De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver
Gamer.nl
Achtergrond

De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver

Switch-gamers worden dit najaar getrakteerd op twee nieuwe, grote Pokémon-games. Ik heb er onwijs veel zin in, ondanks dat ik me al een tijdje niet meer heb verdiept in de serie. Maar die wezens die ze verzinnen voor de nieuwste games, gaan mij wel een beetje ver…

Eigenlijk heb ik relatief weinig ervaring met Pokémon. Toen de tekenfilm eind jaren 90 op Fox Kids verscheen, was ik er een beetje te oud voor. Of liever gezegd: ik had de leeftijd dat ik mezelf te oud vond voor dat soort kleurrijke filmpjes. Toch ken ik de eerste generatie pokémon als mijn broekzak, door de allereerste games op de Game Boy.

Hoewel ik erg genoot van de rpg-elementen waar ik zo van hield en de enorme drang om mijn verzameling vreemde wezens compleet te krijgen, ben ik de franchise daarna een beetje uit het oog verloren. De laatste game die ik speelde was Pokémon Go op mijn smartphone, en ook daarmee ben ik gestopt toen er nieuwe generaties pokémon uitkwamen die mij weinig zeiden.

Maar nu ben ik helemaal klaar voor een legendarisch avontuur op mijn Switch. De mooie graphics die mogelijk zijn op de console, plus het feit dat alles draagbaar is, maakt dit een perfect moment voor mij om weer in te stappen. Bovendien ben ik nu volwassen genoeg om toe te geven dat ik er helemaal niet te oud voor ben. Let’s Go Eevee en Pikachu heb ik vorig jaar links laten liggen, omdat ik het er een beetje simpel uit vond zien (en ik er ook helemaal geen tijd voor had), maar voor het volgende avontuur ga ik absoluut tijd vrijmaken.

©GMRimport

Catch ‘em all

Er is wel één ding waar ik een beetje zenuwachtig van word, en dat zijn al die nieuwe pokémon die ze maar aan blijven kondigen. Het lijkt wel alsof de inspiratie van de ontwerpers een beetje op begint te raken en ze steeds vreemdere capriolen moeten uithalen om er nog wat van te maken. De eerste 150 pokémon waren vooral gebaseerd op standaard dieren, maar dan in monstervorm. Een vogel, een schildpad, een vis, een draak, een mimespeler… oké, die was ook al best raar. Maar over het algemeen waren de pokémon nog wel te plaatsen.

In latere games zag ik al een stuk vreemdere creaties voorbij komen. Klefki uit Generation 6 is bijvoorbeeld een sleutelring, waarmee je andere pokémon aan kunt vallen. Trubbish uit Generation 5 is letterlijk een vuilniszak die evolueert in een afvalberg. Palossand uit Generation 7 is potverdorie gewoon een zandkasteel! Ik snap het: op een gegeven moment heb je alle dieren wel gehad en moet je iets creatievers verzinnen, maar poeh zeg.

Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan.

-

©GMRimport

Preizwaard en schild

De pokémon die ze voor Sword en Shield hebben verzonnen, slaan wat mij betreft alles. Deze week werd Sirfetch’d onthuld, een evolutie van de klassieke pokémon Farfetch’d. Sirfetch’d is een echte heer, een statige vogel die rechtop staat, met de borst vooruit. In zijn ene hand heeft hij een schild, in de andere een gigantische speer die om de een of andere reden twee keer zo lang is als hij zelf. Dat lijkt me niet echt praktisch. Of nee, pardon, het is geen speer, maar een prei. Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan. Pas als de groente verwelkt, gaat de vogel met pensioen.

Dat is al vreemd, maar het is lang niet het gekste dat onlangs is aangekondigd. Een tijdje geleden viel het hele internet over Polteageist, en niet alleen om die vreselijke (lees: heerlijke) woordgrap in de naam. Het lichaam van deze Pokémon is gemaakt van zwarte thee met een duidelijke aroma en smaak. Alleen een trainer die een vertrouwensband heeft opgebouwd met dit wezen, mag van de thee proeven. Maar pas op: als je teveel drinkt, kun je misselijk worden. Maar wacht, als zijn lichaam is gemaakt van thee, en het mogelijk is om die thee te drinken, betekent dat dan dat je deze pokémon letterlijk opdrinkt? Wat zegt dat over de relatie tussen mensen en Pokémon? Moeten we dit willen?

Het meest verbaasd was ik echter over Alcremie, die in juli werd onthuld. Dit beestje lijkt op een toefje slagroom. Dat is al tot daar aan toe, maar door de lichtelijk dubbelzinnige omschrijving van de pokémon vraag ik me af wat de ontwerpers allemaal roken. Alchemie kan namelijk room maken, die nog smaakvoller wordt als hij blij is. Als hij wordt aangevallen, gooit hij zijn room op een tegenstander om hem af te leiden of tijdelijk te verblinden. Die room werkt ontzettend kalmerend, en als je het opeet verlies je de wil om nog verder te vechten. Het duurde natuurlijk niet lang voordat het internet een reeks verontrustende memes maakte met deze informatie.

©GMRimport

Vergaderkamer

Ik overdrijf natuurlijk een beetje - het is maar een spelletje en het wordt vast hartstikke leuk om met Alcremie een beetje room te spuiten. Toch zou ik graag een keertje willen zien hoe het verzinnen van die nieuwe pokémon in zijn werk gaat. Ik stel me al helemaal voor hoe de ontwikkelaars samen in een vergaderkamer zitten, met een dierenatlas voor hun neus waarin alle gebruikte beesten al zijn doorgestreept.

Wanhopig kijken ze naar buiten: ”Hé kijk, een vuilniszak! Kunnen we daar iets mee?” Ze waaien een dagje uit op het strand om inspiratie op te doen, en maken een zandkasteel-pokémon als souvenir. Als ze samen gaan eten, merkt iemand op dat die prei toch best wel op een zwaard lijkt. En dan komt het toetje op tafel, met een extra klodder slagroom…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content
Gamer.nl
Nieuws

Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content

Waaronder gratis verhalende missies en een New Game Plus-modus

Ubisoft heeft uit de doeken gedaan wat spelers dit gehele jaar aan nieuwe content voor Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Het bedrijf is van plan om regelmatig nieuwe gratis verhalende missies en features die fans graag willen zien toe te voegen. Ook een New Game Plus-optie staat op de planning.

De nieuwe verhalende missies die gratis zijn zullen "extra achtergrond bieden wat een permanente impact heeft op de game", vol met nieuwe bondgenoten voor de thuisbasis, nieuwe moves en activiteiten. Daarbij worden diverse zijpersonages meer uitgediept. Begin deze maand moet de eerste gratis missie arriveren die zich op het Portugese personage Luis Fois richt.

Verder kunnen spelers nog meer gratis toevoegingen verwachten gedurende het jaar, waaronder updates voor de fotomodus, nieuwe moeilijkheidsgraadopties, Codex-updates en speciale samenwerkingen. In de loop van deze maand moeten er nieuwe parkouropties aan de game worden toegevoegd.

In de loop van dit jaar moet zoals eerder aan gegeven ook uitbreiding Claws of Awaji uitkomen. Deze dlc kan gekocht worden, maar is gratis voor iedereen die Shadows heeft gepre-ordered. Deze uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!