Epic-baas vindt AI-waarschuwing in digitale gamewinkels nergens op slaan
PU.nl
Nieuws

Epic-baas vindt AI-waarschuwing in digitale gamewinkels nergens op slaan

'We kunnen ook verplichte vermeldingen toevoegen over het shampoomerk dat ontwikkelaars gebruiken'

Tim Sweeney, de ceo van Epic Games Store- en Fortnite-uitgever Epic Games, vindt het niet logisch dat er in digitale gamewinkels wordt aangegeven wanneer kunstmatige intelligentie is gebruikt om een deel van de game te ontwikkelen.

Eerder deze maand plaatste de X-gebruiker Matt Workman de volgende tweet: "Steam en alle digitale winkels moeten het 'gemaakt met AI'-label laten vallen. Het maakt niet meer uit."

Sweeney heeft die post inmiddels van een reactie voorzien: "Mee eens. De AI-tag is relevant voor kunstvoorstellingen om duidelijk te zijn over wie het gemaakt heeft, en voor marktplaatsen waar digitale content gelicenseerd wordt zodat consumenten begrijpen hoe het met de rechten zit. Voor gamewinkels slaat het nergens op, aangezien AI in bijna alle toekomstige productie wordt gebruikt."

Toen een andere X-gebruiker daarop reageerde met de mening dat consumenten het recht hebben om dit te weten, reageerde Sweeney als volgt: "Waarom zouden we dan alleen vermelden wanneer AI gebruikt is? We kunnen ook verplichte vermeldingen toevoegen over het shampoomerk dat ontwikkelaars gebruiken. Consumenten hebben het recht om dat te weten, lol."

Op Steam moeten ontwikkelaars en uitgevers sinds vorig jaar aangeven wanneer ze AI hebben gebruikt voor de ontwikkeling. Ook moet daarbij vermeld worden waarom AI is gebruikt. Op de Epic Games Store – dat dus gerund wordt door het bedrijf dat Sweeney leidt – is dat geen verplichting.

21 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ed_Flatout
29 november 2025 - 17:47

gewoon er bij zetten èn erbij zetten waarvoor het gebruikt is! klopt dat achteraf niet? refund stelletje luie geld binnen harkers, ik bedoel dat als in de toekomst de AI doet waar ze het voor ontworpen hebben er heel veel personeel op straat komt te staan

Mister Frowdo
29 november 2025 - 00:27

Kunst gemaakt door de mens > Kunst gemaakt door een varkentje (Pigcasso) > Kunst gemaakt met een aardappel > Kunst gemaakt door met uitwerpselen te gooien op een canvas > Kunst gemaakt door AI.

Boycotten die handel. Ook een heel stomme vergelijking die totaal nergens op slaat. De consument moet weten of zijn product gemaakt werd door een mens van vlees en bloed of een artificiële, veredelde zoekmachine. De fysieke en emotionele waarde van je kunstwerk, product, media,… is zoveel rijker, wetende dat het werd gemaakt door een echte kunstenaar i.p.v. een zielloze computer.

Ik vraag me echt af waar we als maatschappij naartoe zijn aan het gaan. Binnenkort krijgen we praktijken waar de bedenkers van Wall-E van gaan blozen.

Kroepie
29 november 2025 - 09:23
Antwoord aan  Mister Frowdo

Je kijkt er te zwart wit naar. Een kunstenaar kan AI gebruiken bij het onderzoeken naar welk ontwerp het beste past voor zijn kunstwerk. Die kan hij dan zelf maken maar dat duurt heel lang. Van dat eerste ontwerp zal hij zelf daadwerkelijk het kunstwerk gaan maken. Wij zullen het nooit zien dat die kunstenaar dat gebruikt heeft en wat mij betreft hoef ik dat nooit te weten. Het maakt de kunst er niet minder mooi van wat mij betreft

TheKing1
29 november 2025 - 09:39
Antwoord aan  Kroepie

@kroepie hoe jij het omschrijft is zoals de meeste er geen problemen mee zullen hebben. Maar als je bv naar COD kijkt….

Kroepie
29 november 2025 - 09:50
Antwoord aan  Kroepie

Weet jij in hoeverre er gebruik gemaakt is van AI in CoD?
En ook al is het heel weinig dat kan het nog steeds verkeerd gebruikt zijn natuurlijk. Dan heeft iemand het gereedschap als een amateur gebruikt. Als je het ziet is het niet goed gebruikt

TheKing1
29 november 2025 - 11:21
Antwoord aan  Kroepie

@kroepie. Precies weten we het natuurlijk nooit. Steam refund niet zomaar in ieder geval.

En als ik gameplay beelden ga kijken….dan zie je het gewoon overduidelijk. Passieloze meuk.
Arc Raiders gebruikt AI ook als tools, niks mis mee.

Onderaan de streep mag ik toch wel meer verwachten van een AAA Studio. (Al is mijn vertrouwen in AAA gezakt tot een dieptepunt)

Mister Frowdo
29 november 2025 - 16:29
Antwoord aan  Kroepie

Ik begin stilaan te denken dat Kroepie zijn account een bot is.

Kroepie
29 november 2025 - 19:50
Antwoord aan  Kroepie

Lol. Nogmaals ik ben het helemaal met je eens dat je kritisch bent, maar het is niet 100% AI of 0% AI. Er is een middenweg.
En je kunt het niet tegenhouden en ik weet zeker dat je al games gespeeld hebt die je heel leuk vond die AI gebruikt hebben tijdens de ontwikkeling.

Mister Frowdo
29 november 2025 - 19:58
Antwoord aan  Kroepie

Allee, groepsknuffel!

Kroepie
29 november 2025 - 21:39
Antwoord aan  Kroepie

/hug

Ericattack
29 november 2025 - 00:25

Tja, met de Unreal Engine o.a. worden assets ook volop hergebruikt. Nu is er de mogelijkheid om dan zelf eenvoudig deze toe te voegen met Ai, ipv te selecteren uit een lijst. Dit soort dingen vind ik persoonlijk helemaal niet erg.
Maar het blijft natuurlijk een moreel grens zoekend probleem.

JoshzeroX
28 november 2025 - 19:38

Ok maar als het zo goed en mooi is zou je toch met trots willen zeggen dat het met AI is gemaakt? Of is AI toch niet zo mooi als ze ons proberen wijs te maken?

Sledge
28 november 2025 - 17:03

De shampoo reactie slaat als een lul op een drumstel en is de reactie van een kleuter. Neemt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat die tag vrij nutteloos is. In ieder aspect van game ontwikkeling zal er ERGENS Ai gebruikt gaan worden in de toekomst.
Het gaat er niet om OF er Ai gebruikt is maar hoe/waar.

Kroepie
29 november 2025 - 09:18
Antwoord aan  Sledge

Dit dus. Gamesontwikkelaars gebruiken ergens in het proces AI, de een meer dan de ander, maar het zijn geen games die volledig door AI gemaakt zijn. Ze gebruiken AI in de processen die herhaald en veelvuldig uitgevoerd moeten worden. Je zal gek zijn als je daar geen AI voor gebruikt. Dat is alsof je een stuk gereedschap hebt wat het beste is voor een bepaalde klus maar dan weigert die te gebruiken.

-JK-
28 november 2025 - 17:01

Tja, ben het eigenlijk wel met em eens, het is een tool dat gebruikt word.
De tijd zal het zeggen wanneer Ai beter zal worden dan menselijke art.
Als een game ruk blijkt te zijn door een overmaat van Ai gebruik dan is dat negatief, maarja als een game goed blijkt te zijn door overmaat van Ai gebruik dan is er weer niks aan de hand.

ZetronikV5MaxCore-9000Spectra
28 november 2025 - 16:59

Volledig mee eens dat dit onzin is. Bij eender welk ander product dan ook wordt ook de manier van productie niet vermeld. Stel je voor, vermeldingen in winkels als “deze televisie is geproduceerd met behulp van robotica” dat slaat ook nergens op, zou belachelijk zijn is precies hetzelfde als dit.

Robert-Frans
28 november 2025 - 18:34

Bij een boek, film, muziekstuk of schilderij wil je het echter juist wél weten of er AI bij aan te pas is gekomen of niet. Culturele uitingen zijn van een andere aard dan gewone gebruiksvoorwerpen en games vallen mijns inziens ook daaronder.

ZetronikV5MaxCore-9000Spectra
29 november 2025 - 15:35
Antwoord aan  Robert-Frans

Natuurlijk deels persoonlijk. Mij interesseert het geen reet of er wel of geen AI aan te pas is gekomen. Als het uiteindelijke boek of film goed is zal het mij verder een zorg zijn hoe die is gemaakt. Daarbij: waar ligt de grens? Men spreekt wel lovend bij films als “knappe CGI beelden, prachtige special effects” maar AI is dan opeens een probleem? Neem Arc Raiders. Men gebruikt van alles en nog wat om stemmen in games te vervormen, te finetunen, effecten aan te voegen noem maar op. Maar gebruik je AI voor de stemmen is het opeens een heel ding…

Lord Yeetemus
28 november 2025 - 16:14

Wat ze niet erbij denken is dat digitale creaties ook word gezien als kunst, en om als consument te weten wanneer iets niet of wel AI is, kan de waardering van de game beïnvloeden. Al blijft voor een lange tijd een controversiële onderwerp naar mijn mening, en ik vind het terecht wanneer originele digitale kunst en AI kunst van elkaar gescheiden kunnen houden. Hierbij krijgen de menselijke creatievelingen toch wat meer waardering vanuit de maatschappij.

Frostinator
28 november 2025 - 18:11
Antwoord aan  Lord Yeetemus

@lord yeetemus je slaat de spijker op z’n kop. Van een schilderij zou je ook willen weten of het daadwerkelijk door een mens is gemaakt. Best dat sommige mensen het niet interesseert, maar het is wel belangrijk.

-JK-
29 november 2025 - 17:58
Antwoord aan  Frostinator

Maar als het je raakt dan maakt dat toch niet uit?