Gespeeld: ARC Raiders extraheert nu al heerlijk
Gamer.nl
Achtergrond

Gespeeld: ARC Raiders extraheert nu al heerlijk

Een spannende PvPvE-shooter in stroperige Star Wars-saus

Na de vele battle royales is het anno 2025 aan de extraction shooter om massaal nagejaagd te worden. Ontwikkelaar Embark doet een duit in het zakje met ARC Raiders, waarvan afgelopen week een tweede gesloten testfase georganiseerd werd. Is er nog wel ruimte voor alweer een nieuw verzamel-schiet-en-ontsnap-spelletje? Heus wel - zeker als het zo lekker speelt en oogt als ARC Raiders nu al doet.

Oké, op die manier klinkt ARC Raiders misschien als de zoveelste game die de Hedendaagse Trend™ achterna loopt, maar de vork zit iets anders in de steel. Dit is niet zomaar een spelletje dat even snel in probeert te haken op het succes van Escape from Tarkov en soortgelijken. We speedrunnen door wat ontwikkelgeschiedenis voor de nodige context…

De ontwikkelings-arc van ARC Raiders

ARC Raiders telt alweer de tweede game van het nog relatief jonge Embark Studios. De Zweedse studio werd anno 2018 opgericht door Patrick Söderlund, om kort daarna gevuld te worden met onder meer een zwik Dice-veteranen. Dat nalatenschap was meteen goed terug te zien in Embarks eerste game, The Finals. Die destructieve shooter voelde opmerkelijk Battlefield-esk, zij het anders in stijl en qua gameplay meer competitiegericht. Vergis je echter niet: nog voordat er überhaupt gewerkt werd aan The Finals, was Embark al bezig met ARC Raiders. De game stond ooit op de planning voor 2022, maar The Finals kreeg voorrang.

ARC Raiders begon oorspronkelijk als een PvE-ervaring, waarbij spelers (Raiders) het gezamenlijk tegen mysterieuze robots (ARC) opnemen en waardevolle spulletjes verzamelen op een post-apocalyptische aardbol. Gaandeweg veranderde de insteek echter. Circa twee jaar terug, toen ARC Raiders nog eens uitgesteld werd, schakelde Embark over op een PvPvE-formule. Aan spelers nog altijd de taak om ARC te bestrijden, maar andere Raiders zijn nu vrij om elkaar te dwarsbomen en de verzamelde goederen te nakken. Met die ommedraai komen we dus hier, bij poging zoveel op zo’n hippe extraction shooter. 

Watch on YouTube

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Battlefield 2042 – die de Hazard Zone-modus er eventjes met de haren bij sleepte – lijkt de gameplaycyclus van ARC Raiders zorgvuldig uitgestippeld. Dit is aanzienlijk langer doorontwikkeld en grondiger getest. Het PvPvE-principe sluit bovendien prima aan op de eerder gekozen setting: die van een onbewoonbaar geworden wereld, waar we onderling knokken voor de laatste bruikbare spulletjes en onderdelen van kwaadaardige robots. Vul hier je eigen sneer in over het huidige politieke wereldklimaat en waartoe dat gaat leiden.

Een wereld van restanten, robots en wantrouwen

Net als de meeste extraction-spellen draait ARC Raiders om een cyclus van spullen verzamelen en - als het even tegenzit - weer verliezen. Raiders maken en verbeteren hun uitrusting met de loot die ze vinden tijdens spelrondes. Beter materiaal vind je in zwaarder beveiligde of bevochten locaties, waar je direct ook meer kans loopt om te sterven en je zuurverdiende spulletjes weer kwijt te raken. Zo ontstaat vanzelf een voortdurende afweging tussen risico en beloning.

ARC Raiders onderscheidt zich van andere extraction shooters met een fraaie worldbuilding, gebouwd op een sterk staaltje sfeer. De oppervlakte van de aardbol ligt in puin en de mensheid is verdreven naar ondergrondse vestigingen. Grootschalige industrie bestaat al jaren niet meer – en dus knutselen we zelf wapens en uitrusting van bij elkaar gesprokkelde troep. Dat zie je goed terug in tussenfilmpjes, de spelomgeving en uiteraard de stoffig ogende Raiders en hun apparatuur. It’s giving de rebellen in Star Wars.

Het stijltje van de Raiders staat tegelijkertijd ook lekker haaks op de buitenaardse ARC-machines, die juist gelikt en futuristisch overkomen. Zie ook: het stijlboek van Emperor Palpatine. Hier is het niet geheel duidelijk wat het doel van de dominerende strijdkracht is, maar vriendelijk zijn deze machines allerminst. De ARC sporen actief mensen op en roepen waar nodig versterking in om groepjes Raiders een kopje kleiner te maken. Al neem je nog zoveel goede gear mee: de ARC hebben altijd meer vuurkracht. Sowieso bombarderen ze je na ongeveer een halfuur van de oppervlakte af.

©GMRimport

Dat constante gevaar en het retro-futuristische sausje doen veel voor ARC Raiders. Embark zet een interessante wereld neer, waar je met gepaste voorzichtigheid runs op de oppervlakte wil maken. Er zijn logische redenen om erop uit trekken, redenen om op tijd weer onder te duiken en redenen om je medemens te wantrouwen. De meesten komen je namelijk niet helpen wanneer jouw teampje met ARC worstelt; liever poffen ze je neer zodra je nipt aan de machines ontkomen bent. Daardoor sta je eigenlijk altijd op scherp, ongeacht van wat je op de oppervlakte kwam doen.

Non-stop spanning

De een trekt erop uit om voorzichtig materiaal te zoeken en stilletjes langs ARC te sluipen. Een ander reist alvast zwaarbewapend opwaarts om andere spelers in de val te lokken of grote ARC te bestoken. Hoe je het ook wendt of keert: uiteindelijk gaat de wisselwerking tussen allerlei verschillende ARC en mede-Raiders een rol spelen. Ook confrontaties met kleine robotjes en speciale loot-handelingen lokken immers vaak gevaar jouw kant op. En gevaar doet meer gevaar volgen.

Net zo vaak als je een plan uitstippelt, wordt dat plan weer opgeschort voor improvisatie, soms in pure hectiek. Gaan we nog even langs die fabriek waar net veel schoten galmden? Eindigen we onze run bij de lift waar al veel Raiders op af lijken te bewegen? Kunnen we die ARC-robot ter grootte van een gebouw een kopje kleiner maken nu jij al die granaten gevonden hebt? De spanning en chaos die voortkomt uit deze keuzes kan aardig wat adrenaline opleveren.

Sowieso schiet en beweegt ARC Raiders al niet verkeerd wat betreft gunplay. De shooter voelt een beetje à la Helldivers 2 – zeker wat betreft robots en hun zwakke plekken – met een vleugje PUBG: Battlegrounds. In het algemeen manoeuvreert het allemaal vrij vlot, terwijl een gebrek aan precisie en hitmarkers vooral de PvP-confrontaties erg onzeker maken. Dat past hier prima. Je maakt meer kans met snuggere tactieken en momenten afwachten, dan met ‘gewoon’ goed kunnen schieten of betere uitrusting gebruiken.

Verdere progressie voor spelers en spel

Het is aan spelers zelf om te bepalen wat ze ‘topside’ uitspoken, net als het hoe en waarom. ARC Raiders forceert weinig, maar beloont spelers altijd met blijvende progressie. In het ondergrondse Speranza krijgen spelers missies en uitdagingen voorgeschoteld, terwijl ze ondertussen sleutelen aan hun crafting-tafels en vaardigheidspunten verdelen in een skill tree. ARC Raiders lijkt al wat gelaagde systemen klaar te hebben staan om spelers op langere termijn bezig te houden, ook al zit er niet overal evenveel vlees aan het bot.

Van een diepgaand verhaal of meeslepende meta-progressie is namelijk nog weinig sprake. De handvol personages die materiaal verkopen, geven je soms een opdracht met een flardje stemmenwerk, maar daar blijft het dan ook wel bij. Speranza lijkt voor nu een statisch plaatje, waar je door wat menu’s klikt en voorwerpen sorteert. Ergens voelt dat nog wel het prilst van alles; dit component mag verder verdiept worden. Embark, alsjeblieft: gun me een ondergrondse Cantina-achtige kroeg om in te hangen – of een thuisbasis om te decoreren met zeldzame voorwerpen. Laat ons meer leven in dat Star Wars-achtige onderwereldje.

Voor nu biedt ARC Raiders in ieder geval genoeg om spelers telkens weer terug naar de oppervlakte te loodsen. Of het nu speciale missies en evenementen zijn, de fraai ontworpen spelwereld of simpelweg de drang om een gigantische ARC-robot kapot te knallen: ik zou graag weer topside gaan, maar deze testfase is jammer genoeg alweer voorbij.

Het is nu vooral hopen op een spoedige volgende playtest, dan wel een voorzichtige aftrap van het volledige spel. Want wat we afgelopen week konden spelen, zou nu al niet misstaan voor een early access-uitrol. De beoogde verschijning in 2025 klinkt wat dat betreft zeker niet onhaalbaar. Wat het ook gaat worden: laat ARC Raiders niet aan je radar ontglippen als je iets voelt voor een spannende en vooral stijlvolle PvPvE-shooter.

ARC Raiders staat gepland om nog in 2025 te verschijnen op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S, voor een aankoopprijs van 40 euro. Voor dit artikel werd de tweede gesloten testfase van ARC Raiders gespeeld op een relatief krachtige game-pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
F1-film met Brad Pitt krijgt een nieuwe trailer
Gamer.nl
Nieuws

F1-film met Brad Pitt krijgt een nieuwe trailer

De film draait vanaf 26 juni in de bioscoop

Er is een nieuwe trailer uitgekomen van F1, de aankomende Formule 1-film met Brad Pitt in de hoofdrol.

De film draait om fictioneel F1-coureur Sonny Hayes, die na een crash in de jaren negentig zijn racecarrière aan de wilgen hangt. Hij wordt echter toch weer verleid om terug te keren naar het wereldje om een nieuw racewonder op te leiden.

Hayes wordt gespeeld door Brad Pitt, maar er zijn ook andere bekende gezichten aanwezig. Zo is er Javier Bardem als zijn teambaas en Damson Idris als de nieuwe coureur Joshua Pearce. De film van Joseph Kosinski (Top Gun: Maverick) zit vol met F1-actie en opnames op echte circuits. F1 draait vanaf 26 juni in de bioscoop.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tony Hawk wil graag remakes van de Underground-games zien
Gamer.nl
Nieuws

Tony Hawk wil graag remakes van de Underground-games zien

Hij kan echter niets beloven - het is aan Activision Blizzard

Professioneel skater Tony Hawk heeft aangegeven zich hard te willen maken voor remakes van de Tony Hawk's Underground-games.

Dat liet hij weten op een persevenement rondom de aankomende release van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 (via Screen Rant). Hij werd daar gevraagd naar de mogelijkheid dat er nog meer remakes van latere games in de franchise verschijnen, zoals de Underground-spellen.

"Ik heb altijd ambities", zo antwoordde hij. "Ik ga er niet over. Ik zal me er zo goed als mogelijk hard voor maken, maar ik werk samen met een groot bedrijf dat veel slimmer is dan ik." Hawk gaf toe dat er nog geen gesprekken zijn gehouden over Underground-remakes, en dat het eventuele succes van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 mogelijk invloed zal hebben op toekomstplannen.

Tony Hawk's Underground kwam na Tony Hawk's Pro Skater 4 uit en bevatte een campagne met een uitgebreider verhaal dan voorgaande games. Hoewel de game op release niet bij iedereen in de smaak viel, is het in de loop der jaren uitgegroeid tot een favoriet van veel fans. In 2004 kwam Tony Hawk's Underground 2 uit, waarin Team Tony Hawk het opneemt tegen Team Bam Margera.

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug. Inmiddels is ook bekend dat Bam Margera als speelbare skater terugkeert.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass. In de loop van de zomer moet de game ook op Nintendo Switch 2 uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!