Microsoft spreekt van donkerste dag in 40 jaar Groot-Brittannië
PU.nl
Nieuws

Microsoft spreekt van donkerste dag in 40 jaar Groot-Brittannië

Brad Smith haalt keihard uit naar het land

Microsoft noemt de dag waarop de CMA de Activision Blizzard-overname blokkeerde de donkerste dag in veertig jaar zakendoen in Groot-Brittannië. Daarmee doelt hij op de jaren dat Microsoft actief is in het land.

Dat doet hij in gesprek met de BBC. De Britse waakhond CMA kondigde gisteren aan dat het de overname van Activision Blizzard door Microsoft blokkeert. De waakhond is van mening dat de overname negatieve gevolgen kan hebben voor concurrentie op de cloudgamingmarkt. "Mensen zijn geschokt. Mensen zijn teleurgesteld. En het vertrouwen van sommige mensen in technologie in het Verenigd Koninkrijk is flink geschaad", vertelt Smith.

Volgens Smith moet het Verenigd Koninkrijk in de spiegel kijken wil het "een plek worden waar technologie niet alleen tot bloei komt, maar ook wordt gecreëerd." Hij voegt daaraan toe: "Er is hier een duidelijke boodschap. De Europese Unie is een aantrekkelijkere plaats om een bedrijf te starten dan het Verenigd Koninkrijk."

Als de CMA bij diens oordeel blijft, is de overname definitief van de baan, ook als de Europese Commissie en de FTC de deal wel goedkeuren. "Activision is verstrengeld in verschillende markten", liet de waakhond weten. "Het kan niet gescheiden worden voor het Verenigd Koninkrijk. Dus deze beslissing blokkeert de deal wereldwijd." Microsoft geeft aan tegen de uitspraak in beroep te gaan.

De Europese Commissie doet op 22 mei uitspraak over de overname. De FTC kondigde eerder al aan een rechtszaak te starten om de deal waar zo'n 68,7 miljard dollar mee gemoeid is tegen te gaan. 

45 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Mythanics
28 april 2023 - 20:26

@ali3n8tor jij was game designer toch?

Werk jij dan alleen voor PlayStation en PC, want ik vind je richting de andere platformen vaak vrij cru en partijdig.

Vraag me af of het wel handig is om zulke harde meningen te hebben over potentiele partners. Tenzij je daar natuurlijk niet voor ontwikkeld of geen functie hebt waarbij je contact hebt met partners. Maar dan alsnog zou ik het niet doen en niet verstandig vinden voor je bedrijf.

Maar dat ben ik, ik ben sowieso wat voorzichtiger en spaarzamer met meningen uiten richting de buitenwereld en op internet.

Mr.Happy
28 april 2023 - 13:25

@ali3n8tor Zoals bv. de 10 jaar deal aan sony, waarbij ms alle inkomsten van de games 100% naar zich toe zou trekken. met andere woorden: de game mag op jullie (streaming) service, maar wij krijgen 100% van alle inkomsten van mtx en what not. Sony krijgt abonnementsgeld van gebruikers, maar een battlepass voor COD zou 100% naar ms gaan ipv de normale 30% die een platformhouder krijgt.

Heb je daar ergens een bewijs voor want dat zou idd niet netjes zijn.

ali3n8tor
28 april 2023 - 15:39
Antwoord aan  Mr.Happy

@Mr.Happy ja natuurlijk het staat immers in het eind-rapport van de CMA zelf.
linken hier is nog steeds een hell maar ik ga het proberen:

twitter.com/charlieINTEL/status/1651750074525921280?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1651750074525921280%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
28 april 2023 - 17:20
Antwoord aan  Mr.Happy

Deze gebruiker is verwijderd

Mr.Happy
28 april 2023 - 17:27

@Liquidshake dat zou idd niet normaal zijn.

Benieuwd of we een voorbeeld van dat contract zelf gaan te zien krijgen, want waarom zouden al die andere partijen wel akkoord zijn gegaan als de deal zo scheef is?

Mr.Happy
28 april 2023 - 13:21

@Don Carpaccio al ooit van inXile, Compulsion, Obsidian, Double Fine, Undead Labs, Ninja Theory of Playground Games gehoord?
Allemaal ooit kleine tot middelgrote studios met potentieel. We zeiken al een jaar over ABK en iedereen vergeet de kleinere studios die ondertussen druk (maar ook te traag naar mijn zin) aan het werk zijn.

Daarnaast heb je het over 10000 sukkelaars van de 40000 sukkelaars die ze in het voorgaande jaar aangenomen hadden, en ondertussen blijken ze ook Tango Gameworks te gaan uitbreiden. Das nog altijd meer dan 30000 sukkelaars in het positief tegenover 2 jaar terug.
In business moet je soms saneren om terug te kunnen groeien, maar als MS het doet is het schandalig, wanneer andere grote bedrijven het doen dan hoor je mensen als jij niet.

P.S. de meeste Xbox-gamers die ik ken trekken zich eigenlijk geen hol van ABK aan, ze kunnen die games toch gewoon blijven spelen. Ze amuseren zich alleen met de hypocriete reacties van bepaalde fanboys die het schandalig en gevaarlijk vinden maar zelf met oogkleppen en een bruine neus rondlopen.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
28 april 2023 - 13:09

Deze gebruiker is verwijderd

Mr.Happy
28 april 2023 - 13:03

@poklaan als een klein jankend kind over de grond rollen werkt blijkbaar. Sony had er alleszins succes me dus waarom het zelf ook niet doen.

ali3n8tor
28 april 2023 - 11:14

Basically, this is Microsoft and Brad Smith throwing their toys out of the pram after they didnt get the decision they wanted after all the lobbying they did, said Max von Thun, director of the Europe office of the Open Markets Institute, a proponent of stronger antitrust enforcement.

Ik kom niet meer bij, in wat voor bochten sommige zich nog wringen om erin te geloven dat het nog door gaat. alle details die nu naar buiten komen maken de deal van ms alleen nog maar erger en de beslissing terecht.

Zoals bv. de 10 jaar deal aan sony, waarbij ms alle inkomsten van de games 100% naar zich toe zou trekken. met andere woorden: de game mag op jullie (streaming) service, maar wij krijgen 100% van alle inkomsten van mtx en what not. Sony krijgt abonnementsgeld van gebruikers, maar een battlepass voor COD zou 100% naar ms gaan ipv de normale 30% die een platformhouder krijgt.

Donstil
28 april 2023 - 10:16

@coola Begrijpend lezen is niet zo lastig toch, ze spreken over -de donkerste dag voor Microsoft in 40 jaar zaken doen in de UK-. Wat heeft een massa moord daar in vredesnaam mee te maken?

Mr.Happy
28 april 2023 - 13:01
Antwoord aan  Donstil

@Donstil je vraagt teveel van z’n wankele brein.

Mythanics
28 april 2023 - 20:14
Antwoord aan  Mr.Happy

@Mr.Happy bij nader inziens geen leuk grapje. Mijn pogingen tot humor zijn wel vaker minder geslaagd.

Mijn excuses aan coola.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
29 april 2023 - 01:25
Antwoord aan  Mr.Happy

Deze gebruiker is verwijderd

The_Stifmeister
28 april 2023 - 07:07

@Improv
Ja, net zoals met DVD-spelers…oh wacht.

Streaming is de toekomst, daar kan je niet omheen. Er zullen inderdaad altijd die-hards blijven die een fysieke console willen blijven houden (net zoals er ook nog genoeg mensen zijn die een dvd/blu-ray speler hebben) maar het gros zal overstappen op streaming net zoals dat nu het geval is met het streamen van series en films.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 21:16

Deze gebruiker is verwijderd

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 21:09

Deze gebruiker is verwijderd

hulstpower
28 april 2023 - 03:04

@Liquidshake ze geven een betere reden dan Amerika deed in ieder geval.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 21:08

Deze gebruiker is verwijderd

Bart81
27 april 2023 - 20:36

@Don Carpaccio
Zowel PlayStation en Xbox zijn bezig om alles (tijdelijk) exclusief te maken en om op die manier zoveel mogelijk zieltjes te winnen. Dat PlayStation een grotere fanbase heeft t.o.v. een Xbox verklaart de overdreven reacties op deze website (vind ik) als het gaat om overnames aan de kant van Microsoft.

Het is te makkelijk om te blijven schreeuwen dat Sony alleen maar overnames doet bij (kleinere) bedrijven waar ze al een langere samenwerking mee hebben. Die bedrijven waren ook nooit een optie voor Microsoft om over te nemen, omdat het merk Xbox op een later moment in de console markt is geintroduceerd. Daarnaast heeft Sony ook niet de middelen in sommige gevallen, anders hadden ze het ook allang geprobeerd.

Het is appels met peren vergelijken. Concurrentie is goed, ook in de vorm van een Xbox. Ik mag toch hopen dat een PlayStation niet nog dominanter wordt dan dat ze nu al zijn. Dat zou pas slecht zijn voor ons gamers. En ja, ik heb ook een PS5 en Nintendo Switch, naast mijn XsX. Dus zet me aub niet meteen weer in een of ander console kamp omdat ik een bepaalde mening heb. 🙂

watashi wa maurice desu.
27 april 2023 - 20:11

@poklaan

Dat kunnen we ook van Sony zeggen. Die hebben tot aan nu niks anders gedaan.

Ze kregen hun directe zin niet en gingen ook maar lukraak dingen roepen en als jankend kind mamma roepen als het geen snoepje kreeg.
Met de meest belachelijke opmerking dat hun CoD versie bewezen (alsof dat bewezen kan worden en alsof dat wijs is van ABK om dat te doen na de overname, voor MS moet er verrekte veel geld verdient worden om 62 miljard terug te verdienen dus minder markt maken is totaal niet logisch) de minste goede zal worden en bewust bugs zal hebben zodat men een Xbox koopt.
Alsof dat gebeurd. Ik denk dat vele mensen liever CoD laten vallen dan verplicht een Xbox kopen

Dus ga nu niet doen alsof Microsoft hier de enige in is.ze zijn en die net zo zielig.

Het is pas zielig dat mensen zo negatief naar Microsoft kijken dat ze niet zien dat het beide van die kleuters zijn die janken om mamma.

Op dit moment is Nintendo de wijze oude aziaat die rustig afwacht wat gaat komen.

gamerlezer
27 april 2023 - 22:42

@watashi wa maurice desu. Inderdaad

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
28 april 2023 - 09:43

Deze gebruiker is verwijderd

MooiMan
28 april 2023 - 10:14

@Messtranor

En allemaal terecht. Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat boeit feitelijk helemaal niets.

watashi wa maurice desu.
28 april 2023 - 11:38

@Messtranor

Wat zeg jij nou allemaal kerel.

Die rechtszaken zijn allemaal terecht. Want verwacht je dan? Dat Nintendo gewoon afwacht op die momenten.
Want je gebruikt die als voorbeeld dat rechtszaak Nintendo niet een afwachtend bedrijf is. Maar dit is niet echt het juiste voorbeeld omdat ik het niet over die situatie had.
Want in het geval van hoe de concurrentie zich gedraagt is Nintendo nu net wel heel afwachtend.
Die mengen zich totaal niet in de zogenaamde console oorlog. Misschien zijn ze blij daar uit te zijn gekomen met Sega en begin PlayStation tijdperk. Zij zijn daarbovenuit gestegen of op zijn minst hebben ze een manier gevonden dat ze ernaast staan.
Dus nee je hebt niet gelijk.
Want recht zaak Nintendo is een bedrijf dat hun eigendom wil beschermen.

De Nintendo waar ik op doel is het bedrijf wat concurrent is van de andere 2 kemphanen en daarin zijn zij wel degelijk heel rustig afwachtend.
En ja dit is hetzelfde bedrijf maar een totaal andere context en situatie.

Misschien dus eens lezen in welke context het staat.
Dit ging niet over rechtszaken maar over wie er constant bezig is met elkaar zwart maken en gal gooien en elkaar van dingen beschuldigen.

Normaal ben ik het met je eens als het gaan om beschermen dat zij niet afwachten. Maar dat is ook logisch. Ik ga ook niet afwachten als mijn eigendom bedreigd wordt.
Dan blijf ik ook niet toekijken tot de dief zich netjes bij mij meld. Dan maak ik ook werk ervan en liefste hou ik hem zelf vast en anders minstens de melding bij politie.

watashi wa maurice desu.
27 april 2023 - 20:03

@The_Stifmeister

Iedereen snapt hopelijk toch wel dat zulke uitspraken puur in perspectief gezien moeten worden.

Jij kunt ook spreken van de slechtste dag ooit voor Nederland als de verkeerde politieke partij voor jou de macht krijgt. Dat is dan voor jou gewoon van toepassing omdat jij nog geen ergere dingen persoonlijk hebt meegemaakt hebt. Dus in perspectief gezien klopt het helemaal voor jou.
Mensen praten altijd uit perspectief.
Hoe vaak je niet hoort dat het de ergste dag ooit was.Bijvoorbeeld als er een verkeerde beslissing gemaakt wordt op je werk en je gepasseerd wordt door een college die minder passie heeft. Maar dan maanden daarna komt de ergste dag ooit. En dan naderhand weer.
En altijd geoordeeld vanuit eigen gevoel en niet vanuit wat werkelijk een slechte dag was, want die dag kan best een normale dag geweest zijn.

Maar voor het verenigd koninkrijk in werkelijkheid zijn er dingen die zoveel keer erger zijn dat geen enkel leed op persoonlijk vlak daar ooit overheen kan gaan.
Dus ja natuurlijk heeft het land vele ergere dingen meegemaakt. Alle oorlogen intern al, dan nog wat er met Ierland was, en de 1e Wereldoorlog wat bijna de hele mannelijke kant van het land uitroeide vechtende in Frankrijk,
Dus ja er zijn ergere dingen. Maar voor Microsoft is dit uiteraard hun ergste zwarte pagina. En misschien hebben de ook wel gelijk. Dat kan ik niet beoordelen. Maar ik snap wel dan iemand van MS dit roept. Want in hun perspectief is dit mogelijk ook echt het ergste ooit.

Daarbij moet ik wel toegeven dat het Amerikanen zijn en wel over dramatiseren. Maar ik lees hun opmerking niet alsof ze de hele geschiedenis van VK willen temperen ten opzichte van hun leed.

The_Stifmeister
28 april 2023 - 07:05

@watashi wa maurice desu.
Je hebt gelijk hoor maar ik vind dat je een beetje voorzichtig moet zijn met dit soort overtrokken uitspraken.

watashi wa maurice desu.
28 april 2023 - 11:17
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister meat ben ik helemaal met je eens.

En zoals gezegd het zijn het Amerikanen. Drama Queens over the top,

Don Carpaccio
27 april 2023 - 19:58

Laten we, de mensen, samen hopen dat Microsoft het geld nu spendeert in kleine studio’s met potentiele groei. Ze hebben genoeg geld zeggen de fans. Ze kunnen ook wat volk terug aanwerven van die 10000 sukkelaars. Kan er wat vaart gezet worden op al wat nog moet komen dat ze 3 jaar geleden hebben aangekondigd. Toch een beter idee dan veel te ver vooruit lopen en de metro’s van Londen besmeuren met die vierkleurendruk quatsch.

Maar Call of Duty en exclusive deals blijven het allerbelangrijkste voor de Xbox fans op deze site. En Call of Duty op de Switch!

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 19:37

Deze gebruiker is verwijderd

Bart81
27 april 2023 - 19:32

Je kunt de reactie van de CMA ook zwaar overtrokken en triest vinden ivm het blokkeren van deze deal. Just saying. 😛

mhnl1979
27 april 2023 - 19:07

@Improv precies. Cloud gaming zal altijd naast consoles blijven bestaan. Alleen al voor de niet westerse landen waarbij betrouwbaar snel internet niet vanzelfsprekend is.

mhnl1979
27 april 2023 - 19:05

@The_Stifmeister ehm, hij noemt in 40 jaar zaken doen. Dus tenzij zaken heeft gedaan met Princess Diana, klopt je reactie niet.

The_Stifmeister
27 april 2023 - 21:04
Antwoord aan  mhnl1979

@mhnl1979
Je hebt gelijk, niet goed gelezen.

Kenny
27 april 2023 - 18:18

@coola de reactie waarvan je wist dat die ging komen.

Iets met context enzo.. ze vinden dit heus niet erger dan bepaalde andere gebeurtenissen en dat beweren ze ook helemaal niet.

h.everartz
27 april 2023 - 18:16

Go brad smith. Uk is super conservatief en zo zijn ze ook de EU uit gegaan. Cloud gaming komop man. Het is helemaal niet populair en gaat het ook nooit echt worden. Ik hoor niemand van mijn vrienden erover. Het is een geinige extra feature thats it. Blijft zo dat native systemen de voorkeur hebben en daar heeft de uk dus niks over te zeggen. Bijzonder verhaal

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 17:40

Deze gebruiker is verwijderd

Kenny
27 april 2023 - 18:21

@coola toon eens aan wanneer MS zoiets heeft gedaan?

Volgens mij heeft het Rememdy en Bungie laten gaan omdat ze geen exclusiviteits deals meer met hen wilden aangaan. Dus het bewijs is er eerder andersom.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 18:23
Antwoord aan  Kenny

Deze gebruiker is verwijderd

watashi wa maurice desu.
27 april 2023 - 20:18

@coola

Maar alles wat Sony deed is bij elkaar opgeteld minstens net zo belachelijk hoor.

Microsoft heeft zich tot nu toe heel netjes opgesteld. Met diverse contracten. Alles netjes volgens het boekje gedaanZ

Dan snap ik wel als het even tegenzit dat het er even wat minder netjes uit komt. Is dat goed. Nee. Is dat logisch, ja.

Maar beweren dat je bewust gedwarsboomd gaat worden met de slechtste versie is pas echt zielig.
Daar was totaal geen reden toe, en zou ook echt oliedom zijn als Microsoft dat zou doen want hoe gaan de 62 miljard terug verdienen?
Niet met 20 miljoen sales. Tel de winst van die game maar op en hoe veel jaar er nodig is. Tel ik heel ruim in marges kom ik op 77 jaar. En dan reken ik met 40 euro winst wat waarschijnlijk niet haalbaar is.
Is de winst per game 10 ( wat een betere marge is in mijn gevoel) dan is het dus 300 jaar. Pak dan tien van die succesvolle games en dan is het nog altijd 30 jaar.
En dan denken mensen dat het logisch is dat dit exclusief wordt.
Dat kan bijna niet voor dit bedrag.
Dus Sony is voor mij met die opmerking echt de kroon.

Is Microsoft nu goed bezig, nee. Ze zijn schandalig maar dit is een reactie die ontstaat uit een afwijzing. Daar wordt nu eenmaal soms met emoties op geregeerd.

Die van Sony was puur laster.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 20:40

Deze gebruiker is verwijderd

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 17:25

Deze gebruiker is verwijderd

Ramirez-1
27 april 2023 - 17:17

Als het niet doorgaat gewoon een exclusiviteitscontract opstellen voor CoD en klaar. Helaas winnen dan alleen Xbox gamers. Maarja je moet wat. Het is wel een stuk goedkoper en haalt ook echt verkopen naar je console. Iets wat een overname onder de gestelde voorwaarden niet doet.

poklaan
27 april 2023 - 17:13

Maskertje gaat langzaam af, Microsoft krijgt hun zin niet dus liggen ze als een klein jankend kind over de grond te rollen en komen zelfs wat indirecte dreigementen naar buiten.

The_Stifmeister
27 april 2023 - 16:09

Ik snap dat ze balen maar je kan ook overdrijven. Echt een ontzettend ongenuanceerde en domme uitspraak. De dood van prinses Diana even vergeten bijvoorbeeld? Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te noemen die veel, en veel, erger zijn.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
27 april 2023 - 16:05

Deze gebruiker is verwijderd