Steam Machine en meer nieuwe hardware van Valve uit de doeken gedaan
PU.nl
Nieuws

Steam Machine en meer nieuwe hardware van Valve uit de doeken gedaan

Naast een nieuwe controller en virtual reality-bril

Valve, het bedrijf achter Steam, heeft drie stukken hardware onthuld. De console-achtige Steam Machine, de Steam Frame virtual reality-bril en een nieuwe Steam Controller.

Dat deed het bedrijf in een YouTube-video, die hieronder te bekijken is. In de video wordt ook bekendgemaakt dat al deze apparaten in het begin van 2026 verkrijgbaar moeten zijn. Er zijn nog geen prijzen bekendgemaakt voor de hardware. Hieronder duiken we in de apparaten en hun specificaties.

Steam Machine

De Steam Machine is een soort hybride pc en console, die onder andere op een televisie aan te sluiten is. Volgens het bedrijf is de Machine zes keer zo krachtig als een Steam Deck. Met een ‘semi-custom’ AMD videokaart, processor en de gebruik van de FSSR upscalingtechniek is het mogelijk om games in 4k-beeldkwaliteit en zestig frames per seconde te spelen. Daarbij is de SteamOS ietwat aangepast om ook op een groter scherm te werken. 

Overigens fungeert de Steam Machine ook gewoon als een pc, waar je je muis, toetsenbord en dergelijke pc-accessoires op aan kan sluiten om mee te gamen. Het apparaat beschikt daarbij over een microsd-kaartlezer, mocht je de ingebouwde opslag van 512 gigabyte of twee terabyte willen uitbreiden. 

Steam Machine

In de video wordt ook getoond dat het paneel aan de voorkant van de Steam Machine verwisseld kan worden, en dat de ledstrip met kleuren verschillende standen van het apparaat aan kan geven. Net als bij de Steam Deck is het op de Machine mogelijk om applicaties buiten de SteamOS te draaien. 

De Steam Machine komt dus beschikbaar in twee varianten, één met 512 GB aan opslagruimte en met 2 TB. De precieze specificaties van de Steam Machine zijn als volgt: 

  • CPU – Semi-custom AMD Zen 4 6C / 12T up to 4.8 GHz, 30W TDP

  • GPU – Semi-Custom AMD RDNA3 28CUs, 2.45GHz max sustained clock, 110W TDP

  • RAM – 16GB DDR5 + 8GB GDDR6 VRAM

  • Stroomaanvoering – Internal power supply, AC power 110-240V

  • Opslag – 512GB NVMe SSD of 2TB NVMe SSD

Op deze pagina lees je meer specificaties van de Steam Machine.

Steam Controller

Ook brengt Valve een nieuwe Steam Controller uit, die ook in tandem met de Steam Machine moet werken. Net als bij de Steam Deck is de controller zo gemaakt dat ook games die niet met een controller in het achterhoofd gemaakt zijn speelbaar met het apparaat moeten zijn. De Steam Controller beschikt dus over twee trackpads voor je vingers, ondersteunt motion controls en vier knoppen aan de achterkant die naar wens in te stellen zijn. De thumbsticks van de nieuwe Steam Controller zijn magnetisch, moeten zowel beter als sneller aanvoelen en geruime tijd meegaan. De controller is met een kabel te verbinden, of kan draadloos contact maken met je apparaat middels een Controller Puck. 

Meer specs van de Steam Controller zijn hier te vinden

Steam Frame

Als laatste is de Steam Frame vr-bril aangekondigd, een apparaat waarbij het streamen van games centraal staat. Het maakt daarbij niet uit of de game die je speelt een vr-ervaring is of niet. De vr-headset is draadloos, en gebruikt ingebouwde camera’s om bij te houden waar je bent. Je kunt met de ingebouwde SteamOS een aantal games gewoon op de Steam Frame downloaden en spelen, maar met een speciale adapter kun je games vanaf je pc streamen naar de bril. Wanneer je een titel streamt die niet voor virtual reality gebouwd is, gebruikt de Steam Frame speciale technologie om de game daar toch voor te optimaliseren.

De controllers voor de Steam Frame bevatten uiteraard motion controls, en beschikken over dezelfde magnetische thumbsticks als de hierboven beschreven Steam Controller. Die controller is daarbij ook te gebruiken met de vr-bril.

De headset weegt ongeveer 440 gram, en beschikt over twee ingebouwde LCD-schermen 2160 bij 2160 pixels. De verversingssnelheid ligt op maximaal 144 hertz.

Ook voor meer precieze details rondom de Steam Frame kun je op de website van Valve terecht.

108 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
piposaurus
13 november 2025 - 21:58

Ik gok op 350/400 Euro voor de 512 g versie en 500 / 600 Euro voor de 2 tb versie. En bij succes gaat er snel een “pro”versie komen, en zo neemt steam de consolewars over van Xbox. Geen glazen bol, maar puur logische gedachte.

D lusii0nal
13 november 2025 - 22:22
Antwoord aan  piposaurus

Niet zo heel logisch tho. Ze gaan dit nooit voor 350 verkopen.

piposaurus
20 november 2025 - 11:50
Antwoord aan  D lusii0nal

Wellicht voor 400 voor de 512 versie. Valve is niet blind voor de kritiek die Xbox en iets mindere mate Playstation krijgt plus harken ze miljarden binnen doormiddels hun gameverkoop. Ook is hun hardware iets zwakker dan de huidige consoles. Al hoeft dat niets te zeggen kwa prestaties aangezien er A: met A.I. gewerkt gaat worden en B: zelfs de PS5 en Series X hun volledige kracht nog lang niet benut hebben. Daar gaat Valve straks heel slim op inspelen. Ik had het ergens al vermeld, het is dat ik al teveel heb geïnvesteerd in de ps5 en xbox ? Anders was dit een no brainer geweest. Enige zorg is dat Sony hun pc games verkoop terugtrekt.

iknatuurlijk
13 november 2025 - 20:22

De prijs van de steam machine kunnen ze toch nooit 900/1000 doen, wat ik hieronder allemaal lees.. Het is niet krachtiger dan de PS5, dus als je wil concurreren zal je de prijs toch een stuk lager moeten houden.

Mythanics
13 november 2025 - 19:14

Op het Jeugdjournaal notabene zeiden ze dat de prijs voor de Steam Machine €700,- is.

Klopt dit of hebben ze dat verzonnen? Voor mij in ieder geval te duur als dat de prijs wordt.

D lusii0nal
13 november 2025 - 20:02
Antwoord aan  Mythanics

Hebben ze verzonnen

JDVar
14 november 2025 - 15:53
Antwoord aan  Mythanics

Hi!
Ik ben de Jeugdjournaal-redacteur die in die reportage te zien was. Het klopt inderdaad dat er nog geen prijs bekend is, alleen de indicatie dat het qua prijs niet ver verwijderd zou zitten van een reguliere game-pc met soortgelijke specs. Het was dus slechts een schatting. Maar het klinkt in de repo wel iets stelliger dan dat, dat vind ik ook. Ik heb het in het artikel wat duidelijker opgeschreven, thanks.

Zwelgje
24 november 2025 - 20:21
Antwoord aan  JDVar

Dankuwel meneer / mevrouw van het Jeugdjournaal! Kunt u daarnaast bevestigen dan wel ontkrachten dat het paard van Sinterklaas in de ziektewet is gegaan? Schijnbaar vanwege een verstuikte enkel, maar geruchten doen vermoeden dat het op pure onwil berust, voortvloeiend uit een verharde relatie ten opzichte van de Sint. Als u hier wat duidelijkheid kunt scheppen dan zou dat zeer gewaardeerd worden. Op voorhand dank.

EarlyGamer
13 november 2025 - 18:45

Gaat hem niet worden voor mij. De PS5 Pro is krachtiger dan deze Steam Machine. Laat staan de PS6. En Steam verkoopt geen fysieke games.

Tweesteen
13 november 2025 - 19:39
Antwoord aan  EarlyGamer

Wat zou het mooi zijn als je vanaf de PS de Steam bibliotheek zou kunnen gebruiken 😵

Sanderken76
14 november 2025 - 21:50
Antwoord aan  Tweesteen

Gaat blijkbaar vanaf de nieuwe Xbox mogelijk zijn, ben benieuwd iig!

D lusii0nal
13 november 2025 - 20:02
Antwoord aan  EarlyGamer

De basis PS5 is al krachtiger.

Tweesteen
13 november 2025 - 17:54

Gaat het voor mij niet worden. Is zelfs een stap achteruit tov van de ps5 pro (in combinatie met PSVR2).

Ik had eigenlijk gehoopt op betere specs. Dan was de kans zeker aanwezig dat ik voor Steam zou gaan ipv de PS6.

Ik vind het wel jammer, omdat ik voor VR gaming graag naar de Steam bibliotheek zou zijn gegaan. Maar ik ga zeker niet een stap terug doen wat betreft grafische kwaliteit.

NextGenDonkey
19 november 2025 - 09:31
Antwoord aan  Tweesteen

@Tweesteen,

Precies wat je zegt. Ben nog steeds op zoek naar een nog krachtigere Vr bril dan de Vr2. Vind het ook heel erg jammer dat ze bij Valve er geen schepje bovenop hebben gedaan.

Half Life Alyx had ik graag willen beleven op de nieuwe Vr bril van Valve maar dan wel een stuk betere specs dan de Vr2.

Tweesteen
19 november 2025 - 20:46
Antwoord aan  NextGenDonkey

Ik ben benieuwd wat er voor VR verder nog gaat komen de aankomende jaren. Het geeft wel aan dat de kwaliteit van psvr2 erg hoog lag (ligt).

Ik heb zelf geen zin om enorm veel geld neer te leggen voor een dikke game PC in combinatie met ook nog een dure VR bril. Dan was psvr2 wanneer je toch al een PS5 had prijs/kwaliteit echt top.

Ik wacht nog even een tijdje af. Anders over 2 jaar ofzo toch een iets verouderde game pc, in combinatie met de PSVR2, om zo toch toegang te krijgen tot de Steam bibliotheek van VR.

jason28
13 november 2025 - 17:47

Ben benieuwd wat de complete set kost, ik heb wel degelijk interesse maar ik verwacht totaal wel een prijskaartje van over de 1000 euro.

obi-twan kenobi
13 november 2025 - 14:26

Ik zag dat de console op het internet al de nickname Gabecube heeft gekregen 😆

Riyakuya
13 november 2025 - 13:09

Het gaat voor mij allemaal afankelijk zijn van de prijs. Wanneer het ding meer dan 500 euro kost ga ik hem niet halen. De hardware is niet bepaald high end. Wat specificaties betreft zal het ongeveer in lijn liggen met de huidige consoles (PS5/Series X) dus ben ik ook niet van plan er meer voor te betalen.

Monojaxx
13 november 2025 - 12:35

Ik mis nog een aankondiging van Half-life 3….😧

Mythanics
13 november 2025 - 12:42
Antwoord aan  Monojaxx

19 november is het jubileum van de eerste Half Life volgens mij, dan misschien? Of anders op The Game Awards?

Ik hoorde bij Kinda Funny Games wel dat er sterke geruchten gaan, dat Half-Life 3 snel aangekondigd word om te kunnen launchen rond de Steam Machine en Steam Frame.

Zepoz
13 november 2025 - 12:29

Mooie line-up aan producten. Ik ben erg te spreken over de mogelijkheden van steaminput op de steamdeck, met name om spellen met lichte muis-focus. Met de controller zie ik mezelf nog wel tot zekere hoogte rts (campaigns) te kunnen spelen met die controller. Ik heb momenteel geen vaste PC en ik was de laatste tijd al aan het kijken naar mini-PC’s om iets meer demanding games te kunnen spelen, omdat ik momenteel gebonden ben aan mijn laptopje uit 2017 en speel ik nieuwere games uit de cloud op Geforce Now (gelukkig heb ik nog een founders abbo à 3 euro p/m). Maar daar staat bij lange na niet mijn hele steam library beschikbaar. De steam machine zou mooi in zo’n gat kunnen duiken voor mij. En zelfs de frame vind ik erg tof, Ik heb momenteel een Meta Quest 3S die stof aan het happen is, deels omdat ik geen PC heb die PCVR games kan draaien, en geforce now op Quest is wel officieel beschikbaar gemaakt, maar het is onmogelijk om een muiscursor in het venster te locken in de VR browser (deze vliegt dus steeds je 3d space in) waardoor je ondanks het gebruiken van compatible muis en keyboard niet kunt spelen zonder controller. Het spelen van ‘gewone’ games op een vr headset vind ik heel tof en het hebben van vr controllers die alle zelfde knoppen hebben is ook wel ideaal. de Q3 controllers hebben dat bijvoorbeeld niet en ondersteunen dat ook überhaupt niet. Ik besef me dat dit wel heel fanboy-ish klinkt maar voor mij zouden het wel ideale oplossingen zijn, misschien ook wel omdat mijn Steam library zo’n 1300 spellen bevat, dus meer dan genoeg backlog. Ik moet nog steeds een keer aan The Witcher 3 beginnen, maar die kreeg ook maar een 89 van Wouter.

NextGenDonkey
13 november 2025 - 17:44
Antwoord aan  Zepoz

88 was het.

Sledge
13 november 2025 - 11:50

Eens benieuwd hoe het gaat uitpakken. De Steam Deck is ook niet het meest krachtige apparaat maar ondanks dat wel heel succesvol en geen lomp OS wat een hoop resources in beslag neemt.

En een extra console is meer dan welkom nu Xbox de handdoek in de ring gooit.

Sanderken76
14 november 2025 - 21:53
Antwoord aan  Sledge

Waar heb je gelezen dat Xbox stopt? #Fake news😂

Sledge
15 november 2025 - 01:37
Antwoord aan  Sanderken76

Hun focus is volledig verschoven naar ganepass en zelf zoveel mogelijk games op andere platformen uitbrengen.
Tof dat ik ze kan spelen maar goed voor de concurrentie is het niet.

Sanderken76
15 november 2025 - 19:00
Antwoord aan  Sanderken76

Snap ik, maar er zou toch gewoon een ‘premium ‘ console in ontwikkeling zijn? Dat zal dan toch wel een Xbox zijn mits ze deze cancelen natuurlijk …en idd jammer voor de concurrentie…..ik zie toch ook wel weer iets nieuws ontstaan.. Niet iedereen is meer geïnteresseerd in die 3/4 exclusives per jaar en vaak komen ze toch al naar PC….ikzelf houdt helemaal niet van het third person action genre, dus slinger mn ps5 met premium veel minder aan dan mn Xbox met Gamepass….ieder z’n smaak natuurlijk…maar ik dwaal af van de topic..we gaan het zien Sledge!🤟

Sledge
15 november 2025 - 20:08
Antwoord aan  Sanderken76

Zeker en ze zouden idd nog bezig zijn met een nieuwe console. Hopelijk gaat Xbox weer lekker knallen in de toekomst 😎

Mr. Grand
13 november 2025 - 11:04

Hopelijk ooit een Pro versie dan kan het interessant gaan worden.

-JK-
13 november 2025 - 10:50

Prijskaartje is nog niet bekend? Dan kan je pas echt overwegen of het het waard is of niet.

Mythanics
13 november 2025 - 10:11

Mij is niet duidelijk of de VR headset alleen games kan streamen en afspelen of dat je ook andere apps kan gebruiken en video’s/films kan afspelen/streamen. Ik heb namelijk nog een Meta Quest 2 en ben best in de markt voor een nieuwe headset voor een schappelijke prijs, maar dan moet hij dus ook meer dan gaming doen. Dat is voor mij wel een voorwaarde.

Edit: op de site zie ik dat je ook apps kan installeren, dus daar zal ook wel een video player tussen komen. Voor een scherpe prijs ben ik dan wel om, denk ik.

TypicallyThomas
13 november 2025 - 12:35
Antwoord aan  Mythanics

Hij runt op SteamOS, dat heeft een Desktop mode, dus als er een manier is om het op Linux te runnen (Browser, Linux versie, Wine, Proton etc.) dan kan je het op de Steam Frame doen

JoshzeroX
13 november 2025 - 09:00

Wil die controller wel een keer proberen, zoals mensen zeggen ziet het er bij valve meestal lelijk uit tot je hem ook echt gebruikt en dan wil je niet meer zonder die touch controls, focus op gyro is ook slim en kan zorgen tot een evolutie van controllers aangezien het toch veel accurater is in shooters dan de stick.

PC heb ik al dus hoe mooi ik hem ook vind die machine is niks voor mij en de VR is net niet genoeg een upgrade over mijn index dat ik interesse er in heb, dat is wel jammer.

TheRock
13 november 2025 - 08:47

Als dat ding minstens zo krachtig als een PS5 en Xbox Series X is, dan zou dit wel eens groot kunnen gaan worden… Zou zomaar de toekomst van gaming kunnen gaan zijn debit The Rock…
Als die specs nog niet hoog genoeg zijn, dan is het wachten op een upgrade er van…

gameliefhebber
13 november 2025 - 08:55
Antwoord aan  TheRock

Ik hoorde dat het tussen de Series S en ps5 zit dus het is eigenlijk een last gen machine zoals het nu klinkt.

Esthar
13 november 2025 - 09:03
Antwoord aan  gameliefhebber

@Gameliefhebber, op 43 reacties tel ik er 4 van jou waar je dezelfde comment herhaalt (‘last gen console’) – je bent aanhanger van de kracht van de herhaling?

gameliefhebber
13 november 2025 - 09:21
Antwoord aan  gameliefhebber

Haha scherp opgemerkt. Maar eigenlijk was de 4e opmerking een antwoord op therock. Maar ik vind het gewoon teleurstellend van een bedrijf als Steam als ik heel eerlijk ben.

TheRock
13 november 2025 - 10:45
Antwoord aan  gameliefhebber

The Rock vindt dat ook teleurstellend als dat het idd is (maar The Great One zal zich niet herhalen ivm Graaf Count hier 😜)

Baroness
13 november 2025 - 10:54
Antwoord aan  gameliefhebber

Ja denk er maar om je word hier zo gefileerd een beetje obsessief gedrag hmm?.

gameliefhebber
13 november 2025 - 10:56
Antwoord aan  gameliefhebber

Haha:P

TheRock
13 november 2025 - 12:09
Antwoord aan  gameliefhebber

Ja daarom blijft The Rock altijd bescheiden en zal nooit in herhalend gedrag vallen. Moet je je eens voorstellen dat The Great One hier zou gaan vertellen hoe geweldig en gespierd hij wel niet is. Straks denkt The People’s Champ nog dat hij The Most Electrifying Man op PU.nl is ofzo. Moeten we niet hebben. Dus gewoon allemaal lekker jezelf blijven 😎👊🏼

Esthar
13 november 2025 - 14:27
Antwoord aan  gameliefhebber

Lijkt erop dat PU hier liever geen gameliefhebbers meer heeft…

Baroness
13 november 2025 - 16:12
Antwoord aan  gameliefhebber

@ Esthar ja.. stond dat er vanochtend nog niet?. En ik snap ook niet helemaal hoe dat in z’n werk gaat, geblokkeerd worden is dat officieel geblokkeerd?🤔.

Esthar
13 november 2025 - 16:49
Antwoord aan  gameliefhebber

@Baroness Nee, stond er vanochtend niet. Ergens rond de middag erbij komen te staan.

JaccoPeek
14 november 2025 - 09:44
Antwoord aan  gameliefhebber

Een oud-stagiair heeft op de verkeerde knop gedrukt in de reacties (je kunt per comment een gebruiker bannen aan onze kant), dus dat was een foutje. Is hopelijk deze ochtend gefixt.

gameliefhebber
14 november 2025 - 10:16
Antwoord aan  gameliefhebber

Het is gefixt. dankjewel van jullie kant voor het snelle herstel.

Baroness
14 november 2025 - 12:34
Antwoord aan  gameliefhebber

Haha! welkom terug gameliefhebber 😁.

gameliefhebber
14 november 2025 - 12:38
Antwoord aan  gameliefhebber

Dankjewel

Motgeb
14 november 2025 - 14:10
Antwoord aan  gameliefhebber

Oh Michel toch… krijg je ervan, met die Brabantse worstenvingers…

TypicallyThomas
14 november 2025 - 17:23
Antwoord aan  gameliefhebber

Niet de schuld van Michel, sorry Gameliefhebber, dat was mijn fout

gameliefhebber
14 november 2025 - 17:44
Antwoord aan  gameliefhebber

Geen probleem toch ben blij dat het is opgelost

Marky Ramone (gebruiker is geblokkeerd)
13 november 2025 - 08:33

Die Steam Machine ziet er wel mooi uit zo’n vierkant strak blokje, die controller echter ziet er niet uit, wat een lomp ding om te zien zeg met die grote vierkante vlakken erop.

wesmoen
13 november 2025 - 08:41

Vele mensen zeiden dat ook over de OG Steam Controller en SteamDeck. Tot mensen achter kwamen dat het toch comfortabel speelt.

Valve heeft de kunst om dingen lomper te laten ogen dan ze zijn. Na uren met die apparaten, heb ik nooit last gehad van de plaatsing van dingen.

Baroness
13 november 2025 - 11:11
Antwoord aan  wesmoen

Een strak blokje inderdaad, doet me wel wat denken aan een GameCube. Ik vind hem op zich wel mooi..

Marky Ramone (gebruiker is geblokkeerd)
13 november 2025 - 12:01
Antwoord aan  wesmoen

Ja klopt, kan evengoed lekker in de hand liggen natuurlijk. Maar de controller oogt wel erg groot.

TypicallyThomas
13 november 2025 - 12:38

Valve is echt heel goed met ergonomie. Dat was de grootste klacht over de eerste Steam Controller, was gewoon niet goed. Ze hebben daar heel veel van geleerd, en van de journalisten met Early Access krijg ik het idee dat die controller best lekker speelt

NextGenDonkey
13 november 2025 - 17:46
Antwoord aan  TypicallyThomas

Ik vind het toch echt meer een halve Series X dan een Gamecube 😉.

Eggslayer
13 november 2025 - 07:46

Fantastisch dit! Eindelijk gamen zonder die verschrikkelijke abonnementen en zonder Micro$oft Windows 11. Ik heb een aardige Steam bibliotheek dankzij de maandelijkse Humble Bundles. Ik hoop echt dat ze de console markt flink gaan wakker schudden. Die frame junkies hebben altijd wat te klagen. Voor veel mensen zal deze fantastisch zijn.

gameliefhebber
13 november 2025 - 06:56

Dat is een zwak apparaat dan. Is dus straks bij de ps6 en de nieuwe Xbox een last gen console echt iets beter dan een Switch 2 qua specs Want die zit ook tegen een Xbox Series s aan

GrandTheftComment
13 november 2025 - 06:34

Oeh interessant, hoop stiekem wel dat er nog een krachtigere versie uitkomt. Of zullen nu al die handheld makers ook versies uitbrengen.

NextGenDonkey
13 november 2025 - 05:54

Zit niks bij om er iets van aan te schaffen qua specs is de Ps5 nog sterker en de Vr2 bril heeft zelfs OLED schermen. Als ik iets nieuws koop moet het wel vooruitgang zijn.

Ericattack
13 november 2025 - 06:37
Antwoord aan  NextGenDonkey

Het lijkt mij dan echt voor degene die enkel via steam gamen, maar die hebben over het algemeen toch een enorme game PC. De Steam Deck is natuurlijk dubbel gebruiksgemak. Handheld en op scherm, dus dat is anders.

Steam heeft wel veel fans, maar benieuwd of deze goed gaat verkopen.

NextGenDonkey
13 november 2025 - 08:51
Antwoord aan  Ericattack

@Eric,
Voor die doelgroep is het best wel een compleet pakket inderdaad en niet verkeerd.

Voor mij zal het waarschijnlijk de Ps6 worden en in tussentijd Switch 2 en Ps5 gamen.
Nieuwe Xbox hou ik wel in de gaten wat het wordt.

TypicallyThomas
13 november 2025 - 12:40
Antwoord aan  Ericattack

Als voornamelijk PC gamer kan ik je zeggen dat er in de Steam Community heel veel hype is

Zordoran
13 november 2025 - 07:57
Antwoord aan  NextGenDonkey

Het ligt heel erg aan de prijs die ze gaan vragen. Ik lees online dat het een budget pc prijs zal zijn dus rond de 750 euro voor de steam machine. Dan zou je verwachten dat valve hiermee de midden markt wil bereiken en niet speciaal de hardcore gamer. En eerlijk is eerlijk ik denk ook dat valve echt wel weet dat de hardcore pc gamers niet hiermee hoeven te overtuigen. Maar… steamos daarintegen is een heel ander verhaal. Daar staan al veel mensen op te wachten tot hij echt uitkomt.

TypicallyThomas
13 november 2025 - 12:42
Antwoord aan  Zordoran

SteamOS is al een tijdje uit. Als je wil, kun je het gewoon downloaden en installeren op welk apparaat je maar wil. Het is alleen heel erg op handheld geoptimaliseerd op dit moment, dus een normale PC is niet altijd de beste usecase. Dat zal nu wel veranderen

Artcore_gamer
13 november 2025 - 08:30
Antwoord aan  NextGenDonkey

Voor €900 had ik meer verwacht. Dan maar toch voor een Switch 2 zodra alle Xenoblades een Switch 2 upgrade krijgen.

NextGenDonkey
13 november 2025 - 08:54
Antwoord aan  Artcore_gamer

@Artcore_gamer,

Ben zelf erg tevreden met de Switch 2 plus dat je dan bijna de helft van het geld overhoudt.

GrandTheftComment
13 november 2025 - 09:31
Antwoord aan  Artcore_gamer

Met spellen kopen op steam haal je dat er dubbel en dwars weer uit. Het is met sales goedkoper gamen dan Gamepass zelfs is geweest.

Baroness
13 november 2025 - 10:59
Antwoord aan  Artcore_gamer

Ja maar wel alles digitaal he dat is niet voor iedereen aantrekkelijk.
Heer Motgeb?.

Motgeb
13 november 2025 - 13:10
Antwoord aan  Artcore_gamer

Kom er maar in, grote vriend Baroness:

Fuck …….!!

Ericattack
13 november 2025 - 13:23
Antwoord aan  Artcore_gamer

Ja het overgrootte deel hier bijvoorbeeld op deze site is anti digitale games. Dus die kun je al afschrijven.

Baroness
13 november 2025 - 16:18
Antwoord aan  Artcore_gamer

Digitaal!! 😎

@ ErickAttack dat denk ik wel daar is de tijd echt nog niet rijp voor.

NextGenDonkey
13 november 2025 - 17:47
Antwoord aan  Artcore_gamer

@Grandtheftcomment,
Alleen heb je dan geen legale Nintendo games en laat ik daar nou net de Switch 2 voor hebben.

Mister Frowdo
13 november 2025 - 01:14

Dit is interessant. Gewoon al Steam games spelen vanop de zetelbank is voor mij een reden om deze op de verlanglijst te zetten. Dat heb ik bij deze ook gedaan. De Steam Machine ziet er ook echt heel strak uit qua design. In het filmpje geeft Valve aan dat het apparaat toch de 4K en 60 fps kan behalen, dus dat zal wel oké zijn. Ik lees hieronder ook wel wat andere meningen, maar ik verwacht nu ook geen supercomputer met een RTX 5090 ingebouwd. Een basis PlayStation 5 is ook niet slecht!

Ik wil gewoon nog eens de vanilla versie van Skyrim kunnen spelen op de best mogelijke manier of de gigantische backlog aanpakken die mijn Steam bibliotheek momenteel ter beschikking heeft. Daar zal dit apparaat sowieso sterk genoeg voor zijn.

Interessant toestel van Valve, leuk ook dat je het frontpaneel kan aanpassen. Ze zijn Microsoft voorlopig nog voor met de uitvoering van het idee. Slimme zet.

D lusii0nal
13 november 2025 - 00:18

Digital Foundry spreekt van prestaties die liggen tussen de Series S en een basis PS5, das een beetje een tegenvaller.

“We still don’t know what Steam Machine will cost, and that number will likely colour our future impressions and thoughts. $399 for this combination of specs would go down a lot more smoothly than prices that reach or exceed current-gen consoles with, at least on paper, seemingly superior specs.”

Zordoran
12 november 2025 - 23:09

Ben benieuwd naar wat de prijs zal zijn. Op zich zie ik dat toch een beetje wat ms wil doen met xbox maar dan op linux ipv windows met de steambox.

marc_vinyard
12 november 2025 - 23:32
Antwoord aan  Zordoran

Ik heb het zelfde.. ik verwacht een soort gelijk apparaat van ms , krachtiger, en waar als extra nog gamepass op komt.

Biertje-erbij
12 november 2025 - 22:51

Ziet er best wel gaaf uit, maar ik wil juist geen gedoe met gamen. Gewoon console aan en spelen. En dat is anno nu al lastiger dan 20 jaar terug maar het is nog steeds redelijk simpel.
Maar dit apparaat ziet er wel echt goed uit en ik zeg niet dat ik dit nooit zal halen.

En de kans dat ze nu Half-Life 3 aan gaan kondigen (geruchten zijn sterk) is wel groot vermoed ik. Maar ze brengen ze neem ik aan ook op Xbox en PS uit?

Sowieso heel goed dat er meer concurrentie op de markt komt. Beter keert SEGA ook nog eens terug met een console 🙂 Maar Xbox en PS hebben een trap onder hun kont nodig.

TypicallyThomas
13 november 2025 - 12:49
Antwoord aan  Biertje-erbij

Way voor gedoe anticipeer je dan? Dit apparaat zou juist het gedoe uit het PC gamen halen, of op zijn minst wordt het optioneel

gameliefhebber
12 november 2025 - 22:31

Voor mij als noob van specs hoeveel krachtiger is dit dan de ps5 en ps5 Pro? En qua Xbox games staan Xbox hun first party games op steam?

Edmar
13 november 2025 - 05:58
Antwoord aan  gameliefhebber

Dit zit ergens tussen de Series S en PS5 base in zo lijkt het.

gameliefhebber
13 november 2025 - 06:47
Antwoord aan  Edmar

Nou dat is dan een flinke tegenvaller. Maar ze zeggen dat hij 5x krachtiger is dan de steam machine hoe zwak is dat apparaat dan? Maar thanks maar dan denk ik niet dat het in huis komt als dit zo is. Want dan loopt het straks met de ps6 en nieuwe xbox al een generatie achter

Edmar
13 november 2025 - 07:37
Antwoord aan  Edmar

Beetje in vergelijking van de Switch 2 is de Steam Deck. Tenminste er wordt gezegd dat de Switch 2 krachtiger is, maar denk (ben geen tech man) dat het niet veel van elkaar scheelt.

Andere met meer kennis zullen vandaag wel inspringen.

gameliefhebber
13 november 2025 - 07:57
Antwoord aan  Edmar

Ja maar ik dacht de perfecte console om games als Planet zoo 2 te spelen en als Xbox zorgt dat hun games daar day one via gamepass op beschikbaar te maken dan is het de perfecte console maar niet nu hij eigenlijk een last gen console.

Sabor
12 november 2025 - 22:08

Heel benieuwd naar het uiteindelijke verschil met de Quest 3! Kijken of ik overstap.

SuperDre
13 november 2025 - 12:33
Antwoord aan  Sabor

Als je al een Quest 3 hebt is er zo goed als geen reden om over te stappen, de displays van de frame zijn slechter. De prijs wordt verwacht tegen de $999 en dat is dus ex btw, dus als die hier 999 euro zal zijn dan mag je blij zijn.

Mythanics
13 november 2025 - 12:37
Antwoord aan  SuperDre

Ik hoop niet dat hij zo duur wordt, want een Meta Quest 3 is al meer geld dan ik aan VR wil uitgeven. Als de Steam Frame echt zo duur wordt, dan moet ik het nooit gedwongen bij mijn Meta Quest 2 houden, terwijl ik echt wel zin heb in een upgrade, maar niet voor meer dan €400-€500 maximaal.

GameGuy
13 november 2025 - 12:57
Antwoord aan  SuperDre

Die prijs is nog helemaal nergens gecommuniceerd, dus lukraak een getal noemen wat ergens anders al genoemd is heeft weinig zin.

Sabor
13 november 2025 - 17:01
Antwoord aan  SuperDre

Kans is inderdaad ook groot dat ik niet ga overstappen. Maar tegen die tijd ga ik wel goede vergelijkingen bekijken als die eenmaal uit is.
En met een extra VR bril kan ik natuurlijk wel mooi met de kids multiplayer doen.:)

On-Demand (gebruiker is geblokkeerd)
12 november 2025 - 21:00

Vrij magere specs, voor een pc in 2026. Je zit nog steeds met het probleem dat je pc games speelt en geen dedicated games, die ook voor SteamOS of dit apparaat worden ontwikkeld.

Je weet nog steeds niet welke games wel en niet lekker draaien, en klooien met settings zal hier ook aan de orde zijn.

Luigi1985
12 november 2025 - 21:20

Ja dat ‘klooien’ of het voorkomen daarvan is eigenlijk de reden dat ik altijd consoles heb gekocht. Dit apparaat is interessant maar ik wil het liefst gewoon plug and play. Heb geen ervaring met steam deck overigens.

Esthar
12 november 2025 - 21:39
Antwoord aan  Luigi1985

Steam deck is voor luie gamers zoals ik een prachtig ‘pick up and play’ apparaat, zeer content mee. Ja, je kunt van alles tweaken en modden, maar dat kan je ook allemaal lekker niet doen en gewoon heel relaxed gamen.

TypicallyThomas
13 november 2025 - 13:04

Je kunt het ook andersom bekijken. Een hoop grote game bedrijven zien de markt in Steam Deck en veel games hebben specifieke builds gemaakt voor Steam Deck. Als voldoende mensen een Steam Machine (GabeCube) kopen, zullen de bedrijven ook daar een waardevolle markt in zien en specifieke builds maken die geoptimaliseerd zijn voor die specifieke hardware.

Naarmate computers meer power hebben, des te meer power game developers gebruiken, maar ik ben persoonlijk een fan van een middenweg, waar je niet een RTX 5090 nodig hebt om nieuwe games te spelen. Hou het lager spec om het toegankelijk te houden

ZetronikV5MaxCore-9000Spectra
12 november 2025 - 20:52

Ik wil dit hebben! En wel op dag 1!

Kay
12 november 2025 - 20:34

Geweldig! Uitkijken voor Sony en Microsoft dit

ZetronikV5MaxCore-9000Spectra
12 november 2025 - 20:50
Antwoord aan  Kay

Hoezo Microsoft? Dit is ook een Xbox hoor!

Zepoz
12 november 2025 - 20:34

R.I.P. mijn portemonnee.

Gonads
12 november 2025 - 20:21

Nice! Kom maar op, ben dik tevreden met de Steam Deck en zeer benieuwd naar deze nieuwe hardware.

KLUUT
12 november 2025 - 20:15

Ik loop erg warm voor de steam machine als vervanger voor mijn huidige NiXbox.
Wel heel erg toevallig, ik had in mijn slaap een droom dat hij vandaag aangekondigd zou worden.

D lusii0nal
12 november 2025 - 20:14

Wat zal t gaan kosten ej

Kay
12 november 2025 - 20:58
Antwoord aan  D lusii0nal

900

Motgeb
12 november 2025 - 22:52
Antwoord aan  Kay

Weten we dat ook weer. En als je toch bezig bent; hoeveel kost de controller en Frame?

Kay
12 november 2025 - 23:01
Antwoord aan  Kay

@motgeb Controller wordt 80, de frame wordt 450

Motgeb
12 november 2025 - 23:33
Antwoord aan  Kay

Dat wordt doorsparen 🤘

D lusii0nal
13 november 2025 - 00:17
Antwoord aan  Kay

Onzin. De prestaties zijn niet eens zo goed als de basis PS5. Digital foundry spreekt van een middelmode tussen de Series S en PS5. Dat gaat nooit 900 kosten.

“We still don’t know what Steam Machine will cost, and that number will likely colour our future impressions and thoughts. $399 for this combination of specs would go down a lot more smoothly than prices that reach or exceed current-gen consoles with, at least on paper, seemingly superior specs.”

ZetronikV5MaxCore-9000Spectra
13 november 2025 - 00:46
Antwoord aan  Kay

Ze hebben gezegd tegen Gamers Nexus dat ze hem gaan prijzen als een instap game pc en niet als een console. Lijkt me dus ergens tussen €600-€800?

GrandTheftComment
13 november 2025 - 07:32
Antwoord aan  Kay

4-500 dukaten voor meer had die wel sterker moeten zijn.

TypicallyThomas
13 november 2025 - 12:53
Antwoord aan  Kay

Waar haal je dat precies vandaan? Volgens mij is de prijs nog niet aangekondigd