De fijnste next-gen-vernieuwing zit (letterlijk) in een klein hoekje
PU.nl
Achtergrond

De fijnste next-gen-vernieuwing zit (letterlijk) in een klein hoekje

Niet de mooiere graphics, niet de nieuwe controller en zelfs niet de games hebben me het meest verrast nu de PlayStation 5 bij de eerste golf consumenten is geland. Die eer gaat namelijk naar een al lang bestaande functie, die dankzij een subtiele toevoeging bijna revolutionair genoemd mag worden.

Het is iets meer dan een week geleden dat de PlayStation 5 m’n trouwe PlayStation 4 Pro uit z’n vaste plek in het televisiemeubel verdrong. Een dagje later dan de bedoeling was overigens, dankzij een blunder van bol.com danwel PostNL, al durf ik daarover niet hardop te klagen in de wetenschap dat vele tienduizenden Nederlanders nog altijd zonder next-gen console zitten. Tegelijkertijd wil ik iedereen die het wil horen best vertellen wat Sony’s nieuwste machine nou de moeite waard maakt.

Nu kan ik beginnen over de 4k-resolutie, verversingssnelheid van tot wel 120 Hz, de driedimensionale audio en de indrukwekkende haptische feedback van de DualSense-controller. Maar zeer waarschijnlijk weet je dat allemaal allang, dankzij de uitgebreide beschrijving van collega Ron. Verder heeft Marcel beschreven waarom Demon’s Souls dé PS5-game is die je als liefhebber van enigszins uitdagende actiegames moet halen en ik onderschrijf graag Lars’ woorden dat Assassin’s Creed Valhalla de sprong van de uitgaande naar de nieuwe generatie consoles mooi demonstreert. En toch is het geen van die dingen waarover ik het eerst begin wanneer iemand mij vraagt hoe de PS5 eigenlijk bevalt.

©GMRimport

Sprong in het diepe

Wat dat wél is, bleek nadat ik een handje games had geïnstalleerd en alle instellingen was afgegaan om m’n spelervaringen bij voorbaat zoveel mogelijk te optimaliseren. Ik besloot daarop (aangespoord door Marcels oordeel) een soort hernieuwde sprong in het diepe te wagen met het de remake van Demon’s Souls. Extra gewaagd, want het soulslikegenre liet bij mij tien jaar terug een ietwat zure nasmaak achter, toen een groepje vrienden me pushte Dark Souls te spelen en elke handeling door drie paar kritische ogen werd gefileerd. Jaren later wist ook Bloodborne niet te beklijven. Maar toen een goede vriend op de PS5-lancering opmerkte dat het gevechtssysteem van Demon’s Souls verdraaid veel wegheeft van mijn geliefde schermsport (waarin de ‘parry riposte’ bijvoorbeeld daadwerkelijk regelmatig wordt toegepast), voelde dit als het juiste moment voor verzoening.

Om de herintroductie te veraangenamen, stelde diezelfde vriend voor onze PS5-schermbeelden met elkaar te delen - middels de nog van de PS4 bekende Share Play-functionaliteit. In tegenstelling tot Sony’s uitgaande spelcomputer, kun je er op de PS5 ook voor kiezen om het gedeelde beeld weer te geven als een klein venster in een hoek van je eigen scherm, oftewel picture-in-picture (PiP). Dus terwijl ik voor het eerst in lange tijd weer voorzichtig voortschreed op jacht naar demonen om zielen van de stelen, deed hij hetzelfde in zijn eigen tempo. Twee jagers, één soort spelwereld. Ik had hem vast ook in mijn spel kunnen laten verschijnen om middels online coöperatieve mogelijkheden te laten helpen, maar op deze manier behield ik toch zelf de touwtjes in handen terwijl één paar behulpzame ogen me via spraakchat door penibele situaties kon loodsen. Zo leerde ik al gauw mijn rapier door de torso’s van plotseling opduikende vijanden te rammen alsof het een lieve lust is.

©GMRimport

Samen alleen spelen

De volgende avond deden we dat kunstje nog eens dunnetjes over, ditmaal in een groep met nog twee soulslike-adepten. Ook hier was ieder lekker bezig in zijn eigen spel, maar konden we dankzij elkaars gedeelde schermen op elk moment meekijken naar de uitdagende slachtpartij van een ander, zonder daarvoor de eigen jacht te hoeven staken. Opeens besefte ik dat deze manier van ‘narrow livestreaming’ precies is waar ik nu als gamer behoefte aan heb, juist in tijden waarin we langdurig het nadrukkelijke advies hebben gekregen om elkaar niet fysiek op te zoeken, ook niet om bijvoorbeeld samen te gamen. Want hoe leuk multiplayerpotjes ook zijn, soms wil je liever meekijken met iemand anders, maar zelf ook een beetje actief bezig zijn.

Momenteel ondersteunt de PS5 maar één gedeeld beeld in een hoek van je scherm, maar ik stel me voor dat je met voldoende rekenkracht en verbindingssnelheid in de toekomst wel met meerdere spelers tegelijk kan meekijken. Of komt die wens voort uit een stukje ‘communicatiedeformatie’ na een jaar vol Zoom- en Teams-calls? Vast niet per sé, wanneer je in een vergelijkbare categorie ziet dat aan Fortnite in samenwerking met Houseparty in-game videochat wordt toegevoegd.

Want hoe leuk multiplayerpotjes ook zijn, soms wil je liever meekijken met iemand anders, maar zelf ook een beetje actief bezig zijn.

-

Voor mij is daarmee alweer het bewijs geleverd dat de nieuwe generatie videogames (zoals wel vaker) niet alleen bepaald wordt door meer rekenkracht of nieuwe software, maar ook door dit soort aangename nieuwe functies. Sterker nog: gezien het feit dat Share Play allang bestaat, kunnen we wellicht Sony lief aankijken om PiP-ondersteuning nog aan de PlayStation 4 toe te voegen? Dan zouden we misschien toch nu al meer mensen kunnen laten meegenieten van de PlayStation 5.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees meer colums:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!