PlayStation VR2 niet backward compatible met eerste PS VR
PU.nl
Nieuws

PlayStation VR2 niet backward compatible met eerste PS VR

De PlayStation VR2 is niet backward compatible met de eerste PlayStation VR.

Dat betekent dat games die op PlayStation VR zijn uitgekomen, niet afgespeeld kunnen worden op PlayStation VR2 – tenzij ontwikkelaars een nieuwe versie maken. Dat heeft SVP Platform Experience Hideaki Nishino bevestigd gedurende de PlayStation Blog-podcast.

Volgens Nishino kan de PS VR2 niet backward compatible zijn, omdat de PS VR2 "ontworpen is om een exte next-gen vr-ervaring te leveren. PS VR2 heeft veel geavanceerdere opties, zoals de nieuwe controllers met haptische feedback en adaptieve triggers, alsmede inside-out tracking, oog-tracking in de headset en 3D-audio. Dit betekent dat games ontwikkelen voor PS VR2 op een compleet andere manier benaderd moet worden."

PlayStation VR2 moet ergens begin volgend jaar uitkomen en kan gebruikt worden met de PlayStation 5. Sony liet eerder al weten dat er meer dan twintig games op release beschikbaar moeten komen.

36 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
TPpower
19 september 2022 - 13:38

ik kan dit echt wel begrijpen want anders worden die games veel minder goed de nieuwe games maar ook de oude want die hebben nooit rekening gehouden met een nieuwe die supersnel is en anders werkt

Don Carpaccio
18 september 2022 - 07:09

Jongens dit gaat niet werken op Xbox. Zorgen om niks.

TheDeeGee
17 september 2022 - 20:33

Kan op PC nog steeds mijn Games van meer dan 20 jaar geleden spelen 😀

Ghost-1
18 september 2022 - 12:18
Antwoord aan  TheDeeGee

@TheDeeGee
Zou maar eens een nieuwe pc kopen dan. Windows 98 ondersteunt lang niet al nieuwe games. 😉

SuperDre
17 september 2022 - 20:23

Wat een onzin smoes. Laat dan maar hangen, daarvoor zijn er al teveel PSVR games om die niet te kunnen spelen op een nieuwere headset. Als de nieuwe functionaliteiten het problerm zouden zijn, dan zou PCVR helemaal dood zijn met al die verschillende headsets.
Nee dit zijn gewoon weer smoesjes omdat ze weer extra geld willen, want ga er maar vanuit dat er weer een zwik PSVR1 games opnieuw uitgebracht worden voor PSVR2 en dat dat niet via een gratis patch gaat.
Met de extra power van de PS5 is die marginale wrapper die nodig is om PSVR1 functionaliteiten te emuleren op de PSVR2 peanuts. Bij de ontwikkeling van PSVR2 hadden ze al vanaf dag 1 hier rekening mee kunnen houden, en ga er overigens maar van uit dat PSVR1 games gewoon gebruikt zijn om te testen en er in het OS hier gewoon code voor aanwezig is.
Dikke middelvinger naar Sony, ik ga PSVR1 games niet nogmaals kopen.
Nee, dit is gewoon onwil, de nieuwe hardware kan makkelijk gebruikt worden.

AveryJackson
17 september 2022 - 22:42
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre Misschien moet je gewoon even wachten voordat je zo uitbarst, gezien afgelopen jaar meerdere devs al hadden aangegeven hun huidige games support wilden geven voor PSVR2. Het is daarnaast aan Sony om de tools te geven, niet om de games aan te passen. API’s zijn ook anders voor PlayStation dus 1:1 vergelijken met PC VR games is niet juist. En gezien Sony officieel in alle marketing tot nu toe nog niet heeft gepraat over BC, verwacht ik dat de context ook anders ligt. In feite bevestigd die podcast alleen dat het niet out-of-the-box werkt, meer niet.

lightyears-1
17 september 2022 - 20:06

Echt onverwacht komt dit niet. Er zullen wel een hoop reacties op mijn bericht komen maar qua aantal te spelen spellen is de PSVR2 voorloopig gewoonweg een veel minder platform dan Quest of PCVR. Op quest staan een stuk of 400 titels. Steamvr zijn er ook honderden denk ik. Rift store ook nog heel wat. Met quest kun je als je een goede pc hebt ze allemaal draaien. Dan tel ik de 800 titels op sidequest die in early access zitten enzo nog niet eens mee. En dan zit PSVR2 voorlopig in totaal op maar 20 titels.

SuperDre
17 september 2022 - 20:25
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears SteamVR zijn er zeker 1000+ aangezien ik er zelf al meer dan 500 heb.

xevulutionx
17 september 2022 - 18:16

Ik heb die vr1 begin vorig jaar aangeschaft en in alle eerlijkheid heb ik t misschien 2 of 3x in totaal gebruikt. Wellicht dat t toch gaat kriebelen bij deze versie maar ik moet wat voorzichtiger zijn voor zaken die anders alleen stof afvangen.

The_Stifmeister
17 september 2022 - 15:00

Kan me hier totaal niet druk om maken. Wat mij betreft gaat innovatie ontelbaar vaak boven BC, dus dat mogen ze meteen schrappen als dat vernieuwing tegenhoudt.

Bteqq
17 september 2022 - 17:07
Antwoord aan  The_Stifmeister

Inderdaad! Ben heel benieuwd juist waar ze mee komen.

SuperDre
17 september 2022 - 20:26
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister innovatie heeft hier niets mee te maken, en houdt niets tegen. Dit is gewoon pure onwil.

AveryJackson
17 september 2022 - 22:36
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre Nou het is nog steeds aan de developers om support toe te voegen. We gaan gewoon patches zien of versies die gebaseerd zijn op bv de pc versies van bepaalde games.

The_Stifmeister
18 september 2022 - 07:41
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre
Het interesseert me werkelijk waar geen reet. Voor PSVR1 games heb ik een PSVR1. Dat entitled gedrag dat je overal maar recht op hebt moet echt eens stoppen. Sony is je niks verschuldigd. Ben je het er niet mee eens, koop het dan lekker niet maar kap eens met dat gegil en geschreeuw als je je zin niet krijgt (niet jij persoonlijk in dit geval maar de hardste gillers).

Robert-Frans
17 september 2022 - 14:27

In de begintijden van de consoles was BC ook helemaal geen optie, behalve dan met extra zelf aan te schaffen en hopelijk een beetje fatsoenlijk werkende hardware. De idee dat je een NES-game zomaar in een SNES kon steken was ondenkbaar. En het duurde relatief ook best lang voordat BC een serieuzere optie werd.

Het verbaast mij dus niet erg dat nu in de begintijd van VR gaming de mogelijkheden voor BC nog zeer beperkt tot niet-bestaand zijn. Mogelijk zal VR en haar hardware nog een aantal jaren moeten doorontwikkelen voordat BC een stuk normaler wordt. En het succes van VR zal natuurlijk weer bepalen hoe snel die ontwikkeling zal gaan, vooral ook op het gebied van gaming.

SuperDre
17 september 2022 - 20:35
Antwoord aan  Robert-Frans

@Robert-Frans maarja, op de PC kun ik gewoon bv Robinson the journey spelen op mn oude DK2 en op mn Vive Pro, of zelfs de Quest 2, allemaal compleet verschillende methodes voor tracking en zelfs controllers

BadPlayerOnr
17 september 2022 - 13:32

Ik heb PSVR1 en voor VR games vind ik hem echt te mager. Geen probleem dat PSVR2 niet BC is. Ik wil deze oude games ook helemaal niet op de nieuwe headset spelen. Ik ga hem sowieso kopen niet alleen voor VR functie maar ook vanwege cinema mode waarmee je ook 2D games immersive kan spelen. Voor iemand met adhd een echte aanrader.

Ronnyp
17 september 2022 - 21:27
Antwoord aan  BadPlayerOnr

@BadPlayerOnr dus jij speelt normale games met zo’n headset op? Wtf is daar fijn aan?
En hoezo een aanrader voor mensen met adhd?
Ik heb zelf nog nooit zo’n ding geprobeerd en ben altijd wel benieuwd geweest. Maar het staat nog zo in de kinderschoenen heb ik altijd het idee. Dus dat die oude niet bc is lijkt me juist een goed ding indd.

BadPlayerOnr
18 september 2022 - 12:39
Antwoord aan  Ronnyp

@Ronnyp omdat het net zo is alsof je voor een grote TV zit. Ik heb adhd type-1 en omdat je door de headset helemaal afgesloten bent van de buitenwereld wordt ik niet afgeleid en kan me daardoor beter concentreren op het spel. Ik zoek zo een oplossing ook om aan de computer te werken. Zou perfect zijn.

Aerofox81
17 september 2022 - 12:17

Dat het kan wil niet zeggen dat ze het ook gaan doen. Maar als het zo is, dan is dat helemaal prima!

AveryJackson
17 september 2022 - 12:43
Antwoord aan  Aerofox81

@Aerofox81 lees mijn quote nog eens. Devs werken al aan patches of versies voor PSVR2 ondersteuning van bestaande games. no Man’s Sky was tijdens een showcase al aangekondigd met official PSVR2 support.

[quote]Rythian: Over 150 PS VR games are being ported to PS VR2. To my knowledge, only 4 will include upgrade fees but they do come with a load of extra content, not just a port to 4K.[/quote]

Riyakuya
17 september 2022 - 12:50
Antwoord aan  AveryJackson

@AveryJackson dat zou wel fijn zijn als veel van de devs werken aan een gratis patch. Maar het is natuurlijk wel afwachten of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren.

AveryJackson
17 september 2022 - 11:43

Niet helemaal waar. De PSVR2 heeft out-of-the-box geen support voor PSVR1 want het heeft een totaal andere tracking, dus in die zin klopt het. Maar het feit dat NMS support krijgt voor PSVR2 middels een patch, zegt toch dat het aan de developer ligt om het te patchen naar de PSVR2 tracking. Ondertussen is het bericht gisteravond ook al veranderd. De gene die de exacte details van de PSVR2 heeft vrijgegeven en release window riep gister avond het volgende:

[quote]PSVR2 Without Parole
@parolePSVR
Replying to
@SPL_Junky
We will though! Tons of devs are working on PSVR2 versions of their PSVR1 games as we speak! :D[/quote]

Aerofox81
17 september 2022 - 11:33

Typisch Sony weer. Het is al een niche markt, beloon die mensen dan die de eerste generatie omarmt hebben door het PSVR “ecosysteem” voort te zetten. Jammer.

Skating_vince
17 september 2022 - 13:08
Antwoord aan  Aerofox81

@Aerofox81 maar ze belonen sowieso mensen die de eerste generatie hebben gekocht niet met BC. De eerste generatie werkt gewoon op de PS5 met een adapter, dus dat hebben ze al geregeld. Niet ideaal, maar het werkt prima.

Met BC geven ze vooral nieuwe gebruikers een grotere lijst met games vanaf het begin.

Hoe dan ook jammer dat ze het niet ondersteunen. Hopelijk zijn patches niet te ingewikkeld en komt er veel alsnog uit. Ik ga hem zeker halen bij release!

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
17 september 2022 - 11:29

Deze gebruiker is verwijderd

TripleR40
17 september 2022 - 11:38

@coola Inderdaad innovatie staat bij mij ook hoger aangeschreven dan BC al ze dadelijk bv Astrobot 2 uitbrengen hoef ik 1 niet zonodig te herspelen.

AveryJackson
17 september 2022 - 11:46

@coola Dat is met VR wel een ander verhaal, Maar dit bericht klopt ook maar half want NMS krijgt PSVR2 support middels een patch en een grote PSVR2 leaker heeft al geroepen dat veel devs hun PSRV1 games zullen patchen om de tracking van de PSVR2 te gebruiken.

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
17 september 2022 - 12:52
Antwoord aan  AveryJackson

Deze gebruiker is verwijderd

Ziminar-1
17 september 2022 - 14:58
Antwoord aan  AveryJackson

@AveryJackson Announced during Sony’s State of Play event, developer Hello Games explained that it has been secretly developing a new version of the game for PlayStation VR2.

Dus wel een volledig nieuwe versie van no man’s sky en niet zomaar met een patch.

En anders had de meneer van Sony dat niet zo expliciet gezegd en had het dus niet aan het bericht gelegen maar aan de communicatie van Sony zelf.
Maar stel je voor dat Sony eens iets doet wat minder goed is wat je toe zou moeten geven.

Maar ik kan het me nog wel een soort van voorstellen ook om wat Colla hierboven zegt. Als ze een betere VR bril willen maken moet je op een gegeven moment zo’n beslissing maken. Ik denk dat Sony een grote stap gaat maken met de kwaliteit van deze bril.
Het zal veel mensen wel aan het denken zetten, het nodigt nu niet bepaald mensen uit om te investeren in zo’n ding als de kans groot is dat deze vr2 games straks niet gaan werken met de vr3.

Ziminar-1
17 september 2022 - 12:33

@coola bc is niet overrated als het betekent dat je klanten steeds een nieuw apparaat moeten aanschaffen.
Ik ben het wel met je eens dat Ze moeten proberen om zo innovatief mogelijk te zijn en mee te kunnen met de concurrentie op VR gebied. Dan moet je inderdaad keuzes maken.

Ik ben een fan van VR en vind het gaaf dat Sony het heeft aangedurfd er eentje uit te brengen voor de PS. Had zomaar kunnen floppen en was dus best een risico.
Maar blijf het jammer vinden dat ze dit niet iets beter op orde hebben. Zeker in deze dure tijden vraag ik me af of de psvr 2 een beetje gaat verkopen als je hoort dat deze een stuk duurder gaat zijn dan de eerste en dat je er dan ook niet je bestaande VR games mee kan spelen.
Ben benieuwd

Ziminar-1
17 september 2022 - 11:23

Vind ik toch wel wat slordig van Sony. Ik dacht dat ze zo begaan waren met de gamers ?

Riyakuya
17 september 2022 - 11:34
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar zolang de mensen het blijven slikken en kopen zal Sony gewoon doorgaan. Ik zal er verder niet op reageren om de rust hier te bewaren.

Darkness2K7
17 september 2022 - 14:18
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar paystation
backwards compatibility ??
je betaald maar gewoon opnieuw als je oude spellen wilt blijven spelen

Bteqq
17 september 2022 - 17:06
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar slordig, omdat ze wederom (PS)VR goed op de kaart zetten voor console gamers en het weer een niveau hoger willen brengen? Heb je PSVR1 games gespeeld?

Fr3nzy
17 september 2022 - 19:14
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar
Beter lezen aub