 - 08:46
Antwoord aan  The_Stifmeister

Enerzijds snap ik dat mensen graag hadden gewild dat er gekozen was voor een actrice die ook echt op het personage leek. En dit deed Bella natuurlijk voor geen meter. Niet in uiterlijk en niet qua persoonlijkheid. Daarover klagen maakt je niet verwend vind ik.

Maar om dan haar uiterlijk erbij te halen vanwege onvrede vind ik respectloos en oneerlijk naar de actrice. Aan haar acteerwerk zal ze moeten werken, maar dat ze achterlijke zinnen als ‘ i’m gonna be a dad’ uit moet kramen, daar heeft ze natuurlijk niets mee te maken. Dus mensen die de actrice daarom te kakken zetten zijn idd een stelletje jankerds.

Ik gok dat de serie juist beter was geweest wanneer ze de game meer los hadden gelaten. Bijna iedereen haat de keuze om een bepaald personage te laten vermoorden, dit hadden ze nu mooi kunnen ontwijken. Hebben ze helaas niet gedaan, dit waarschijnlijk omdat Druckman zsm van dit personage afwilde (net als destijds in de games, omdat hij naar verluidt pas echt begon te schrijven voor deeltje 2. Oftewel ; het personage van een andere schrijver moest baan maken voor meneers eigen ideeën. Maar das het gerucht, echter geloof ik daar wel in, gezien de arrogantie van de de man).

Mythanics
14 september 2025 - 10:06
Antwoord aan  The_Stifmeister

@Frostinator

Vind ik lastig te zeggen, we hebben geen echt andere voorbeelden van acteurs met autisme, maar misschien lees jij als neurotypisch persoon haar emoties en acteren anders. Dat moeten we gaan zien mochten er meer acteurs komen die open zijn over hun autisme en of het publiek die dan goed of slecht vind. Want misschien ligt het gewoon aan hoe ‘gewone’ mensen weer mensen met autisme lezen en dat moet dan geen probleem opwerpen voor hun kansen op een rol vind ik. Maar dat kunnen we nu nog niet doorslaggevend constateren. Dat het aan Bella Ramsey zelf ligt en niet aan hoe mensen haar autisme beoordelen.

Frostinator
14 september 2025 - 12:04
Antwoord aan  The_Stifmeister

@mythanics toevallig ben ik zo neurodivergent als maar kan, dus wat dat aspect betreft kan ik me wel inleven :’) maar ja we zijn als mensen meer dan onze eigenaardigheden, misschien is het ook gewoon een kwestie van smaak.

Kay
13 september 2025 - 11:09

De arrogantie druipt er vanaf.

T2000.2
13 september 2025 - 10:44

“Neil Druckmann had zelf geen tijd meer” Die Neil heeft het maar Druckmann.

Biertje-erbij
13 september 2025 - 11:24
Antwoord aan  T2000.2

ba-dum tsss!

Frostinator
13 september 2025 - 10:35

Met andere woorden, zijn verklaring is dat ie te belangrijk is voor de functie. Maar in realiteit is hij er waarschijnlijk afgeschopt omdat s2 slecht ontvangen werd :’)

MichelMusters
13 september 2025 - 10:55
Antwoord aan  Frostinator

Dat lijkt me sterk. Hij heeft de zesde aflevering van seizoen 2 geregisseerd, en fans van de games waren daar juist relatief positief over als ik het mij goed herinner.

Frostinator
13 september 2025 - 12:22
Antwoord aan  MichelMusters

Afl. 6 was idd goed, maar hij stond ook te boek als co-schrijver -en creator voor de hele show. Het is dan ook moeilijk te ontkennen dat hij niet deels een hand had in de mindere stukken.

MichelMusters
13 september 2025 - 13:58
Antwoord aan  MichelMusters

Natuurlijk is hij voor heel het seizoen medeverantwoordelijk. I’m just saying, het lijkt mij heel stug dat hij er van afgeschopt is.