De annulering van Earthblade was de juiste keuze
PU.nl
Achtergrond

De annulering van Earthblade was de juiste keuze

Waar was jij toen je hoorde dat Earthblade nooit het daglicht meer gaat zien? Misschien kreeg je tijdens je avondwandeling de nieuwsbrief van Extremely OK Games binnen, wellicht zag je een tweet na het avondeten of las je het nieuws de volgende dag hier op Gamer.nl. Of misschien zat je met een aantal vrienden van over de hele wereld in een AirBnB in London, waar je je even moest terugtrekken omdat het nieuws toch iets harder aankwam dan je had verwacht.

Voor mij was laatstgenoemde het geval, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Ik beleefde een rustige avond met vrienden toen ik de nieuwsbrief in mijn mailbox zag. ‘Final Update for Earthblade’. Shit. Dat heeft alles te maken met EXOK Games’ vorige project, het alom geprezen Celeste. Het is een fantastische 2d-platformer waarin het verhaal over het overwinnen van de mentale problemen van protagonist Madeline op unieke wijze wordt verteld, niet in de laatste plaats omdat de uitdagende platformgameplay dit verhaal zo goed ondersteunt.

Spoken

Celeste wist veel mensen te raken, en daar ben ik er een van. Toen Earthblade werd aangekondigd leek het dan ook alsof alles op zijn plek viel. Een ontwikkelaar met de bewezen capaciteit voor sterke verhaalvertelling en ondersteund door strakke gameplay, maar nu in een fantasywereld? Say no more. Ik had eerlijk gezegd niet de illusie dat het verhaal van Earthblade net zo hard aan zou komen als dat van Celeste, maar toch... alle beelden die we te zien kregen raakten wel de juiste snaren in mijn hart en brein.

Het is nu, iets meer dan twee maanden na de publieke annulering, eigenlijk te laat om het echt over Earthblade te hebben. Het helpt niet dat ik Lena Raine’s recent uitgebrachte soundtrack voor het spel continu op repeat heb staan, maar terwijl ik recentelijk de game Everhood 2 speelde begon het geannuleerde project van EXOK Games toch weer door mijn hoofd te spoken.

Watch on YouTube

Ever heard of Everhood?

Everhood 2 is op 4 maart van dit jaar uitgekomen, zo’n vier jaar nadat het eerste deel uitkwam. Voor wie er niet bekend mee is: Everhood is een indie-rpg waarin combat ritmisch werkt. Spelers moeten projectielen van vijanden ontwijken door heen en weer te springen, en kunnen uiteindelijk terugvechten door aanvallen te absorberen en terug te gooien. Ook deze game wist indruk op mij te maken. Niet zoveel als Celeste, maar meer dan genoeg om uit te kijken naar een vervolg.

De 16-bit grafische stijl wordt op bepaalde momenten gebruikt om psychedelische taferelen neer te zetten, maar de opzet is best simpel. Jouw avatar, Red, is een houten pop. Een dief heeft jouw arm gestolen, en die wil je terug hebben. De gestoorde, bijna hoofdpijnopwekkende visuals zijn erg tof, maar vooral omdat ze zo schaars gebruikt worden.

Het vervolg gooit al binnen het eerste halfuur gevechten op je af waarin het slagveld ondersteboven, gedupliceerd en bewegend wordt weergegeven. Het voelde als meer Everhood, zonder de opbouw die dergelijke momenten zo verrassend maakte in het eerste deel. Nou is Everhood 2 natuurlijk een vervolg - eentje die ik bovendien nog niet heb uitgespeeld - maar het is jammer dat dit deel me niet direct zo wist te grijpen als de eerste. Meer Everhood is fundamenteel gezien absoluut niet verkeerd. De gameplay is weer hartstikke strak en de humor is gevat, maar nu ik het speel, vraag ik me af of ik hier eigenlijk wel echt behoefte aan had.

Laat het duidelijk zijn dat ik de Everhood-spellen en games van EXOK niet met elkaar vergelijk. De ervaring met Everhood 2 liet mij eerder nadenken over de dag dat ik Earthblade voor het eerst op zou starten, ergens in een alternatieve tijdlijn. Zou ik er echt door weggeblazen worden? Zouden er toch nog diepgewortelde verwachtingen bestaan die zouden leiden tot een gevoel van teleurstelling?

Hoewel ik al niet per se verwachtte dat Earthblade even hard aan zou komen als Celeste, is dat nu onmogelijk om achter te komen. Natuurlijk baal ik ervan dat ik die ervaring, ongeacht de opvolgende gedachtegang, niet tot me kan nemen. Maar eigenlijk draait het ook totaal niet om wat ik hierover denk.

Klein maar fijn

Maddy Thorson, de medeoprichter van Extremely OK Games, schreef het volgende over de annulering: "Ik geloof dat als we ondanks alles verder hadden gestreden, Earthblade een erg goede game was geworden.” Toch werd het project geannuleerd, door een eerder conflict over de IP-rechten van Celeste binnen de studio en het feit dat de ontwikkeling van Earthblade over het algemeen niet zo soepel verliep als gehoopt. De beslissing werd genomen om de actie-platformer te schrappen en de focus te verleggen naar kleinere projecten waar het team wél gelukkig van wordt.

Dat is onder de streep natuurlijk het belangrijkste. Als Earthblade de plezierige kanten van gameontwikkeling voor het team verpestte, is dat al reden genoeg om het project achterwege te laten. En hoewel Everhood 2 mij nog niet echt kan bekoren, is dat voor mij geen reden om te wensen dat het spel nooit heeft bestaan. De ontwikkelaars hebben er overduidelijk veel tijd en moeite in gestoken, en dat geeft de game al het benodigde bestaansrecht. Ondanks dat het jammer is dat we Earthblade nooit zullen spelen, ben ik tevreden met het feit dat een game waar deze getalenteerde ontwikkelaar niet volledig achter stond niet meer uitkomt. Ik kijk bovenal uit naar waar Extremely OK Games nu mee op de proppen komt!

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!