Starfield is een kleine stap én een gigantische sprong
PU.nl
Reviews

Starfield is een kleine stap én een gigantische sprong

2330: A Space Odyssey

Voor het eerst in dertig jaar komt Bethesda met iets gloednieuws: Starfield. Een universum zonder voorgeschiedenis, een blanco canvas om in te vullen. Maar dan wel met de mogelijkheden van nu. De ontwikkelaar van Skyrim en Fallout reikt letterlijk en figuurlijk naar de sterren.

Laat het maar aan Bethesda over om zo’n blanco canvas gedetailleerd in te kleuren. Starfield speelt zich een slordige driehonderd jaar in de toekomst af. De mensheid heeft de ruimte veroverd. We kunnen sneller dan het licht reizen en dat heeft de kolonisatie van talloze sterrenstelsels mogelijk gemaakt.

Na twee slepende oorlogen is er nu relatieve vrede tussen de verschillende facties. Op sommige planeten zijn futuristische steden gebouwd, andere nederzettingen hebben hun industriële oorsprong nooit van zich af kunnen schudden. Er zijn ook genoeg planeten waar helemaal niets is, hooguit wat grondstoffen en ruimtepiraten. Kortom, er is een gigantisch universum voor de speler om te verkennen.

Starfield

Bethesda-rpg van XXL-formaat

Dat gebeurt op typisch Bethesdaiaanse wijze. Hoewel Starfield een volledig nieuwe serie is, is het dna van Bethesda sterk aanwezig. Starfield volgt hetzelfde stramien als Skyrim en Fallout. Net als in die games begin je als een nobody, in dit geval een mijnwerker, die tijdens een klus stuit op een mysterieus artefact waardoor je plotseling de belangrijkste persoon in het universum wordt. Gesteund door Constellation, een groepje excentrieke ontdekkingsreizigers, ontrafel je dit sciencefictionmysterie… of niet.

‘Het verhaal’ is slechts een druppel in de enorme oceaan van content. Langs welke lat je Starfield ook legt: de game is enorm. Met tientallen sterrenstelsels en honderden planeten die lichtjaren uit elkaar liggen, is de absolute omvang nauwelijks te bevatten. Het is daarom niet de bedoeling om deze enorme afstanden zelf te overbruggen. Daar is immers het ‘sneller dan het licht reizen’ voor uitgevonden. Met je schip spring je in een oogwenk tussen sterrenstelsels.

Zo kun je je richten op de steden en nederzettingen waar de meeste actie plaatsvindt. Van de grootste stad tot de kleinste stoffige nederzettingen: naar goed rpg-gebruik zitten overal mensen te springen om jouw hulp. Er zijn facties om je bij aan te sluiten en bedrijven om voor te werken, met ieder compleet eigen verhaallijnen. Maar ook wanneer je rustig door de ruimte zweeft kun je worden aangeroepen door een ander schip, waardoor je plots in een urenlange reeks missies wordt getrokken. Zelfs gearresteerd worden is een avontuur op zichzelf.

Een vredig bestaan tussen de sterren

Missies zijn niet de enige bezigheid. Wie zich eraan waagt om een nederzetting te bouwen op een planeet – verlaten of niet – kan ook daar uren zoet mee zijn. Niet alleen om die ene tafel op de juiste plek te krijgen, maar ook om de juiste grondstoffen te verzamelen die nodig zijn om alles te bouwen. Dat is een goede reden om weer andere planeten te bezoeken, waar die grondstoffen voor het oprapen liggen.

Het is zelfs mogelijk om meerdere nederzettingen te bouwen en zo een heel netwerk van grondstoffabrieken op te zetten. Als je wilt, want net als zoveel andere bezigheden in Starfield is een basis bouwen volledig optioneel. Wie toch een huis tussen de sterren wil, kan ook ergens een huis kopen in een van de vele steden. Of je kunt wat meer tijd en moeite steken in je schip, zodat je daar een beetje je huis van maakt. Je schip uitbouwen is bovendien functioneel: met extra laadruimte kun je weer meer spullen meenemen, zoals grondstoffen, wapens en ruimtepakken.

Of je bouwt een speciale afgeschermde laadruimte voor minder legale goederen, mocht smokkelen meer jouw ding zijn. Maar welk schip je ook bouwt, als je jouw creatie op het landingsplatform ziet staan en de dampen van de raketmotoren ziet komen, heeft dat toch iets magisch. Dat is jouw eigen Serenity of Rocinante.

Marsmanusje-van-alles

Dankzij die zee aan activiteiten en mogelijkheden is Starfield een game met vele gezichten. Het is een bijna volwaardig schietspel, maar ook een game waarin je in de ruimte kunt dogfighten. Veel conflicten zijn ook op te lossen door te praten, of door iemands zakken geweldloos te rollen. Sommige steden zijn druk en schreeuwerig, maar op een dorre, afgelegen maan hangt een Death Stranding-achtige eenzaamheid.

Er is actie, maar ook veel routine en rust – bijvoorbeeld als je wapens en ruimtepakken verkoopt, of een praatje maakt met de lokale barman. Starfield is in die zin het perfecte rollenspel. Bethesda heeft een universum geschapen waarin je kunt zijn wie je wilt zijn. Ben je een rechtvaardige handelaar of juist een ruimtepiraat? Gewelddadig of vredelievend? Een playboy met een exclusief penthouse in een cyberpunkstad boven een discotheek of een kluizenaar met een eigen nederzetting in een uithoek van het heelal?

Toch heeft Bethesda moeite om alles perfect samen te brengen. De schoen wringt vooral bij ruimtereizen. Zelf van planeet naar planeet vliegen is door de schaal een onbegonnen zaak. Je kunt ook niet naadloos vanuit de ruimte op een planeet landen. Je selecteert een landingsplek en wordt vervolgens naar die plek geteleporteerd.

In de praktijk hop je daardoor via het menu van bestemming naar bestemming, waardoor je weinig tijd in de ruimte doorbrengt. Het voelt soms alsof je een belangrijk puzzelstukje van de ervaring mist. Bovendien wordt het verkennen van onontdekte planeten teruggebracht tot een beetje klikken in een menu à la Mass Effect.

Omgaan met de gigantische schaal

Het spel piept en kraakt wel vaker door de enorme schaal. Neem bijvoorbeeld het bounty-systeem, dat per factie werkt. Als de ene mogendheid een prijs op je hoofd heeft staan, is het in theorie verstandig om tijdelijk onder te duiken in een systeem onder het bewind van een andere factie. Maar via fasttravel kun je 99 procent van alle autoriteiten ontwijken. Het kan nog erger.

Heb je na een tijdje spelen veel items in je broekzak? Dan is de kans groot dat plotseling iedereen kaal wordt. Het kan zelfs gebeuren dat kleren van rondlopende mensen of onderdelen van je ruimteschip niet meer worden ingeladen.

Op andere momenten gaat Starfield wél goed om met de grote schaal. Als je te veel spullen meesleurt kun je in Starfield nog steeds rennen. Je raakt alleen eerder buiten adem en kunt geen gebruik maken van fasttravel. Zodra je dan spullen overdraagt aan een metgezel of dumpt in je schip, kun je via fasttravel weer vrijwel overal naartoe teleporteren.

Fasttravel is echt een fundamenteel onderdeel van het spel – wel zo fijn als alles zo enorm is. Wel opvallend is de algehele afwezigheid van een plattegrond. Vooral in de grotere steden mis je die kaart. Het is soms lastig om specifieke winkels te vinden of om na te gaan of je alles wel hebt gezien.

30 fps en laadschermen

Dan is er nog de op voorhand veel bekritiseerde keuze om de game standaard op 30 frames per seconde (fps) te laten draaien. De game heeft ook geen optionele performance-modus. Ondergetekende had hier geen moeite mee.

Starfield is een langzame game waarin je veel loopt en praat. Dan maakt de framerate dus niet veel uit. De Series X weet die 30 fps bovendien vrij stabiel aan te houden. De Series S heeft daar, zeker in drukke omgevingen, meer moeite mee. Gecombineerd met een relatief hoge resolutie en goede motion blur, naar verluidt de verdienste van Doom-ontwikkelaar id Software, is Starfield vloeiend zat. De ene 30 fps is de ander niet.

Opvallender zijn de vele laadschermen. Als je winkels ingaat, ergens een lift neemt of je schip betreedt: om de haverklap word je geconfronteerd met een laadscherm. Alleen al daarom zou Starfield nooit werken op de vorige generatie consoles. De ssd van de Xbox Series X en S is gelukkig snel genoeg om de schermen te beperken tot steeds enkele seconden, maar opvallend is het wel.

One small step, one giant leap

Soms is het moeilijk te begrijpen waarom Starfield niet vloeiender en naadlozer is. De gezichten hebben tijdens conversaties bijvoorbeeld nog steeds die typische houterigheid die kenmerkend is voor Bethesda-games. Ook worden in de spelwereld veel assets hergebruikt. Overal zie je dus dezelfde hamers, notitieblokken en koffiebekers. In sommige gevallen wordt zelfs de lay-out van een basis hergebruikt.

Veel personages staan bovendien maar wat te staan. Ze hebben nauwelijks een routine of dagelijkse activiteiten. Op zulke momenten lijkt Starfield slechts een kleine stap ten opzichte van Bethesda’s eerdere werk; een logische opvolger van Skyrim en Fallout met min of meer dezelfde sterktes en zwaktes. Dat terwijl de concurrentie Bethesda links en rechts heeft ingehaald.

Maar even later sta je weer op een dorre planeet of maan in een uithoek van het universum, waar een enorme gasreus voor een zonsverduistering zorgt. Een oogwenk later sta je middenin een drukke stad en installeer je een nieuwe module in je schip, waarna je opstijgt om in de ruimte met piraten te vechten. Het is die veelzijdigheid en afwisseling die ervoor zorgen dat Starfield na honderd uur nog geen moment saai is geweest. Je wil alleen maar meer beleven en ontdekken.

Bethesda maakt dus vooral een sprong als het gaat om de schaal. Alles aan Starfield is enorm. Als je landt op een van de honderden planeten wordt er een gebied gegenereerd dat groter is dan heel Skyrim. Planeten en hemellichamen bevinden zich op waarheidsgetrouwe afstand van elkaar. Ze draaien om hun as en om elkaar. Het is zo onbevattelijk groots dat het nederig maakt.

Maar regelmatig is die enorme schaal ook nodeloos krachtsvertoon. Als je ergens in een stad loopt en plotseling iedereen weer kaal is, zal het je een worst wezen dat buiten een zon voor realistische belichting zorgt. Laat staan wat er in een planetenstelsel verderop gebeurt.

Skyrim in space

Uiteindelijk is Starfield in ieder opzicht een typische Bethesda-game. En als Bethesda ergens goed in is, dan is het de speler meetrekken in een spelwereld. Onderweg naar je bestemming weet de game je talloze keren af te leiden, of je nu wel of geen fasttravel gebruikt. Het ene moment ben je bezig met een overval (die op verschillende manieren kan verlopen), het andere moment rol je ineens in een complete undercoveroperatie bij een piratenbende.

Natuurlijk heeft Starfield zo zijn nadelen. Hoewel de game beduidend stabieler is dan het eerdere werk van Bethesda, zijn het ontwerp en de techniek van de game niet perfect. Maar Skyrim toonde al aan dat een game niet perfect hoeft te zijn om een decennium lang een relevante maatstaf te blijven. Ad astra per aspera. De weg naar de sterren is niet zonder problemen. Maar wat is het heerlijk om in het sterrenveld te zijn.

Starfield is vanaf 6 september verkrijgbaar voor Xbox Series X en S, en pc. De duurdere Early Access-versie van het spel is al op 1 september beschikbaar. Voor deze recensie is de game gespeeld op Xbox Series X.

Review
90

Conclusie

'Skyrim in space' doet Starfield tekort, maar is tegelijkertijd de perfecte omschrijving van dit totaalpakket. Starfield is zo groot, divers en gedetailleerd dat het moeilijk is jezelf niet in deze wereld te verliezen. Niet alles is perfect, maar de minpunten worden volledig overvleugeld door de pluspunten. Kortom, een typische Bethesda-game. Maar dan in de ruimte.

71 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
gamerlezer
07 september 2023 - 12:08

Ik heb het geprobeerd via de Gamepass. Allereerst super dat deze via Gamepass beschikbaar was want of ik het zou hebben gekocht, nee denk het niet. Ik vond het een tegenvaller. Ik kwam er geen moment echt lekker in, het voelde te klinisch en te meh allemaal. Te veel momenten dat je iets moet managen of moet wachten ipv lekker in een flow een leuke game spelen. Ik denk dat starfield vast een bepaald publiek zal aanspreken, maar helaas niet mij.

ali3n8tor
07 september 2023 - 09:40

Precies zoals ik verwachtte, de playstation fans willen verkondigen dat het een flop is en de xbox fanboys duiken op iedereen die ook maar 1 dingetje kritiek heeft op de game 🙂

Het probleem met Starfield is dat het geen flop is. maar ook niet de gehypte game of the century, het bungelt er wat midden in, sommige dingen zijn gaaf (vrijheid, sidequests en verhaal) maar sommige dingen zijn echt heel slecht. (copy paste werk van outposts met dezelfde item en enemy placements .., laadschermen , ai van de enemies)

Het allergrootste probleem ligt aan de engine die ze gebruiken imho. als No Man Sky oneindig veel planeten kan genereren waar je realtime heen kan vliegen en op landen en verkennen, waarom dan niet in starfield? alles is opgedeeld in clusters en invisible walls, zie je een berg in de verte en je wilt hem verkennen, is diezelfde berg in de volgende cluster nergens te bekennen (procedural). de game verdrinkt in zijn eigen hype. (met dank aan Todd 🙂 )

Ik was geen skyrim fan maar meer een fallout guy. wat ik tot nu toe gespeeld heb is het meer skyrim in space en zal net als met die game het nog een paar uurtjes spelen tot de verveling toeslaat en ik het niet meer aanraak. Ik denk dat een 7,5 wel gerechtvaardig is als je objectief naar alle flaws kijkt in de game en een 9 of 10 gewoon totale hype is. maar dat is voor iedereen een eigen invulling, not my type of game, maar vele uren spelplezier voor diegene die er van houden!

Bart81
07 september 2023 - 09:50
Antwoord aan  ali3n8tor

Goed onderbouwd en als Skyrim inderdaad niet je ding is, dan gaat dit hem ook niet worden. 🙂 Die laadschermen heb ik totaal geen last van. Maar je leest er inderdaad meer over.

Misschien een beetje flauw voorbeeld maar wat ik dan wel weer grappig vind om te zien is dat ondertussen Baldur’s Gate 3 op de PS5 best wel performance issues heeft in de vorm van frame drops. Zowel in performance mode en quality mode. In performance mode dropt het naar 30fps en zelfs eronder in de drukke steden of open gebieden waar veel tegelijkertijd gebeurd. Quality mode dipt zelfs nog verder. Ook de laadtijden zijn stevig. Als je van de ene regio naar de andere regio fast travelt kan dit oplopen tot 43 seconden. Maar deze game krijgt desalniettemin perfecte 10/10 scores ook voor de PS5-versie.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga zeker ook BG3 spelen. Maar waarom is het voor het ene spel zo’n mega probleem (30fps, lange laadtijden, etc.) en voor een ander spel niet?

alex201
07 september 2023 - 10:16
Antwoord aan  Bart81

Ik denk dat het heel erg wisselt per genre ook. Een laadtijd voor fast travelen is niet heel gek. 43 seconden is dan wel weer lang. Ik denk dat de engine Starfield heel erg tegenhoudt, waardoor je laadschermen hebt op plekken waar je die bij soortgelijke games niet hebt. En dat voelt gewoon wat verouderd aan. Ik ben zelf heel erg fan van Skyrim, waardoor mijn enthousiasme voor dit spel waarschijnlijk nog wel zal toenemen. Scheelt misschien ook wel dat ik de hype en alle Todd Howard praatjes een beetje heb gemist voor dit spel. Maar een 10 is voor mij lastig te rechtvaardigen omdat het op technisch gebied gewoon net niet met de tijd is meegegaan. Speelt overigens wel heel lekker via cloud streaming op mijn steam deck, dus echt complimenten aan Microsoft voor dat.

Gebruiker
07 september 2023 - 13:17
Antwoord aan  ali3n8tor

Jammer alleen dat de mensen die de game de grond in proberen te trappen dat niet doen op basis van speeltijd, maar op basis van die ene reviewer die het een 7 geeft, terwijl de game gemiddeld een 8.7 scoort.
Best vreemd dat die mensen zichzelf zo laten kennen.

alex201
07 september 2023 - 09:12

Beetje mixed feelings hier na een paar uurtjes spelen via game pass. Het verhaal zal vast tof worden na een bepaalde tijd en de vrijheid die je krijgt zal mij ook zeker wel aanspreken. Maar heel veel problemen die ik heb zijn denk ik wel een direct gevolg van de verouderde engine. Gezichtsanimaties, de hoeveelheid laadschermen, de ai die niet veel slimmer lijkt tot nu toe dan de gemiddelde fallout. Vind het sowieso qua gameplay heel vergelijkbaar met fallout (wat naar mijn mening ook niet altijd de meest sterke gameplay had). Mijn grootste ergernis is de hoeveelheid animaties waar je doorheen moet steeds. Je ship in (laadscherm), deur open (animatie waar je op moet wachten), zitten (animatie), opstijgen (animatie), landen (animatie), opstaan (animatie), weer wachten op die deuren etc. Mag van mij allemaal wel wat sneller. Ik denk dat na wat meer spelen dit vast naar een 8 kan gaan, maar die hoeveelheid 10en die dit spel krijgt, begrijp ik niet helemaal. Maar om mee te pakken met gamepass is sowieso dikke prima en gewoon een goede deal.

SoepkipNL
04 september 2023 - 14:59

Ik heb het spel even mogen spelen, en zo bijzonder vond ik het niet. Ik vind het een slap aftreksel van Fallout/Skyrim. Een beetje 13 in het dozijn, na een uurtje was ik er al op uit gekeken. Ik kon zo niks vernieuwends of noemenswaardig vinden wat nog niet in Skyrim of Fallout gedaan was. Wellicht ben ik een van de weinige maar ik laat hem liggen.

Bart81
07 september 2023 - 08:52
Antwoord aan  SoepkipNL

Na één uurtje verwacht je al vernieuwende en noemenswaardige dingen tegen te komen in een Bethesda game die niet in Skyrim of Fallout zijn gedaan. Dan heb je het niet echt een kans gegeven of was je nooit echt geïnteresseerd, klinkt het.

oropher
04 september 2023 - 12:26

Toch wel lachwekkend, zo’n positieve review voor een uiterst middelmatig spel…
Het enige wat hier gepresteerd is, is zo veel mogelijk bitjes en bytes de game in knallen.
Zoals in de review staat zijn de gezichtsanimaties slecht, is 90 % van de optionele planeten overbodig en worden er veel assets hergebruikt.
Dan is 30 fps opeens helemaal geen probleem, terwijl het gewoon pure luiheid is om de engine niet wat verder te optimaliseren.
Een groot en open spel met veel mogelijkheden is niet automatisch goed; maar hier is dat kennelijk wel het geval.
Kwantiteit boven kwaliteit.

brushaway
06 september 2023 - 18:37
Antwoord aan  oropher

Een goed verhaal, toffe gameplay, duizend en een opties om je eigen verhaal te vormgeven. Toppertje hoor. En die 30 fps, tja. Volgens mij stoort niemand zich eraan.

tektwo-1
04 september 2023 - 08:04

Voor mij mist de game een kleine toevoeging, met voor mezelf grote gevolgen. Stel je eens voor dat je in je eigen gebouwde spaceship naar een andere planeet vliegt, waarbij je moet uitkijken voor piraten en rots formaties etc. De game hoef ik nu niet perse direct te spelen. Het is voor mij een uitstekende Bedesda RPG met wat space elementen. Het had een van de beste spacegames kunnen zijn.

MMaster
02 september 2023 - 00:53

Jammer dat de game verpest wordt door laadschermen.

Gebruiker
02 september 2023 - 15:35
Antwoord aan  MMaster

een hele game verpest door een laadscherm, ach ach

SuperDre
01 september 2023 - 14:24

Hopelijk komt er net als bij skyrim en fallout ook een VR versie van. Ze hebben inmiddels de ervaring en een first person view er in zitten.

Rutgie
01 september 2023 - 09:49

Zin in! Wel een kleine teleurstelling dat het ruimtereis gedeelte uitgekleed is, ik had daarin gehoopt dat ze van No Man’s Sky zouden hebben afgekeken en dat de animaties wat dynamischer zouden zijn geworden.

LarsCornelis
01 september 2023 - 11:06
Antwoord aan  Rutgie

Tja ergens snap ik het ook wel. De schaal is groot, volgens mijn berekeningen-op-een-bierviltje vliegt een schip in Starfield cira 1000km/u, maar met de afstanden tussen planeten ben je dan nog steeds dagen zo niet wéken onderweg. Daarom hebben we ook nog nooit Mars bezocht in het echte leven. Pas met FTL-reizen zijn andere planeten binnen handbereik en dat is effectief fast travel in een game. No mans sky is wat dat betreft echt een heel andere game, met een hele andere focus.

Ayho
01 september 2023 - 12:41
Antwoord aan  LarsCornelis

Dat moet eigenlijk geen excuus zijn. Ze hadden ook van elite dangerous ( 3 standen cruise ) kunnen afkijken. Frame shift drive voor ftl reizen en super cruise snel tussen planeten reizen/benaderen. Kleine teleurstelling voor mij om niet vrij te kunnen landen, maar goed geen 1 game is perfect. Ik ga alsnog genieten van deze game. Ik ben echt een sci-fi liefhebber.

LarsCornelis
01 september 2023 - 15:14
Antwoord aan  LarsCornelis

True, er hadden andere oplossingen gevonden kunnen worden. Vergelijk het met hoe ze in Star Wars omgaan met reizen. Daar waren ze ook instant van planeet naar planeet, de ’tunnel’ in hyperspace is vergelijkbaar met de animatie die je in Starfield krijgt. Ik moest er toen ik begon even aan wennen, maar al snel had ik er totaal geen probleem meer mee.

Rutgie
01 september 2023 - 23:01
Antwoord aan  LarsCornelis

Ik begrijp de keuze, het was voor mij meer een soort de wens is de vader van de gedachte-situatie. Al denk ik wel dat NMS heeft laten zien dat het aanvliegen van een planeet beter geïntegreerd kan worden dan wat jij nu in de recensie beschrijft. Maar als het zoiets is als in Star Wars, hoop ik maar dat de hyperdrive blijft werken.

watashi wa maurice desu.
02 september 2023 - 09:36
Antwoord aan  LarsCornelis

1000km/u? Heb je dat goed berekend? Of is het een schrijf fout.
of is de schaal van Starfield wel onrealistisch dat de snelheid lager is dan wat realistisch in ruimte zou zijn?

Apollo 11 had al na ongeveer 10 minuten een snelheid van 20.000km/u. En die was nog maar net of nog niet buiten onze atmosfeer. Dus nog in zwaartekracht gebied. Na enige tijd later had die een snelheid van 40.000km/u.
en dat was in de jaren 60, een game honderden jaren van nu zou toch zeker sneller moeten zijn.

En zelfs met die snelheid van 40.000 doe je er 25 jaar over om bij Mars te komen als die dichtste bij de aarde staat( ongeveer 60 miljoen km, de verste stand is 400 miljoen km).
Dus ik denk dat of je bierviltje berekening niet klopt of je hebt hier een typ fout gemaakt. Kan zijn dat je per seconde bedoelde. Want 1000km/u halen sommige vliegtuigen hier al met gemak. Dan zouden we een ruimte reis kunnen maken met een F35.

Rutgie
02 september 2023 - 10:17
Antwoord aan  LarsCornelis

@Watashi ik denk dat Lars met zijn bierviltje wilde aangeven: niet al te veel waarde aan hechten.

LarsCornelis
02 september 2023 - 15:18
Antwoord aan  LarsCornelis

@Watashi: Nouja onderschat de raket van de Apollo niet he, de Saturn V is een immense raket. In Starfield vlieg je ook in feite met een straaljager in space. ALs we in-universe nadenken: Waarom zou je schepen met een hele snelle kruissnelheid ontwikkelen, als je grav drive (de hyper space FTL jump dingie in Starfield) je lichtjaren verder brengt terwijl je met je ogen knippert? Zeker interessante discussie hoor! Als we buiten het universe denken, denk ik dat Bethesda gewoon een snelheid heeft geïmplementeerd waarop je fatsoenlijk kunt dogfighten, maar die niet bedoeld is om mee te vliegen van planeet naar planeet.

-JK-
01 september 2023 - 09:39

Vraagje, heb je hier geluid in de ruimte?

LarsCornelis
01 september 2023 - 11:03
Antwoord aan  -JK-

Ja, dat klinkt wel een beetje gemoffeld, maar het is niet volledig stil. Beetje standaard Sci fi materiaal, geen star wars iig.

TheGoldenKid
01 september 2023 - 08:06

Zoveel zin in deze game. Als het echt Skyrim in space is dan zit dat wel goed. Bethesda games zijn altijd buggy, daar stoor ik mij niet aan. Gisteren m’n series S ingeruild voor een series X. Kom maar op!

The_Stifmeister
01 september 2023 - 07:25

Eindelijk de welverdiende Xbox exclusive klapper. Zoveel zin in!

TripleR40
01 september 2023 - 02:00

ign en GameSpot geeft het een 7 dus weer een mediocre game jammer Xbox snapt er niks van. Zoveel minpunten en toch een 9 gamer.nl doet mee aan de hype

Heccer_NL
01 september 2023 - 02:46
Antwoord aan  TripleR40

Zijn er meer die de game goed vinden en metacritic 87 dat is een 8,7 zullen we maar zeggen. En dat is de mening van Lars en ik vind hem misschien naar 100 uur een 8 en de ander een 10. zoals IGN Spanje!

Bedankt Lars ben zelf zeer benieuwd naar Starfield, en zelf Skyrim fan en shooter fan dus denkt dat het wel goed komt. Maar eerst even de vakantie afmaken.

TripleR40
01 september 2023 - 10:05
Antwoord aan  Heccer_NL

deze 87 wordt in stand gehouden door zinloze tienen die zomaar gegeven worden. Als je een ruimte game hebt waar vliegen onderbelicht is er bugs inzitten en als ik de podcast zo hoor en je loopt over een planeet voor 20 minuten en er is eigenlijk niks. Dan vraag ik me wel af of deze 9 en tienen niet gevoed worden door de hype.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
01 september 2023 - 10:12
Antwoord aan  Heccer_NL

Deze gebruiker is verwijderd

Stevenzzz
01 september 2023 - 04:02
Antwoord aan  TripleR40

Een 9.4 van Fextralife is geen slecht referentiepunt.

Bart81
01 september 2023 - 07:21
Antwoord aan  Stevenzzz

Reviewer ACG is ook heel enthousiast en dat zegt genoeg.

https://youtube.com/playlist?list=PL62tz83FJJjlEpRdOT63lruxsTA6m1t9s&si=Rca-EpM8wkEz5U0z

Gebruiker
01 september 2023 - 05:06
Antwoord aan  TripleR40

Deze reactie zegt zoveel over jou

Bart81
01 september 2023 - 07:26
Antwoord aan  TripleR40

Van de 99 reviews op opencritic.com scoort deze game gemiddeld een 8,8.

Dat jij wil dat deze game faalt zegt meer wat over jou.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
01 september 2023 - 09:20
Antwoord aan  Bart81

Deze gebruiker is verwijderd

Bart81
01 september 2023 - 09:41
Antwoord aan  Bart81

Ik heb het over opencritic, niet metacritic. Dus gewoon gemiddeld een 8,8.

Ik begrijp hieruit dat je FF 16 ook een tegenvallende game vind? (scoort namelijk gemiddeld hetzelfde en wordt gezien als een GOTY contender)

Veel plezier met Starfield, geniet er vooral van. 🙂

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
01 september 2023 - 10:04
Antwoord aan  Bart81

Deze gebruiker is verwijderd

Mr.Happy
01 september 2023 - 12:27
Antwoord aan  Bart81

Dan hebben we het nog niet over de “tegenvallende games” genaamd Spider-man en Ghost of Tsushima. (87 en 83)

Die ps-boys hier hebben goalposts on wheels.

LIQUIDSHAKE (gebruiker is geblokkeerd)
01 september 2023 - 13:17
Antwoord aan  Bart81

Deze gebruiker is verwijderd

Mr.Happy
01 september 2023 - 14:25
Antwoord aan  Bart81

@liquidshake Ik hoef niet hoog of laag te springen want ik kan daar op dit uur nog niet over oordelen, net zoals jij dat niet echt kan ondanks het feit dat je het wel doet.
Het spel in kwestie is momenteel 12 uur in early access beschikbaar, dus niemand behalve de mensen die hem al langer gespeeld hebben kunnen dat, en dan nog blijft het een persoonlijke mening.

Verwacht ik persoonlijk een generational game zoals sommigen? Hoegenaamd niet, ik hoopte gewoon terug op een goeie Bethesda rpg. Blijkbaar geven de reviews aan dat dit, ondanks bepaalde minpunten, algemeen wel het geval is.
Als we bovendien daarnaast bepaalde berichtgevingen van Amazon mogen geloven, dan blijkt het momenteel ook wel een systemseller.

Wat me echter vooral stoort is die hotemetoot hierboven die een 7 van gamespot en IGN voor waarheid neemt, en de rest (waaronder deze site) als hype. Dat terwijl hij sowieso even weinig ervaring heeft als wij, en algemeen een hater is op alles wat met Xbox te maken heeft.

Stel je voor dat we op zo’n belachelijke manier gaan reageren op elke exclusive die dat soort scores haalt. Daarom dat ik er de scores van Spider-man (4×70 en 2×60) en Ghost of Tsushima (15 scores van 70 en minder waaronder een 7 van Gamespot) even bij trek. Ik ga er niet van uit dat je dat ook middelmatige games vindt?
De meeste ps-fans noemen die twee trouwens ook systemsellers. Kan je je daar in vinden? Ik alleszins wel ondanks de “mediocre overhyped” metacritic score van die games.

Gebruiker
02 september 2023 - 15:27
Antwoord aan  Bart81

@Liquidshake Jemig wat
moest Ik lachen om jouw kromme beredeneringen en de drang die je voelt om een game van een ander platform naar beneden te praten.
Ik zie helemaal voor me hoe jij en Triple/Roy naast elkaar hand in hand op de bank zitten en argumenten zitten te verzinnen waarom Starfield niet zo goed is.
Zelf de game totaal niet spelen, prima, maar tijd verspillen om dit soort kromme argumenten te bedenken, op te schrijven en jezelf op te winden over zoiets terwijl je eigenlijk een game naar keuze kan spelen.
Zelfs jij moet je tijd toch wel beter kunnen besteden?

Ik heb inmiddels 10 uur in de game zitten en ik vermaak me er kostelijk mee. Jouw gezeur en gemiep gaan daar echt geen verandering in brengen. Sterker nog, het vergroot alleen maar het plezier tijdens het spelen dat er mensen zijn die iets leuks laten schieten om zoiets kinderachtigs hun tijd verdoen met het verzinnen van bullshit argumenten.
Erg grappig, bedankt

MooiMan
01 september 2023 - 09:42
Antwoord aan  TripleR40

Daarom zit het gemiddelde cijfer van de game (een 8,7) ook dichter bij een 9 dan bij een 7 natuurlijk… Stop die interne hateboy maar weer terug in de doofpot jongen.

MooiMan
01 september 2023 - 11:04
Antwoord aan  TripleR40

Wat een onzin. Reviewers geven geen ‘zinloze tienen’. De game scoort gewoon goed en jij bent gewoon een fanboy. 👍🏻

Mr.Happy
01 september 2023 - 12:25
Antwoord aan  TripleR40

De tienen en negens zijn zinloos, maar de zevens zijn de waarheid. Ga toch een eindje fietsen kereltje, het wordt ronduit zielig met je anti fanboy gedrag.

De andere IGN filialen doen dan ook mee aan de hype? France 9 op 10, Brazil 9.5, Japan 10, Spain 10, Benelux 8.5

hulstpower
01 september 2023 - 15:12
Antwoord aan  TripleR40

En de Sony fanboy is er ook weer.
Misschien is de 7 die het krijgt niet terecht en de andere meeste cijfers wel. Maar voor fanboys is dat natuurlijk moeilijk toe tegeven. Maar heb nieuws voor je ken veel mensen die een series x gekocht hebben voor alleen deze game.

Riyakuya
04 september 2023 - 13:02
Antwoord aan  TripleR40

Ik denk niet dat ook maar een persoon hier een andere reactie van jou had verwacht. Lekker de minder hoog beoordeelde reviews eruit cherrypicken en dan ook nog zeggen dat andere critici (de meerderheid) maar met een hype meegaan. Treurig, maar goed dat is jouw verlies. Ondertussen speelt iedereen met een PC of Xbox al dagenlang een geweldige game!

Fr3nzy
31 augustus 2023 - 22:40

Als ik de review lees lijkt de game erg veel op No Man’s Sky, klopt dat? Wat zijn bijvoorbeeld de grootste verschillen?

LarsCornelis
01 september 2023 - 00:18
Antwoord aan  Fr3nzy

Ik denk dat de verschillen toch echt wel groot zijn. No mans sky is veel meer een survivalgame. Starfield is juist echt verhaalgedreven, met een rijk universum en een echte rpg. Voor beide is een doelgroep. Ik vond zelf NMS vrij saai, en Starfield absoluut niet.

dakoota
31 augustus 2023 - 21:54

mijn complimenten: een review voor de Xbox series X. De meeste sites hebben gekozen voor de veilige pc versie.

Aquemini
31 augustus 2023 - 21:35

zit er trouwens een radio met muziek in zoals bij Fallout? Vond die muziek altijd wel leuk op de achtergrond 😊

LarsCornelis
31 augustus 2023 - 22:16
Antwoord aan  Aquemini

Nee er zit geen muziek in zoals Fallout. Maar de ambience muziek is wel heel aanwezig, zoals in Skyrim. Dus stil is het niet!

DarkraverX
31 augustus 2023 - 20:24

Mooie review Lars, kan er helaas maar 1 dag van genieten gezien ik vrijdag nacht naar kroatie vertrek.

Maar goed die 2.5 weken wachten zijn geen straf als het op Kroatie aan komt.

Maar goed dan de keuze maken, of Starfield verder spelen of beginnen aan Baldur`s Gate 3 op de PS5.

Bart81
31 augustus 2023 - 20:59
Antwoord aan  DarkraverX

De keuze is reuze de afgelopen tijd qua games! 🥳

DarkraverX
31 augustus 2023 - 21:15
Antwoord aan  Bart81

Soms net iets teveel. 🙂

Kwam ook net tot de ontdekking dat het 18 dagen zijn en geen 14, maar goed nog steeds geen straf.

Lavalera
31 augustus 2023 - 20:05

Dankjewel voor je review Lars. Fijn om te lezen dat de game zo goed is en het Skyrim in Space is. Dat is precies wat ik hoopte. Ik kan niet wachten om dit morgen ochtend te spelen.

Markus J
31 augustus 2023 - 20:01

Duidelijke en mooie review, Lars! Dacht even dat de game een 7 – 7,5 zou scoren op basic van de vele negatieve punten maar toch mooi om te zien dat het een vette game is. Kijk er naar uit en heb er zin in! 😀

armilo-theus
31 augustus 2023 - 19:22

(Dat is jouw eigen Serenity of Rocinante). Ahh een fellow The Expanse kijker. Was een toffe serie.
Zo te zien heb ik geen spijt van de Pre order Premium edition dus ik kan 0m 2 uur aan de slag en daarna nooit meer buiten komen.

LarsCornelis
31 augustus 2023 - 18:06

Hoi! Als iemand vragen over Starfield heeft, wil ik graag een poging doen om die te beantwoorden!

hulstpower
31 augustus 2023 - 18:50
Antwoord aan  LarsCornelis

Moet je review nog lezen, maar had jij problemen met de hdr, ik keek de review van colteastwood en die zei dat hdr niet goed werkt en beter uit kon.

LarsCornelis
31 augustus 2023 - 19:47
Antwoord aan  hulstpower

Nee geen last van gehad. Hdr werkt prima hier, in Dolby Vision op een LG Oled

Riyakuya
04 september 2023 - 12:58
Antwoord aan  hulstpower

Volgens mij zijn die HDR problemen vooral op pc. Ik heb beide versies getest en merk dat alles op pc een stuk fletser uitziet. Heeft duidelijk een patch nodig.

COSMIC_TSAR
31 augustus 2023 - 19:11
Antwoord aan  LarsCornelis

Noemenswaardige verschillen in de ervaring als je 1st of 3rd person speelt?

LarsCornelis
31 augustus 2023 - 19:50
Antwoord aan  COSMIC_TSAR

Nop, is puur het cameraperspectief. Ik speel meestal first person, so soms in de steden third person.

Abdel mohandis
31 augustus 2023 - 19:32
Antwoord aan  LarsCornelis

Kun je aanraden om €30 extra uit te trekken om vanavond al te spelen?

hulstpower
31 augustus 2023 - 19:37
Antwoord aan  Abdel mohandis

Je kan hem vanavond nog niet spelen pas vanaf 2 uur vanacht dat is ie live.

LarsCornelis
31 augustus 2023 - 19:54
Antwoord aan  Abdel mohandis

Ik kan de game van harte aanbevelen. Of je dertig euro voor een week eerder toegang over hebt, is echt persoonlijk. Ik zou het er zelf wel voor over hebben, al vind ik het verdienmodel verwerpelijk.

Mr.Happy
01 september 2023 - 11:06
Antwoord aan  Abdel mohandis

Het is niet enkel de early access natuurlijk. Los van enkele cosmetics zit er ook een uitbreiding bij. Hoe groot en goed die is zal uiteindelijk bepalen of dat het geld waard was.

Aquemini
31 augustus 2023 - 19:34
Antwoord aan  LarsCornelis

is de kans groot dat een planeet bezoekt en daar maar wat ronddwaalt zonder echt wat te bereiken, behalve wat suffe grondstoffen? Mijn angst is dat ik veel kostbare tijd ga verdoen op planeten die net zo goed niet in het spel hadden hoeven zitten.

LarsCornelis
31 augustus 2023 - 19:55
Antwoord aan  Aquemini

Nee, het is wel duidelijk welke planeten er alleen maar zijn voor grondstoffen en waar echt iets te vinden is. No worries.

Vladimirr1
31 augustus 2023 - 20:09
Antwoord aan  LarsCornelis

vraagje hoe speelt dit op de steam deck

LarsCornelis
31 augustus 2023 - 20:20
Antwoord aan  Vladimirr1

Geen idee, dat heb ik niet kunnen testen, maar ervaringen specifiek met steam deck duiken vast snel op. Het lijkt mij gezien de laadschermen eerlijk gezegd niet het beste platform, maar de steam deck weet regelmatig te verrassen dus wie weet