De buik vol van openwereldgames
PU.nl
Achtergrond

De buik vol van openwereldgames

Ik zit dicht tegen een openwereld-burn-out aan. De ene na de andere openwereldgame ‘die je niet mag missen’ komt uit, zelfs binnen franchises die voorheen juist bekendstonden om hun lineaire spelwerelden. In de nabije toekomst wordt die trend hoogstwaarschijnlijk onverminderd doorgezet. Tijd voor een klaagzang van iemand die helemaal geen tijd heeft voor al die openwereldgames.

Afgelopen december speelde ik Halo Infinite, een nieuw deel in een reeks die voorheen weinig met open spelwerelden van doen had. In de eerste paar Halo-games zaten natuurlijk ook uitgestrekte gebieden waarin je lekker kon rondcrossen met je Warthog, maar het waren uiteindelijk vooral lineaire ervaringen waarin je een vooraf bepaald pad richting het volgende level volgde.

Spider-Chief

Halo Infinite biedt daarentegen een daadwerkelijk open spelwereld. En hoewel de hoofdmissies nog steeds erg lineair zijn ontworpen, kun je in de spelwereld gaan en staan waar je maar wil. Bewegen door die wereld is een genot dankzij de grapple hook, waardoor Infinite verrassend genoeg veel wegheeft van sterke first-person Spider-Man-game. Ondanks dat ik mij daardoor met veel plezier over Zeta Halo heb verplaatst, voelde het vaak wel een beetje nutteloos.

Ik heb alle FOB’s en vijandelijke basissen bevrijd, alle doelwitten uitgeschakeld en alle Spartan Cores verzameld. Buiten de endorfine die vrijkwam toen ik de bijbehorende Achievements in beeld zag verschijnen, heeft mij dat verder bar weinig opgeleverd. Ja, een aantal leuke gevechten met de Banished, maar die hadden ook tijdens lineaire missies kunnen plaatsvinden. Hoewel ik mij kostelijk heb vermaakt en de open wereld van Infinite godzijdank niet overdreven groot is, vroeg ik mij achteraf wel af wat het nut ervan was.

Zeg nee tegen tierelantijnen

Na het uitspelen van Halo Infinite vond ik het tijd voor een zogenaamde palate cleanser: even iets compleet anders om mijn game-ervaring mee te resetten. Ik had het van tevoren natuurlijk kunnen weten, maar Forza Horizon 5 bleek daar niet de juiste kandidaat voor. Hoewel ik ook uit deze game veel plezier haal – vooral dankzij de uiterst fijne besturing en prachtige graphics – spelen de Forza Horizon-games zich natuurlijk af in open spelwerelden.

Wederom vraag ik mij tijdens het spelen constant af waarom dat dan is. Is het echt zó leuk om pakweg vijf minuten naar de volgende race te rijden en ondertussen random borden aan de kant van de weg kapot te rammen? Persoonlijk had ik liever een alternatieve versie van de game gezien, waarin verschillende raceparcoursen elkaar op een ouderwetse manier opvolgden. Dat levert een pure ervaring op met de kern van de gameplay nog intact, zonder allerlei extra tierelantijnen of een constant gevoel van keuzestress.

Het houdt niet op

De rest van het jaar volgen er nog veel meer openwereldgames waar ik weer tientallen uren voor moet uittrekken om ze te doorlopen. Alleen al in februari krijg ik het aan de stok met Horizon Forbidden West en Elden Ring, wederom twee spellen die vast uitpuilen van de kwaliteit. Laatstgenoemde komt uit de koker van FromSoftware. Hoewel hun eerdere games alles behalve lineair waren, is het voor het eerst dat ze een volledige open spelwereld neerzetten. Ook zij gaan dus overstag. En later dit jaar verlies ik vast weer honderden uren in Starfield en het vervolg op Zelda: Breath of the Wild.

Ik hoor je denken: wat zeur je nou? Je kunt die spellen toch gewoon niet spelen? Het probleem is dat het hoogstwaarschijnlijk allemaal geweldige games zijn en ik ze dus niet wil missen. Ik denk alleen dat het overgrote deel van die openwereldgames nóg beter zou zijn wanneer ze een kortere, meer gefocuste ervaring zouden bieden. Echt niet elke game hoeft een open spelwereld te bevatten. Alleen maar omdat het kán, wil niet zeggen dat je het als ontwikkelaar ook moet doén.

De rest van het jaar volgen er veel meer openwereldgames waar ik tientallen uren voor moet uittrekken om ze te doorlopen.

Episch obstakel

Tegelijkertijd besef ik dat ik vanuit een ivoren toren praat. Als fanatieke gamer en redacteur voor een gamesite speel ik bijna elk jaar tientallen games. Ik verdien genoeg om er veel te kopen en krijg zo nu en dan ook een gratis code toegereikt. Veel games thuis hebben liggen betekent ook dat je altijd uitkijkt naar het volgende spel op die stapel. Een openwereldgame is dan soms niet een epische ervaring, maar een episch obstakel.

Vergelijk dat met iemand die om wat voor reden dan ook – een hand op de knip of een druk gezinsleven bijvoorbeeld – maar een paar games per jaar koopt. Voor die persoon kan een openwereldgame waarin je letterlijk honderd of meer uren in kunt steken juist het perfecte product zijn. Wanneer die persoon Assassin’s Creed Valhalla koopt, is hij of zij meteen een halfjaar of langer zoet. Over waar voor je geld gesproken!

Koppijn van kaarten

Ik pleit er ook niet voor openwereldgames compleet af te schaffen. Ik hoop alleen maar dat de game-industrie er niet te ver in doorschiet. Er zijn genoeg liefhebbers van gefocuste ervaringen, verhalen die een uur of vijftien à twintig duren alvorens de aftiteling over het scherm rolt. Vergeet die gamers alsjeblieft ook niet voordat elke game niets meer is dan een verzameling icoontjes op een gigantische kaart.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

50 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
velocityx
19 januari 2022 - 13:54

Ik speel nu Days gone. Ook een open wereld spel. Ik speel nu 30 uur en het einde is niet in zicht. Irritante is wanneer je naar punt A naar punt B rijdt dat soms lang kan duren. Een ambush, sniper, gas van de motor op, etc. Zo duurt het alleen maar langer…

Heer Mida
12 januari 2022 - 12:48

Openwereldspellen zijn voor een groot deel eerder bezigheidstherapie dan vermakelijk. TW3 en AC maken dat wel helder, en Valhalla was voor mij de druppel. Je wordt overweldigd met vraagtekens op een landkaart, en bijna elke keer wanneer je op plaats van bestemming bent is het niks meer dan de zoveelste keer hetzelfde trucje doen zonder (bevredigende) context of beloning.
Je kan het zien als geworpen worden in een oceaan, maar een met een diepte van babybad. Gezien de enorme uitgroei van openwereldspellen tegenwoordig, lijkt het me beter als sommige series overstappen naar een ervaring die kleiner van schaal is, maar met genoeg diepte waarbij je niet meteen je tanden breekt wanneer je erin wil duiken.

Het is ironisch dat AC een van de grote zondaars is tegenwoordig, terwijl de serie begon met een nogal postmoderne benadering van het genre: Een openwereld waar amper wat te doen is.

PietS.
10 januari 2022 - 11:45

Het ligt er bij mij maar net aan hoe de game in elkaar steekt. Toen ik Immortals Fenyx Rising aan het spelen was (na meerdere keren BotW uitgespeeld te hebben), schrok ik met rot van al die iconen in de navigatiebalk en op de map (precies hetzelfde zoals in de AC games). Wat een zooitje zeg… (Die game is trouwens echt heel vet en ik heb ‘m dan ook 100% uitgespeeld, incl. DLC!) Als het allemaal een beetje overzichtelijk en behapbaar blijft, zoals BotW, dan heb ik totaal geen problemen met open wereld games. Echter snappen veel developers niet dat ‘less’ soms ‘more’ is.

LoGiCaL_PsYcHo
09 januari 2022 - 10:49

GVD

Ik typ een reactie van 3 alinea’s en kan hem niet submitted omdat het als spam gezien wordt.

Kijk aub jullie algoritme na. Wat is de kans dat iemand die 15 jaar lid is spam stuurt?

MichelMusters
09 januari 2022 - 13:27
Antwoord aan  LoGiCaL_PsYcHo

@LoGiCaL_PsYcHo Ik heb de spamfilter ook niet bedacht, maar zorg dat er geen leestekens op letters staan, dat lost het al vaak op. I know…

WauWsy
08 januari 2022 - 22:20

Ik vind open wereld games hardstikke leuk, helaas zijn er veels te weinig echt goede open wereld games.. Vaak nauwelijks iets te doen, saaie wereld, 30 min lopen van de ene na andere kant enz..

Maar je hebt ook open wereld games die gewoon vreselijk zijn, kijk maar naar farcry games wtf is daar mee gebeurd? Zo erg makkelijk is gewoon belachelijk.. totaal geen uitdaging meer, binnen paar min heb je al sterke wapens.. Totaal geen uitdaging, maar blijkbaar ben ik een van de weinige die zo denken.

Ik denk meer dat open wereld games zoveel gemaakt worden puur dat daar makkelijk veel DLCs en Microtrans in verwerkt kunnen worden.

Maar ook de generaties zijn heel erg anders, ik kan me nog goed herrinneren dat ik vroeger 12 uur aan het grinde was op silkroad online.. voor 0,01 exp stijging, nou dat zie ik tegenwoordig mensen echt niet meer doen.

Akira-1
08 januari 2022 - 19:25

Ik ben nog niet echt openwereld moe. Maar soms ben ik er wel even klaar mee.
Ik hen sinds kort een xbox series s. En was heel blij dat ik Gears kom oppakken waar ik bij se 360 was gebleven.
Even gewoon heerlijk lineair knallen.

Maar ik ben ook met Borderlands en Ghost of Tsushima bezig. Kan ik me ook nog goed mee vermaken. Maar soms wil ik gewoon niet nadenken en gewoon gaan waar de game wilt dat ik wil gaan.

Jurry1984
08 januari 2022 - 17:16

Mooi artikel en ook herkenbaar voor iemand met weinig tijd zoals ik. Speel nu halo infinite en voor mij voegt het concept niets toe. Bij mij werken openworld games alleen met een shitload aan loot (lees: fallout/skyrim)

MeneerAert
08 januari 2022 - 16:11

Heb op zich niet iets tegen open wereld games. Wel tegen de manier waarop Ubisoft het doet.

wazp
08 januari 2022 - 15:59

Voor mij is vooral in racegames “open world” een vreemde gewaarwording. Voegt voor mij echt 0 toe.

captain vimes
08 januari 2022 - 15:46

Open World games kunnen in de basis echt wel tof zijn, de laatste Zelda bewees dat en een spel als Skyrim heb ik met veel plezier doorgespeeld. Ik ben voornamelijk een beetje uitgekeken op de Ubisoft-blauwdruk die je terugziet in Assassins Creed, Far Cry, Watchdogs etc. Grote maps, maar alles wordt zo halverwege het spel zo eentonig dat ik ze op een gegeven moment niet meer uitspeel. Alles wat je “ontdekt” in de wereld is voornamelijk meer van hetzelfde en het spel verzand dan in grinden en afstanden afleggen.
Ben benieuwd naar Elden Ring, ik heb het idee dat je daar echt wel op onderzoek kunt uitgaan en dat er voldoende te vinden is.

Robert-Frans
08 januari 2022 - 15:30

Het bizarre van sommige openwereldgames is dat ze in het verhaal heel erg benadrukken dat er maar beperkt tijd is, dat de wereld bijna ten onder gaat… maar je vervolgens rustig kunt rondwandelen in de wereld, side quests kunt doen, noem maar op.
Ook in een spel als Breath of the Wild schijnt het probleem eigenlijk toch wel mee te vallen, want je wordt nergens gedwongen om haast te maken, om Ganon zo snel mogelijk te verslaan. Hij zit daar rustig in zijn kasteel te wachten en het leven in Hyrule gaat er gewoon zijn gangetje.

Voor de geloofwaardigheid zou een dergelijk urgent verhaal eigenlijk niet in een open wereld moeten plaatsvinden, zodat je echt van verhaalmissie naar verhaalmissie gaat en bij tijd en wijle ook een tijdslimiet kan worden opgelegd.

Weerzinwekkend
08 januari 2022 - 14:15

Heb 80 uur on de laatste far cry zitten… mij hoor je niet klagen 🙂

Quintex
08 januari 2022 - 13:59

Hier ook mee eens Michel. Zoals ik bij een andere comment al zei, vind ik open wereld vaak niet toevoegen gezien de wereld vrijwel leeg is of grotendeels hetzelfde lijkt met een iets ander stadje hier en daar (Assassins Creed Odyssey). Dat in combinatie met duizenden collectibles en dat het simpelweg veel uur kost om het te spelen, speel ik dan liever andere spellen die een wat gestroomlijnder ervaring bieden.

Ik ben het alleen niet eens met dat Forza Horizon geen open wereld moet zijn. Juist het weghalen van dat element zou het geen Forza Horizon game meer maken. Daarnaast is de wereld daar zo ontworpen, dat elke weg wel voelt als een eigen race. Dat in combinatie met de challenges maakt het zo uitgebreid en leuk om te doen (terwijl je wacht op een race).

kr1z (gebruiker is geblokkeerd)
08 januari 2022 - 13:26

Enige open wereld games waarvan open wereld echt een toevoeging was, zijn voor mij S.T.A.L.K.E.R., horizon zero dawn en zelda breath of the wild (en rdr 1 en 2 en fallout 4 maar die vind ik niet lekker schieten enz. dus niet veel gespeeld)
Verder heb ik altijd liever lineair (met soms open wereld stukken).

Michael-Raymond-Clayton
08 januari 2022 - 13:14

Helemaal mee eens. Wat meer lineaire gameplay geeft haast per definitie meer ruimte voor een hogere productiewaarde. Verder is de kern van het probleem dat heel veel mensen denken/vinden dat kwantiteit iets zegt over kwaliteit. Groter wordt gebracht als beter. En dus krijg je meer open wereld games met vaak eindeloos dezelfde paar activiteiten gekopieerd en geplakt. De massa bepaalt. En zolang die massa blij wordt van 100+ uur hetzelfde doen in een game, zal het aanbod niet wijzigen…

Red Dead Demon
08 januari 2022 - 13:14

Heerlijk al die open world games. Ik wil meer.
Hou van exploren. Hoe groter de wereld hoe beter. Ik wil vrijheid in gamen. Afgeleid worden.
Leuke en interessante zij missies met mini lore.
Hou daar echt van.

chrisfluit
08 januari 2022 - 13:13

Helemaal mee eens, ik speel gemiddeld 4 uur per week en dat betekend dat ik 2 a 3 volledige spellen per jaar kan spelen. Liever een wat korter spel en erg intens, dan spellen van 80+ met steeds een beetje moeilijker…

Roland26
08 januari 2022 - 13:02

Zijn toch genoeg games die niet open world zijn of gewoon korter? Ga die dan spelen.
Ik vind zelf dat er teveel shooters zijn en heb het ook niet zo op first person. Ik speel dan gewoon wat anders want ik zie ook wel dat ik in de minderheid ben op dat front. En ik denk dat jij ook in de minderheid bent betreft open world games

Red Dead Demon
08 januari 2022 - 13:16
Antwoord aan  Roland26

@Footy Mee eens. Het is niks meer dan een genre. Net als de overload aan battle royals en fps. Blij met zoveel keuze. Er is voor iedereen wat wils.

MichelMusters
08 januari 2022 - 13:45
Antwoord aan  Roland26

@Footy Het is meer een observatie dat genres en/of franchises die voorheen niets tot weinig met open werelden te maken hadden, dat nu toch opeens doen. Zie bijvoorbeeld Halo Infinite.

Ryme
09 januari 2022 - 01:46
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters Maar is dit nu echt actueel? Je noemt hier Halo Infinite als voorbeeld maar heeft God Of War dit niet al eerder gedaan? Ik denk eerder dat het de evolutie van gamen is. 30 jaar geleden waren het point and click games en side scrollers, kort daarna werden het 3D first person shooters en RTS. In de huidige tijd zou je niet zomaar meer een AAA game kunnen releasen in die genres

Hellspawn
08 januari 2022 - 12:51

Tja, het aantal open wereld games is zeer zeker toegenomen. Wat betreft Halo Infinite was dat opeens toch een wat vreemde ervaring. Toch zit het goed in elkaar, alhoewel ik soms ook een beetje moe wordt van het reizen naar weer een hoge bergtop, waarop een bepaald item is te vinden. Toch kan ik Halo Infinite zeer waarderen, maar of het open wereld concept een must is voor dit spel? Nee, ik denk van niet.

De nadelen zijn hier al genoemd, sommige open wereld games nodigen uit tot veel heen en weer reizen, grinden, slappe of nutteloze missies aftikken, etcetera. Ik vind open wereld games wel leuk, maar het gevaar is inderdaad dat je er op een gegeven moment klaar mee bent, in een bepaald spel. En dan loop je het risico dat je de game niet meer uit zal spelen.

Ik denk niet dat elke gameontwikkelaar een open wereld concept moet gaan gebruiken, alhoewel de toename van deze aanpak me soms wel wat zorgen baart.

BertThaBest
08 januari 2022 - 10:42

Mee eens. Alleen als de kwaliteit echt supergoed is, dan wil ik graag open wereld games spelen, zoals Zelda en GTA. Op zich niets mis met open werelden, maar vaak zijn ze zo groot en rekt het alleen maar kunstmatig de levensduur van een game.

Misschien een idee voor een artikel: steengoede games/ervaringen die niet zo lang duren.

Luigi1985
08 januari 2022 - 10:42

Ik heb hier laatst ook een column aan gewijd op inside.gamer. Ben het er wel mee eens. Het hoeft niet per se. Ondanks dat ik veel toffe open wereld games heb gespeeld, komt er en altijd een beetje stress bij kijken (je wil alles zien tot een bepaald punt). Daardoor heb ik regelmatig dat ik halverwege, a de zoveelste zijmissie er eigenlijk genoeg van heb en de main story ga afraffelen.

Daarnaast zijn de activiteiten tussendoor vaak gewoon minder leuk dan de hoofdmissies of passen ze zelfs niet.

Nee ik speel diep in m’n hart liever een lineaire game.

TheRock
08 januari 2022 - 10:36

Precies dit dus! En The Rock heeft alleen nog maar de titel gelezen, nu al column van het jaar. Even de uitleg lezen nu, maar sowieso mee eens.

TheRock
08 januari 2022 - 12:16
Antwoord aan  TheRock

The Rock is het na het lezen van de hele column ook mee eens. Open Wereld na Open Wereld en het is vooral een hoop opvulling en geeft keuzestress. The Rock wil bij het gamen gewoon bij de hand genomen worden en in een verhaal gezogen worden zoals bij Uncharted en The Last of Us.
Waar het wel werkt was bij games als Ocarina of Time, daar werd de open spelwereld gebruikt bij het verhaal. Of in de laatste RE (al is dat niet echt een open spelwereld, het lijkt er wel op), maar dat is dus eigenlijk ook gewoon lineair. Alleen in GTA voelt het als echt werkend aan is The Great One van mening.
Het is zelfs een beetje de reden dat The Rock een beetje game moe is van tijd tot tijd, met name na het uitspelen van een game. Geen zin om weer een open wereld in te moeten duiken. The Rock heeft tegenwoordig om het zo maar te zeggen tijd en geld genoeg om alles te kunnen spelen vergeleken met vroeger, maar gewoon geen zin in weer tientallen uren open werelden te moeten doorploegen. Doe maar gewoon 15 uurtjes lineair, meer dan genoeg voor een epische ervaring.

Het enige waar The Most Electrifying Man Op Gamer.nl het niet mee eens is, is dat dit ook geldt voor Forza Horzon 5. Dit is voor The Rock juist de manier om te ontsnappen aan al dat andere gamegeweld en hier hoort het echt bij.

mhnl1979
08 januari 2022 - 14:50
Antwoord aan  TheRock

@TheRock helemaal spijker op de kop. Ik hou van verhaal lijnen en vaak is een open wereld alleen maar een obstakel. Bij GTA en RDR2 paste dat uitstekend en bij Halo Infinite was het ook niet storend, maar Ubisoft games maken je bij voorbaat al moe. Lijkt het net werk. Had eigenlijk zin in Far Cry6 maar als ik die map zie wordt ik al moe.

Baukereg
08 januari 2022 - 10:12

Herkenbaar. Gelukkig zijn er ook indie open wereldgames die niet zo idioot veel tijd vergen, niet aan Ubisoft-design doen en die stiekem veel leuker zijn: A Short Hike, Sable en Alba A Wildlife Adventure.

Lavalera
08 januari 2022 - 10:07

Ik heb precies het tegenovergestelde. Voor mij kunnen er niet genoeg open wereld games zijn. Mijn favoriete games die ik gespeeld heb afgelopen jaar zijn bijna allemaal open wereld. Nier replicant tales of arise en lost judgment bij staan allemaal in mijn top 5 van afgelopen jaar. Ik vind juist dat er teveel bedrijven weg komen door 70 euro te durven vragen voor een game van een uur of 15 zoals resident evil en zo. Dat vind ik echt zonde van mijn geld.

Roland26
08 januari 2022 - 12:59
Antwoord aan  Lavalera

@Lavalera
Ik heb hetzelfde. Ben fan van open world en vind kleine games wel leuk maar vooral te duur voor hoelang ze zijn

Quintex
08 januari 2022 - 13:53
Antwoord aan  Lavalera

@Lavalera Ik heb liever een game die kort is maar op geen enkel vlak verveeld dan een lege open wereld game gevuld met duizenden collectibles om de game maar langer te maken. Meer uur is voor mij is zeker niet beter.

Lavalera
08 januari 2022 - 15:29
Antwoord aan  Quintex

@Quintex welke van de door mij genoemde game werelden zijn enorm leeg en bevatten zoveel collectibles dan? Het lijkt alsof jij het idee hebt dat alle games zijn zoals ac odyssey. Bij die game snap ik de kritiek dat het te leeg is. Maar dat is eerder uitzondering dan regel. Het voordeel van een open wereld is juist als je vast zit je een andere kant op kan verder kan farmen en later terug kan komen. Dat kan bij een lineaire game niet zoals het eerder door mij genoemde resident evil. Als je daar vast zit zit je vast en wordt het spel enorm saai en juist vervelend en laat ik het sneller liggen

CHILLOZZ
08 januari 2022 - 10:05

ik ben blij met juist open wereld games.. Lekker los en zelf ontdekken. En dan tussendoor missies doen. Stel je voor dat een forza dat niet zou hebben… Dan is heel de vibe van die game weg. Daarbij zou je bij een bijv. forza kunnen kiezen om te fast travelen/teleporten. Dan zie ik geen probleem met een OPEN wereld game.
GTA zelfde liedje.

Minoesh
08 januari 2022 - 10:03

Je lijkt vooral moeite te hebben met de lengte van games. Dat staat los van een open wereld mijns inziens. Ik speel amper open wereld spellen en toch speel ik bijna al m’n spellen die ik leuk vind 70+ uur. Sommige wel honderden uren de afgelopen jaren.

Mij maakt het persoonlijk niet uit of een spel een open wereld heeft of niet. Het gaat erom of ik het spel echt zou spelen en het kwa prijs in vergelijking staat tot hoeveel ik het ga spelen.

Ik heb niet zoiets van: oh dit is er allemaal nog en dat moet ik ook allemaal spelen. Die fomo doe ik niet aan mee.

Ziminar-1
09 januari 2022 - 09:35
Antwoord aan  Minoesh

@Minoesh het gaat er meer om dat ontwikkelaars een game kunstmatig rekken door een open wereld te gebruiken en te vullen met saaie side quests en nutteloze collectables.
Echt goeie open wereld games zoals The Witcher zit vol met boeiende side quests en lore, maar de games van de studio die erom bekendstaat overal dezelfde formule op los te laten gebruikt het om jouw tijd in die game kunstmatig te rekken. Die games voelen meer als werken voor mij. Ben nu weer BotW aan het spelen en ben gewoon op onderzoek uit gegaan, de game verveelt geen moment. Alles wat je vindt kun je gebruiken en is niet onderdeel van een lijstje wat de immersive breekt.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
08 januari 2022 - 09:20

Deze gebruiker is verwijderd

lightyears-1
08 januari 2022 - 09:19

Ik ben het hier zelf niet mee eens en helemaal voor open wereld games. Nog beter is open wereld games in VR. Ik hou vooral van de vrijheid en dat er ook nog genoeg te doen ia als je een keer niet langs die eindbaas komt. Bij lineaire games loop je dan vaak vast.

Roy36NL
08 januari 2022 - 08:56

Leuke column !. Ik vind open wereld games nog steeds leuk om te spelen al moet ik ook wel toegeven dat het een tijdrovend iets is. Enige waarmee ik het oneens was is dat als je Valhalla koopt je een half jaar zoet bent . Ik was na 10 uur behoorlijk klaar met het saaie gebeuren.

The_Stifmeister
08 januari 2022 - 08:49

Ik ben nog steeds een fan van open wereld games, mits het iets toevoegd. Een schoolvoorbeeld hoe het niet moet, althans voor mij, is Final Fantasy XV. Mijn god, wat een verschrikkelijke game was dat. Lege open wereld met onvoorstelbaar saaie side quests. Wat mij betreft is CDPR nog steeds heer en meester op dat gebied, al moet ik toegeven dat Ubisoft het ook goed doet als ze maar eens stoppen met miljard objectives. Less is in dat geval toch echt more.

mrakd
08 januari 2022 - 08:45

Helemaal eens met de column. Volgens mij gaat het mis als een spellenmaker extra uren speeltijd wil toevoegen aan een game door de open wereld constructie. Ik heb liever een intense ervaring. En zelfs een lineaire game als Sekiro heeft geen open wereld nodig om een vrij gevoel te geven.

Ulysses
08 januari 2022 - 08:35

Ik heb de buik vol van gamer die hardnekkig het onvermijdelijke VR negeert. Ongelooflijk wat een pannenkoekjes er op de redactie van gamer zitten. Vanaf nu dikke vinger naar jullie.

mrakd
08 januari 2022 - 08:42
Antwoord aan  Ulysses

@Ulysses stel je niet aan

The_Stifmeister
08 januari 2022 - 08:47
Antwoord aan  Ulysses

@Ulysses
Buh bye! Don’t let the door hit you on the way out. Jankerd.

Smallie
08 januari 2022 - 10:14
Antwoord aan  Ulysses

@Ulysses Dat is onaardig.
En respectloos. En onnodig.
En wellicht ook niet iets wat je in de offline wereld tegen iemand zou durven zeggen.
En, mocht je zelf werk hebben, vertaal het eens naar je eigen werk.
Dat er een niet betalende klant of gebruiker op deze manier omgaat met mensen die een dienst leveren, snap ik echt geen hol van.

En het gekke is dat het door sommige mensen mondig of assertief genoemd wordt. Volgens mij is het nog steeds asociaal.

OT nabrander: ik heb gewoon geen tijd meer om epische avonturen te spelen met 10 verhaallijnen. Ik verlies het overzicht, heb geen zin om te grinden en maak het vervolgens niet af.
Even snel van checkpoint naar checkpoint red ik precies tussen het moment dat mijn kinderen naar bed gaan en ik naar bed ga. De hele map doorlopen voor dat ene ding voor die ene sidequest heeft een te lage tijd/beloning voor mij.

TheRock
08 januari 2022 - 12:07
Antwoord aan  Ulysses

@Ulysses
The Rock snapt niet waar dit vandaan komt?

Jurry1984
08 januari 2022 - 17:12
Antwoord aan  Ulysses

@Ulysses zeurpiet, nog steeds een nichemarkt

Akira-1
08 januari 2022 - 19:22
Antwoord aan  Ulysses

@Ulysses
Dan ga je toch opzoek naar een website waarbij vr meer aan bod komt.
Ik heb zelf ook een vr en vind her geweldig.
Maar als ik dan dingen voor vr zoek is er genoeg te vinden online.

chefry
08 januari 2022 - 08:17

Ik heb niets tegen open wereld games. Bij gears 5 werkt het prima. Bij sommige need for speed spellen ook en bij andere weer niet. Crysis games vind ik goed vanwege de vaste patronen.
Leuk artikel trouwens

Akira-1
08 januari 2022 - 19:21
Antwoord aan  chefry

@chefry
Gears 5 mag je dan ook zeker geen open wereld noemen.
Daar zijn 2 acts waarbij je iets meer vrijheid hebt.
Maar dat zijn twee van elkaar losstaande zones.
De game is nog steeds 85% Lineair.