‘Microsoft overweegt om Activision uit Verenigd Koninkrijk te halen’
PU.nl
Nieuws

‘Microsoft overweegt om Activision uit Verenigd Koninkrijk te halen’

Call of Doeity

Een van de 'extreme' opties die Microsoft overweegt in zijn overname van Activision Blizzard, is om het aangekochte bedrijf helemaal weg te halen uit het Verenigd Koninkrijk.

Bloomberg schrijft over een geplande ontmoeting tussen Microsoft-president Brad Smith en de Britse kanselier Jeremy Hunt volgende week. Smith is dan in het land om te praten over het reguleren van ai, maar zou ook willen spreken over de beslissing van waakhond CMA om de overname van Activision Blizzard te blokkeren.

Microsoft is in beroep gegaan tegen die beslissing, onlangs kwamen hun argumenten naar buiten waarmee ze de blokkade willen aanvechten. Volgens Bloomberg heeft Smith nog meer opties om te bespreken met Hunt.

Er zouden ook 'extreme' opties op tafel liggen, zoals het negeren van de blokkade en de deal gewoon doorzetten, of Activision helemaal terugtrekken uit het Verenigd Koninkrijk.

Dit hoeft niet te betekenen niet dat de games niet meer in Engeland kunnen worden verkocht. Het bedrijf zou zich in een Europees land kunnen vestigen (Europa heeft de deal immers wel goedgekeurd) en zijn games in het VK kunnen uitgeven via een distribiteur. Het zou echter wel betekenen dat alle banen bij Activision, bij ontwikkelaars en de uitgeeftak, in het VK verloren gaan.

31 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
watashi wa maurice desu.
05 juni 2023 - 19:00

ik ben niet tegen deze deal. En heb Albanese mijn mening en mijn gedachten over CMA en hun keuze geschreven tegenover wat China en Japan doen in deze.
dus dat laat ik nu voor wat het is.

Waar ik wel iets op tegen heb is dat een bedrijf dus gaat dreigen om een bedrijf weg te halen om zo een deal te forceren. Want uiteraard gaat dit hele bericht niet over werkelijk weggaan maar druk leggen op CMA dat de deal afkeuren slechter is dan een monopoliepositie toestaan.
men daar heb ik heel groot issue mee.

Als ze dit zo bij veel landen zo gaat dan mag van mij de landen die de deal goedkeuren alsnog gaan afkeuren.
want ik sta niet achter een bedrijf wat ergens als een kind wegvlucht omdat ze hun zin niet krijgen op een nette manier.

Zo van ‘ jullie geven mij niet mijn zin dus ik dreig maar met alles weghalen’.

maar goed. Waarschijnlijk gaat alles toch door en laat CMA het uiteindelijk toch doorgaan onder aanpassingen.

watashi wa maurice desu.
05 juni 2023 - 19:01

Albanese= al vaker,

hulstpower
05 juni 2023 - 22:19

Er gaat niks weg gehaald worden in uk.
Enige mocht het niet lukken zie ik micro een extern bedrijf zoals 505 games, de games van abk uitbrengen in uk en abk bestaat dan zo genaamd niet meer daar. Beetje zoals Sony de uitgeef rechten aan 505 gaf met death stranding voor pc release, Sony kreeg nog steeds geld maar gaf de game niet uit op pc. Ik zie micro dit ook doe met een uitgever kwa abk games en dan is juridische niks aan de hand. Dit is iets wst patcher en nog paar juristen in podcast en zeggen. Noemde dat van 505 puur als voorbeeld, Sony hoefde dat toen niet te doen om juridische reden. Maar ik zie een bedrijf als micro wel de mazen in de wet op zoeken om deze deal rond te krijgen..

OldManGamert
05 juni 2023 - 13:40

Wel ff ter info…. In ben niet tegen deze deal, het zal me aan me reet roesten of het door gaat of niet, dat bedrijven grote stoere taal nodig vinden om hun zin door te drukken daar heb ik iets tegen.

OldManGamert
05 juni 2023 - 12:07

Zullen ze ook deze stoere praat doen tegen de fdc als ze moeilijk blijft doen. Activision gaat ech niet zich terugtrekken uit de vk en de cma gaat het niet in eens goedkeuren. Haha stelletje mafklappen

hulstpower
05 juni 2023 - 12:15
Antwoord aan  OldManGamert

Ftc is al te laat met het indienen van fedral court de datum is daar al voorbij voordat.

Gebruiker
05 juni 2023 - 12:59
Antwoord aan  hulstpower

Dat heb ik nog nergens gelezen.

hulstpower
05 juni 2023 - 13:05
Antwoord aan  hulstpower

@broervanmarkrutte dat kan kloppen werd besproken in een podcast, ging over cma en cat en op welke landen ze nog goedkeuring wachten. Zo wachten ze nog op zuid Afrika Australië en New Zeeland en toen zeiden ze Amerika en daar zei die gene de datum dat de ftc had om een fedral rechtzaak aan te spannen en die datum is al geweest. Alleen nog voor hun eigen rechtbank hebben ze zaak staan maar die kan wettelijk niet de deal blokken. Dacht dat of dit was besproken met florian Mueller bij destin of ik hoorde het ergens anders. Maar in Amerika kan alleen fedral rechter de zaak blokken en ftc is nog steeds niet naar een fedral rechter gestapt.

OldManGamert
05 juni 2023 - 13:31
Antwoord aan  hulstpower

Oh dat moest ik gemist hebben.

Riyakuya
05 juni 2023 - 10:34

Ja, dat zou een prima zet zijn. Stel er komt vanuit iedereen goedkeuring en alleen CMA blijft lastig doen, dan zorg je zelf gewoon dat je daar geen last meer van gaat krijgen.

vanduul (gebruiker is geblokkeerd)
05 juni 2023 - 10:42
Antwoord aan  Riyakuya

Deze gebruiker is verwijderd

SuperDre
05 juni 2023 - 11:11

Consumentenbond is geen waakhond maar een commerciele partij.

vanduul (gebruiker is geblokkeerd)
05 juni 2023 - 11:25

Deze gebruiker is verwijderd

ThEnd
05 juni 2023 - 11:51

NL equivalent van CMA is de ACM.

ThEnd
05 juni 2023 - 11:52

NL equivalent van de CMA is de ACM.

Gebruiker
05 juni 2023 - 12:57

Appels en peren vergelijken is wel jouw ding of niet?

vanduul (gebruiker is geblokkeerd)
05 juni 2023 - 13:07

Deze gebruiker is verwijderd

Gebruiker
05 juni 2023 - 14:16

Tuurlijk Duultje, zeg gewoon ja ik bedoelde inderdaad de ACM. Nu is je vergelijking krom.
Er zijn 3 mensen die er iets over zeggen, zou het dan misschien toch wel aan jouw opmerking kunnen liggen?

Riyakuya
05 juni 2023 - 14:19

Nee, dat is niet wat ik aangeef. Er staat toch echt geheel iets anders.

vanduul (gebruiker is geblokkeerd)
05 juni 2023 - 15:48

Deze gebruiker is verwijderd

vanduul (gebruiker is geblokkeerd)
05 juni 2023 - 10:12

Deze gebruiker is verwijderd

Gebruiker
05 juni 2023 - 12:57

Dat gaat om Amerika en niet om de UK toch zoals hier het geval is?
Als de deal bij de FTC voorkomt gaan we het daarover hebben goed?

vanduul (gebruiker is geblokkeerd)
05 juni 2023 - 15:40

Deze gebruiker is verwijderd

The_Stifmeister
05 juni 2023 - 09:08

Spierballen taal, dat gaan ze nooit doen. CMA gaat haar keutel wel intrekken en de deal wordt gewoon goedgekeurd.

bleacdemon
05 juni 2023 - 09:12
Antwoord aan  The_Stifmeister

Dat denk ik idd ook.

Gebruiker
05 juni 2023 - 09:24
Antwoord aan  The_Stifmeister

was ook het eerste waar ik aan dacht. Er zijn door verschillende politici al vragen gesteld aan de CMA hierover en ik deze manier kunnen ze de druk alleen maar opvoeren.
DeCMA heeft wel echt vreemde conclusies getrokken en dan natuurlijk nog die Sony advocaat die in de CMA zit en een belangrijke rol gespeeld heeft is erg vreemd allemaal.
had niet gedacht dat het zover zou gaan allemaal

hulstpower
05 juni 2023 - 10:01
Antwoord aan  The_Stifmeister

Denk niet dat cma terug trekt, maar de cat rechter gaat micro in gelijk stellen daar gok ik op

Gebruiker
05 juni 2023 - 12:56
Antwoord aan  hulstpower

Ik dacht dat het in het posifiefste geval voor Microsoft de CAT de CMA er opnieuw naar zou laten kijken. Kan de CAT de deal ook zelf goedkeuren en de CMA omzeilen?

hulstpower
05 juni 2023 - 13:19
Antwoord aan  hulstpower

Ik dacht dat cat cma kon overrullen in hun uitspraak, maar maybe heb ik dat verkeerd begrepen geen idee. Hoorde wel dat als het mid Juli niet rond is abk en micro de hele deal opnieuw moeten bespreken, weet jij of dit klopt?

Gebruiker
05 juni 2023 - 14:14
Antwoord aan  hulstpower

Nee daar heb ik op zich niets over gelezen.
Wel een hele beschrijving van het bezwaar van MS, wat het inhoudt en wat er gebeurd als de CAT één of meerdere bezwaren toewijst.

-JK-
05 juni 2023 - 09:03

Told you so (maar dan extremer door alle MS producten weg te halen).
En dan is het dus ook zo dat het WEL betrekking heeft op de gebouwen die er een bedrijf heeft staan.