‘Advocaten willen groepsgeding tegen Cyberpunk 2077-studio aanspannen’
PU.nl
Nieuws

‘Advocaten willen groepsgeding tegen Cyberpunk 2077-studio aanspannen’

Advocaten en investeerders in Warschau zouden een groepsgeding willen aanspannen tegen de Poolse studio CD Projekt Red na de release van Cyberpunk 2077.

Dat meldt de New York Times in een uitgebreid artikel over de veelbewogen lancering van de game. "Advocaten en investeerders in Warschau cirkelen rond en overwegen een groepsgeding tegen het bedrijf."

Zo zou Mikołaj Orzechowski, een investeerder in de ontwikkelaar, op dit moment onderzoeken of er een mogelijkheid is voor een rechtszaak. Ook het in New York gesitueerde Wolf Haldenstein Adler Freeman & Herz LLP zou op onderzoek zijn geslagen.

Volgens het artikel zouden de mogelijke rechtszaken gebaseerd kunnen worden op "een onjuiste voorstelling van zaken om financiële voordelen te verkrijgen". Cyberpunk 2077 wordt sinds release tien dagen geleden geplaagd door bugs en crashes. Daarbij oogt het spel op PlayStation 4 en Xbox One niet zoals beelden die voor release werden uitgegeven insinueerden. Spelers vragen dan ook massaal hun geld terug. Dit is op zowel PlayStation- als Xbox-consoles mogelijk. Sony besloot eerder deze week de game uit de PlayStation Store te halen.

40 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SirFunkenstein-1
21 december 2020 - 19:33

Advocaten zien in alles geld.

Ze staan aan de zijkant van het leven en wachten tot er op het speelveld fouten worden gemaakt, zodat zij centjes kunnen graaien. vreselijk volk.

Doekal
21 december 2020 - 11:40

Zo samenvattend vind ik het interessant om te lezen dat de een wel en de ander niet verontwaardigd is. Maar bottomline moet toch zijn dat als je een game koopt deze gewoon goed moet draaien op het platform waarvoor hij word uitgebracht. Ik durf tegenwoordig geen spel meer direct te kopen voordat deze al even uit is omdat er nog patches, grote updates ed uitkomen nog voordat de game echt uit is. Steeds meer mensen zijn hier langzaam aan gewend geraakt dat dit steeds meer als normaal goed word gezien. Maar mijn inziens gaat dit nergens over.

Stiekem vind ik het daarom heerlijk dat een partij die de consument zo naait, nu lekker zelf keihard gepakt word. Kan mij niet hard genoeg en heerlijk als dan de investeerders er ook nog een rechtzaak tegen aan gooien. Niet voor de medewerkers die waarschijnlijk zoals in het nieuws is gekomen keihard hebben moeten werken voor een vette game. Maar wel als boodschap naar al die andere uitgevers dat er een grens is en die is bereikt.!!

oropher
21 december 2020 - 22:01
Antwoord aan  Doekal

@Doekal Maar ik voel me helemaal niet genaaid door CDPR.

bigds9fan
21 december 2020 - 22:19
Antwoord aan  oropher

@oropher Maar jij hebt dan er misschien helemaal geen last van.

Met Valhalla kan ik de hele game niet eens uitspelen, ja dan ben je een flink stuk negatiever.

Huh
20 december 2020 - 19:04

@niqomipa zo staat het wel in de kop. Als ik had geweten dat het om investeerders ging dan had ik het artikel niet geopend en gelezen.

Ik voel mij bedonderd en wil mn geld terug. 😛

Pascal08
20 december 2020 - 16:14

Mooi man, hoe het dictatoriale bedrijfsleven ook onze game community en industrie heeft overgenomen.
Had het wat tijd gegeven en dan was dit recht getrokken. Ik zie dit puur als een terreur aanslag op onze community en een dominante stap die angst en terreur zal zaaien onder de developers en de industrie.

oropher
20 december 2020 - 17:54
Antwoord aan  Pascal08

@Pascal08
tja, je hebt toch gewoon de keus om de pc versie te spelen?
en ja, je kon ook weten dat dat de gereviewde versie was.
Uiteraard sturen ze de beste versie van de game op.
Allemaal zwaar overdreven gezeur dit.
Vooral ook van al die mensen die voor 300 euro een top of the line gaming experience eisen.
Rot toch op joh.

Zut
20 december 2020 - 18:59
Antwoord aan  oropher

@oropher ja want iedereen heeft een game pc staan thuis die hem kan draaien haha. Uiteraard sturen ze de beste versie op…mijn hemel ga aub van het internet af, wat een niveau. Rot toch op joh.

bigds9fan
20 december 2020 - 19:19
Antwoord aan  oropher

@oropher

Dat vind ik zo’n kul argument. Natuurlijk haal je geen pc beelden op een console maar het mag wel gewoon goed lopen zonder crashes.

Project Red wist dit dondersgoed want ze hebben ook geen regiew explaren uitgestuurd van die versies.

Knap overigens want de PS5 was nog niet eens aangekondigd toen ze aan deze game begonnen.

SuperDre
20 december 2020 - 19:44
Antwoord aan  Pascal08

@Pascal08 uhm, heb jij echt een plank voor je kop? Game industrie is gewoon een industrie als elke andere, omdat het toevallig om games gaat maakt het niet ineens iets speciaals.

Pascal08
20 december 2020 - 20:21
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre Mogelijk dat ik die heb, ben geen perfect wezen.
Ik kom uit de tijd van de NES toen was gamen echt voor sukkeltjes.
Toen was de “industrie” niet zoals die nu is, trust me.
Dit alles kwam langzaam eind jaren ‘90 van start. En toen kwam de Playstation maar toen misschien nog belangrijker jaren later kwam de PS3 en toen kwam de mainstream erbij WANT er zat een dvd speler in en een goede. En langzaam maar in rap tempo was onze gaming community big business en nu heb je zelf gesponsorde gaming tournaments met big money. Vroegah organiseerde we die zelf via lan party’s alle nerds kwamen samen in een gehuurd sportzaaltje en gingen knallen tegen elkaar.
Beste voorbeeld dat ik kan geven is dit om het wat in perspectief te brengen: je bent Youtuber je post zo nu en dan gaming vids van je walktroughs etc en je doet lekker wat je wilt, en dan opeens wordt je groot en ben je een influencer en gaan bedrijven je contracten aanbieden en sponsordeals met je aan, en dan opeens kan je niet zomaar meer nee zeggen tegen game reviews en kan je ook niet meer even negatief commentaar geven op een game.
Dan krijg je een geforceerde kapitalistische aandeelhoudende dictatuur. En het is leuk je hebt inkomen enz enz maar je bent niet meer dan een product je vrijheid is weg door al die deals en sponsoringen en media correcte onzin.
Dit soort aktie’s zoals de game uit stores halen en nu het bedrijfje aanklagen is een doodsteek voor onze gaming “industrie” en community.
En dat de game niet loopt op de standaard consoles ja so be it, toen de PRO en de X uitkwamen wisten we dat bepaalde zware games alleen daar goed op zouden draaien. Alsof DayZ of Hunt of Pubg zo lekker lopen.
Wat hier gebeurt is gewoon fout, CDPR had uiteindelijk de boel recht getrokken en de klant echt wel op 1 of andere manier tegemoet gekomen.
Dit wat er nu gebeurt is gewoon killing.

melody
20 december 2020 - 15:15

Ik ben het ermee eens dat CDPR hard aangepakt moet worden maar uiteindelijk gaat het wel ten koste van het goed afmaken van de game en evt the witcher 4 als die ooit nog komt…..

bigds9fan
20 december 2020 - 15:02

@niqomipa Snap ik. In het midden wordt de game even tof maar daarna.

Dat kan ik nog enigzins vergeven maar dat je hem niet eens KAN uitspelen.

Nefarius
20 december 2020 - 15:02

: hebben jullie 2 keer Warsaw gewoon niet vertaald naar Warschau (Poolse hoofdstad) of zijn er investeerders in een product genaamd “Warsaw” die een groepsgeding willen aanspannen tegen CDPR 🙂 ?

MichelMusters
20 december 2020 - 15:03
Antwoord aan  Nefarius

@Nefarius Aii, je hebt helemaal gelijk hoor! Ik pas het aan.

Nefarius
20 december 2020 - 15:25
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters Dankjewel!

bigds9fan
20 december 2020 - 14:07

@niqomipa Ik wou hem gewoon uitspelen en hem het cijfer geven dat ie verdiende.

Bij vlagen plezier maar voor het grootste deel was het inderdaad een “moetje”.

Ik heb er inderdaad voor gekozen om na 60 uur nog door te spelen omdat de game in het midden nog even beter werd en hoopte op een goed einde.

Nu kan ik in het geheel niet verder en dus zie ik die volledige 90 uur als verloren.

Maar goed in zo’n geval zou je ook een game moeten kunnen terug brengen.

Cocabeer
20 december 2020 - 17:58
Antwoord aan  bigds9fan

@bigds9fan Ubi kennende patchen ze dat soort zaken wel. Dus even een paar weekjes iets anders gamen en daarna terugkomen? Of is het een principekwestie?

bigds9fan
20 december 2020 - 19:16
Antwoord aan  Cocabeer

@Cocabeer Heb geen flauw idee of ze het gaan doen. Ik heb de game nu gekocht en ik vind dat je hem ook nu moet kunnen uitspelen.

Misschien als ik ooit niks te doen heb dan misschien.

Maar goed weet het einde al en dat is de moeite ook niet.

SuperDre
20 december 2020 - 19:40
Antwoord aan  bigds9fan

@bigds9fan vervelend, maar genoeg mensen die het wel kunnen en lijkt het dus een combinatie van zaken te zijn die voor het probleem zorgen. Spellen worden steeds complexer en zeker bij openwereld games waarbij vanalles door elkaar gedaan kan worden.
Helaas dat het voor jou op dat moment niet uit te spelen is, dus zul je op een patch moeten wachten (die er inmiddels misschien al is).

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
20 december 2020 - 21:21
Antwoord aan  SuperDre

Deze gebruiker is verwijderd

ErikNus
20 december 2020 - 13:42

@niqomipa het gaat in dit geval niet om gamers, maar om investeerders die zich kennelijk voorgelogen voelen.

bigds9fan
20 december 2020 - 13:31

@niqomipa Zelfs al zou ik een refund krijgen voor Valhalla, die 90 uur die ik heb gestoken in een game die niet uit te spelen is krijg ik niet meer terug.

fonsrutte
20 december 2020 - 20:13
Antwoord aan  bigds9fan

@bigds9fan serieuze vraag: kun je Valhalla niet uitspelen?

bigds9fan
21 december 2020 - 22:12
Antwoord aan  fonsrutte

@fonsrutte De laatste keer dat ik speelde niet nee.

En ik ga het risico even niet nemen om het nog een keer te proberen want heb meerdere saves geladen en geen werkte.

hulstpower
20 december 2020 - 13:30

@niqomipa je weet niet wat cd project red de investeerders belooft had. Dus als hun de beloftes niet zijn nagekomen kunnen ze een rechtzaak natuurlijk aanspannen. Maar goed ze hadden de game gewoon moeten uitstellen men had deze game gewoon gekocht ook na kerst periode gamers zijn niet perse kerst gericht met kopen van games.

DarkraverX
20 december 2020 - 13:04

De vraag is zijn het de investeerders geweest die de ontwikkelaar gedwongen heeft om de game ook op de One en PS4 te releasen en of ze wisten hoe de game eruit zag of is het de ontwikkelaar die de zooi verneukt heeft door foutieve informatie aan de investeerders te verstrekken.

Investeerders oftewel geldschieters zijn tenslotte ook smerig volk.

SuperDre
20 december 2020 - 19:37
Antwoord aan  DarkraverX

@DarkraverX juist, kan ook goed zijn dat de developers gepushed zijn door de investeerders om het uut te brengen. Maarja, ergens ook wel logisch als developers aangeven dat ze het al in maart zouden uitbrengen. Dit is gewoon zakelijk en games is niets speciaals.

bigds9fan
20 december 2020 - 12:36

Goed zo. Dit valt onder oplichting want je stelt een product anders voor dan wat men krijgt. Daarnaast moet het gewoon speelbaar zijn op de systemen waar het voor uitkomt.

Ontwikkelaars mogen hier niet mee wegkomen. Maar goed ik ben ook pissed omdat ik ook ge**** ben door Ubisoft en hun laatste game.

Dus ja snap hoe Cyberpunk fans zich voelen.

Metal Gamer
20 december 2020 - 13:19
Antwoord aan  bigds9fan

@bigds9fan VAlt onder onder oplichting?? Mensen kunnen gewoon hun geld terug vragen..

Quintex
20 december 2020 - 15:12
Antwoord aan  Metal Gamer

@Metal Gamer Uiteindelijk wel, ja, maar heel vanzelf sprekend is dat niet, als je kijkt naar bijvoorbeeld de refund policy van Sony. Hoe dan ook, hoe CDPR om is gegaan met de PS4/xBox One versies, is verschrikkelijk. Niet zozeer de status zelf waar het spel in uitgebracht is. Maar de communicatie van CDPR, vrijwel geen beelden tonen van hoe die versie er uit ziet, geen review copies daar van weggeven. Dat vind ik zéker wel kwalijk. Niet dat het daar nu over gaat, maar toch. 🙂

SuperDre
20 december 2020 - 19:34
Antwoord aan  bigds9fan

@bigds9fan hoe heeft ubisoft jou dan genaaid?

Rexus
21 december 2020 - 08:35
Antwoord aan  bigds9fan

@bigds9fan Welke game van Ubisoft heb je het over?
Volgens mij weet je juist bij Ubi wat je koopt sinds Far Cry 3.

bigds9fan
21 december 2020 - 22:11
Antwoord aan  Rexus

@Rexus Heb het over Valhalla.

En ja ik ben bekend met Ubisoft games alleen hadden ze bepaalde beloftes gemaakt ten opzichte van Valhalla.

Daarnaast is dit geen Assassin’s Creed game maar een generieke viking game.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
20 december 2020 - 12:24

Deze gebruiker is verwijderd

Zut
20 december 2020 - 12:55

@coola Zou het normaal gesproken met je eens zijn dat dit wel erg ver gaat, ware het niet dat CDPR bewust geen enkele console versie ter review heeft gestuurd omdat ze wisten dat ze daar slechte cijfers mee kregen. Misleiding en oplichting, daar moet je hard voor gestraft worden.

bigds9fan
20 december 2020 - 13:02
Antwoord aan  Zut

@Zut Absoluut.

Ze zijn al hard gestraft maar dit mag er gewoon bij. Games zijn duur zat en als je 60 Euro uitgeeft mag je een speelbaar product verwachten dat je kan (uit)spelen.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
20 december 2020 - 13:32
Antwoord aan  Zut

Deze gebruiker is verwijderd

SuperDre
20 december 2020 - 16:17

@coola aan de andere kant is dit gewoon zakelijk, games is niet iets bijzonders ofzo. Als er werkelijk de investeerders een te rooskleurig verslag is gegeven, dan is dat wel kwalijk.

Cocabeer
20 december 2020 - 17:54

@coola Het gaat hier om investeerders. Wat ik hieruit opmaak is dat CDPR hun plannen en projecten positiever/veelbelovender hebben gepresenteerd dan het geval was. Waardoor ze geïnvesteerd hebben wat ze anders misschien niet hadden gedaan.

Het gaat hier dus niet om boze gamers die hun geld terug willen.