De Halo-televisieserie kan een hoop leren van The Mandalorian
Gamer.nl
Achtergrond

De Halo-televisieserie kan een hoop leren van The Mandalorian

Games en films leken nooit een gelukkig huwelijk. De lijst met mislukte gamefilms is lang, de lijst met gestrande projecten misschien nog wel langer. Op die tweede lijst zijn meerdere Halo-projecten te vinden. Guillermo del Toro; Neil Blomkamp; Peter Jackson: allemaal hadden ze ooit interesse, maar niemand kreeg het van de grond. Maar warempel, href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/halo-televisieserie-komt-volgend-jaar-naar-paramount/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">in 2022 gaat het dan toch echt gebeuren!</a> Steven Spielberg (producent), Otto Bathurst (regisseur) en Pablo Schreiber (hoofdrol) gaan flikken wat onmogelijk leek. Ik hoop vooral dat ze goed naar The Mandalorian hebben gekeken.

Er is immers een hoop veranderd in de afgelopen zestien jaar (ja, zolang zijn er al plannen voor een Halo-verfilming). Een adaptie hoeft niet meer een herkauwing te zijn van een bestaand verhaal, en het hoeft ook niet volledig los van het bronmateriaal te staan. Er is inmiddels een tussenweg. Dankzij Star Wars en Marvel zijn multimediale universums ingeburgerd geraakt. Films, tv-series en games kunnen elkaar aanvullen, op elkaar inhaken, en toch los van elkaar staan. Dat moeten ze met Halo ook durven

Geen toekomst voor Chief

Had je me tien jaar geleden gevraagd hoe een Halo-film of televisieserie eruit zou moeten zien, dan had ik gepleit voor een adaptie van The Fall of Reach. Dit boek van Eric Nylund speelt zich af voor Halo: Combat Evolved en zou daarom een logische keuze zijn geweest. Het vertelt hoe Master Chief als kind werd gerekruteerd (lees: ontvoerd) om hem op te leiden tot de supersoldaat die we kennen uit de games. Bovendien beschrijft het boek hoe de mensheid volledig overrompeld werd door de agressieve Covenant. Het is misschien wel het belangrijkste zijverhaal uit de franchise, dat veel fans bovendien nog niet kennen.

Nu nog steeds hoop ik dat The Fall of Reach de basis vormt voor de Halo-televisieserie, maar om andere redenen. Ja, nog steeds is het een hele veilige keuze omdat er een grote rol is weggelegd voor Master Chief. Halo heeft Chief nodig om voet aan de grond te krijgen, om direct een connectie te krijgen met de games. Chief geeft de televisieserie relevantie. Maar Master Chief heeft geen toekomst – niet in een tv-serie, althans.

Kweekvijver voor nieuwe helden

Chiefs verhaal wordt verder immers al verteld in de games. Net zoals Anakin en Luke Skywalker de rode draad voor de Star Wars-films vormen, vormt Master Chief de rode draad voor de Halo-games. Om dan geen aantekening in de kantlijn te worden, moet een tv-serie zich – uiteindelijk – losmaken van die rode draad. Disney begreep dat maar al te goed met The Mandalorian. Jon Favreau en co. wisten een compleet eigen universum op te tuigen, met nieuwe helden en schurken, oude bekenden die we uit het oog waren verloren, en slechts af en toe een subtiele knipoog naar de films. Een strategie en uitvoering die zó sterk was, dat niemand nog de ietwat kleinerende term ‘spin-off’ durft te gebruiken. The Mandalorian is meer Star Wars dan de vervolgtrilogie.

Als de mensen achter de Halo-televisieserie dus een beetje hebben opgelet tijdens The Mandalorian, brengen zij een toffe cast samen onder aanvoering van Master Chief, maar laten ze uiteindelijk anderen onder zijn hoede uitgroeien tot interessante, diverse personages die vervolgens op eigen benen kunnen staan. Personages die daarna uitwaaieren over het universum en hun eigen avonturen beleven. Net als Boba Fett, Fennec, Moff Gideon, Bo-Katan, Ahsoka Tano, Mando en Baby Yoda. Chief hoeft echt niet het hele seizoen met een Baby Grunt in zijn heuptas te lopen, maar van een beetje Mandalorian-vibes zal de serie zeker niet slechter worden. I have spoken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!