Apple versus Epic Games: walgelijk versus walgelijk
PU.nl
Nieuws

Apple versus Epic Games: walgelijk versus walgelijk

Noem het de Hoekse en Kabeljauwse twisten van de 21ste eeuw: Epic Games versus Apple. Maar laat je niet verleiden tot het kiezen van een kant. Dit gevecht tussen beursgenoteerde bedrijven die stoeien over nog meer miljarden is verrot tot de kern, maar wordt gespind naar een morele kwestie.

Wat is er aan de hand?

Apple en Google eisen dertig procent op van alle omzet in hun appwinkels. Da’s al jaren een doorn in het oog van ontwikkelaars en uitgevers. Het betekent bijvoorbeeld dat dertig procent van afgesloten abonnementsdiensten zoals Spotify en Tinder in de zak van Apple verdwijnt. Da’s stom, vindt eigenlijk iedereen, dus heeft Epic – dat niet geheel toevallig V-Bucks verkoopt in de App Store – maatregelen genomen.

Epic kondigde een korting aan voor iedereen die V-Bucks kocht buiten de App Store en Google Play Store om. Apple en Google reageerden door Fortnite uit hun appwinkels te gooien vanwege het schenden van de betalingsrechten. Epic had zich daar kundig op voorbereid, met name richting Apple, met een parodie op een oude Apple-commercial, 1984. Bovendien kondigde Epic aan Apple voor de rechter te slepen. Google werd iets later gedaagd.

Al snel bleek het geschil met Google minder prominent. Dat komt vanwege het meer gesloten systeem van Apple, maar ook vanwege de geparodieerde commercial. Daarin zegt Epic kort door de bocht dat Apple alles is geworden dat het ooit verafschuwde. Het gamebedrijf roept zijn fans (ergo: uw kinderen) op zich te scharen achter de hashtag #FreeFortnite. Apple zegt op zijn beurt: Epic heeft de regels overtreden en nu volgen de gevolgen.

Sindsdien houdt het gekissebis aan en verschuift de discussie naar randfactoren, zoals de rol van Epics Unreal Engine in de App Store (Apple wil de engine verbieden) en het voortbestaan van ontwikkelaarsaccounts (die Apple wil ontnemen). En dan zijn daar de mensen. De mensen die vinden dat Apple gelijk heeft, en de mensen die vinden dat Epic gelijk heeft.

Goed. Daar gaan we dan.

Moet ik voor Apple zijn?

Nee. Epic heeft namelijk best wel een punt.

Apple levert heel veel diensten voor die dertig procent die het bedrijf in beslag neemt. Apple zorgt voor een werkend ecosysteem met iOS, levert figuurlijk en letterlijk waterdichte draagbare toestellen, levert toolsets waarmee ontwikkelaars gemakkelijk uit de voeten kunnen, zorgt voor moderatie in de App Store en cureert de apps die op het platform verschijnen. Op basis van die diensten rechtvaardigt Apple zijn dertig procent.

Maar ja, dertig procent is best veel. Voor een kleine ontwikkelaar kan dat in de begindagen van een app een extra fte zijn. Bovendien, hoe goed is de dienst van Apple eigenlijk? Op de curatie en moderatie in de App Store valt veel aan te merken. Apple wordt al jaren beschuldigd van vriendjespolitiek bij het samenstellen van toplijstjes. Daarnaast passeren de meeste gekke of gekloonde apps de revue. Het is ergens ook cru dat een dienst niet eens mag zeggen: ”Hey gebruikers, als jullie een abonnement op onze website afsluiten, krijgen we dertig procent meer geld!“ Spotify voegt zich daarom bij Epic.

Het contra-argument is simpel: Apple mag doen wat het wil en staat in zijn recht. Apple laat geen andere winkels toe in zijn gesloten systeem, staat geen andere betaalmethode toe en is nauwelijks transparant of flexibel. En dat mag. Maar het contra-contra-argument is niet veel ingewikkelder: dertig procent is veel geld. Kleine ontwikkelaars zouden enorm met een lager percentage geholpen zijn.

Je wilt natuurlijk dat ontwikkelaars krijgen wat ze verdienen (Apple), maar dan hoef je niet meteen te vervallen in de walgelijkste internettactiek denkbaar (Epic).

Dus ik moet voor Epic Games zijn?

Nee. Epic heeft zich walgelijk opgesteld met een weerzinwekkende marketingcampagne.

Sommige ontwikkelaars gaven aan blij te zijn met Epics handelen. Apple neemt immers geld van ze in beslag. Bovendien marchandeert Epic al jaren met een lager percentage om ontwikkelaars tegemoet te komen. Dat was zelfs het grote uithangbord van Epics eigen digitale gamewinkel, de Epic Games Store. In die winkel staan ontwikkelaars maar twaalf procent van de gegenereerde inkomsten af. Bij Steam is dat dertig procent.

Epics eigenaar, Tim Sweeney, klaagt op Twitter al langer over de marge die appwinkels opeisen. Het is zijn pet peeve, zogezegd. Ook dinsdag sprak hij zich tegen de marge uit, met oneliners als ”we vechten voor vrijheid en andere ontwikkelaars”. Dat is een goed idee, het is moeilijk het daarmee oneens te zijn. Helaas staat daar een boel tegenover. Vergeet niet dat Epic een miljardenbedrijf is dat nu strijdt voor nog meer miljarden. Nog belangrijker is de manier waarop. De pr-campagne die Epic heeft gelanceerd is volstrekt krankzinnig.

“Join the fight to stop 2020 from becoming 1984. #FreeFortnite”, zo luidt de slogan. Epic, gooi je marketingteam in een vuilnisbak. Die hashtag alleen al had satire kunnen zijn.

Het is zo’n gewiekst concept. Epic weaponizet zijn achterban met een vieze morele spin: #FreeFortnite. Nee, het ligt anders. Het gaat om geld. Epic wil geen marge afstaan. Fortnite zit helemaal niet gevangen. En nu roept Epic zijn fans op om ”mee te doen aan het gevecht” en Twitter te bestormen onder de vlag van Fortnite. Hoe nobel! En om het dat beetje extra walgelijk te maken, bestaan die fans op mobiele platformen ook nog eens hoofdzakelijk uit kinderen. Epic wist dat zij boos zouden zijn dat Apple ‘hun Fortnite’ had verwijderd. En dus had Epic zijn krankzinnige anti-Apple-filmpje al klaarstaan.

Oh, en Spotify is het dus helemaal eens met Epic. Spotify vindt het ook maar niets, dat marge, die uitbuiting, dat monopolie. Inderdaad, Spotify, ‘s werelds best lopende muziekdienst, die zijn artiesten uitbetaalt in gevulde koeken en AH Bonus-korting. Het is veelzeggend. Je zou er bijna een cynisch dansje van gaan doen. Bijna. Want voor je het weet zit je dansje in Fortnite zonder dat je daar ooit een cent van terugziet.

Dus, voor wie moet ik zijn?

Niemand. Laat je niet gebruiken en denk aan je eigen rendement.

Leun achterover in je bureaustoel na het lezen van deze column. Trek een pilsje of een appelsap open. Het gaat om miljardenbedrijven. Roep misschien een keer ”Zo, en nu een Bavaria” als dat je schtick is, maar laat jezelf niet meesleuren in een miljardenonderonsje dat gespind wordt naar een morele strijd voor het rechtvaardige. Je wilt natuurlijk dat ontwikkelaars krijgen wat ze verdienen (Apple), maar dan hoef je niet meteen te vervallen in de walgelijkste internettactiek denkbaar (Epic).

Dat is sowieso goed advies: hang je persoonlijkheid niet op aan een bedrijf. Dat is iets voor kinderen. Helaas weet Epic dat ook.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

42 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
RoderikR
27 augustus 2020 - 13:57

Dat geen van beide bedrijven heilig zijn en beide gewoon proberen zo veel mogelijk geld te verdienen, wil nog niet zeggen dat je geen partij zou kunnen kiezen voor één van beide partijen hier. Ik denk dat het duidelijk in het belang van ontwikkelaars en consumenten is dat Epic, en niet Apple, deze zaak wint. De meeste tech-bedrijven proberen zelf een machtspositie op te bouwen terwijl ze tegelijkertijd proberen de machtsposities van anderen te doorbreken. Bij dat laatste verdienen ze onze steun als consumenten, bij dat eerste niet.

JorisDHoogsteder
25 augustus 2020 - 20:55

Jeetje wat een column. Heerlijk hoe je de ironie van Spotify’s geklaag er ook bijhaalt 🙂

HunterSeeker
24 augustus 2020 - 08:20

Goed en duidelijk verhaal.

macdouma
23 augustus 2020 - 11:39

Als je met bedrijf X in zee gaat, met de daarbij behorende voorwaarden, moet je achteraf niet zeuren. Alle grote spelers in de markt willen geld verdienen. Ik gebruik voornamelijk de microsoft en apple store. 1 keer een conflict gehad met een abonnement service via de apple store, de externe partij wilde niet mee werken, maar apple gebeld en die loste het zonder problemen op, en dus mijn geld terug. Ook met Epic (fortnite) problemen gehad, mijn zoontje had zonder dat hij het wist via Epic voor honderden € op de xbox vbucks gekocht dmv de Klarna Bank (achteraf betalen). Epic wilde hier niets aan doen, ondanks dat ze alle gegevens hadden en wat er gekocht was. Microsoft gebeld, die hebben t uitgezocht, een fout in de beveiliging van de store. Had niet mogen gebeuren, die hebben met Epic contact gehad, heb netjes al het geld terug gekregen, alle aankopen van Fortnite werden netjes uit het spel gehaald door Epic.
Dus als ze 30% (service en opslag) moeten afdragen, jammer dan, de consument heeft er voordeel bij. Het zou toch wat wezen, dat alle A merk bedrijven met een tafeltje in de bouwmarkten staan zonder iets te betalen, bij onze pinautomaat is het 30% goedkoper.Geen bouwmarkt die dat toestaat.

Valerium
23 augustus 2020 - 04:04

Een hekel aan beide bedrijven, maar toch meer een hekel aan Epic nu, vooral hoe ze zich steeds gedragen, alsof ze het voor de spelers doen en een soort van messiah zijn, maar dat is allemaal een illusie en ik denk de meeste hebben dat ook wel door.

Vooral nu hoe ze op alle manieren proberen de spelers te gebruiken als hun eigen prive leger tegen apple, diep triest. Het feit is ze wisten precies dat ze fout bezig waren, daarom was die stomme 1984 video gelijk klaar op het juiste moment, gewoon een grote PR stunt.

TheDeeGee
22 augustus 2020 - 20:58

Ondertussen wel Fortnite nieuws blijven posten, haha.

Battlestar28
22 augustus 2020 - 20:32

Epic heeft Apple niet nodig. Anders hadden ze deze stap niet gezet en al helemaal niet een filmpje gemaakt. Apple is sowieso ruk. Je betaald voor een merk wat niet beter is dan de rest. Neem als voorbeeld de nieuwste Apple telefoon. Lachwekkend die prijzen.

denver (gebruiker is geblokkeerd)
23 augustus 2020 - 08:06
Antwoord aan  Battlestar28

Deze gebruiker is verwijderd

fonsrutte
22 augustus 2020 - 20:16

@niqomipa je moet je echt eerst even beter inlezen in de situatie.
Ja je kan via de website van spotify een abo afnemen, maar spotify mag gebruikers daar in hun app niet op wijzen van Apple.

coolharry
22 augustus 2020 - 20:13

Prima stuk. Ik snap alleen niet waarom je het kleiner maakt dan het is. Het zijn beide miljardenbedrijven.

JMG
22 augustus 2020 - 19:53

Vergeet daarbij niet dat die 30% na 1 jaar omlaag gaat naar 15% en dat Epic een toeslag rekent van 5% voor iedere game gemaakt met de Unreal Engine die bij de concurrent wordt aangeboden. Ontwikkelaars zijn daardoor 35% kwijt als ze een game aanbieden op Steam.

Wat Spotify betreft: een punt daar is natuurlijk wel dat het bedrijf nog nooit echt winst heeft gedraaid.

TAW
22 augustus 2020 - 19:28

Toch een paar zaken die me niet lekker liggen in dit artikel.

1) Apple is groot geworden in hun ecosysteem, zo groot dat het een groot platform is en waar verantwoordelijkheid, regie en eerlijkheid wordt verwacht. Daar gaan, net als bij een Facebook en een Google, enige wereldautoriteiten zich in mengen. 30 procent vind ik veel, vooral als je dit vergelijk wat voor licenties game-uitgevers afstaan aan licentiekosten om op platformen als Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch games te mogen uitbrengen. Tel eventueel de kosten mee die ze moeten betalen om in een fysieke winkel of de digitale kanalen als Xbox Live Arcade, eShop of PlayStation Store te koop te worden aangeboden (*of maak ik hier mogelijk een rekenfout)

2) Epic speelt het hard, Apple net zo hard, gezien Apple het zelfs onmogelijk wil maken voor Epic uberhaupt nog met development tools te mogen werken. En waarom zou je het niet hard mogen spelen, het is immers strijd tussen de twee. Vergeet ook niet dat in Amerika binnen gaming keihard slogans werden gevoerd “Sega does, what Nintendoesn’t” en dat volgens de marketingregels daar waarschijnlijk nog steeds kan. Waar ik onder punt 1 al noem dat Apple groter is aan het worden met een onderliggend platform, moet het gewoon als big brother verantwoordelijkheid nemen.

3) het is nogal raar Spotify aan te halen, waar dat aan de kant van de artiesten ook zelf de keuze is wel of niet deel te nemen aan het platform (en niet zoveel met gaming zelf te maken heeft in deze discussie).

4) Oei oei oei, gaan we nu moeilijk doen over korte dansjes waar alles al over gezegd is?

5) ”Hey gebruikers, als jullie een abonnement op onze website afsluiten, krijgen we dertig procent meer geld!“ Eh, nee, het punt is dat het buiten App stores juist goedkoper kan. Je betaalt als dan gebruiker minder. En dan is het een voordeel voor de gamer.

WitteHerder
23 augustus 2020 - 10:22
Antwoord aan  TAW

@TAW Ben het niet helemaal met je eens:
1) De Fee die Apple rekent is 30% (vindt ik persoonlijk ook veel) echter deze wordt ook berekend door Google, Sony en Microsoft, heb die van Nintendo zo snel niet kunnen vinden. Dus het is een beetje unfair om alleen hier Apple zo openlijk over aan te vallen.

2) door het openen van een aankoop mogelijkheid in Fornite, maakt Epic mijn Parental Control instellingen nutteloos. Ik had in de App Store ingesteld dat kindlief geen geld mag uitgeven. Nu zou hij dat dus wel kunnen…

3) Het gaat Epic echt niet om voordeel voor Gamers, anders hadden ze wel 30% korting gegeven. Met die 20% pakken ze toch nog steeds een extra euro. Overigens weet ik zeker dat als Epic zijn eigen AppStore zou krijgen die korting ook meteen weer verleden tijd is.

4) ik denk dat Epic hier een grote fout heeft gemaakt. Ze “bijten in de hand die hen voert”, ze zijn nu van het platform afgetrapt waar het meeste geld wordt uitgegeven…

poklaan
22 augustus 2020 - 19:16

Wat Epic probeert door miljoenen kinderen als een soort van internet jank leger te mobiliseren is echt heel, heel laag.

TAW
22 augustus 2020 - 19:38
Antwoord aan  poklaan

@poklaan Weet ik niet. Zoals ik hieronder stel dat marketingregels in Amerika anders liggen, maar vooral dat Epic wel een punt heeft zich radicaal op te stellen tegen het grote Apple die 30% pakt op een product dat ze zelf niet maken, onderhouden of verantwoordelijk voor zijn. Is de prijs wel te rechtvaardigen en wel allemaal eerlijk?

ebiker
22 augustus 2020 - 21:36
Antwoord aan  poklaan

@poklaan Greta Thunberg doet precies hetzelfde, zo werkt het tegenwoordig.

TAW
22 augustus 2020 - 22:37
Antwoord aan  ebiker

@ebiker Mjah, zo werkt het, al is het allemaal 12+ (zoals ook de PEGI rating)

Goodieman
22 augustus 2020 - 18:44

Ik denk dat Epic een prima punt heeft. En er is niets mis dat het een miljardenbedrijf is. Ik vind daar niets walgelijks aan, net zo min als de parodie die ze hebben gemaakt. Ik geloof ook niet dat Epic monopolist is op enig gebied. Ze durven de concurrentie aan.

Dit punt gaat om de mogelijkheid om te concurreren. Apple maakt het onmogelijk om buiten de App store apps aan te schaffen. Dat Apple 30% wil rekenen voor een App Store is prima, maar het moet ook alternatieven toestaan. Daarmee krijg je concurrentie.

Op het Android eco systeem zijn voldoende alternatieven stores zoals die bijv van Samsung, dus daar lijkt het minder een issue.

Wij als consumenten hebben baat bij keuze en concurrentie. En die is op iOS nu onmogelijk. Interessant genoeg durft Apple dit nog niet bij Mac OS, maar zou me niet verbazen als die tijd ook nog eens aanbreekt.

JMG
22 augustus 2020 - 19:55
Antwoord aan  Goodieman

Met als nadeel dat Apple via de stores van concurrenten de veiligheid en privacy niet kan waarborgen en laat dat nou juist twee belangrijke punten zijn in het Apple ecosysteem.

ebiker
22 augustus 2020 - 21:35
Antwoord aan  JMG

@JMG tja dat zou ik ook zeggen als ik een monopoly zou nastreven…

004
22 augustus 2020 - 21:52
Antwoord aan  Goodieman

Heb je enig besef dat wij producten tegen bodemprijzen kopen en wij en anderen (waar in andere landen die al arm zijn mensen echt worden uitgeknepen en werken voor een leven in armoe, voor een dak boven hun hoofd en eten met een zeer geringe kans of verbetering) daarvoor moeten zwoegen in prakties elke sector om de “concurrentie” aan te gaan met andere bedrijven waar uiteindelijk alleen eigenaren, aandeelhouders en soms medewerkers met hoge posities echt voordeel uit behalen?

Het word al jaren gezegd, net zoals voorspellingen over klimaatopwarming en andere probleemstukken dat de maatschappij een te grote druk legt op veel mensen. Niet iedereen heeft perfecte genen en/of een goede achtergrond gehad om op te groeien. Afgezien van dat is de threadmill zo ineffectief als de pest waarbij 10x het wiel opnieuw uitgevonden moet worden, er gigantische ongelijkheid ontstaat, mensen lijden op onvoorstelbare schaal, we ons klimaat om zeep helpen, ik kan nog wel even doorgaan. Allemaal verloren energie.

Als je het spelletjes survival of the fittest wilt spelen, zeg het dan gewoon eerlijk. Dan kunnen we de holbewoners knuppels weer oppakken en elkaar om zeep helpen waarbij de winnaar alles krijgt. Of we kunnen het anders doen om dat wij in tegenstelling tot geen ander dier dat ik ken de keuze kunnen maken om het anders te doen en onze eigen omgeving zo kunnen inrichting zoals wij denken dat goed is. Dit kan alleen als een mens aan zijn basisbehoeftes zijn voldaan want anders werkt de frontale kwab van de hersenen niet zo goed en reageren we impulsief om bijvoorbeeld te overleven omdat we elkaar voedsel afpakken.

oropher
26 augustus 2020 - 02:51
Antwoord aan  004

@004 jaja, mooi verhaal, antwoord kan heel kort zijn.
Nee, we kunnen geen eerlijke wereld regelen, en ja, binnen afzienbare tijd gaan we elkaar weer te lijf met knuppels.

h.everartz
22 augustus 2020 - 14:48

Nette column, ik doorzag dit gelijk, maar t wordt tijd dat al die kiddo’s dit ook gaan lezen. Zal m meteen ff doorsturen..

denver (gebruiker is geblokkeerd)
23 augustus 2020 - 08:03
Antwoord aan  h.everartz

Deze gebruiker is verwijderd

Nimac91
22 augustus 2020 - 11:56

Ik vind het een mooi betoog en ben het met veel punten van je eens maar vind het toch een beetje teveel in de richting een negatieve mening maar alles wat groot is.

Als men alleen al bedenkt dat Spotify direct concurreert met Apple Music en Spotify 30÷ comissie moet afdragen maar Apple Music niet is dat al oneerlijke concurrentie. Daarbij kan Apple constant music promoten en Spotify verbergen. Kijk maar naar Shazam wat daarmee is gebeurd nadat Apple het kocht. Alle Spotify functies waren binnen enkele weken weg gehaald. Kijk maar naar het instellen van een nieuw toestel. Al snel krijg je de melding of je Apple music wilt gebruiken welke al preinstalled op je iPhone staat.

Spotify heeft hier een nog veel groter punt dan Epic. En je praat over Artiesten die gevulde koeken betaald krijgen. Denk je niet dat het afdragen van 30÷ van je inkomsten en moeten concurreren tegen Apple Music die dat niet hoeft niet 1 belangrijke oorzaak is waarom er minder over blijft voor de artiest.

Zo ver ik weet is Spotify nog steeds de go to voor Artiesten en of ze nou wel of niet geweldig betaald worden is het de makkelijkste manier om muziek te ontdekken wat indirect enorme profits is voor deze artiesten. Het constant op herhaling afspelen van muziek verdiend deze artiesten enorm. Laten we niet klagen over Spotify die de rijken te weinig betaald. Ze verdienen meer dan genoeg.

NrFive
22 augustus 2020 - 11:12

Geweldige column 🙂

Ik ben zelf fan van beide bedrijven, dus het is prima popcorn verdrijf!

denver (gebruiker is geblokkeerd)
23 augustus 2020 - 08:02
Antwoord aan  NrFive

Deze gebruiker is verwijderd

NrFive
27 augustus 2020 - 10:35

@denver ja toch? 🙂

Apple maakt prima producten, die gratis games via Epic Store is ook prima en hun engine waarmee spellen gemaakt worden is helemaal prima 🙂

Soms moet je de lol van al dat kapitalisme inzien anders word je zo depri!

Paasei
22 augustus 2020 - 10:59

Tja, kinderachtig zijn kent geen leeftijd. Alles draait om geld en de rest doet er niet toe. En om geld te verdienen verlenen ze bepaalde diensten die mensen graag willen.

ebiker
22 augustus 2020 - 10:32

Apple heeft het hele systeem met iOS en de Apple store, en houdt dit up to date en goed werkend etc omdat ze anders uberhaupt geen devices verkopen. En omdat er anders niemand voor hun software ontwikkeld.
Op basis van deze diensten verkopen ze hun toestellen, maar praat niet de 30% goed (dit is gewoon dubbelop). De winst op de toestellen dekt de effort van het actueel houden van de app store.

En Epic doet nu precies hetzelfde als wat Apple destijds tov IBM deed. Koekje van eigen deeg.

Dr-Saint
22 augustus 2020 - 10:07

Ik ben nieuw in deze discussie maar snap niet wat epics marketing zo walgelijk maakt. Een parodie van een spotje is geinig verzonnen. Logisch dat het zijn eigen fans aanspreekt. Dat dat toevallig kinderen zijn doet er weinig toe, de marketing richt je op de (potentiële) gebruiker. En dan oproepen berichtjes te plaatsen op Twitter, ik zie het probleem niet.

Dr-Saint
22 augustus 2020 - 10:10
Antwoord aan  Dr-Saint

@Dr-Saint en wat doet het er toe dat het miljoenenbedrijven zijn? Miljoenenbedrijven hebben ook een grotere overhead. Daarnaast heeft iedereen zijn eigen zeer. Epic is het ergens niet mee eens en is 100% vrij daar een statement over te maken. Net als Apple dat is overigens.

DevTrunks
22 augustus 2020 - 10:36
Antwoord aan  Dr-Saint

@Dr-Saint “Dat dat toevallig kinderen zijn doet er weinig toe, de marketing richt je op de (potentiële) gebruiker. En dan oproepen berichtjes te plaatsen op Twitter, ik zie het probleem niet.”

Dit doet er alles toe. Kinderen zijn gemakkelijk te manipuleren door het soort scheve berichten dat Epic de wereld instuurt zoals “#FreeFortnite”. Als het bij volwassenen gebeurt is het al smerig omdat Henk en Ingrid plotseling het gevoel krijgen het te moeten opnemen voor een miljoenen bedrijf. Kinderen zijn totaal onbekend met dit soort praktijken en zien enkel dat hun geliefde spel wordt benadeeld. Dat Epic daar op deze wijze gebruik van maakt is misschien wettelijk legaal, maar moreel verwerpelijk.

Dr-Saint
22 augustus 2020 - 10:45
Antwoord aan  DevTrunks

@DevTrunks weer dat “miljoenenbedrijven” argument. Het lijkt hier wel joop.nl. Wat is er mis met het steunen van een miljoenen bedrijf, als je achter hun mening staat? Of je nou kind bent of volwassen. Reclame maken voor kinderspeelgoed mag toch ook gewoon? Daar worden ook miljoenenbedrijven mee gesteund.

Omnikon
22 augustus 2020 - 09:45

Ijzersterke column Ron, had al zo’n gevoel dat je het even van je af moest schrijven na de podcast :p

Ragpost
22 augustus 2020 - 09:33

Goed geschreven dit Ron. Ben het met je eens!

denver (gebruiker is geblokkeerd)
22 augustus 2020 - 09:22

Deze gebruiker is verwijderd

Ragpost
22 augustus 2020 - 09:35

@denver als mobile developer kun je toch nooit een game succesvol lanceren als je het niet in de app stores zet?

denver (gebruiker is geblokkeerd)
22 augustus 2020 - 11:56
Antwoord aan  Ragpost

Deze gebruiker is verwijderd

Jurry1984
22 augustus 2020 - 19:23

@denver ja wat een goed idee! Ik heb een nieuw soort cola uitgevonden waar ik alle huidige consumenten mee wil bereiken. Dit ga ik doen door met een kraampje voor m’n huis alles te verkopen want de appie en de jumbo vragen teveel marge. Coca cola en pepsi kunnen wel inpakken!

denver (gebruiker is geblokkeerd)
23 augustus 2020 - 08:01
Antwoord aan  Jurry1984

Deze gebruiker is verwijderd

Chrismania
22 augustus 2020 - 09:07

@Ron Complimenten voor deze column. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Met name de underdog positie die Epic als eigenaar van een van de grootste game franchises inneemt is belachelijk.

Wat betreft Apples kant van het verhaal; als eindgebruiker vind ik het dichtgetimmerde karakter van iOs prima. Ik zit helemaal niet te wachten op een wir war van stores. Vanuit de ontwikkelaars kant van het verhaal snap ik het wel. Een bedrijf als Thuisbezorgd staat ook bekend om hun grote marges, zei staan echter wél toe dat je je eigen alternatief voorlegt aan de klant (nu is dit natuurlijk voor hun lastiger/niet te controleren).

Hoe dan ook; als Epic een serieus statement had willen maken hadden ze destijds iOs aan zich voorbij moeten laten gaan vanwege hun beleid.