‘Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles’
PU.nl
Nieuws

‘Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles’

Volgens Digital Foundry-journalist Alexander Battaglia wordt Cyberpunk 2077 beperkt door de centrale processoren in de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Battaglia deelde zijn vermoedens op zijn persoonlijke Twitter-account. Daarbij werd opgemerkt dat het probleem zich vooral voordoet tijdens het rijden in de prestatiemodus van Cyberpunk 2077. Op pc is duidelijk meetbaar dat die activiteit veel vergt van cpu's en volgens hem "doet de Ryzen 3000-serie het daar minder goed". 

Volgens Battaglia is dit verschijnsel waarschijnlijk een van de eerste gevallen waarbij het duidelijk merkbaar is dat deze generaties consoles tegen technische limitaties lopen. Beide current-gen consoles blijken nog vaak framedrops te vertonen onder de 60 frames per seconde, terwijl de prestatiemodus van Cyberpunk 2077 wel een dergelijke framerate zou moeten verzekeren.

Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X en S maken gebruik van eenzelfde soort apu. De cpu-componenten van beide consoles zijn gebouwd op de Zen 2-architectuur van AMD, die voor pc's al langer verkrijgbaar is als de Ryzen 3000-serie. 

Eerder gedraaide benchmarks van onder meer CapFrameX tonen aan dat zelfs de krachtigste Ryzen 3000-cpu moeite heeft om Cyberpunk 2077 op 60 frames per seconde te draaien, al heeft patch 1.5 die prestaties mogelijk verbeterd. Desalniettemin vallen de kloksnelheden, cachegrootte en hoeveelheid beschikbare threads op de current-gen consoles in veel gevallen lager uit dan soortgelijke cpu's uit het pc-aanbod. 

Battaglia voegde later toe dat de cpu's in de huidige consoles nog altijd prima presteren, maar dat de limieten in vergelijking met de pc-markt duidelijk zichtbaar worden. Zo zit AMD zelf inmiddels al lang en breed op de Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en wil de chipgigant dit jaar nog Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) op de markt zetten. 

Tegelijkertijd werd Cyberpunk 2077 pas laat in de ontwikkeling overgeheveld naar de laatste generatie consoles, wat doet vermoeden dat de game niet tijdig voor de unieke Zen 2-chipsets geoptimaliseerd kon worden. Games die vanaf het begin van hun ontwikkeling op de cpu's afgestemd worden, zullen ongetwijfeld minder snel gehinderd worden door Battaglia's hier genoemde 'bottleneck'.

24 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Roel-Rulez
23 februari 2022 - 10:57

Wat een copium in de reacties zeg.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
23 februari 2022 - 13:33
Antwoord aan  Roel-Rulez

Deze gebruiker is verwijderd

sgsvve
23 februari 2022 - 09:14

Het artikel zegt niet dat de consoles niet goed zijn. Het geeft aan dat Cyberpunk bij een bepaald onderdeel teveel vergt van de CPU. Als ze games als horizon forbidden west vloeiend kunnen laten lopen, ligt het mijns inziens aan de code van cyberpunk die suboptimaal omgaat met de resources. Horizon op de ps4 ziet er nog beter uit dan cyberpunk op de ps5/xbox series x. De huidige consoles zijn beesten van machines, niks mis mee.

Haunting
23 februari 2022 - 08:11

Interessant om te zien dat de vraag weer naar boven komt of console het gaat winnen of PC.
De gamesmarkt is nu verdeeld in: 20% PC, 28% consoles en 52% mobiele games. [Bron: Artikel op Gamer.nl van 23 december 2021.]
De vraag is dus niet of PC of Console gaat winnen maar wat de toekomst wordt van gamen.
Als mobiele games nu al zo groot zijn dan is er dus behoefte aan een device wat snel gepakt kan worden en waarop games gespeeld worden die of snel zijn of makkelijk kan onderbreken.
Wordt dit dan iets in de trend van een Steam deck of wordt het misschien toch een stand alone VR bril? Of misschien wel een apparaat waar je in augment reality mee kan rondlopen, waarop al je social media staat en waar je contact mee kan hebben met anderen en waarop je kan gamen.
Wie zal het zeggen? Ikzelf blijf voorlopig nog maar op mijn PC gamen.

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
23 februari 2022 - 09:27
Antwoord aan  Haunting

Deze gebruiker is verwijderd

Bigds9fan-1
23 februari 2022 - 12:18

@Messtranor Precies. Het kan toevallig op een telefopn dus doen ze het ook.

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
23 februari 2022 - 07:14

Deze gebruiker is verwijderd

wazp
22 februari 2022 - 22:05

Gewoon slechte optimalisatie van cyberpunk dus. Niks meer niks minder. Zowel de ps5 als de series X bevatten meer dan voldoende hardware om elke game fatsoenlijk op 60fps af te spelen met prima visuals.

lightyears-1
22 februari 2022 - 21:35

Ach er zal uiteindelijk toch wel het maximum uitgeperst gaan worden denk ik. Het is ook een kwestie van slim programmeren. Flight simulator had oorspronkelijk ook een stevige cpu bottleneck op de pc. Daarna kwam een grote patch en was die bottleneck grotendeels weg en stegen de framerates tot wel 80% extra. Het kan zijn dat consoles uiteindelijk terugmoeten naar 30 fps. Dat is niet ideaal, maar wel te doen.

oropher
22 februari 2022 - 21:46
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears Natuurlijk, de 60 fps modus in ieder spel tegenwoordig is te danken aan het tekort aan hardware..
Daarom worden spellen ook nog op de vorige generatie uitgebracht en kan de nieuwe generatie dan 60 fps draaien.
Die 60 fps standaard gaat er hoe dan ook uit zodra de meeste mensen een PS5 of Series X hebben..

mart1jn_
23 februari 2022 - 07:49
Antwoord aan  oropher

@oropher Heb je de nieuwste Ratchet and Clank niet gezien?

Floks
22 februari 2022 - 21:34

Misschien moet je, je eigen product wat beter programmeren. Want andere games kunnen het wel 😉

Bigds9fan-1
22 februari 2022 - 20:42

Als ik zie wat men er op de PS5 uit weet te halen bij Horizon Forbidden West dan denk ik dat het probleem eerder bij Cyberpunk gezocht moet worden dan bij de consoles.

oropher
22 februari 2022 - 21:43
Antwoord aan  Bigds9fan-1

@Bigds9fan Een stad is over het algemeen veel veeleisender van de CPU dan een bos.

wazp
22 februari 2022 - 22:08
Antwoord aan  oropher

@oropher foliage vraagt anders ook aardig wat van de hardware. Cyberpunk is gewoon bagger geoptimaliseerd. Slap excuus van CDPR.

GoofyZ3
22 februari 2022 - 19:39

Je kan gewoon geen pc verkrijgen laat staan betalen. En voor welk spel zou je dat doen 5000 of meer neerleggen. Er is niks nu.

Gaat vrolijk verder met Horizon forbidden west.

dakoota
22 februari 2022 - 19:06

Voor nu is er nog geen probleem. Maar ik denk dat over 3 jaar er echt wel een groot probleem gaat ontstaan. Maar ja, vroeger had de ps1 ook de capaciteit van een natte drol en juist daar heb ik heel veel plezier uit gehaald. Soms gaat het niet alleen om de grfx. Bij PC had ik altijd problemen om een game optimaal te laten draaien (zowel qua software als hardware). Altijd die eeuwige zoektocht op PC. Zodoende zal ik altijd een console kiezen. Plug and play baby

h.everartz
22 februari 2022 - 17:46

Ik sluit me totaal aan bij wat hier wordt gezegd over juist de vervangbaarheid van pc’s door console, en dat dit juist de eerste generatie is waar ik op mn xbox niet t gevoel heb mn pc weer te willen aanslingeren.

Battlestar28
22 februari 2022 - 17:04

In mijn ogen zit er weinig toekomstmuziek in de consoles. Zoveel problemen en zulke slechte prestaties wat echt niet meer van deze tijd is. Ik voorspel dat men meer compacte all-in PC’s gaat verkopen voor een goedkopere prijs ipv de ouderwetse consoles.

hulstpower
22 februari 2022 - 17:10
Antwoord aan  Battlestar28

@Battlestar28 denk dat het meerde deel van gamers hier niet omgeeft en lekkwr op de bank willen gamen, wat jij zegt roept met al jaren en nog steeds verkopennde consoles als warme broodjes.

ebiker
22 februari 2022 - 19:54
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower inderdaad. Ik ben in mijn nopjes met mn Series S en de kleinere gamepass games zoals Lake en Firewatch. Na een dag werken heb ik geen zin in complexe games met veel snel knoppenwerk….

TomKauw
22 februari 2022 - 17:16
Antwoord aan  Battlestar28

@Battlestar28 Misschien wel, maar ik denk niet dat Cyberpunk 2077 ‘de game’ is om zo’n conclusie op te baseren. Dat de consoles hier hun eerste bottleneck vertonen is waarschijnlijk eerder aan CD Projekt RED te wijten, dan aan de consoleboeren. Naar mijn idee staan ze er deze generatie juist uitzonderlijk sterk voor.

Als een partij als Rockstar er een zooitje van zou maken met een volledig current-gen ontworpen game, dan hebben we het pas echt over een probleem.

Roy36NL
22 februari 2022 - 17:36
Antwoord aan  TomKauw

ja zeker waar hier komt ook nog bij als je naar de aantal users van Nintendo kijkt dan is console gaming nog lang niet uitgestorven.

guppie-1991
23 februari 2022 - 09:54
Antwoord aan  Battlestar28

@Battlestar28
Compacte all-in pc hebben we toch al? Dat zijn de consoles. Je kan met muis en toetsenbord spelen en dus dan ook op het bureau zetten .
Nu worden spellen gemaakt voor de console en als je een pc game hebt kan het zijn dat jouw pc het weer niet aan kan.