BioWare, waar ben je mee bezig?
PU.nl
Achtergrond

BioWare, waar ben je mee bezig?

Een diepgravend artikel van Kotaku sloeg deze week in als een bom. De onvolprezen Jason Schreier sprak met (voormalige) werknemers van BioWare en zocht uit waar het misging in de ontwikkeling van Anthem. Ik hoop dat de studio er lessen uit trekt, maar vooralsnog lijkt dat niet het geval.

Het Kotaku-artikel trekt een flinke beerput open. Schreier schrijft over een epidemie aan stress-gevallen, waardoor meerdere medewerkers weken of soms maanden uit de roulatie waren. Ook lezen we over het gebrek aan leiderschap tijdens de ontwikkeling van de matig ontvangen game. Pas in de laatste maanden werden er knopen doorgehakt en begon de game vorm te krijgen.

Wat duidelijk wordt uit het stuk is dat BioWare al langer zwalkt. Volgens Schreier heeft de studio lang vertrouwd op ‘BioWare magic’, een vertrouwen in het feit dat de puzzelstukjes van een game aan het eind wel ineens op magische wijze samen zouden komen. Dat kwam vooral doordat dit in het verleden ook gebeurde. De ontwikkeling van Dragon Age: Inquisition was bijna net zo’n nachtmerrie, maar het resultaat was een fantastische game die meerdere prijzen won.

©GMRimport

Bizarre reactie

Kotaku laat meerdere anonieme medewerkers aan het woord. De enige die niets te zeggen heeft, is BioWare zelf. De studio besloot om geen reactie te geven voor het artikel, maar kwam later wel met een antwoord op hun eigen site. Hierin gaan ze nauwelijks in op de onthullingen uit het stuk, maar vertellen ze wel waarom ze geen reactie gaven. “We vonden dat er oneerlijk veel aandacht ging naar specifieke teamleden en leiders, die hun absolute best hebben gedaan om dit nieuwe idee naar fans te brengen. We wilden niet meewerken aan iets dat deze individuen zou beledigen.”

Ik vind het een bizarre reactie, om twee redenen. Ten eerste werd de blog 15 minuten na het artikel online gezet, wat bizar snel is. Het kostte mij al een half uur om het hele stuk te lezen, laat staan dat je daarna ook nog een weloverwogen reactie moet opschrijven. Volgens Kotaku heeft BioWare het artikel niet van tevoren gezien, alleen een samenvatting in de vorm van bullet points en vragen. Het lijkt er dus op dat de studio hun antwoord al klaar had staan en het artikel sowieso afkeurde, nog voordat men het gelezen had.

Ten tweede worden de genoemde individuen helemaal niet afgebrand in het artikel. Ja, er wordt verteld over een verontrustende cultuur binnen het bedrijf, en ja, daar zijn leidinggevenden natuurlijk verantwoordelijk voor. Maar nergens voelt het stuk als een persoonlijke afrekening, alleen als een zo eerlijk mogelijke beschrijving van de feiten.

©GMRimport

Doe er dan wat aan

Als BioWare per se niet op zo’n manier wil worden afgerekend door een journalist, zit er wat mij betreft maar één ding op: zorg ervoor dat het niet zo ver hoeft te komen. Het lijkt er op dat het bedrijf meerdere signalen heeft gekregen dat het niet goed zat binnen de studio, van werknemers met een burn-out tot onproductieve vergaderingen waarin niks wordt beslist. Als dat soort praktijken jaren dooretteren binnen een bedrijf, kun je er op wachten dat ontevreden werknemers een keer een boekje opendoen.

Als je niet wilt dat je bedrijf zo negatief in het nieuws komt, doe er dan wat aan. De vrije pers aanvallen omdat ze een aantal namen noemen in een goed onderbouwd stuk, is laf en draagt niks bij aan de discussie over de problemen binnen onze industrie. Artikelen als deze maken wederom duidelijk dat de huidige vorm van games maken niet houdbaar is. Werknemers die tientallen uren per week over moeten werken om een game op tijd de deur uit te krijgen, dat is simpelweg niet gezond.

Er is iets mis met de manier waarop grote games worden gemaakt en daar moet iets aan gedaan worden

-

Trap niet in de hype

Er was nog een ander punt uit het artikel dat mij opviel en waar ik een les uit wil trekken. Het is iets dat ik eigenlijk al wist, maar wat goed is om nog even bij stil te staan: trap niet in de hype rond trailers en persconferenties. De kans is aanwezig dat het allemaal nep is. Schreier beschrijft hoe Anthem nog nauwelijks bestond op het moment dat de eerste trailer werd getoond op E3 2017. Het achtergrondverhaal was nog niet geschreven en veel van de concepten die werden uitgelegd, stonden nog helemaal niet vast.

Wanneer je als nietsvermoedende consument naar die trailer keek, dacht je gewoon een game te zien die wist wat het aan doen was en wat het wilde zijn. In werkelijkheid was het voor veel ontwikkelaars bij BioWare pas na die trailer duidelijk wat ze eigenlijk moesten maken. Het is een bizar inkijkje bij de marketing van een game: nog voordat de studio weet wat het precies gaat worden, wordt er al een zelfverzekerd en gelikt filmpje de wereld in gestuurd.

We hebben dit soort trucage natuurlijk eerder gezien – denk aan de CGI ‘nee hoor dit is echt gameplay’-trailer van Killzone 2 – maar het kan nooit kwaad om het weer even te beseffen. Zeker als je iemand bent die normaal gesproken een pre-order plaatst na dit soort aankondigingen. Je betaalt dan voor iets dat nog niet bestaat.

©GMRimport

En nu verder

Ik kan alleen maar hopen dat BioWare, en de rest van de industrie, wakker geschud wordt door dit soort puike journalistiek. Er is iets mis met de manier waarop grote games worden gemaakt en daar moet iets aan gedaan worden. Talentvolle mensen komen met een burn-out thuis te zitten of verlaten de industrie gedesillusioneerd.

De game-industrie is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid, maar bedrijven lijken niet mee te willen groeien en volwassen te willen worden. Ze drijven nog steeds op ‘passie’, een woord dat gebruikt wordt om aan te geven waarom werknemers zestig uur per week moeten werken. Misschien kon dat toen ontwikkelaars nog in hun eentje of met een klein team werkten en hun hart en ziel in hun eigen games stortten. De grote groepen die tegenwoordig nodig zijn voor AAA-games vereisen echter een professionelere aanpak, waarbij de rechten van werknemers worden gerespecteerd.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De productie van Michael Bay's Skibidi Toilet-film is begonnen
PU.nl
Nieuws

De productie van Michael Bay's Skibidi Toilet-film is begonnen

Hopelijk hoeven we het eindresultaat niet door de plee te spoelen

De productie van de Skibidi Toilet-film van Michael Bay is officieel gestart.

Dat blijkt uit een persbericht. Bay - bekend van onder andere de Transformers-film - heeft een begeleidende rol in de productie. Vorig jaar werd de film al aangekondigd. De productie en financiering is in handen van Invisible Narratives, maar verdere details zijn er nog niet. De officiële website is al live, maar daar kan men zich alleen inschrijven voor toekomstige informatie.

Skibidi Toilet is een geanimeerde webserie gemaakt door Alexey Gerasimov. De serie, die bekendstaat om zijn absurde humor, is gemaakt via Garry's Mod en gebruikt dus assets uit Half-Life 2 en Counter-Strike. Eind vorig jaar verscheen Skibidi Toilet al als bundel voor Fortnite.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Metaphor: ReFantazio onderweg naar Xbox Game Pass
PU.nl
Nieuws

Metaphor: ReFantazio onderweg naar Xbox Game Pass

Ook The Division 2 komt er op te staan

Microsoft heeft de Xbox Game Pass-toevoegingen van de komende weken bekendgemaakt, waaronder de komst van Metaphor: ReFantazio en The Division 2.

Dat werd via Xbox Wire onthuld. Vanaf vandaag is Monster Train 2 beschikbaar via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Morgen worden er vervolgens een heel stel Game Pass Ultimate-spellen aan Game Pass Standard toegevoegd, namelijk Senua's Saga: Hellblade 2 (dat deze zomer tevens naar PlayStation 5 komt), Stalker 2: Heart of Chornobyl en Creatures of Ava. Via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc komt morgen ook Tales of Kenzera: Zau beschikbaar (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 27 mei is het de beurt aan Tom Clancy's The Division 2. De Ubisoft-game is al heel wat jaartjes uit maar nog altijd populair, en vanaf volgende week dinsdag kunnen Ultimate-, Standard- en Game Pass voor pc-abonnees geheel gratis aan de slag met de game. Een dag later volgt de day one-release van To a T op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

29 mei wordt de geprezen rpg Metaphor: ReFantazio toegevoegd aan Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). De game heeft vorig jaar flink wat awards gewonnen en is van de makers van de Persona-reeks. Op die dag arriveert ook Spray Paint Simulator voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 3 juni tot slot kunnen we op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc zowel de metroidvania Crypt Custodian (console, pc en cloud) en de platofrmer Symphonia (console, pc en cloud) verwachten.

Op 23 mei worden er nog eens vijftien eerder verschenen games aan Xbox Cloud Gaming toegevoegd. Het gaat om de volgende spellen:

  • Brütal Legend

  • Costume Quest 2

  • Day of the Tentacle Remastered

  • Full Throttle Remastered

  • Grim Fandango Remastered

  • Max The Curse of Brotherhood

  • Neon Abyss

  • Quantum Break

  • Rare Replay

  • ScreamRide

  • State of Decay Year-One

  • SteamWorld Dig 2

  • Sunset Overdrive

  • Super Lucky’s Tale

  • Zoo Tycoon Ultimate Animal Collection

En de volgende spellen worden op 31 mei van Game Pass afgehaald:

  • Cassette Beasts (console, pc en cloud)

  • Firework (pc)

  • Humanity (console, pc en cloud)

  • Remnant 2 (console, pc en cloud)

  • Slayers X: Terminal Aftermath: Vengance of the Slayer (console, pc en cloud)

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!