Apple Arcade is grootste verschuiving in de game-industrie sinds tijden
PU.nl
Nieuws

Apple Arcade is grootste verschuiving in de game-industrie sinds tijden

Hoewel we op Gamer.nl niet veel aandacht besteden aan smartphonegames, is dit toch een zeer interessante hoek van de game-industrie. Het nieuwe Apple Arcade is in potentie een van de grootste verschuivingen in onze industrie sinds lange tijd.

Apple Arcade is de nieuwe abonnementsdienst van Apple. Het bedrijf merkt dat de verkopen van zijn iPhones teruglopen, dus komt de focus meer op diensten te liggen. Zo heb je straks losse abonnementen voor televisieseries, nieuws en nu alvast games.

Je betaalt vijf euro per maand voor een verzameling games die op smartphones exclusief via Apple Arcade te spelen zijn. Daarnaast zijn ze zonder additionele kosten ook speelbaar op macOS en Apple TV met savegames in de cloud. De games zijn door Apple uitgekozen, met bij de lancering zeventig titels. Dit aanbod wordt in de loop van de tijd nog verder uitgebreid.

Bekende studio's zijn benaderd om hun nieuwe titels op Apple Arcade te plaatsen. De kwaliteit is daardoor opvallend hoog. Niet elke game is even goed of spreekt iedereen aan, maar na ze allemaal geprobeerd te hebben ben ik ben absoluut onder de indruk. Van de waanzinnige graphics in het op Zelda lijkende Oceanhorn 2 tot de hilariteit van What the Golf? en nog veel meer.

Grote veranderingen

Een abonnement voor games is niet nieuw, maar met Apple Arcade maakt Apple een paar grote veranderingen in de manier waarop smartphonegames doorgaans werken.

Gamemakers hebben verschillende manieren om geld te verdienen aan hun games op iOS en Android. De game kan natuurlijk wat geld kosten, maar de belangrijkste inkomstenbron is in-app-aankopen. Menig smartphonegame werkt daarom met een energiesysteem. Dan kun je wachten om verder te spelen, of voor een paar euro de energiemeter vullen en direct weer aan de slag gaan. Ook worden er advertenties ingezet om aan gratis games te verdienen.

Bijzonder is dat geen enkele game binnen Apple Arcade in-app-aankopen of advertenties bevat. Je hoeft nooit meer bang te zijn dat je niet verder kunt door verborgen kosten, of dat trackers van derde partijen je gedrag in de gaten houden. Het gaat eindelijk weer puur om de games en dat is een verademing.

Apple heeft zich de afgelopen weken niet van zijn beste kant laten zien richting ontwikkelaars.

Ontwikkelaars

Daardoor is het nog wel de vraag hoe goed deze dienst is voor de gamemakers. Want welk deel van de inkomsten krijgen ze en waar is dat op gebaseerd? Het zou bijvoorbeeld een slecht idee zijn om ontwikkelaars te betalen voor speelminuten, want waarom zou je dan een spelletje maken die kort en krachtig is, zoals het fantastische Florence?

Apple heeft zich de afgelopen weken niet van zijn beste kant laten zien richting ontwikkelaars. Zo hoorden gamemakers pas tijdens Apple's grote keynote wanneer hun game uit zou komen. En toen bleek Apple Arcade onverwachts enkele dagen eerder beschikbaar te zijn via de bètaversie van iOS 13. Mensen waren daardoor al games aan het spelen die officieel nog niet eens waren aangekondigd.

Ook is het vreemd dat wanneer je door de games struint, de namen van de ontwikkelaars niet direct zichtbaar zijn. Op de plek waar in de App Store normaal de naam van de studio wordt vermeld, staat nu bij elke game 'Apple Arcade'. Als Apple wil dat deze dienst een langlopend succes wordt, moet het bedrijf beginnen met het goed behandelen van de makers van deze games.

Verschuiving

Toch zorgt Apple Arcade voor een enorme verschuiving in de game-industrie. De dienst zal een grote invloed hebben op de games die buiten de abonnementsdienst worden aangeboden. Mocht Apple Arcade een succes zijn, dan is er een grote kans dat de verkopen van games die niet door Apple zijn uitgekozen een flinke klap krijgen.

Maar Apple Arcade heeft niet alleen op iOS invloed. Alle games die via de dienst worden aangeboden, mogen van Apple niet op Android verschijnen. Android is het populairste besturingssysteem voor smartphones met potentieel dus de grootste groep spelers. Die vangen bij al deze games achter het net. Dat is een groot verschil met abonnementsdienst Play Pass van Google, waarbij de games en apps niet exclusief hoeven te zijn.

Voor een bedrijf dat lange tijd heeft laten zien niet te snappen hoe belangrijk games zijn, kan Apple plots een van de belangrijkste spelers in de game-industrie worden.

21 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dezwarteziel
16 oktober 2019 - 17:56

Grootste verschuiving zegt ie. Hahahahaha, grapjas.

xXDannyNLXx
27 september 2019 - 09:45

Vroegah was ik apple gek, tot de telefoons wel erg duur werden. Verlies liever iets van 200euro dan 1000. Nu overgestapt naar Huawei android.
Oude apple’s worden te traag al snel of de apps niet meer ondersteunt. snap dat mensen over stappen en de verkoop achter uit gaat.

CerandoX.nl
26 september 2019 - 09:05

Apple Arcade is de grootste verschuiving? Misschien in de smartphonemarkt, maar volgens mij was Microsoft met Xbox GamePass toch echt even iets eerder en heeft Apple daar hun inspiratie uitgehaald.

Daarnaast zouden smartphones ook een concurrent zijn voor consoles e.d, maar tot nu toe heb ik dit nog niet gemerkt.

gamerlezer
26 september 2019 - 08:27

Dit is helemaal geen grote verschuiving in de game industrie…ja, in de negatieve zin. Games waren al drama het huidige store model met belachelijke in app aankopen. Maar hier is ook maar heel egocentrisch vanuit apple over nagedacht. Opzich een soort playpass dat je toegang geeft tot echte triple A games is best ok. Maar dan hadden dit goed moeten opzetten voor zowel de gamers (zonder ios exclusiviteit) alswel de makers en devs. Zonder respect en support van een van beide gaat dit geheid onderuit

Excalibur82
25 september 2019 - 19:08

De smartphone game industrie wordt al tijden overspoeld met middelmatige tot ronduit slechte games dat de paar pareltjes volledig ondergesneeuwd raken. Ik ben daarom in zijn geheel gestopt met games spelen op een smartphone.

SuperDre
25 september 2019 - 17:10

Wat een onzin zeg, dit is helemaal geen ‘grootste verschuiving in de game industrie sinds tijden’… Typisch een gevalletje Apple fanboy…
Vooral ook voorbij gaan aan het feit dat Apple de devs dus forceert om exclusief alleen beschikbaar te zijn op Apple Arcade.. Sorry hoor, maar dit voegt werkelijk geen ruk toe aan de diensten die er al zijn.

Tonne
25 september 2019 - 11:42

Top, doen we niks mee.
Telefoon is al verslavend genoeg zonder games.

Sisko
25 september 2019 - 10:19

[quote]Alle games die via de dienst worden aangeboden, mogen van Apple niet op Android verschijnen.[/quote] Apple is evil, dat weten we nu wel. Exclusiviteit kopen voor een game is één ding, exclusiviteit eisen is van een heel andere orde. Dit maakt het voor mij niet waarschijnlijker dat ik ooit een iphone koopt, maar het tegenovergestelde.

PhydomiR-1
25 september 2019 - 11:16
Antwoord aan  Sisko

@Sisko Uiteindelijk is het toch de ontwikkelaar die daar voor kiest. Je kan er ook voor kiezen om niet via de dienst je game uit te brengen op zowel iPhone en Android. Als ze dat niet doen dan zal er dus een (waarschijnlijk financiële) reden zijn waarom een ontwikkelaar er voor kiest om met deze voorwaarden akkoord te gaan.

Sisko
25 september 2019 - 11:51
Antwoord aan  PhydomiR-1

@PhydomiR Je hebt gelijk dat de ontwikkelaar daarvoor kiest, maar ze zouden die keuze niet eens opgelegd mogen krijgen. Apple is hier nog steeds de boosdoener. We zeuren met z’n allen elke keer als één spel exclusief naar EPIC/sony/MS gaat bijv. maar nu is er opeens niks aan de hand ofzo? Bij één game wordt er tenminste nog een grote som geld gegeven aan de ontwikkelaar, apple draait dat om en doet net alsof ze blij moeten zijn dat ze in hun store mogen.

Cravendor
25 september 2019 - 14:43
Antwoord aan  Sisko

@Sisko
Apple is niet evil. Het is gewoon business. Het is gewoon een keus van de Dev. Willen ze bij Apple Arcade aansluiten, dan moeten ze gewoon aan de Apple voorwaarden voldoen. Hetzelfde geldt het voor Microsoft, Sony en Nintendo, Netflix, Disney+, HBO, spotify etc. Ze zijn dus allemaal EVIL!!!!!!!!!
Als ik goed begrijp, gebruik je dus geen van bovenstaande diensten?

Sisko
26 september 2019 - 21:40
Antwoord aan  Cravendor

@Cravendor Is niet hetzelfde. Op al die platforms zijn dingen te vinden die ook op andere platforms te zien zijn. Ze zijn niet 100% exclusief. Uitzondering misschien Disney+ maar dat is allemaal van henzelf

denver (gebruiker is geblokkeerd)
26 september 2019 - 02:42
Antwoord aan  Sisko

Deze gebruiker is verwijderd

Sisko
26 september 2019 - 21:41

@denver 1 game exclusief is EXACT hetzelfde als je hele platform exclusief, sure, droom lekker verder.

Devenace
25 september 2019 - 10:15

Ik heb al zoveel paswoorden en accounts, mail, werk, digid, Xbox Live, PSN, Nintendo, Netflix, telefoon, computer, Zalando, Nedgame en andere coole bedrijfjes. Abonnementen op telefoon, internet en tv, Netflix, digitale werk progamma’s…. etc
Daar waar we onder elkaar roepen diversiteit en lets come together! Zie ik in het bedrijfsleven de structuur extreem veranderen in wij vs zij, zelfs in de zorg neemt dit toe zoals tandartsen en zorgverleners, particuliere silicone boeren en woningbouw verenigingen en straks ook in de beveiliging met name omdat de politie onderbezet is en de staat niet meer in “staat” is om te heersen en te beschermen.
“Oh jij hebt geen abbo voor sector c, dan kom je er niet in”
Ok ik draaf door, maar kom op laat het creative content voor zichzelf spreken en dwing ons niet om kanten te kiezen, straks gaan bedrijven als Ubisoft en EA en andere grote marktspelers dit ook doen, dan ben je als consument nergens meer. Imo is dit het begin van de mega rape in de gameswereld, en raad eens wie er ge…. wordt.
Want lets be honest, die Apple games zijn bijna een schande tegenover echte gamers, om zo kloven te trekken in “onze” wereld, door een paar tech yuppen in silly valley die zo sluw zijn in zaken doen dat dit gewoon “the spark that will light the gamers and burn the whole gaming nation down”
Exclusiviteit om dominantie te houden ipv echt super content te bezitten. *bah
But then again, misschien draaf ik wel door 😉

KoningDriessen
25 september 2019 - 10:53
Antwoord aan  Devenace

@Devenace exclusieviteit is zo oud als de game industrie en nog wel ouder dan dat. Heb je geen betamax? Dan kan je deze film niet afspelen. Ja dit album komt alleen op cassette uit veel plezier met je 8track. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Omdat dit nu ook bij abonnementen en launchers gebeurd en mensen daarom apple en epic meteen als het ultieme kwaad beschouwen vind ik wat populistisch.

Tja en de rest van je betoog kan ik eigenlijk niet zoveel mee, de overheid zorgt met het geld wat ze uit belastingen enz. krijgen voor een bepaalde levensstandaard op gebied van veiligheid, onderwijs zorg en andere vlakken. Als je een hoger standaard wil moet je bijbetalen, iets wat ook niet nieuw is, of moet de overheid meer inkomsten genereren.

Devenace
25 september 2019 - 11:31
Antwoord aan  KoningDriessen

@KoningDriessen Dan zit je er imo toch ver naast met je vergelijking, Betamax etc was dmv het introduceren van een een nieuw standaard model, net als dvd tegenover cassettes.
Wat hier gebeurt is niet de keuze voor de beste standaard kiezen, maar puur gedwongen dominantie en selectiviteit door produkten te vergrendelen achter een bepaalde naam.
Kom je straks ook alleen nog een Nike store binnen als je kan aantonen dat je een Nike shoe pass abbo hebt????
Betalen om hun produkten te mogen kopen….

Dat deed de overheid idd in tijden van overleven, wat er nu gebeurt is selectief subsidies intrekken en wegtrekken en veel overlaten aan de burger.
Zoals je dan ook aangeeft en miraculeus in deze tijd nog in gelooft is “ meer inkomsten generen” terwijl de pot al zo vol zit met inkomsten.

Cravendor
25 september 2019 - 14:51
Antwoord aan  Devenace

@Devenace
Als je zo op tegen ben waarom support je deze bedrijven dan?
😉

Devenace
26 september 2019 - 10:47
Antwoord aan  Cravendor

@Cravendor is de Apple pass al uit dan?
Zoals je kan lezen geef ik kritiek op wat ik heb geschreven, misschien nog een keer lezen?? De bedrijven zelf niet, wel hun drijfveer en motivatie en handelen met dit “produkt”
Kort gezegd: het gaat niet om het kopen van HUN produkten, maar het gaat erom dat ze je laten betalen om hun produkten te mogen kopen, snappie? En daarbij vergrendelen ze nog eens dat dmv een vorm van monopolie strategie te houden op dat wat via hun gaat worden uitgebracht.
Als je lid wordt van de Donald Duck, ga je daarna nog de winkel in om de Donald Duck aan te schaffen?
Neem aan dat je nu wel een beetje begrijpt wat ik bedoel.

HunterSeeker
25 september 2019 - 10:06

kan je ook alle games spelen ook al heb je een oudere iphone? Dan zou het net als Stadia een soort streaming zijn. Want anders betaal je een abbo voor alles maar ben je nog beperkt.

Paxopoxo
25 september 2019 - 10:16
Antwoord aan  HunterSeeker

@HunterSeeker Je moet voor je iPhone iOS 13 hebben om gebruik te kunnen maken van Apple Arcade. Dus iPhone 6S of later.