De PS5 wordt duurder en daar kan niemand wat aan doen
PU.nl
Achtergrond

De PS5 wordt duurder en daar kan niemand wat aan doen

Wie regelmatig boodschappen doet, is het waarschijnlijk al opgevallen dat alles duurder wordt. Zelfs de PlayStation 5 moet er aan geloven. Je kon 'm al nauwelijks krijgen, maar nu kun je 'm ook niet meer betalen.

Bovenstaande uitspraak is natuurlijk lichtelijk overdreven: er gaat ‘slechts’ 50 euro bovenop de adviesprijs, waardoor deze nu uitkomt op 550 euro (of 450 euro voor de uitvoering zonder disc drive). Dat ik zo overdrijf, is gedreven vanuit verbazing en frustratie. Ik ga hier niet mijn denkbeeldige huishoudboekje uit de doeken doen, maar kort gezegd valt ook mij op dat de prijzen de laatste maanden nogal hard omhoog schieten. Of misschien nog wel erger: dat producenten van levensmiddelen heel geniepig hun producten en verpakkingen kleiner zijn gaan maken. Ik was laatst in de supermarkt en het leek even alsof ik per ongeluk in Madurodam was beland. Ben ik nou zo groot geworden of is dat bekertje crème fraiche zo klein?

Pump up de jam

Alles draait momenteel om inflatie. Dat is althans de reden die continu wordt aangedragen door de grote bedrijven die in onze primaire levensbehoeftes voorzien, of dat nu eten of gamen is. Grondstoffen worden duurder en er is overal een tekort van, met name chips en personeel. Daardoor wordt bijvoorbeeld ook het verschepen van goederen duurder, wat weer doorsijpelt in de kostprijs en uiteindelijk ook de prijs die je er in de winkel voor moet betalen. Iedere industrie en branche heeft er zo’n beetje last van. Al die tegenvallers bij elkaar opgeteld leiden tot flinke prijsverhogingen.

Tot zover de officiële lezing. Vergeef me als ik nu een beetje als een complotdenker klink, maar dit is wat mensen met meer geld dan jij willen dat je gelooft. Dat ze net als jou met de handen in het haar en een enorm brok in hun keel uiteindelijk toch maar besloten hebben om tien cent boven op de verkoopprijs te doen. Omdat ze anders acuut failliet zouden gaan. En dat willen we natuurlijk niet. Dan kan niemand meer een PlayStation 5 of een potje jam kopen.

De prijs van kapitalisme

In werkelijkheid draait het weliswaar om geld, maar dan niet dat van jou of van mij. Grote bedrijven wentelen de nadelige gevolgen van inflatie of andere economische verschijnselen, zoals een lage wisselkoers van de euro, liever af op de consument dan op de aandeelhouders. Dat is nu eenmaal een uitwas van ongebreideld kapitalisme. De rest van mijn relaas zal ik je besparen, maar het is absoluut niet zo dat Sony niet anders kan dan de prijs van de PlayStation 5 omhooggooien. Tuurlijk kunnen ze dat ook niet doen, maar ze kiezen er bewust voor om wél een prijsverhoging door te voeren (behalve in de Verenigde Staten, want daar is het marktaandeel ten opzichte van Xbox toch net iets belangrijker). Ze doen het omdat ze het kunnen maken.

Dat bedoel ik niet eens zo harteloos als het klinkt. De PlayStation 5 is bijna twee jaar na release nog zo beperkt verkrijgbaar dat veel ‘hardcore’ gamers er nog steeds geen hebben. De markt is dus nog lang niet op het punt beland dat deze zogeheten early adopters allemaal een PS5 hebben. Dit is traditiegetrouw de groep consumenten die niet heel prijsbewust is. Zij vinden het belangrijker om er vroeg bij te zijn en betalen daar met ‘liefde’ een hogere prijs voor. Die 50 euro erbovenop gaat daarom niet ineens voor een lagere vraag zorgen. Dankzij een aanbod dat nog steeds beperkt wordt door allerlei productieproblemen en vastgeslibde logistiek, zal de PS5 voorlopig ook nog wel schaars blijven.

Eigenlijk verandert er dus maar bar weinig. Dat is precies het probleem. Over een paar maanden of misschien zelfs weken zijn weinig mensen zich meer bewust van het feit dat de PlayStation 5 ooit goedkoper was. Misschien een enkeling die al tijden geld opzij aan het zetten is, maar de meeste consumenten gaan de nieuwe prijs als normaal beschouwen. Maar dat is het dus niet. Het is een vrij kil signaal van een bedrijf dat de laatste jaren al vaker niet zo consumentvriendelijk is geweest.

Winst-winst-situatie

Moeten we dan massaal een Xbox Series S gaan kopen, de ‘beste’ console die momenteel verkrijgbaar is? Nou, dat mag uiteraard, maar Microsoft is niet ineens de barmhartige Samaritaan. Zij zijn nu vooral bezig met marktaandeel (terug)winnen, door consumenten met Game Pass een bizar voordelige propositie te bieden. En als investeerders iets nog liever willen dan geld, dan is het marktaandeel. De winst komt wel wanneer de markt dusdanig verstoord of verpest blijkt dat er geen weg meer terug is. Ik zie het daarom ook niet zo snel gebeuren dat Microsoft de prijs van de Xbox Series S en X verhoogt. Zij zien in het besluit van Sony vast een uitgelezen kans om hun eigen opmars verder te versnellen.

Dat Sony ondanks die hete adem in de nek alsnog de prijs durft te verhogen in onder meer Japan en Europa, valt stiekem vrij eenvoudig te verklaren. De hegemonie van PlayStation is hier al ruim twee decennia redelijk onbetwist. En voor die ‘loyaliteit’ krijgen we nu een prachtige prijs: 550 euro. Dan had ik toch liever gehad dat Sony de PlayStation 5 stiekem kleiner had gemaakt. 

49 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
BadPlayerOnr
29 augustus 2022 - 18:54

Iedereen die mijn commentaren gelezen heeft in het verleden weet dat ik van PlayStation hou. Maar hier trek ik echt een lijn. Ik was al geirriteerd dat PlayStation een Xbox Nintendo controller gelicenseerd had voor PlayStation. Wat gewoon betekend dat ze echt geen gevoel hebben voor PlayStation gamers. Maar nu ook nog de prijs met €50 te verhogen. Overal behalve de VS. Ik zit nu al 2 jaar te wachten op een PS5 vanwege een tekort aan chips en Scalpers. Ik ga heel zeker geen PS5 kopen voor deze prijs dan speel ik liever verder op mijn ps4 tot deze stuk gaat.

MarSSteR
29 augustus 2022 - 14:00

Heb nog 100den games… ik wacht wel op de volgende PS5: pro. PS5 Hardware is alweer paar jaar oud.

Kittencandy
28 augustus 2022 - 17:22

is maar 50e maar blijft een verkeerde stap voor een apparaat dat niet verkrijgbaar is. Als er geen leveringsproblemen waren geweest en iedereen zo’n ding kon kopen toen het uitkwam, had je nu gewoon pech gehad als je het nu aanschafte. Maar in de huidige situatie is het toch beetje trap in het gezicht. En je kan er donder op zeggen dat 550 de nieuwe prijs wordt, ook na deflatie.

tektwo-1
26 augustus 2022 - 11:40

Mooi stuk. Als mensen nu massaal over zouden stappen naar Xbox, denk ik dat Sony deze keuze terug zou moeten draaien. Dat zal echter niet zo snel gebeuren. Daar gokt Sony op neem ik aan. Ze zullen snel positiever nieuws naar buiten brengen verwacht ik, zodat gamers deze domper snel zullen vergeten.

Mijn inziens zou de wet ons hierin moeten beschermen. Mensen/particulieren hebben niet gekozen voor het huidige financiele stelsel. De politiek komt echter pas in actie als journalisten het probleem belangrijk weten te maken. Dan ben je mijn inziens te laat. De politiek hoort naar mijn mening pro actief te werk te gaan, ten gunste van de samenleving.

Gelukkig zijn er momenteel bedrijven die mensen extra salaris geven. Als dat wettelijk geregeld zou zijn, zou deze keuze van Sony gemakkelijker te verkroppen zijn.

Retrogamer89
25 augustus 2022 - 20:13

Wat een negativiteit hier zeg. Als je het te duur vind dan koop je het toch niet? Deze consoles geven al jaren zoveel vreugde en plezier dus wat nou als het even wat duurder wordt, alles wordt duurder. Dus volkomen normaal dat de PS5 ook wat duurder is geworden.

Roolio
25 augustus 2022 - 19:27

‘Dan had ik toch liever gehad dat Sony de PlayStation 5 stiekem kleiner had gemaakt.’

Grap van de dag. Ik lig dubbel. Hahaha

watashi wa maurice desu.
25 augustus 2022 - 17:49

Misschien maak ik me nu niet zo populair bij de fans maar ik vind dat de koper op deze manier behoorlijk bedrogen wordt,

Ja inflatie is hoe men het plaatst. En ja tuurlijk doet de hele wereld inflatie wel iets. Maar allereerst geloof ik niet dat een Japans bedrijf in dollars werkt als het gaat om hun eigen land. Die prijzen worden daar echt niet in dollars afgerekend en is ook niet nodig omdat de Yen ook wereldwijd verhandeld wordt.
Ik geloof niet dat Sony in Japan bij hun distributie in dollars telt. Dus de dollar is niet de enige reden dat de prijs omhoog gaat. In Japan gast de prijs ook omhoog ondanks dat de dollar daar niet zoveel gebruikt word.
Dus in Europa wel, maar zou dan enkel Europa verklaren.

Ik zie het anders.
Of ik gelijk heb of niet staat er los van maar dit is hoe ik dit nieuws lees.

Waarom Europa en Japan wel omhoog? En VS niet.
In Japan hebben ze niks met de dollar, in Europe is dat wel en in de VS is dat minder issue.
Dit doen ze bijna zeker wel omdat ze weten dat in Europe en Japan zijn toch wel verkocht worden.
En ik weet dat hier mensen zijn die dit tegenspreken.
Maar dan leg eens 1 ding uit:

Waarom Nintendo en Xbox niet? Waarom gaan zij niet mee omhoog.
Op bijna dezelfde prijs heeft MS in Europa net zoveel verlies als Sony.
En procentueel gezien Nintendo per dollar ook.dus kwa procenten verliezen ze allemaal evenveel. Waarom is dan enkel Sony aan het verhogen en bijvoorbeeld Nintendo die aangeeft dat niet te doen ondanks de inflatie.
Heet dus daar niks mee te maken. Of Sony moet die 50 euro niet kunnen missen.

Maar dan is het dus geen gezond bedrijf. Die ook nog eens met bluf kaarten aan het pokeren is en all in gaat.

Eerst geven ze bakken moet geld uit om gamepass tegen te werken, gaan ze bedrijven opkopen. Gaan ze exclusiviteit deals sluiten.
En dan daarna gaan ze ineens vanwege inflatie meer vragen.

Ja in mijn ogen als ze alle bovenstaande investeringen nu niet hadden gedaan hadden ze dus deze verhoging niet nodig.
Ik zie het niet anders dat Sony de fans 50 euro meer gaat vragen en ondertussen gewoon dat bedrag meteen insteken in blokkeren van anderen.
Niks inflatie.
Ze zijn bang.
Ze moeten kopen in hun gevoel maar ze kunnen het niet dus ze moeten meer winst gaan maken.
Als ze alle miljarden aan opkopen en exclusief maken nu hadden gebruikt voor ps5 had deze gewoon hetzelfde kunnen blijven..
Dat is namelijk wat Nintendo doet. Die investeren niet zo nutteloos om de rest te dwars bomen, die doen gewoon hun ding. Investeren in zichzelf en nemen daarmee een paar tientjes minder winst voor lief om zo de fans eerlijk te behandelen.

Sony doet enkel Europa en Japan vrijwel zeker omdat het hier kan. Hier koopt men toch wel.
Alle schijn hebben ze namelijk tegen omdat er vorige week nog naar buiten kwam dat ze veel geld uitgeven aan dingen waar ze beter in hun eigen kunnen steken.
En dan daarna verhogingen.

Dat is hetzelfde als de Nederlandse staat die zegt dat er een nieuwe snellere spoorlijn die 400km per uur gaat rijden in aanbouw is. Terwijl niemand hier baat bij heeft. En dat dat geld uit de staatskas betaald is, en ook al gedaan is. Dus het geld is er al uit.

En dan een week later gaat ze bekend maken dat elke Nederlander 50 euro meer belasting moet betalen want de staatskas is leeg vanwege inflatie.
Hoeveel geloof je daar dan van?
Dat ruikt dan toch naar pure mismanagement.

Dat is Sony in mijn gevoel met dit soort dingen ook.

Eerst veel investeren en naderhand zeggen ja inflatie en nu moet de prijs omhoog.

En het mooie is, de fans kijken er naar en geven een staande ovatie. Hun bedrijf geeft miljarden uit aan blokkeren van de concurrentie terwijl ze dat blijkbaar beter hadden besteed in zichzelf zodat inflatie niet zo zwaar zou mee wegen.

Ps, ik ben geen hater ik zou graag een ps5 kopen. Ook voor deze prijs als ik er over een jaartje 1 aanschaf. Maar ik praat dit van Sony nog niet bijna recht.

whaha
25 augustus 2022 - 21:39

@watashi wa maurice desu. Mooi relaas. Grotendeels mee eens.

DarkraverX
25 augustus 2022 - 17:43

De US is de lachende 3e hier, vooral de oorlog lekker zo lang mogelijk door laten gaan, de dollar gaat omhoog en de euro gaat naar beneden, precies wat ze willen.

Ziminar-1
26 augustus 2022 - 15:21
Antwoord aan  DarkraverX

@DarkraverX als Rusland zich terugtrekt is de oorlog ook voorbij. Zij zijn hem begonnen. Net zo makkelijk

DarkraverX
26 augustus 2022 - 16:28
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar Als jij denkt dat de prijzen terug gaan naar wat het was voor de oorlog daar dan zou ik zeggen (niet rot bedoeld) maar doe die roze bril af. 😀

Daarnaast, als je ff terug gaat kijken in de tijd met de bemoeienis die de US en de EU in 2013 daar al deden nadat de Oekraine een deal sloot met Rusland dan is niet alleen Rusland hier de schuldige.

LoGiCaL_PsYcHo
25 augustus 2022 - 17:41

Ik snap de frustrtatie, maar vanuit marktwerking bekeken snap ik niet dat Sony niet al veel eerder de prijs omhoog heeft gegooid. Het is vraag en aanbod, en het aanbod is vele male kleiner dan de vraag. Met videokaarten had je dat verschijnsel ook. Wat dat betreft kan je beargumenteren dat Sony juist heel schappelijk is naar haar klanten. Ze hadden er ook 200 euro bovenop kunnen doen en dan was er nog steeds meer vraag geweest dan aanbod.

CaptainWinslow
25 augustus 2022 - 17:44
Antwoord aan  LoGiCaL_PsYcHo

@LoGiCaL_PsYcHo De mensen moeten blij wezen. De meeste mensen na release betaalden veel meer dan dit. Dit bedrag konden ze dromen toen en zou niemand iets tegen hebben gehad. Zoals je zegt, dit had eerder zo moeten gaan idd. Ik had tijdens launch 3 PS5 consoles. Als ik had geweten dat ze zo rare zouden worden, had ik er ook nog extra aan kunnen verdienen.

lightyears-1
25 augustus 2022 - 18:05
Antwoord aan  LoGiCaL_PsYcHo

@LoGiCaL_PsYcHo ik ben het eigenlijk wel met je eens. Maar vanuit deze redenatie moeten starters dan ook stoppen met klagen over hoge woningprijzen. De prijzen kunnen waarschijnlijk nog wat omhoog en er is nog steeds meer vraag dan aanbod. Alhoewel het niet helemaal appels met appels vergelijken is. Wonen is eerste levensbehoefte en PS5 niet. Al zullen sommige game verslaafden daar anders over denken 😉

lightyears-1
25 augustus 2022 - 17:28

Ik ben wel benieuwd wat xbox nu gaat doen. Als zij niet verhogen wordt de xbox een betere deal.

Luigi1985
25 augustus 2022 - 17:18

Soort van off-topic. Bij media markt in Tilburg liggen een stuk of tien ps5 bundels met horizon, Spider-Man, gta, twee controllers en een of andere kit. 739 euro.

Geen idee of dit nu overal is, maar het is de eerste keer dat ik ze in de winkel zag.

Ziminar-1
25 augustus 2022 - 16:12

Wat een gedoe allemaal om 50euro

Shadow
25 augustus 2022 - 16:21
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar ok, mag ik 50 euro van je?

Ziminar-1
25 augustus 2022 - 16:39
Antwoord aan  Shadow

@Shadow tuurlijk geef je bankrekening maar door maak ik het over

whaha
25 augustus 2022 - 13:34

Als geldfilosoof kan ik deze column onderschrijven. Ze doen alsof ze het ‘moeten’. Er gaat alleen echt wel een keuze aan vooraf. Alleen ja, aandeelhouders zijn eng.

Het einde vind ik echt geniaal. Ik moest echt heel erg hard lachen. 😀

woutzorz
25 augustus 2022 - 13:33

Wat ik zo bizar vind aan deze hele situatie, dat er zoveel misbruik gemaakt wordt van de situatie. Niet perse door Sony hoor, meer in het algemeen. Iedereen knalt hun prijzen omhoog onder de noemer tekorten, maar ondertussen zijn de winsten van producerende bedrijven nog nooit zo hoog geweest. Nee gek he als de consument steeds meer moet betalen voor hun producten. Aan de pomp hebben we nog nooit zoveel betaald voor benzine, en Shell maakt de meeste winst dat ze ooit gemaakt hebben. Goh, wat een toeval. Ik heb net een nieuwbouwhuis gekocht, en wordt door elke partner die samenwerkt met de aannemer volledig uitgeknepen. Op elke offerte wordt de prijs omhoog gegooid voor het geval de prijzen omhoog gaan. Net een offerte gekregen voor de tegels van de badkamer, en we “krijgen” een prijsvastgarantie zodat de prijs niet omhoog gaat. We betalen er alleen wel verplicht 170 euro voor. Iedereen maakt op dit moment gretig gebruik van de huidige tekorten. En ik zeg niet dat de tekorten geen probleem is, maar het komt veel bedrijven ook wel erg goed uit om de prijzen even flink omhoog te gooien omdat mensen het toch wel verwachten

whaha
25 augustus 2022 - 13:37
Antwoord aan  woutzorz

@woutzorz
Klopt. Je kunt het aan veel zaken merken.

Een prijsvastgarantie waar je voor moet betalen. Dat is net zoiets als die repareerverzekering van Nintendo in Japan. Dat is ook soort van betalen voor garantie.

Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.

The_Stifmeister
25 augustus 2022 - 13:39
Antwoord aan  woutzorz

@woutzorz
Beetje offtopic maar ik kreeg een nieuwe aanbieding van mijn energieleverancier. Ik betaal nu 218 per maand (wat al 70 euro meer is dan vorig jaar)…of ik even 770 euro PER MAAND wil gaan afrekenen. Ik dacht dat ik een hartverzakking kreeg, serieus. 770 euro, waar moet ik dat geld vandaan halen? Even een vergelijking gemaakt met andere leveranciers maar de goedkoopste is 600 euro per maand. Dus ik moet bijna 400 euro extra per maand af gaan tikken voor mijn stroom en gas. Echt absurd.

woutzorz
25 augustus 2022 - 13:50
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister Ja het is echt te bizar voor woorden. Je betaald net zoveel voor je energie als dat je betaald voor je complete sociale huurwoning tegenwoordig… Straks moet je nog een extra hypotheek aanvragen om je gasrekening te kunnen betalen

Chinco
25 augustus 2022 - 13:44
Antwoord aan  woutzorz

@woutzorz dat hangt van de branche af. In de vleesverwerking hebben we last van stijging van alle grondstofprijzen : karton, etiketten, blik, alu, vlees, energie, transport, mensen. Wij hebben de afgelopen anderhalf jaar verlies gedraaid door de langlopende contracten. De prijsverhogingen die wij nu doorvoeren zijn broodnodig om te overleven.

De tussenhandel doet er echter nog eens een flink percentage bij op, zonder dat daar veel extra kosten tegenover staan.

Het zijn dus niet zozeer alle producenten die dikke winsten maken…

Red Dead Demon
25 augustus 2022 - 12:24

Ik vind het prima verwoord!!

Lavalera
25 augustus 2022 - 12:23

“behalve in de Verenigde Staten, want daar is het marktaandeel ten opzichte van Xbox toch net iets belangrijker”

Dit heeft niets te maken met het marktaandeel in Amerika. Het heeft te maken met de wisselkoers. Vergeet niet dat omdat de inflatie in de VS bij lange na niet zo hoog is als in de EU bijvoorbeeld, de euro hard gedaalds tis tov de dollar. Hierdoor krijg je dus minder dollars per euro terug. En aangezien het grootste gedeelte van de wereldhandel in dollars plaats vindt, levert een verkoop van een ps5 in Europa ze dus minder geld op dan een verkoop in de VS. Sony legt zelf ook uit dat het name komt door de wisselkoers.
Stel dat Amerika over een tijdje veel harder weg zakt qua inflatie en de euro weer meer waar door dan de dollar, heb je kans dat de prijs weer omlaag gaat omdat je weer meer dollars per euro krijgt. Dat is puur hoe economie werkt en heeft weinig te maken met de concurentie met xbox

hulstpower
25 augustus 2022 - 13:38
Antwoord aan  Lavalera

@Lavalera dit heeft toch ook altijd al gespeeld ene keer is dollar minder waard dan euro andere keer evem veel waar. Maar nof nooit en ik zeg nog nooit is de prijs van een console omhoog gegaan na launch dus wat een onzin allemaal geloof toxh nier alles. Sony doet dit puur omdat ze hier en japan denken geen markt aandeel te verliezen dus kunnen ze het veroorloven.

Lavalera
25 augustus 2022 - 13:57
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Niet met consoles maar wel met andere diensten. Het is niet de eerste keer dat mede door een wisselkoers wijziging prijzen in euro’s verhoogd of verlaagd worden. ik heb in het verleden daar meerdere voorbeelden van gezien. Vergeet ook niet dat voor het eerst sinds de euro live is gegaan de euro minder waard is dan de dollar en met het verschil in inflatie tussen de VS en de EU kan dit nog wel eens minders waard gaan worden.

Maar dit heeft echt helemaal niets te maken met concurentie positie. Waar mensen dat toch vandaan halen is mij een raadsel. Je kan het nog gooien op hogeren winsten, de aandeelhouders tevreden houden, hogere kosten etc/ Maar je product duurder maken terwijl de concurent dit niet doet? Dat is juist in de economie slecht voor je.

whaha
25 augustus 2022 - 13:39
Antwoord aan  Lavalera

@Lavalera
Nu heb ik zin om een weddenschap met je aan te gaan.

Op welke termijn gaat Sony de prijs weer verlagen als de wisselkoers terug gaat naar de oude situatie – indien die terug gaat?

Ik weet dat je ‘stel’ zegt, maar ik acht een prijsverlaging van de PS5, zeker in Nederland, dit jaar, ondenkbaar.

Lavalera
25 augustus 2022 - 13:54
Antwoord aan  whaha

@whaha Natuurlijk gaat er geen prijs verlaging meer plaats vinden dit jaar. Ik haal ook even bewust alleen die ene regel uit het artikel aan omdat er blijkbaar mensen zijn die denken dat Sony de prijzen niet verhoogd in de VS omdat daar het martkaandeel dichter bij elkaar ligt, wat natuurlijk kant en klare onzin in. Dus ik probeerde even uit te leggen waar de door Sony in de blog genoemde wisselkoersen vandaan komen en hoe dat werkt.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
25 augustus 2022 - 15:17
Antwoord aan  whaha

Deze gebruiker is verwijderd

Riyakuya
25 augustus 2022 - 12:22

Mooi geschreven. Het is een vreemde zet van Sony. Prijzen van spullen worden inderdaad duurder maar dat is ook zo voor de consument. Juist daarom zouden ze hun duurste product niet nog duurder moeten maken. De prijzen van hun games zijn al verhoogd en ze vragen 30 procent van de opbrengst van elk stuk software dat op de PlayStation uitkomt. In het VK is hiervoor al een rechtzaak gestart. Hoe dan ook zullen ze met hun expansie naar de PC markt, de hogere gameprijzen en hun nieuwe PS Plus services meer geld verdienen dan voorheen. Het verlies op de console hadden ze naar mijn mening dan ook beter voor lief kunnen nemen, wel zo klantvriendelijk.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
25 augustus 2022 - 13:20
Antwoord aan  Riyakuya

Deze gebruiker is verwijderd

Riyakuya
25 augustus 2022 - 14:13

@Liquidshake Sony heeft er zelf voor gekozen om hun focus grotendeels op PlayStation te leggen en andere sectoren af te bouwen of helemaal te verlaten. Daarnaast hoef je ook niet het geld van Microsoft te hebben. Nintendo is ook consistent met hun prijzen geweest. Tevens gaan bedrijven als Nvidia hun producten zelfs goedkoper maken voor zover bekend. Sony heeft een prima omzet en winst uit de PlayStation branche ieder jaar. Ze geven die cijfers maar al te graag vrij. Dus dit is een volledig bewuste en eigen keuze van hun die niet perse nodig was.

whaha
25 augustus 2022 - 13:42
Antwoord aan  Riyakuya

@Riyakuya Mee eens. Ik ben ook benieuwd naar die rechtszaak.

Bedenk bijvoorbeeld dat de PS6 hoogstwaarschijnlijk uitsluitend digital only gaat zijn. Als die 30% dan dus gaat tellen voor alle games die ze verkopen, dan handelen ze effectief als een soort van monopolist en kunnen we niet meer om ze heen.

Sommigen zullen dat niet erg vinden. Ik vind het een naar idee.

gimbal2
25 augustus 2022 - 13:54
Antwoord aan  whaha

@whaha Je leven is dan ook permanent naar als je verandering als naar beschouwt; je houdt het niet tegen dus het gaat je gedwongen overkomen.

Beter is om het maar te omarmen en er het beste van te maken. Dan blijft het leven toch een stuk lolliger. Case in point ik heb een maand of 2 geleden al mijn DVDs en papieren boeken naar de kringloop gebracht. Een half leven aan verzameldrift wat ik even weggaf, hoppa. Het deed me echter geen pijn, het was eerder een opluchting dat ik het eindelijk losliet.

De kastruimte die vrij kwam. Heerlijk. En intussen heb ik alle belangrijke boeken gewoon op mijn ereader en qua films kijken zit ik niet meer vast in een routine van maar constant opnieuw kijken wat ik al honderd keer gezien heb, ik pak streaming services aan zoals ze bedoeld zijn en open de geest voor nieuwe zaken. En prompt heb ik toch heel wat moois gezien wat ik normaal nooit zou bekijken.

Het HOEFT niet zo slecht te zijn. Het feit dat het anders is.

Riyakuya
25 augustus 2022 - 14:17
Antwoord aan  whaha

@whaha persoonlijk ben ik ook niet echt fan van de digital only toekomst echter heeft fysieke media inmiddels ook zijn waarde wel verloren. Veel games die uitkomen op disc hebben alsnog een update nodig om te werken.

CaptainWinslow
25 augustus 2022 - 15:17
Antwoord aan  Riyakuya

@Riyakuya Die rechtzaak gaat nergens naartoe. Kijk je ook verder dan alleen Sony? Alle concurrentie hanteert 30%. Zowel in gaming als in andere sectoren.

Je hebt een beetje makkelijk praten met je verhaal hoe het bedrijfstechnisch allemaal zou moeten gaan. Maar juist jij als consument bent ook de eerste die gaat klagen als opeens een product minder is.

Riyakuya
25 augustus 2022 - 16:04
Antwoord aan  CaptainWinslow

@CaptainWinslow op pc is MS al naar 12 procent gegaan en ze hebben aangegeven dat ook te gaan bekijken voor consoles. Ik dacht dat dat inmiddels al was maar daar zat ik dus fout. Epic Games store vraagt tevens ook maar 12 procent.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
25 augustus 2022 - 12:22

Deze gebruiker is verwijderd

hulstpower
25 augustus 2022 - 13:35

@coola ja want inflatie is er niet in amerika, en inflatie is altijd al ding geweest en nog nooit hebben ze de prijs omhoog gedaan. Hou toch eens op met bedrijven waar je fan van bent te zeggen ja begrijpelijk de keuze. Nee dat is dit niet de keuze is belachelijk is de ps5 straks op het einde 650 euro door inflatie omdat we dan jaren verder zijn.

DeRaadSlager
25 augustus 2022 - 13:43
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Nou de inflatie is deze keer natuurlijk wel wat extremer in vergelijking dan voorgaande jaren vanwege die gekke Russen.

The_Stifmeister
26 augustus 2022 - 07:22
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower
[quote]Hou toch eens op met bedrijven waar je fan van bent te zeggen ja begrijpelijk de keuze.[/quote]
HA! Dat moet jij zeggen! Jij slikt werkelijk alles wat Microsoft en Phil zeggen voor zoete koek.

JaccoPeek
25 augustus 2022 - 16:47

@coola je reactie was verwijderd omdat je iemand uitschold en daarna zinloos ruzie begon te maken. Ik vraag aan jou en Piet S. om daar nu mee te stoppen.

DarkraverX
25 augustus 2022 - 17:42

@coola

LOL, je hebt overduidelijk geen idee waarom het hier duurder wordt en niet in de US.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
25 augustus 2022 - 17:45
Antwoord aan  DarkraverX

Deze gebruiker is verwijderd

Jar25
26 augustus 2022 - 00:29

klaar met het reageren, de laatste 20x een verhaal getikt om telkens considered spam te krijgen, bloed irritant!

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
26 augustus 2022 - 00:38
Antwoord aan  Jar25

Deze gebruiker is verwijderd