De Grand Theft Auto 6-hack kent alleen maar verliezers
PU.nl
Achtergrond

De Grand Theft Auto 6-hack kent alleen maar verliezers

Afgelopen weekend deelde een hacker beeldmateriaal en de broncode van het nog niet onthulde Grand Theft Auto 6. Hoewel gamers wereldwijd gretig alle beelden uitpluizen, is dit onder de streep een betreurenswaardige situatie voor iedereen: voor Take-Two en Rockstar, voor de hacker zelf en voor iedereen die reikhalzend uitkijkt naar de nieuwe GTA.

We kunnen inmiddels wel spreken over het grootste ‘lek’ ooit binnen de game-industrie. Hoewel er eerder al game-assets op grote schaal zijn uitgelekt (bijvoorbeeld van Half-Life 2 en The Last of Us: Part 2), gaat het hierbij niet alleen om beelden, maar ook om de broncode. Een klein deel van die code is al online geplaatst en de hacker claimt de complete code in handen te hebben – het is nog maar de vraag wat hij daarmee gaat doen. Daarbij laat Grand Theft Auto 6 waarschijnlijk nog enkele jaren op zich wachten, dus het uitgelekte materiaal is ook nog eens ver voor verschijning van de game verschenen.

Take-Two probeert inmiddels de schade te beperken door zoveel mogelijk video’s offline te halen, maar het kwaad is al geschied. Miljoenen mensen hebben de beelden gezien en het is onwaarschijnlijk dat de uitgever het hele internet schoon kan schrobben. En dan is het op moment van schrijven nog maar afwachten wat de hacker in kwestie nog meer naar buiten brengt. Meer beelden of zelfs de complete broncode van het spel: het behoort blijkbaar allemaal tot de mogelijkheden.

©GMRimport

Bloed, zweet en tranen

Het internet is sinds gisteren dus in rep en roer. Dat is niet zo gek: Grand Theft Auto 5 is een van de meest succesvolle games ooit en het vervolg is daardoor de meest gewilde game van dit moment. Rockstar heeft alleen nog maar laten weten dat de game in ontwikkeling is. Verder zijn er afgelopen jaren verschillende geruchten naar buiten gekomen, maar officiële informatie – laat staan gameplaybeelden – zijn nooit gepubliceerd. Het is dan ook volkomen logisch dat gamers massaal de uitgelekte beelden consumeren.

Toch is de situatie, buiten de complete shock dat een lek van zo’n kaliber kan gebeuren, vooral betreurenswaardig voor alle betrokken partijen. We kunnen het ons niet voorstellen hoe de noodvergaderingen gisteren en vandaag bij de betrokken bedrijven eruit hebben gezien. Naast het feit dat om pure diefstal gaat en zelfs grote bedrijven dat niet verdienen, is het uiteindelijk nog pijnlijker voor de honderden, zo niet duizenden ontwikkelaars die al jarenlang bloed, zweet en tranen in dit product stoppen. Zij zien nu met lede ogen toe hoe hun harde werk op de meest banale manier de wijde wereld in wordt gestuurd.

©GMRimport

De hacker zelf zal wellicht een ultieme high voelen van een van zijn grootste ‘prestaties’ ooit, maar ik kan mij niet voorstellen dat hij hier op de lange termijn de vruchten van plukt. Je kunt er vergif op innemen dat Take-Two er alles aan doet om de persoon in kwestie op te sporen. Dat de politie erbij betrokken raakt is haast onontkoombaar en misschien wordt zelfs de FBI opgetrommeld voor een situatie van dit formaat. Sommige hackers worden na een grote move beloond met een mooie baan bij een bedrijf of de overheid, een fikse gevangenisstraf is in dit geval waarschijnlijker. Als ze de hacker kunnen opsporen, natuurlijk.

Ruwe beelden

Ook voor gamers valt er verder maar weinig te vieren. Ondanks dat de uitgelekte beelden van deze vroege versie van GTA 6 er op zichzelf al hoogst indrukwekkend uitzien, is dit natuurlijk niet de manier waarop we kennis horen te maken met het spel. De onthulling van een nieuwe GTA is een evenement op zich – ik kan mij nog precies herinneren waar ik was toen de eerste Grand Theft Auto 5-trailer online werd geplaatst. Rockstar is heer en meester in het aankondigen van hun aankomende producten. Ja, het is maar marketing, maar dat bepaalt wel al vanaf het moment van onthulling het beeld dat je bij een product hebt. De secure vorming van dat beeld is nu voorgoed aangetast, hoe tof de eerste echte trailer van GTA 6 ook gaat zijn.

Daarbij heeft het een goede reden dat ontwikkelaars vaak geen vroege beelden van hun spellen naar buiten brengen, in ieder geval niet (ver) voor de release van een game. Waar we in de filmindustrie gewend zijn aan foto’s en filmpjes van achter de schermen, daar hebben veel gamers nog moeite met het in context plaatsen van ‘ruw’ beeldmateriaal. Hoewel er genoeg enthousiaste reacties waren, zijn er sinds gisteren op fora en social media talloze voorbeelden te vinden van mensen die niet begrijpen waarom de nieuwe GTA er zo onafgewerkt uitziet. Dat een ontwikkelaar eerst zorgvuldig het gameplaysysteem perfectioneert voordat het smoelwerk van de game zo mooi mogelijk wordt afgewerkt, gaat er bij velen niet in. Zoals gezegd is de beeldvorming van het spel op voorhand al aangetast.

©GMRimport

Tot slot: wat betekent dit voor de toekomstige ontwikkeling van Grand Theft Auto 6? Hoeveel tijd en moeite gaat er zitten in het zo goed mogelijk ongedaan maken van deze situatie? Een andere partij heeft de broncode in handen. Dat kan er voor zorgen dat mensen de game naar gelieve kunnen aanpassen en dat hacken een stuk makkelijker wordt, wat zeker voor de online modus verregaande gevolgen heeft.

Rockstar zal (een deel) van de code moeten aanpassen – een flinke klus, zeker gezien het eindresultaat hetzelfde moet blijven. Hoeveel extra tijd gaat dit kosten? Wordt de nog onaangekondigde releasedatum verder opgeschoven? En erger nog: hoe hard moeten de mensen bij Rockstar nu gaan werken? Dat is een extra prangende vraag voor een bedrijf dat voorheen bekend stond om ‘crunch’, en daar de afgelopen jaren gelukkig positieve stappen in heeft gemaakt.

Ordinaire diefstal

We hebben dus geen reden om deze unieke situatie te vieren. Dat we het volgen is logisch – het is ook moeilijk om weg te kijken bij een ernstig ongeluk - maar dat maakt het nog geen positieve gebeurtenis. Alleen omdat een hacker zijn spieren wilde flexen is het leven van duizenden mensen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van Grand Theft Auto 6 op zijn kop gezet en zullen miljoenen mensen die uitkijken naar de nieuwe GTA voorgoed dít moment onthouden als het moment dat ze kennismaakten met de game. Dit is niets meer dan ordinaire diefstal, gevolgd door het onrechtmatig publiceren van privémateriaal. Bah.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!