De PlayStation 5 wordt weinig revolutionair
Gamer.nl
Achtergrond

De PlayStation 5 wordt weinig revolutionair

Nog een jaartje en dan breekt de volgende generatie consoles weer aan. Deze week werd het eindelijke definitief: naast de volgende Xbox lanceert ook de PlayStation 5 rond de feestdagen van 2020. De eerste details vond ik weinig revolutionair, maar is dat wel zo erg?

Sony kiest voor een erg non-traditionele manier om zijn console aan de wereld te presenteren. Eerder dit jaar kwamen de eerste details al naar buiten via een interview met Wired, Nu is het wederom dat medium dat als eerste verslag doet, gecombineerd met een kleine blogpost op de site van Sony zelf. Nou hoeft Sony van mij niet per se een bombastische persconferentie te organiseren om de voorspelbare naam van de PlayStation 5 te onthullen, maar een beetje meer ceremonie had ik wel verwacht.

©GMRimport

Viva la revolution

Ik kon eigenlijk maar één ding denken toen ik de eerste specificaties onder ogen kreeg: de tijd dat een nieuwe console een revolutie inluidde, is voorbij. De generatie van de N64 sleepte ons driedimensionale werelden binnen met Mario 64, de consoles daarna lieten ons allemaal met elkaar gamen door online multiplayer doodeenvoudig te maken. De PlayStation 4 en Xbox One lieten echter na om grote stappen te zetten, behalve dan dat alle games er natuurlijk een stuk mooier uitzien.

Ik ga er maar even van uit dat Sony de belangrijkste troefkaarten al op tafel heeft gelegd, en er niet ineens een revolutionair konijn uit de hoge hoed tevoorschijn komt. Een eerste aankondiging is immers het moment dat je het idee achter je product overbrengt op het publiek. En wat hebben we tot nu toe gehoord? Een SSD om laadtijden uit te bannen, een CPU met acht cores en een weet-ik-veel aantal teraflops, een controller met haptische feedback en adaptieve triggers. Het zijn leuke snufjes, maar een trigger die meer weerstand biedt als je een boog spant, zet niet mijn hele gameleven op zijn kop.

©GMRimport

‘Ray tracing’ klinkt als een actieheld

Zelfs de buzzwords du jour, ‘ray tracing’, maken bij mij weinig los. Tuurlijk, ik heb er onwijs veel zin in om te zien hoe deze technologie games gaat veranderen. Voor de oningewijden: het is een renderingtechniek die nabootst hoe stralen door de wereld gaan. Denk aan lichtstralen die op een natuurlijke wijze een ruimte verlichten en zeer waarheidsgetrouw van allerlei oppervlakten weerkaatsen. Maar een game kan met deze techniek bijvoorbeeld ook berekenen of bepaalde geluidsgolven bij de oren van jouw personage terecht moeten komen.

Het gaat games veel realistischer maken, maar het valt bij mij nog altijd in de categorie: oké, het ziet er mooier uit. Dat is heel fijn en daar heb ik heel veel zin in, maar een revolutie is het niet.

En weet je wat? Eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo erg. Ik heb vrede met een machine die games weer wat mooier afspeelt dan de vorige. Sterker nog: ik ben daar best wel aan toe. Natuurlijk, games zien er al prachtig uit, en als je naar spellen als God of War of Red Dead Redemption 2 kijkt, vraag je je misschien af of een nieuwe console wel echt nodig is. Maar ik ben een verwende consument en ik begin me al lichtelijk te ergeren aan de concessies die gedaan moeten worden om een game op consoles te kunnen draaien.

Ik vind het al vreselijk dat ik als gamer dat zelf moet kiezen. Ik wil helemaal niet kiezen!

-

Ik wil niet kiezen!

Veel games hebben tegenwoordig een optie om zelf je visuele voorkeuren in te stellen en te kiezen voor een ‘resolution mode’ of ‘performance mode’. Wil je liever mooie plaatjes, of heb je liever een stabiele framerate? Ik vind het al vreselijk dat ik als gamer dat zelf moet kiezen. Ik wil helemaal niet kiezen! Een nieuwe generatie consoles maakt die keuze overbodig.

Daarnaast kijk ik naar een game als Control en wenste ik dat ze die hadden achtergehouden voor de volgende generatie. Het is een prachtige en fantastische game, een van mijn favorieten van het jaar. Wat die game met fysica doet - de manier waarop je met alle meubels en stukken steen kunt smijten - is geweldig. Maar de framerate kakt ook flink in als je een druk gevecht afwerkt, en pauzeren kun je al helemaal beter niet doen, want dan wordt het een diashow.

©GMRimport

The future is now

Bovendien komen de revoluties in gaming straks niet van de console onder je tv, maar spelen die zich stiekem nu al af. Sony heeft de prijs van PlayStation Now gehalveerd en er eindelijk wat interessante games op gezet, om te concurreren met het fantastische Game Pass van Microsoft. De mogelijkheid om nieuwe games binnen een abonnement gewoon even uit te proberen, zorgt ervoor dat ik ze heel anders benader.

En dan hebben we nog streaming en remote play. Eind dit jaar kunnen we met xCloud van Microsoft onze Xbox veranderen in een streamingportaal om onze games overal te spelen, en Sony heeft Remote Play net toegevoegd aan Android. Ook deze keuzes kunnen het gamelandschap voorgoed veranderen. Je zit niet meer vast aan je tv en je bank, maar kunt je game-ervaringen overal mee naartoe nemen.

Het begin van een nieuwe consolegeneratie is altijd de meest spannende tijd in het leven van een gamer (en een gamejournalist). Het uitpakken van de doos, de eerste keer dat je het nieuwe menu ziet, de eerste game die je opstart… ik vind het iets magisch hebben. Ik ben er al helemaal klaar voor om de volgende consoles in huis te halen, al is het maar om games weer een stapje mooier te maken. Revolutie, je kunt me wat. De toekomst is nu.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content
Gamer.nl
Nieuws

Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content

Waaronder gratis verhalende missies en een New Game Plus-modus

Ubisoft heeft uit de doeken gedaan wat spelers dit gehele jaar aan nieuwe content voor Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Het bedrijf is van plan om regelmatig nieuwe gratis verhalende missies en features die fans graag willen zien toe te voegen. Ook een New Game Plus-optie staat op de planning.

De nieuwe verhalende missies die gratis zijn zullen "extra achtergrond bieden wat een permanente impact heeft op de game", vol met nieuwe bondgenoten voor de thuisbasis, nieuwe moves en activiteiten. Daarbij worden diverse zijpersonages meer uitgediept. Begin deze maand moet de eerste gratis missie arriveren die zich op het Portugese personage Luis Fois richt.

Verder kunnen spelers nog meer gratis toevoegingen verwachten gedurende het jaar, waaronder updates voor de fotomodus, nieuwe moeilijkheidsgraadopties, Codex-updates en speciale samenwerkingen. In de loop van deze maand moeten er nieuwe parkouropties aan de game worden toegevoegd.

In de loop van dit jaar moet zoals eerder aan gegeven ook uitbreiding Claws of Awaji uitkomen. Deze dlc kan gekocht worden, maar is gratis voor iedereen die Shadows heeft gepre-ordered. Deze uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in
Gamer.nl
Nieuws

Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in

De game komt op 12 september uit

Gisteren is een State of Play uitgezonden die geheel om Borderlands 4 draait. De presentatie kan hier nogmaals bekeken worden.

De presentatie beslaat ongeveer twintig minuten en toont beelden van de game draaiende op een PlayStation 5 Pro. Daarbij worden twee van de vier nieuwe Vault Hunters getoond, namelijk Vex en Rafa. Vex is een Siren, terwijl Rafa een Exo-soldaat is.

De presentatie toont ook nieuwe wapens, een nieuwe planeet en andere toevoegingen. Zo zijn er meer opties om door de spelwereld te bewegen door te glijden, dashen en dubbele sprongen te maken. De nieuwe planeet betreft Kairos, waarin spelers naadloos verschillende gebieden kunnen bezoeken. Ook keren er diverse bekende gezichten terug, waaronder Claptrap en Moxxi.

Zoals eerder deze week al werd aangekondigd verschijnt Borderlands 4 op 12 september voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc - twee weken eerder dan verwacht. De game komt in de loop van dit jaar ook naar Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!