Canadese ouders van Fortnite-spelers mogen Epic aanklagen
PU.nl
Nieuws

Canadese ouders van Fortnite-spelers mogen Epic aanklagen

Een Canadese rechter heeft beoordeeld dat drie gezinnen Epic Games voor de rechter mogen slepen in verband met hun kinderen die verslaafd raakten aan Fortnite.

In 2019 werd al een collectieve schadeclaim ingevoerd door drie gezinnen wiens kinderen verslaafd raakten aan Fortnite. De kinderen in kwestie, die van tussen de 10 en 15 jaar oud waren, zouden niet alleen honderden dollars aan V-bucks hebben uitgegeven, maar door hun verslaving ook vervreemd zijn geraakt van hun gezin. 

Epic wordt er van beschuldigd dat ze bewust een verslavende game hebben ontwikkeld. Sterker nog; het bedrijf zou tijdens de ontwikkeling "experts" hebben ingehuurd om de game zo verslavend mogelijk te maken.

De Canadese rechter heeft nu toestemming gegeven om de rechtszaak door te laten gaan. De ouders zoeken naar schadevergoeding, maar precieze bedragen zijn nog niet bekend. Ook zou men willen dat de kinderen in kwestie het uitgegeven geld terugbetaald krijgen. Het Canadese advocatenkantoor Calex Légal, dat de gezinnen representeert, zoekt daarnaast nog naar meer slachtoffers om de rechtszaak uit te breiden.

Epic Games heeft aan PCGamer gemeld zich te verzetten tegen de aanklacht. “We zijn van plan dit voor de rechtbank aan te vechten. Deze recente beslissing betekent alleen dat de zaak doorgaat. We geloven dat het bewijs zal aantonen dat deze zaak waardeloos is.”

32 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Saria282
11 december 2022 - 23:53

Als ouder kan je toch een maximum instelling van zoveel mag je kopen per maand? Ik game al sinds kind en als tiener waren de Nintendo eshop kaarten nog niet in veel winkels te koop. Dus mij ouders gebruikte wel eens hun creditcard voor mij als ik iets wilde kopen in de online winkel maar dat bedrag betaalde ik meteen in contant terug.

Larafin
13 december 2022 - 07:48
Antwoord aan  Saria282

@Saria282
In het buitenland wordt een creditcard soms gebruikt om hypotheek e.d. te betalen. Ook geregeld voor dagelijkse boodschappen e.d.
Het limiet zit daardoor standaard hoger dan de wijsheid hen zou aanbieden.

poklaan
11 december 2022 - 21:02

Dit zijn gewoon verschrikkelijke ouders die kinderen hebben maar ze niet opvoeden. Zetten dat kind gewoon achter een digitaal iets (iPad, tv, console, computer etc.) en kijken er verder buiten het naar school gaan niet naar om. Een beetje ouder doet gewoon zijn of haar ding en pakt de console of computer af of trekt de stekker uit het internet maar ja, dat betekend dat deze mensen ff 5 minuten van hun luie reet moeten komen.
Als er iemand hier aangeklaagd hoort te worden zijn het deze ouders voor het verwaarlozen van hun kinderen.

SuperDre
11 december 2022 - 20:27

Ja joh, geef maar weer anderen de schuld van je eigen falen als ouder. Het is asn jou aps ouder om te zorgen dat het kind gewoon normaal eet en niet teveel tjid achter een computergame doorbrengen, immers wisten ze dit al lang. En ook waar ze hun geld aan uit geven.

Agent 4125
11 december 2022 - 18:15

Lijkt me een kansloze zaak idd. Ga eens opvoeden. Anderzijds denk ik zeker wel dat game ontwikkelaars er tegenwoordig letterlijk alles aan doen om games zo verslavend mogelijk te maken, met lootboxes, daily challenges etc etc. Dat is een kwalijke ontwikkeling waar serieus naar gekeken mag of moet worden.

ShadowKiller
11 december 2022 - 17:23

Gewoon een kwestie van slechte opvoeding. Waardeloze zaak.

Larafin
11 december 2022 - 16:44

Het enige dat ik vind dat Epic, EA, e.d. moet doen is een limiet te plaatsen op het kopen van vanalles. De taak ligt bij de ouders/verzorgers om hun kind op te voeden, maar de taak ligt bij de overheid om de bevolking te beschermen van verslavingen.

Al geven zij een optie om een limiet in te stellen, zoals een bank ook doet, vind ik het al best.
Nu zie ik een bedrijf dit natuurlijk niet doen, dus is het aan de overheid om met wetgeving te komen.

Er zijn genoeg kinderen die de waarde van geld nauwelijks bevatten, dat is overigens niet erg, want hun ontwikkeling is nog niet ver genoeg om op langer termijn te denken. (Hier spreekt de docent, lol)

poklaan
11 december 2022 - 21:03
Antwoord aan  Larafin

@Ardyn
Ik ben het op zich wel met je eens, maar volgens mij hebben de ouders hier ook een taak om hun kinderen geen toegang te geven tot een credit card of wat dan ook. Als jij je kind daar toegang tot geeft doe je zelf ook flink wat fout.

Larafin
13 december 2022 - 07:44
Antwoord aan  poklaan

@poklaan
Dat klopt natuurlijk, ouders hebben die verantwoordelijkheid zeker.
Het ging mij meer om het feit dat sommige kinderen echt bakken met geld uitgeven aan deze spellen, dat moet gewoon stoppen.

Riyakuya
11 december 2022 - 16:33

Haha leuk hoe ze altijd de schuld wegschuiven en nooit naar zichzelf kijken. Als ik niet wil dat mijn zoon een spel te lang speel dan zorg ik daar zelf voor. Hij krijgt al helemaal niet de gegevens van mijn cc. Kan me ook niet voorstellen dat ze een kans maken in een rechtzaak als deze.

Robert-Frans
11 december 2022 - 14:54

Het is te vergelijken met het als samenleving eerst toestaan dat iedereen die dat wil 24/7 de meest verslavende snoep overal aan kinderen mag verkopen en echt overal die snoep 24/7 op de meest agressieve mag aanprijzen, tot gulle weggeefacties aan toe, waar ze ook zijn: op school, op de sportvereniging, met hulp van hun vriendjes, zelfs thuis in hun eigen slaapkamer.
Vervolgens verwijten we het de ouders dat de kinderen teveel snoepen, kaatsen we meedogenloos de bal terug als zij zich over bovenstaande beklagen, en willen we vooral niet de schuld bij de snoepverkopers leggen, omdat we het snoep zelf ook zo lekker vinden…

Het valt me altijd op hoe we liever elkaar beschuldigen, dan dat we eens echt serieus kritisch dit soort commerciele bedrijven met hun amorele marketingpraktijken aanpakken. Alsof zij de heilige kalf zijn, waar we ons al dansend maar naar hebben te schikken.
Dat de ouders eindverantwoordelijk zijn is helemaal waar, maar hun omgeving, wijzelf, en ook bedrijven en organisaties zijn net zo goed verantwoordelijk voor de kinderen en voor een deel van hun opvoeding. We mogen ouders best wel eens wat meer helpen en steunen daarin.

Je kunt niet van ouders (en ook scholen) verwachten dat zij hun kinderen A leren, als wij die kinderen vervolgens constant B leren zodra ze ook maar een tel uit zicht van hun ouders zijn.

Sisko
12 december 2022 - 14:11
Antwoord aan  Robert-Frans

@Robert-Frans Eindelijk iets zinnigs op dit nieuwsbericht. Ik verbaas me echt over de hoeveelheid posters hier die eenduidig elkaar napraten dat de ouders de volledige verantwoordelijkheid hebben op alles wat hun kinderen doen, en dat de bedrijven geen enkele blaam treft. Mijn vermoeden is dat dit komt dat ze het spel zelf spelen en geen negatieve kritiek kunnen waarderen

Markus J
11 december 2022 - 14:07

Hoe kun je dit nou op epic afschuiven. Is toch gewoon 95% schuld van de ouders? Als het kind zich helemaal “vervreemd” dan ga je toch actie ondernemen? Dan weet je toch dat het ergens fout gaat? Beetje raar imho

NrFive
11 december 2022 - 13:35

We weten met zn allen hier dat F2P games een leger aan psychologen, marketing, etc inhuren om elke eurocent uit je te knijpen. Hier wordt echt zoveel onderzoek in gedaan waar zelfs wij als volwassenen moeite mee kunnen hebben.

Helemaal eens met anderen dat je als ouders je verantwoordelijkheid hierin moet nemen, maar ergens wel nieuwsgierig in hoeverre grote bedrijven als Epic bewust kinderen misleiden. Kinderen zijn hoe dan ook kwetsbaarder in deze situatie dan volwassenen.

Ik kan me in mijn tijd ook nog herinneren dat ik het enige kind was die geen flippos had, kennen we die nog?!, omdat m’n ouders weigerden die troep in huis te halen waar ze in zaten. Ik had toen als kind mijn ouders soort van onder druk gezet, want je wilde wel als kind mee kunnen doen. Ook hier zit enorme marketing en onderzoek achter.

Dus tja, ik vind het wel een interessante zaak. Ben benieuwd!

Smallie
11 december 2022 - 12:55

Volgens mij is Fortnite PEGI 12, dus lijkt het mij dat ouders van een 10 jarige geen poot hebben om op te staan.

chefry
11 december 2022 - 13:06
Antwoord aan  Smallie

@Smallie
In 1995 was ik 12 en ging ik gewoon met m’n 3 jaar jongere broertje naar de bioscoop toe. James bond goldeneye. Er werd totaal niet gecontroleerd op leeftijd. Je kan het makkelijk omzeilen.
Het blijft natuurlijk wel de verantwoording van de ouders om je kinderen te controleren

Smallie
12 december 2022 - 11:58
Antwoord aan  chefry

@chefry

Ik denk dat we allemaal wel spellen hebben gespeeld of films hebben gezien die volgens de adviezen niet passend waren en dat gaan mijn kinderen ook doen.

Je kan dan alleen niet achteraf de verantwoordelijkheid voor de gevolgen bij een ander leggen. Of dat nou een gameverslaving is of in mijn geval een angst voor clowns en moordzuchtige poppen.

DarkSlide
11 december 2022 - 13:12
Antwoord aan  Smallie

@Smallie PEGI wordt gebruikt in Europese landen. In Noord-Amerika wordt ESRB gebruikt en heeft Fortnite een T rating (Teen) maar dat is vergelijkbaar met 12+ van PEGI dus misschien heb je toch wel een punt.

Ik weet niet zeker hoe het met de Canadese wet zit maar in Nederland is er alleen een grens voor 16+ materiaal wat niet verkocht mag worden aan jongeren. De rest van de leeftijdsaanduidingen gelden alleen als advies.

Larafin
11 december 2022 - 16:50
Antwoord aan  DarkSlide

@DarkSlide.nl

In de VS en Canada gelden een beetje dezelfde regels als hier, in ieder geval rondom films. Ze zijn daar alleen ietsjes strenger.
Hier is het 16+, daar gelijk 18+. Al maakt Canada schijnbaar nog onderscheidt in het soort 18+… dat vind ik wel een beetje vreemd.

Tad
11 december 2022 - 12:42

Ze zullen vast psychologen hebben ingeschakeld/een marketing bureau, maar zoals ik al zeg. Meeste marketing bureaus nemen werk dat door psychologen onderzocht is. Ja, het is vast en zeker gemaakt om verslavend te zijn, maar net als alcohol moet je proberen je kind er van weg te houden. Op z’n allerminst moet je ze helpen het te doseren sinds je een kind niet van zulke dingen weg kan houden zonder ze enorm te beperken

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
11 december 2022 - 12:38

Deze gebruiker is verwijderd

DarkSlide
11 december 2022 - 12:53

@coola mee eens, het grootste gedeelte van de verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. En ook al is de ontwikkelaar bezig met het zo verslavend mogelijk maken van games zou dat niet bestraft moeten worden vind ik.

Als de overheid een bijdrage wil leveren aan het beschermen van kinderen tegen deze praktijken zou dat naar mijn mening moeten met voorlichting.

Kenny
11 december 2022 - 13:01

@coola als ouder van 2 jongens die fervent Fortnite spelen kan ik het hier alleen maar mee eens zijn.

Er ligt inderdaad een probleem bij Fortnite die heel goede FOMO (fear of missing out) hebben weten toe te passen. Daarnaast is er sociale druk omdat “iedereen” in de vriendengroep het ook speelt en heb je als ouder druk van andere ouderen omdat ze met geld smijten tegenover hun kinderen en kinderen onderling hier rang aan verlenen.

Allemaal dingen waar je als ouder een taak aan hebt om je kind hierin op te voeden. Los van Fortnite vind je al deze aspecten terug in het dagelijks leven en daar moet je mee leren omgaan als ouder, kind en volwassene.

chefry
11 december 2022 - 13:07

@coola

Goed gesproken.

LvlEighty7
11 december 2022 - 12:15

Leer uw kinderen eens opvoeden. Schuif het maar in een ander zijn schoenen. Niets mis met Fortnite, wel iets mis met het feit dat je je rekening open zet voor je kind en dat je er zelf voor kiest om er geen tijd mee te spenderen ipv de luiaard uit te hangen en hem maar achter de pc te laten zodat je je rust hebt. Ga er eens iets leuks mee doen ofzo.

Deadspacer
11 december 2022 - 14:28
Antwoord aan  LvlEighty7

@Patrick Verbist Dit dus! Amen

watashi wa maurice desu.
11 december 2022 - 14:34
Antwoord aan  LvlEighty7

@Patrick Verbist

Goed gezegd. Helemaal mee eens.

do365nic
11 december 2022 - 12:08

Ik snap niet dat kinderen zo makkelijk dingen online kunnen kopen. Die vlieger ging bij mij niet op.

Ouders moeten in mijn ogen zelf maar een beetje opletten wat ze met hun creditcard doen.

Mijn visie kan mss wat vertekend zijn. Geen idee of er hier mensen zijn met ervaring hierin, aangezien ik zelf geen kinderen heb.

watashi wa maurice desu.
11 december 2022 - 12:20
Antwoord aan  do365nic

@do365nic

Ik snap dit ook niet. En als je dan kinderen hebt stel dan zo in dat je credit card altijd om een of meerdere bevestiging vraagt. Dat kan op verschillende manieren. Ik kan me indenken dat kinderen wel eens de portemonnee van de ouders hebben. Maar dat die creditcard dan gewoon elke transactie toelaten vind ik raar.
Zelfs ik alleenwonende vind dat niet eens fijn, ik heb op de mijne een bevestiging plicht staan. Dan kan al veel minder makkelijk iemand er iets mee doen als ik hem verlies

Deadspacer
11 december 2022 - 14:27

@watashi wa maurice desu. Heb 3 dochters die gek zijn op alles van de switch en die krijgen echt geen geld of bankpas gekoppeld aan t account.

Als ze wat willen koop ik gewoon van die nintendo kaartjes in de winkel voor precies wat het spel kost doe ik zelf ook regelmatig met xbox tegoed als ik eens wat in de store zie.

Vraag me echt af wat dat soort ouders denken wellicht onwetend of zelf niet thuis in de gaming wereld maar om daar nou een schadeclaim van in te dienen dan kan je dat net zogoed bij fifa fut d2 en alle games met een seasonal battlepass gaan doen.

chefry
11 december 2022 - 13:09
Antwoord aan  do365nic

@do365nic
Ik heb zelf een tijdje fortnite gespeeld maar nooit de overweging genomen om iets ingame te kopen.
Het ligt ook aan de persoon. Mijn kinderen zijn nog te jong voor online spelletjes maar ik ga zo tegen die tijd wel in de gaten houdeb

hamsterdans
11 december 2022 - 14:56
Antwoord aan  do365nic

@do365nic als je iets echt wilt in deze wereld maar dan ook ECHT wilt , dan doe je er alles aan en dan krijg je het ook wat je wilde. Een kind heeft nog weinig kennis van de wereld en als het kind verslaafd is wilt het kind ECHT maar 1 ding en dat is fortnite spelen en die dingen kopen in die game. Dus het kind zoekt hoe hij die dingen kan bemachtigen. En als het kind het echt wilt zijn er talloze opties om eraan te komen