Het wordt tijd om afscheid te nemen van fysieke games
PU.nl
Achtergrond

Het wordt tijd om afscheid te nemen van fysieke games

Films, muziek en, in iets mindere mate, boeken maken allemaal de stap naar een volledig digitale toekomst. Het is tijd dat de game-industrie die stap ook gaat zetten, want zo langzaamaan zijn alle voordelen van fysieke versies verdwenen. Daarom zeg ik: zeg gedag tegen plastic doosjes en disks en omarm de voordelen van een volledig digitale bibliotheek!

Pas bleek dat de disk van Call of Duty: Modern Warfare 2 voor de PlayStation 5 slechts 72,23 MB aan data bevat. Daarmee fungeert de disk dus nog enkel als sleutel voor de licentie van het spel – om de game daadwerkelijk op te starten moet je nog zo’n honderd gigabyte downloaden. Het sprookje dat fysieke media ervoor zorgen dat games speelbaar blijven nadat de servers offline gaan, is daarmee min of meer over. 

Laat dat nou net de grote reden zijn voor mensen om fysieke games te kopen. Mensen willen een game echt bezitten, ook als de servers van het platform offline gaan, maar dat is tegenwoordig ook met een fysieke versie dus vaak niet meer het geval. 

Patches

Modern Warfare 2 is op dat gebied natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar ook bij andere games is het al lang niet meer zo simpel als je schijf in je console duwen en spelen. Day one-patches zijn aan de orde van de dag en daardoor zijn games dus sowieso al niet direct speelbaar zonder download. Zelfs bij Nintendo zijn die dagen geteld. Enkele games, zoals de Ori Collection, komen nog wel volledig op de cartridge, maar dat is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Er moet nagenoeg altijd wel een patch gedownload worden, dus het voordeel plug and play kunnen we ook al voorzichtig wegstrepen.

De games die wel speelbaar zijn via de disk zonder download zijn vaak niet helemaal af. Games worden tegenwoordig ruim op tijd als ‘goud’ bestempeld – wat inhoudt dat ze klaar zijn om gedrukt te worden – maar de ontwikkeling is dan zeker nog niet afgerond. Zou je nu bijvoorbeeld de eerste versie van Cyberpunk 2077 willen spelen? Of de eerste versie van Horizon Forbidden West met flikkerende vegetatie in de performance mode? Games zijn tegenwoordig zelden helemaal af als ze op schijfjes worden gedrukt. 

Geen zorgen over je games

Daarnaast is het sowieso al een gekke gedachte dat servers zomaar ineens offline gaan en al je digitale aankopen verdwijnen. Zeker bij giganten als Microsoft, Sony, Nintendo en Steam gebeurt dat echt niet binnen afzienbare tijd. Google Stadia was een ander verhaal, maar de ondergang van die service zag iedereen al van mijlenver aankomen. Bij dat tragische geval worden spelers gelukkig nog op een nette wijze gecompenseerd; ze krijgen hun geld van alle aankopen terug. Voor Xbox-, PlayStation-, Nintendo-, en Steam-spelers is er echter geen enkele aanleiding om je zorgen te maken over je bibliotheek aan games.

Het enige waar je wel rekening mee moet houden, is dat games soms offline gehaald worden vanwege verlopen licenties. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Tony Hawk en sommige Forza-games, die zijn dan niet meer in online winkels te koop. Dat is helaas onvermijdelijk en erg jammer. Gelukkig gaat dat maar om een handjevol voorbeelden en verdwijnen de games nagenoeg nooit uit je bibliotheek. De kans dat je zomaar ineens de helft van je games kwijt bent doordat de licenties verlopen is daarmee nihil. 

Minder plastic

Dan hebben we ook nog het milieuprobleem. Binnen allerlei sectoren doen we er alles aan om zo min mogelijk plastic te gebruiken, maar in de gamewereld is het nog de normaalste zaak van de wereld om hele hopen plastic in de schappen te leggen. Mochten daar nou een hoop voordelen aan kleven, dan is dat het misschien waard, maar nu is het echt tijd om te stoppen. De gevolgen van te veel plastic kunnen desastreus zijn voor de natuur en daar willen we natuurlijk niet aan bijdragen.

Er zijn ook al genoeg tekenen aan de wand dat de industrie naar een digitale toekomst streeft. Zo brachten Microsoft en Sony beide voor het eerst een volledige digitale current-gen console uit. Sony lijkt zelfs nog een stapje verder te gaan door de huidige PlayStation 5-modellen te vervangen door een model met afneembare disk drive. Dat is natuurlijk puur speculatief, want Sony heeft die machine nog niet aangekondigd, maar het zou misschien wel de laatste tussenstap zijn naar een volledig digitaal landschap. 

Er zijn ook al genoeg tekenen aan de wand dat de industrie naar een digitale toekomst streeft

Het enige echte nadeel 

Toch is er nog één ding dat me tegenhoudt om nu al volledig digitaal verder te gaan: de prijzen van fysieke games. De prijzen in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels zijn en blijven namelijk torenhoog. Nieuwe current-gen games staan vrijwel altijd voor zeventig of zelfs tachtig euro te koop in de digitale winkel. Van concurrentie is geen sprake, dus zien de consoleboeren geen reden om die prijzen snel te verlagen.

Een goed voorbeeld op dat gebied is God of War Ragnarök. In de PlayStation Store betaal je daar tachtig euro voor, terwijl ik de fysieke versie heb besteld voor 67 euro. Hetzelfde geldt voor Splatoon 3. Die kost in de eShop de volle zestig euro, terwijl je de fysieke versie online al voor vijftig euro kunt vinden. Geen enorm verschil misschien, maar op de lange termijn bespaar je wel degelijk een hoop geld. 

Wanneer de prijzen in de digitale winkels vergelijkbaar zijn met de fysieke versies zeg ik echter voor altijd vaarwel tegen het kopen van onnodig plastic met een licentiecheck erin. Ik ben nooit een verzamelaar geweest en heb daar ook geen enkele behoefte meer aan. Zo nemen games geen ruimte meer in en kan ik ze vanuit m’n luie stoel spelen zonder met schijfjes te klooien. Vooral op de Nintendo Switch is dat laatste een gedoe, dat gepriegel met die kleine cartridges moet een keer klaar zijn. 

77 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
tranceguy
25 juni 2024 - 08:08

Wat en fucking bullshit. Men wil fysiek snap dat een keer. En er zijn ALLEEN maar voordelen boven digitaal. Dus niks overstappen. Eerder boycot dan. Films zijn ook meer fysiek. En dat heeft een reden. Omdat men wakker wordt.

djensen
12 december 2022 - 15:16

Interessante column…

Kijk naar het hele Xbox One launch fiasco; Microsoft krabbelde terug omdat iedereen zoveel kritiek had op wat ze toen wilde introduceren met online only, geen tweedehands games etc. Dat leek echt op een “you’ll own nothing and be happy” scenario, en gelukkig prikte de meerderheid er doorheen. Bedrijven zullen altijd proberen datgene wat acceptabel is op te rekken, oftewel; “Give him an inch and he’ll take a mile”. Hopelijk draagt de sluiting van de eShop en de dreigende sluiting van de PS3/Vita Stores weer wat bij aan deze bewustwording.

Ik koop zelf vrijwel al mijn media fysiek simpelweg omdat ik niet afhankelijk wil zijn van internet of een tussenpersoon/bedrijf die voor me kan beslissen of ik iets kan luisteren/kijken/spelen of niet. Ik koop die media vaak tweedehands, dat scheelt in de portemonnee (en doorverkopen kan dan ook weer). Goed voorbeeld van een game die ik tof vind en nog regelmatig met vrienden speel, maar die niet meer online te koop is: Blur.

Aan de andere kant heeft het internet etc. ook mogelijk gemaakt dat indie artiesten/developers/filmmakers hun werk makkelijker kunnen aanbieden/vindbaar maken. Als het echt niet anders kan haal daar ook wel eens wat van, maar vaak wel in de aanbieding. Of ik wacht wat langer, misschien komt er later nog een fysieke release. Maar alsnog weegt dat voor mij niet op tegen de voordelen die al vele anderen hier mooi hebben opgesomd.

Als we echt het milieu willen redden dan moet iedereen hier nu meteen stoppen met gamen denk ik; “groene” stroom opwekken kost ook veel bomen tegenwoordig… 😉

Liefhebbers van fysiek, check deze sites:
gamehistory.org
doesitplay.herokuapp.com
delistedgames.com

Ryme
14 november 2022 - 09:14

Ben het hier totaal niet mee eens! Goed voorbeeld is de sluiting van de eShop voor de WiiU en 3DS in maart 2023 of de recente sluiting van de PS store op PS3, PSP en PS Vita. Waren die alleen maar digitaal geweest zouden die consoles alleen nog maar bruikbaar zijn als deurstopper

Karel96
13 november 2022 - 23:54

Volgens mij mis je een aantal kritieke punten in je afweging..

-De rol van retail gamewinkels in het proces van games verkopen
-Het feit dat je games used kan verkopen aan anderen en daarbij toch voordeel bieden voor de consument.

Ik denk toch wel dat dit twee erg belangrijke punten zijn die niet behandeld worden. Dat is zonde want hierdoor kom je niet tot een volledig onderbouwde conclusie.

Furrrr
13 november 2022 - 13:00

Mooie collectie op de plank willen hebben is reden genoeg.

En verder, de 2e hands markt, any one?

bigds9fan
13 november 2022 - 11:48

Sluit me aan bij de meerdere reacties hier dat een digital only verzameling niet gaat werken.

Er is te veel niet verkrijgbaar op streaming en je zit met de rechten. En ontwikkelaars zullen niet eeuwig oudere games blijven aanbieden.

Ja het milieu telt mee maar ik koop veel 2dehands dus mijn voetafdruk is heel klein.

Daarbij heeft een nieuwe game relatief minder impact op het milieu als die update bestanden van de EA sport games.

Het past bijkans op een floppy (al bestaan die niet meer) en elk jaar komt een nieuw update bestand op disc uit terwijl dit inderdaad makkelijk digitaal (en gratis) kan. Maar ja zo kan EA geen geld verdienen.

De prijs is het voornaamste. Als ik God Of War Ragnarok digitaal had gekocht dan was ik veel meer kwijt. Terwijl ik nu de game fysiek heb waar Bol.com ook nog aan heeft verdiend.

Digitaal verdient alleen Sony eraan dus dat die prijs hoger is, is van de zotte.

Daarnaast vermeldt de column een Activision game. Die ontwikkelaar is gewoon lui en cheap en die denkt inderdaad zo.

Terwijl er goede ontwikkelaars zijn die wel hart hebben en hun games wel zo volledig mogelijk op disc zetten.

Minoesh
13 november 2022 - 10:33

“Vooral op de Nintendo Switch is dat laatste een gedoe, dat gepriegel met die kleine cartridges moet een keer klaar zijn. ”

Als alles straks digitaal is koop ik minder. Ik merk dat nu al met PC. Doordat bijna alles digitaal is daar ben ik de afgelopen jaren beduidend minder aan PC games gaan uitgeven, omdat ik minder ben gaan kopen. Het geld dat ik dan uitgeef is echt weg en zit het aan mij ‘vast’. Bij fysiek is dat niet. Ik kan het nog verkopen, ruilen, uitlenen, cadeau doen en dat doe ik ook.

Nintendo levert overigens ook kwalitatief goede games op release datum.

turkieturkiei
12 november 2022 - 23:14

Gaat nooit gebeuren. Koop geen digitale games want die kan je niet meer verkopen. Je bent een dief van je eigen portemonnee.

vroegerallesbeter
12 november 2022 - 20:00

Het probleem met digitale games is hoe er met de rechten omgegaan wordt en wat je er mee kunt. Je koopt een licentie die volledig “gemanaged” door de store owner en de Terms & Conditions van de store owner. Er is geen wet of regelgeving die afdwingt dat (mijn persoonlijke wensen lijstje):

– Games beschikbaar blijven op de store.
– Je altijd oude versies moet kunnen blijven downloaden (& spelen in geval offline game mode).
– Je je licentie kostenloos kunt overgeven naar een ander persoon (verkopen).
– Je je licentie tijdelijk moet kunnen overgeven (uitlenen (ja dit is een lastige maar niet onoplosbaar).
– Je zelf de downloads moet kunnen backup’en / hosten (in geval opheffen store/bedrijf)

Daarom koop ik nog steeds alles op disc. Bovenstaande klinkt helaas haast utopisch maar het is de “vrije markt” en de graaierij (lees gebrek moreel kompas) van de industrie waardoor het er nog niet is. Het is technisch haalbaar. Ik denk dat er een open source beweging vanuit de gamers zelf met ruggensteun politiek nodig is om het voor elkaar te krijgen.

Paasei
12 november 2022 - 19:21

Prijs
Betrouwbaarheid
Games door verkopen en uitlenen
Als ze op het schijfje passen scheelt het ruimte.

Ik ben zal er nooit klaar voor zijn om dat achter mij te laten.

turkieturkiei
12 november 2022 - 23:15
Antwoord aan  Paasei

@Vogeltje

Ik ook niet. Het is hoe het altijd is geweest. Jij bent de baas over wat je koopt.

WinNow
12 november 2022 - 18:22

Koop eigenlijk alleen nog maar digitaal. 4K films nog wel fysiek maar alleen maar omdat de kwaliteit er digitaal nog niet is.

Exalian-1
12 november 2022 - 17:57

Ik blijf bij fysiek en speelbaar zonder download, zoals op de Switch!! Gewoon kopen, game er in, en spelen maar! Dat je gewoon zonder internet lekker kan spelen.

Riyakuya
12 november 2022 - 16:46

Naar mijn mening heeft het alleen maar nadelen. Met een digitale licentie kan de uitgever de stekker eruit trekken wanneer ze maar willen. Wanneer je de betreffende game dan niet geinstalleerd hebt kun je deze niet meer spelen. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen gezien je er geld voor betaald. In dat geval vind ik dat er een wet moet komen die het toestaat dat games dan niet meer verkocht kunnen worden, maar wel altijd nog gedownload kunnen worden door de mensen met een licentie. Ik merk dat uitgevers vaak smoesjes proberen te verzinnen om servers niet omhoog te houden maar dat is hun probleem. Ze willen zelf digitale licenties verkopen, dan moeten ze ook voor de juiste ondersteuning zorgen. Op pc is dit gelukkig een heel stuk minder aan de hand maar ook daar komt het voor. Het is fijn om games digitaal uit te geven gezien ze deze ook kunnen updaten dan. Echter zie ik het tegenwoordig steeds meer gebeuren dat games in slechte staat worden uitgebracht om later updates te krijgen. Dat is dan weer een nadeel ervan.

turkieturkiei
13 november 2022 - 10:57
Antwoord aan  Riyakuya

@Riyakuya

Hoezo mag jij niet iets verkopen waar jij de volle pond heb voor betaald? Dat is de grootste onzin ooit

Robert-Frans
12 november 2022 - 14:50

Dus eigenlijk komt het erop neer dat de gamesindustrie blijkbaar niet meer in staat is om een game fatsoenlijk afgerond te releasen en met (day one) patches vervolgens de boel moet fixen, en wij daarom maar digitaal moeten gaan.
Wij moeten dus eigenlijk volgens de column verplicht meehelpen aan het oplossen van een probleem door af te zien van een geneugte, dat de industrie zelf moedwillig (!) heeft geschapen.

Weet je wat enkele decennia geleden zo aardig was? Je kon een spel kopen (installeren) en spelen zonder dat de developer wist wie je was, of zelfs wist dat je het spel kocht.
Geen verplichte accounts, geen onzinnige downloadprogramma’s, niets van dat alles. Net zoals met films op dvd/bluray, cd’s en boeken nog steeds het geval is.
Totale privacy dus. Moet je nu eens mee aankomen…

JariKlapwijk
12 november 2022 - 16:10
Antwoord aan  Robert-Frans

@Robert-Frans Als we terug kunnen naar een wereld waarin alle games helemaal af zijn bij release en ook op die manier fysiek in de schappen belanden, juich ik dat uiteraard toe!

Robert-Frans
12 november 2022 - 18:33
Antwoord aan  JariKlapwijk

@JariKlapwijk Dat is echter wel degelijk gewoon mogelijk. Het is geen kwestie van niet-kunnen, maar van niet-willen.
Natuurlijk is het ook dan mogelijk dat er in een uitgebracht spel toch een zodanig foutje in blijkt te zijn geslopen, dat deze naderhand met een patch verholpen moet worden. Niemand zal daar dan moeilijk over doen.
Maar het patchen is nu zodanig gewoonte geworden, zelfs de day-one-patch, dat mijns inziens gewoon sprake is van pure onwil. De industrie prioriteert dan duidelijk andere belangen dan die van de gamer zelf.

En dat hoeft echt niet enkel de schuld van de gamesindustrie te zijn, daar gamers zich ook maar wat graag gedragen als verwende schoothondjes die alles nu meteen, in honderdvoud, tien keer sneller dan gisteren en helemaal exact naar hun grillige, onmogelijke voorkeuren willen hebben.
Als developer die druk op gezonde wijze (alsnog) weerstaan kan natuurlijk erg lastig zijn, zo kan elke ouder die zijn of haar kind teveel verwend heeft getuigen. Maar beslist niet onmogelijk. Als je het maar echt wil.

Heer Mida
12 november 2022 - 14:43

Videospellen? Misschien. Voor muziek, film, tv en boeken? Een orwelliaanse nachtmerrie.

B86
12 november 2022 - 14:06

Deze column is wel geschreven vanuit een bepaalde kleur en voorkeur. Prima dat iemand liever digitaal koopt, maar sommige (nadelen) zijn wel echt een persoonlijk ding.

Ik vind het bijvoorbeeld totaal geen issue dat je een disc of card in je systeem hoeft te doen.

Het milieu is een excuus voor de industrie om de werkelijke doelstelling te verbloemen (meer winst/ cut out the middleman)

Dat ook uitgerekend MW II met die 43 mb wordt gekozen, terwijl bijv GoW Ragnarok gewoon geheel op disc staat. Menig switch game (recent Bayonetta 3) staat volledig op card.

Zoals eerder in de comments genoemd: content die wordt verwijderd door aanbieders van digi platforms, waardoor je game niet meer beschikbaar is, komt steeds meer voor.

Neem STADIA, ook een mooi (digitaal) platform dat gezonken is. En mensen die hun gehele progressie (rdr2) daardoor kwijt zijn.

Dan nog de prijs, fysiek scheelt vaak een stuk.
Daarnaast kan je fysieke kopieen nog uitlenen na het uitspelen, of ruilen als de game toch niet bevalt, bij digital is dat niet mogelijk (alleen steam voor t moment).

Aldus, genoeg pro’s voor fysieke games, maar als de schrijver zijn persoonlijke voorkeur neer pent (wat zijn goedrecht is) maar daarbij de voordelen achterwegen haalt van het (in zijn ogen) inferieure fysieke, dan krijg je een scheef beeld.

JariKlapwijk
12 november 2022 - 16:11
Antwoord aan  B86

@Krytuun Daarom is het ook een column en geen achtergrondartikel. Ieder z’n voorkeur!

B86
12 november 2022 - 20:36
Antwoord aan  JariKlapwijk

@JariKlapwijk Inderdaad, in een column mag je een kleur bekennen. Het is je volste recht om te kiezen, voor wat je prettiger ervaart.

Ik ben echter van mening dat als je dan (het enige nadeel) benoemd, je eigenlijk moet zeggen (voor mij persoonlijk is dit het enige nadeel) en niet moet doen alsof je de mening van de gemeenschap vertegenwoordigd.

Er zijn namelijk zat mensen (neem de reacties hier) die het wisselen van een kaartje of disc niet als een nadeel beschouwen.

Kay
13 november 2022 - 12:00
Antwoord aan  JariKlapwijk

@JariKlapwijk Maar je brengt de titel van je column als een feit, gebruik dan een titel zoals, Ik neem afscheid van fysieke games. Jij brengt dit onderwerp alsof dat iets is wat gewoon zo is en dat is niet zo, er zijn zat mensen die nog heel graag fysiek willen kopen, er zijn ook zat mensen die beide kopen en er zijn ook zat mensen die alleen digitaal kopen. Alles is prima, veel mensen op deze wereld willen tegenwoordig voor een ander bepalen wat zij moeten doen en hoe zij moeten denken.

Markus J
12 november 2022 - 13:24

/

Buuzne
12 november 2022 - 13:00

Ben groot van m’n games fysiek kopen, maar snap dat dat niet eeuwig zo blijft. Nadelen voor mij zijn het niet meer kunnen uitlenen van spellen (daar heeft steam al wel wat op gevonden geloof ik) en het inruilen.

PAVLOV (gebruiker is geblokkeerd)
12 november 2022 - 12:57

Deze gebruiker is verwijderd

WitteHerder
12 november 2022 - 12:46

Ik ben voor fysiek. Bepaalde series die ik speel worden fysiek alleen maar meer waard.

Verder vindt ik het een onzin discussie. Laat ze gewoon lekker naast elkaar bestaan, doen ze bij de andere media toch ook.

dc_ree
12 november 2022 - 12:25

Ik probeer zelf vrij veel om goed te doen voor het klimaat, eet alleen vlees op twee middeleeuwse festivals die ik elk jaar bezoek en voor de rest niet, bestel vrij vaak bij Pieter Pot. Ik ga in een A+ energielabel appartement wonen vanaf december. Nu is dit niet voor iedereen weggelegd, want het kost ook wel wat. Ik koop wel vaak games fysiek, omdat ik het leuk vind om de gameshop te bezoeken en hoop zeker dat die blijft bestaan. Ik krijg ook wel eens een game als cadeau of als er een verjaardag is en iemand heeft een playstation of switch koop ik daar graag een game voor. Ik kijk wel of die er dan used te koop is, dat scheelt ook monnies en is ook weer goed voor het klimaat. Ik hoop dat fysiek blijft bestaan en als iedereen wat minder vlees eet of af en toe boodschappen doet bij verpakkingsvrije winkel help je al aardig mee om het klimaat te verbeteren.

Kenny
13 november 2022 - 09:45
Antwoord aan  dc_ree

@dc_ree je bent knettergek dat je daar extra geld voor uitgeeft. Een beter milieu begint niet bij jezelf maar bij de overheid die regels opstelt. Willen ze dat we geen vlees meer eten? Leg het aan banden. Willen we dat we stoppen met roken? STOP MET VERKOPEN! Is een hoesje slecht voor het mileu? Verbied deze verpakkingswijze! Moet alles A+? Maak verduurzamen interessant, verplicht woningbouwverenigingen te verduurzamen etc.

De overheid lacht zich dood dat mensen als jij ook nog eens anderen proberen om meer geld uit te geven zodat zij minder hoeven doen en er nog extra geld (=belastingsheffing) voor ontvangen.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
13 november 2022 - 10:50
Antwoord aan  dc_ree

Deze gebruiker is verwijderd

Cjn2
12 november 2022 - 12:20

Wat een onzin

Hellspawn
12 november 2022 - 12:09

Ik koop alle games fysiek, heb dat altijd gedaan. Het voordeel wordt door anderen hier al meermalen genoemd: je kunt sommige games weer verkopen. Iets wat met een digitale versie onmogelijk is. Natuurlijk nemen fysieke games ruimte in, maar dat heb ik er graag voor over. Het milieu wordt overal en nergens gebruikt als argument om plastic afval te vermijden. Maar wie gooit er zomaar games weg?!

Ik vind de promotie van uitsluitend de digitale versies van videogames eenzijdig. Laat degenen die graag een fysiek medium willen aanschaffen ook gewoon hun ding doen. Ik ben er een voorstander van dat beide mediaformaten bestaan en het liefst blijven bestaan. Ik geloof er niet in dat iedereen uitsluitend digitale games wenst. Er zijn velen die op digitaal overgaan, maar dat hoeft toch geen reden te zijn om anderen min of meer te dwingen om daarin mee te gaan? Het aanbod van een paar games (onder andere Halo Infinite en Call of Duty Modern Warfare II) die weinig tot niets op de disc hebben staan aan data betekent mijns inziens niet automatisch dat dit een sein zou moeten zijn om fysieke games dan maar helemaal af te schaffen.

obi-twan kenobi
12 november 2022 - 11:53

Fysiek heeft voor mij zeker nog meerwaarde. Mijn fysieke PS2 en PS3 games doe ik zeker niet weg. Een hoop daarvan zijn anders niet meer te spelen (streaming vind ik voor PS3 games ook geen goed alternatief). Ook van hedendaagse first party of kleinere singleplayer games die ik goed vind en totaal op disc staan heb ik nog fysieke exemplaren. Ook zijn day one games fysiek vaak goedkoper te vinden.

Films insgelijks. Zeker nu er regelmatig wijzigingen in films zijn aangebracht die op streaming staan en die ook weer van zo’n dienst kunnen verdwijnen, is een fysiek exemplaar daarvan nog steeds noodzaak.

Milieu staat wat dat betreft laag op mijn lijstje. Hier in Nederland wordt afval goed gescheiden en komt niet zomaar in de natuur. Het kunnen doorverkopen van games en films vangt dat ook af. Die datacenters zijn ook niet bepaald goed voor het milieu.

Toch koop ik wel steeds vaker digitale games. Vooral games die ik niet day one hoef te spelen en dan later in een sale koop. Het niet hoeven wisselen van de disc is handig en downloaden gaat bij mij vaak sneller dan installeren vanaf disc. Toch is dit samen met bovenstaande punten voor mij niet voldoende om fysiek gedag te zeggen.

Kenny
13 november 2022 - 09:18
Antwoord aan  obi-twan kenobi

@obi-twan kenobi “Hier in Nederland wordt afval goed gescheiden”.

Uhh, de inhoud van je oranje otto beland in 99 van de 100 gevallen in de verbrandingsoven hoor omdat we met zn allen slecht zijn in scheiden.

Niet zoveel het nieuws geloven.

TripleR40
12 november 2022 - 11:48

Woensdag de Jotnar editie van god of war Ragnarok binnen gekregen mooie hard case maar geen cd wie dat bedenkt is ook gek. Ik vind het beter om iets fysieks in mijn kast te hebben staan enzo.

Ik snap echter het belang van het milieu, maar vind dat het niet alleen van de consument zijn kant moet komen. Er worden ook niet echt aantrekkelijke alternatieven geboden. Als je nagaat dat veel games heel lang full price blijven dan is het toch aantrekkelijker om een schijfje te kopen.

Mart1n
12 november 2022 - 11:37

Ik geef ze vaak aan mijn neefjes als ik ze uitgespeeld heb of ik ruil ze in voor korting op een andere game, ik heb die verzamelwoede niet en ik herspeel zelden iets.

El hunterr
12 november 2022 - 11:09

Ik mag geen tekst plaatsen en word gezien als spam. Dus ik hou het kort… PS3 en Vita stores zijn een hell en game doosjes gooi ik niet in de zee.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
12 november 2022 - 11:08

Deze gebruiker is verwijderd

DarkSlide
12 november 2022 - 10:54

+ Betere prijs
+ Mogelijkheid om door te verkopen
+ In mijn bezit en verdwijnen niet zomaar
+ Kan sneller geinstalleerd worden
+ Betere kwaliteit in geval van films t.o.v. streaming en muziek in geval van CD t.o.v. Spotify
+ Mooie verzameling

– Moet het schijfje wisselen als ik wat anders wil spelen

Nee, voor mij wegen de voordelen van digitaal nog lang niet op tegen fysiek.

Kenny
11 december 2022 - 14:00
Antwoord aan  DarkSlide

@DarkSlide.nl het moment van besluiten tot aanschaf totdat je het spel kunt spelen is ontzettend veel langer dan de gemiddelde download tijd ooit zal zijn.

DarkSlide
11 december 2022 - 14:10
Antwoord aan  Kenny

@MikkelR1 in mijn geval niet. Ik ben in 20 minuten op en neer naar de MediaMarkt in het centrum om een nieuwe game te kopen. Daarna duurt de installatie van disc 30 a 60 minuten inclusief downloaden van patch.

Een game van 100GB downloaden duurt bij mij 12 uur met KPN DSL.

Kay
12 november 2022 - 10:39

Ik vind het wel fijn om mijn games te kunnen verkopen na het uit te spelen, dit kan niet met digitale games, ik vind dat het naast elkaar moet blijven bestaan. Fysieke games zijn al veel minder geworden dan vroeger.

mrakd
12 november 2022 - 10:28

Ik koop eigenlijk alles digitaal maar sinds de ps5 merk ik toch dat ik vaker discs koop. 80 euro is gewoon veel, ik spaar niets en speel spellen eigenlijk nooit twee keer. In het van GoW is er ook weinig replay value dus ben ik weer begonnen met discs kopen.

Als je verkoop (40 euro) en goedkoper in de winkel (70 euro) optelt, dan speel ik God of war voor 30 euro op disc terwijl ik er 80 euro online voor kwijt ben.

Zou zelfs open staan voor verkoop aan Playstation. Dat ik het spel weer inlever en dat met verloop van tijd de prijs van verkoop lager wordt.

Psyl
12 november 2022 - 10:23

Waarom zou ik Sony/Microsoft/Nintendo meer geld willen geven voor een product waar ze minder kosten aan hebben ? Retailer cut eruit plus drukkosten, etc zou het juist moeten maken dat digitale games goedkoper zouden zijn. Helemaal in het geval van first party games is het compleet idioot dat je evenveel/ meer betaald voor digitaal dan voor de fysieke versie.

hulstpower
12 november 2022 - 14:24
Antwoord aan  Psyl

@Psyl zo dacht ik ook, maar iemand hier zei dat het per wet verboden wa dat de ps store onder de media markt mag zitten. Dit even als voorbeeld. Weet niet meer wie het was hier maar iemand zei dat het dus wettelijk niet mag.

Michael-Raymond-Clayton
12 november 2022 - 10:17

100% eens! En dus ook met dat laatste argument van de prijs. Want als je dacht dat die 80 euro nu al veel is, wat denk je dan dat er gebeurt wanneer de PS Store geen concurrentie meer heeft? Om nog maar te zwijgen van het gemis van de optie om games te verkopen. Dat doe ik zelf standaard nadat ik ze heb uitgespeeld. Uiteindelijk kost het spelen van een gloednieuwe game dan ca (65 – 30 =) 35 euro. Scheelt nogal wat met 80 euro!

TinusTussengas
12 november 2022 - 10:14

Sinds de Series X koop ik eigenlijk alles digitaal. Ik vind het vooral top dat ik zonder schijfjes te hoeven wisselen van game kan switchen. Daarnaast deel ik games via game sharing met een maat van mij, waardoor ik in feite maar de helft betaal.

Tad
12 november 2022 - 10:05

‘Het enigste nadeel’ heeft ook nog het nadeel dat je niet meer Echt eigenaar van je games meer bent. Servers vergaan? Een nieuw platform neemt de leiding? Iemand bovenaan heeft de licentie niet meer of besluiten simpelweg het spel niet op hun platform te willen? Goede kans dat je je spel niet meer hebt. Dat je het niet aan je vrienden of kinderen door kan geven zonder prive informatie te delen

Kenny
12 november 2022 - 12:06
Antwoord aan  Tad

@Tad die kans bestaat ook met fysieke games. In 9 vam de 10 gevallen heb je een incomplete/inferieure game op disk staan. Als je geen day one patches en dergelijke meer kunt binnenhalen heb je in feite een dure onderzetter.

Tad
12 november 2022 - 12:50
Antwoord aan  Kenny

@MikkelR1 Tegenwoordig wel. Moedigt kortere ontwikkelingstijd aan door afhankelijk te zijn van patches en het later op te lossen en het moedigt mensen af een spel als daadwerkelijk eigendom te hebben door het digitaal te houden.

Ik zie het nut er van in om een spel beter te kunnen uit te breiden en updaten, maar soms lijken devs er door minder over hun project na te denken voor het lange termijn

Roolio
12 november 2022 - 10:04

Met PC games ben ik al jaren geleden volledig digitaal gegaan.
Wat betreft het sparen van films is dat een heel ander verhaal.
Nu er zo veel verschillende aanbieders zijn zou ik alle abonnementen moeten nemen en dan maar hopen dat ik alle films zou kunnen kijken die ik nu bezit. Ik durf te wedden dat ik dan nog steeds films heb die nergens aangeboden worden.
De meeste films die ik bezit heb ik nog nooit uit de kast gehaald omdat ik ze al gezien heb.
Het is een soort verzameling van herinneringen.
Het idee om op elk moment elke film opnieuw te kunnen kijken geeft mij een goed gevoel en daar dient de verzameling dan ook voor.
Hetzelfde heb ik ook met games. Ik wil guitarhero uit het stof kunnen halen om weer eens een avondje te rocken. Voor sommige dingen zijn geen moderne vervangers. De kans is klein dat ik die oude zooi weer aansluit, maar de gedachte dat het wel kan geeft mij rust.
Echt iets bezitten is beter dan iets hebben zolang een bedrijf je dat gunt.
Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan het verleden.
Disney zit oude films aan te passen en als je alleen via hun service kijkt zie je niet de oude versie. Of dat erg is moet je zelf bepalen maar ik heb de keuze tenminste om ook de oude, racistische versie te kunnen zien. En keuzevrijheid is mij veel waard.

TinusTussengas
12 november 2022 - 10:26
Antwoord aan  Roolio

@Roolio bij films vind ik het vooral jammer dat de kwaliteit bij streamingsdiensten ondermaats is. Dat is echt niet te vergelijken met een goede blu-ray.

Roolio
12 november 2022 - 11:39
Antwoord aan  TinusTussengas

@Tinus Tussengas-1
Klopt ook. Ik heb veel dvd’s kunnen vervangen door blu-rays maar voor bepaalde jaren 80 films maakt het niet veel uit. Die zijn toch al slecht en 4k gaat ze niet verbeteren. Hahaha
Black Adder is bv. nooit van goede kwaliteit geweest. Een remaster kon daar weinig aan veranderen (maar ik waardeer de poging).
Blu-ray ftw

Thunderlizzard (gebruiker is geblokkeerd)
12 november 2022 - 10:04

Deze gebruiker is verwijderd

Snoop213 (gebruiker is geblokkeerd)
12 november 2022 - 08:54

Deze gebruiker is verwijderd

hulstpower
12 november 2022 - 08:58

@Snoop213 er zou iets moeten zijn dat je je games kan ruilen of verkopen online. Ik dacht dat bij steam wel kan toch.

Snoop213 (gebruiker is geblokkeerd)
12 november 2022 - 09:17
Antwoord aan  hulstpower

Deze gebruiker is verwijderd

messtranor (gebruiker is geblokkeerd)
12 november 2022 - 12:13
Antwoord aan  hulstpower

Deze gebruiker is verwijderd

Deadspacer
12 november 2022 - 15:51
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower dat zou idd al helemaal geweldig zijn.

axolotsyl
12 november 2022 - 08:48

Sorry, maar je standpunt is nogal slap en ondoordacht. Het klinkt alsof je je beroept op een beruchte drogredenering, namelijk dat iets wat het geval is, ook daadwerkelijk zo moet zijn. Maar dat is niet zo. Alsof digitaal uitgeven van games een natuurwetmatigheid is. Ooit wat meegekregen van vinyl verzamelen, dat hipper is dan ooit tevoren? Taylor Swift die haar muziek laat drukken op cass? Waarom? Omdat mensen vastigheid zoeken. Ze willen iets in hun handen, een verleden in hun kast opbouwen. Dat jij comfi in je luie stoel zit, betekent dus niet dat het zo zou moeten zijn voor iedereen ;).

axolotsyl
12 november 2022 - 08:57
Antwoord aan  axolotsyl

@axolotsyl en nu ik er nog meer over nadenk: Jari, jij lijkt te veronderstellen dat het medium waarop games worden gedragen vooral een functionele dimensie hebben. Dat is gek: we spelen toch ook geen games om louter functionele redenen? Waarom zou het aanschaffen en verzamelen van (fysieke) games geen gevoelswaarde (entertainment, emotie, etc.) kunnen hebben? Dat kan mijns inziens wel, sterker nog: deze kant van game-media kan maar beter niet verwaarloosd worden door de industrie, want dan wordt de spanning en betekenis van het verzamelen van games voor veel mensen tekort gedaan. Dan is jouw conclusie zeker te kort door de bocht.

JariKlapwijk
12 november 2022 - 12:14
Antwoord aan  axolotsyl

@axolotsyl Uiteraard is deze column puur vanuit mijn eigen ervaring geschreven. Die gevoelswaarde heb ik zelf niet bij een doosje of schijfje, maar bij de ervaring van het spelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat anderen dat anders kunnen ervaren.

hulstpower
12 november 2022 - 08:57
Antwoord aan  axolotsyl

@axolotsyl het geval met vinyl is ook dat men het beter vind klinken dan digitaal music. Collega van me spaart vinyl en is ook een sound freak met een gods vermogen aan ze installatie kwijt.

axolotsyl
12 november 2022 - 09:01
Antwoord aan  hulstpower

Oh dat hoor ik vaak, maar het zijn echt niet alleen soundfreaks die vinyl kopen. Veel mensen kunnen die verschillen met mp3 denk ik niet horen. Ik spreek vaak fans die artwork willen kunnen vasthouden, voor wie de vastigheid van het medium waarde toevoegt aan de beleving van de audio en de totaalervaring van muziek luisteren per se.

hulstpower
12 november 2022 - 08:34

Leul stuk en ben het overal wel mee eens, eigenlijk is het toch te krom voor woorden dat een spel niet af verkocht mag worden en je dus een Day one patch moet hebben.. In geen enkel media heb je dat. En er zijn zelfs games die naar meerdere patches pas werken kuch cyberpunk

melody
12 november 2022 - 08:31

“Gelukkig gaat dat maar om een handjevol voorbeelden en verdwijnen de games nagenoeg nooit uit je bibliotheek”
Dit is waar voor de huidige generatie(hopelijk) maar voor eerdere generaties niet helemaal waar. Voor meerdere delisted games op xbox wordt de download niet meer aangeboden en dan wordt de game ook uit je bibliotheek gewist. Ik heb dat met een hoop 360 arcade games en games on demand gehad…. meer dan 50. Op Xbox one willen ze ook nog wel een game of the year versie uitbrengen en dan de oude versie van de day one spelers onspeelbaar maken… Dan heb je nog de games waar de fabrikant de dlc beheert ipv microsoft, bv Rockstar en ubisoft. Kun je je dlc ook niet meer downloaden. Sommige games hadden dit al na een jaar, zonder refund.
Ruimt wel op je in je backlog maar echt zonde van het geld.

JohnnyLoco
13 november 2022 - 00:36
Antwoord aan  melody

Precies. Oudere generaties worden zomaar offline gehaald. Als ze volledig digitaal willen moet bij wet geregeld worden dat ze verplicht zijn om devgames beschikbaar te houden.

ebiker
12 november 2022 - 08:23

Hoe vaak het argument ‘milieu’ tegenwoordig gebruikt wordt om minder te leveren voor hetzelfde geld…

Ziminar-1
12 november 2022 - 09:50
Antwoord aan  ebiker

@ebiker want een plastic hoesje met een plastic schijfje erin is jouw idee van meer leveren.
Het is totaal onnodig

Paxopoxo
12 november 2022 - 11:56
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar En dan ook het vervoer van deze plastic hoesjes met plastic schijfjes naar de winkels, pakketbezorgers die dit leveren etc. Digitaal is gewoon de toekomst.

CertifiedLoverBoy
12 november 2022 - 14:06
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar je bent een dief van je eigen portemonnee als je digitaal koopt en dat is voor mij belangrijker dan het milieu. Ik koop de nieuwste games op release voor €60,- verkoop ze voor €40,-. Dus speel de nieuwste games uit voor €20,- heerlijk zo dus stop klimaatgekkies

JustlikeNiko
12 november 2022 - 11:32
Antwoord aan  ebiker

@ebiker de basis is toch de game en de ervaring zelf? Doosje is daardoor overbodig. En milieu lijkt me tegenwoordig een valide argument om zaken weg te laten.

SuperDre
12 november 2022 - 11:59
Antwoord aan  ebiker

@ebiker nouja, doosje, wrapping, bluray, handleiding zijn toch wel zaken die onnodog impact hebben op het milieu, dat kun je niet ontkennen. Als nu ook echt de hele game er op stond en je ook zonder internet kunt installeren, tja, dan is het een ander verhaal, maar bij 99 van de 100 is dat niet meer het geval.

WEL vind ik dat de publisher zich daarmee verplicht om de game altijd beschikbaar te stellen en niet na paar jaar denkt, ik krijg niets meer binnen dus ik zet de (download)servers uit.

TheRock
12 november 2022 - 14:31
Antwoord aan  ebiker

@ebiker The Rock wordt hier ook heel moe van. Men gaat er vanuit dat die plastic hoesjes ergens in de natuur gedumpt worden. Dat slaat natuurlijk nergens op. Plastic is niet perse de roots of all milieu evil.

Ziminar-1
12 november 2022 - 17:34
Antwoord aan  TheRock

@TheRock Dan is The Rock blijkbaar zo moe dat ie even vergeet dat de fabricage van die hoesjes en schijfjes, het vervoeren van al die hoesjes en schijfjes het grootste probleem is.

DwightyAlmighty
12 november 2022 - 08:21

De prijs van schijfjes is goedkoper dan van downloads dat is mijn enige beweegreden. En je zou het kunnen verkopen maar dat doe ik nooit.

tranceguy
25 juni 2024 - 08:09
Antwoord aan  DwightyAlmighty

Als je et alleen daarom doet ben je echt dom. Want als als Ubi failliet gaat bijv. kan je NIKS meer spelen. Behalve als je schijfjes hebt.