De PS5 wordt duurder en daar kan niemand wat aan doen
Gamer.nl
Achtergrond

De PS5 wordt duurder en daar kan niemand wat aan doen

Wie regelmatig boodschappen doet, is het waarschijnlijk al opgevallen dat alles duurder wordt. Zelfs de PlayStation 5 moet er aan geloven. Je kon 'm al nauwelijks krijgen, maar nu kun je 'm ook niet meer betalen.

Bovenstaande uitspraak is natuurlijk lichtelijk overdreven: er gaat ‘slechts’ 50 euro bovenop de adviesprijs, waardoor deze nu uitkomt op 550 euro (of 450 euro voor de uitvoering zonder disc drive). Dat ik zo overdrijf, is gedreven vanuit verbazing en frustratie. Ik ga hier niet mijn denkbeeldige huishoudboekje uit de doeken doen, maar kort gezegd valt ook mij op dat de prijzen de laatste maanden nogal hard omhoog schieten. Of misschien nog wel erger: dat producenten van levensmiddelen heel geniepig hun producten en verpakkingen kleiner zijn gaan maken. Ik was laatst in de supermarkt en het leek even alsof ik per ongeluk in Madurodam was beland. Ben ik nou zo groot geworden of is dat bekertje crème fraiche zo klein?

©GMRimport

Pump up de jam

Alles draait momenteel om inflatie. Dat is althans de reden die continu wordt aangedragen door de grote bedrijven die in onze primaire levensbehoeftes voorzien, of dat nu eten of gamen is. Grondstoffen worden duurder en er is overal een tekort van, met name chips en personeel. Daardoor wordt bijvoorbeeld ook het verschepen van goederen duurder, wat weer doorsijpelt in de kostprijs en uiteindelijk ook de prijs die je er in de winkel voor moet betalen. Iedere industrie en branche heeft er zo’n beetje last van. Al die tegenvallers bij elkaar opgeteld leiden tot flinke prijsverhogingen.

Tot zover de officiële lezing. Vergeef me als ik nu een beetje als een complotdenker klink, maar dit is wat mensen met meer geld dan jij willen dat je gelooft. Dat ze net als jou met de handen in het haar en een enorm brok in hun keel uiteindelijk toch maar besloten hebben om tien cent boven op de verkoopprijs te doen. Omdat ze anders acuut failliet zouden gaan. En dat willen we natuurlijk niet. Dan kan niemand meer een PlayStation 5 of een potje jam kopen.

©GMRimport

De prijs van kapitalisme

In werkelijkheid draait het weliswaar om geld, maar dan niet dat van jou of van mij. Grote bedrijven wentelen de nadelige gevolgen van inflatie of andere economische verschijnselen, zoals een lage wisselkoers van de euro, liever af op de consument dan op de aandeelhouders. Dat is nu eenmaal een uitwas van ongebreideld kapitalisme. De rest van mijn relaas zal ik je besparen, maar het is absoluut niet zo dat Sony niet anders kan dan de prijs van de PlayStation 5 omhooggooien. Tuurlijk kunnen ze dat ook niet doen, maar ze kiezen er bewust voor om wél een prijsverhoging door te voeren (behalve in de Verenigde Staten, want daar is het marktaandeel ten opzichte van Xbox toch net iets belangrijker). Ze doen het omdat ze het kunnen maken.

Dat bedoel ik niet eens zo harteloos als het klinkt. De PlayStation 5 is bijna twee jaar na release nog zo beperkt verkrijgbaar dat veel ‘hardcore’ gamers er nog steeds geen hebben. De markt is dus nog lang niet op het punt beland dat deze zogeheten early adopters allemaal een PS5 hebben. Dit is traditiegetrouw de groep consumenten die niet heel prijsbewust is. Zij vinden het belangrijker om er vroeg bij te zijn en betalen daar met ‘liefde’ een hogere prijs voor. Die 50 euro erbovenop gaat daarom niet ineens voor een lagere vraag zorgen. Dankzij een aanbod dat nog steeds beperkt wordt door allerlei productieproblemen en vastgeslibde logistiek, zal de PS5 voorlopig ook nog wel schaars blijven.

Eigenlijk verandert er dus maar bar weinig. Dat is precies het probleem. Over een paar maanden of misschien zelfs weken zijn weinig mensen zich meer bewust van het feit dat de PlayStation 5 ooit goedkoper was. Misschien een enkeling die al tijden geld opzij aan het zetten is, maar de meeste consumenten gaan de nieuwe prijs als normaal beschouwen. Maar dat is het dus niet. Het is een vrij kil signaal van een bedrijf dat de laatste jaren al vaker niet zo consumentvriendelijk is geweest.

©GMRimport

Winst-winst-situatie

Moeten we dan massaal een Xbox Series S gaan kopen, de ‘beste’ console die momenteel verkrijgbaar is? Nou, dat mag uiteraard, maar Microsoft is niet ineens de barmhartige Samaritaan. Zij zijn nu vooral bezig met marktaandeel (terug)winnen, door consumenten met Game Pass een bizar voordelige propositie te bieden. En als investeerders iets nog liever willen dan geld, dan is het marktaandeel. De winst komt wel wanneer de markt dusdanig verstoord of verpest blijkt dat er geen weg meer terug is. Ik zie het daarom ook niet zo snel gebeuren dat Microsoft de prijs van de Xbox Series S en X verhoogt. Zij zien in het besluit van Sony vast een uitgelezen kans om hun eigen opmars verder te versnellen.

©GMRimport

Dat Sony ondanks die hete adem in de nek alsnog de prijs durft te verhogen in onder meer Japan en Europa, valt stiekem vrij eenvoudig te verklaren. De hegemonie van PlayStation is hier al ruim twee decennia redelijk onbetwist. En voor die ‘loyaliteit’ krijgen we nu een prachtige prijs: 550 euro. Dan had ik toch liever gehad dat Sony de PlayStation 5 stiekem kleiner had gemaakt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!