Deze Nintendo-fan heeft PlayStation in zijn hart gesloten
Gamer.nl
Achtergrond

Deze Nintendo-fan heeft PlayStation in zijn hart gesloten

For this player

Dertig jaar geleden kwam de allereerste PlayStation uit. Het resulteerde uiteindelijk in dertig jaar aan spelcomputers en handhelds, DualShock-, Sense- en Move-controllers en natuurlijk games. Héél veel games. Van origine was ik altijd een trouwe aanhanger van Nintendo, maar door de jaren heen kregen Sony’s consoles een steeds belangrijkere rol in mijn leven. Ik zou ze nu niet meer kunnen wegdenken uit mijn passie voor het medium.

De verdeling op het schoolplein is begin jaren negentig oersimpel: er zijn kinderen die een NES of Super NES thuis hebben staan en kids met een Mega Drive. Ik behoor tot die eerste groep, en hoewel sommigen uit mijn vriendengroep trots met de Sega-vlag zwaaien, vind ik dat bedrijf maar mysterieus – haast exotisch. Wanneer ik bij zo’n vriend thuis kom spelen, wordt het stoere Altered Beast, het pijlsnelle Sonic the Hedgehog of het bikkelharde Shinobi opgestart. De felle kleuren en vooral hoogwaardige muziek maken de nodige indruk op mij, maar toch hou ik het bij mijn trouwe ‘Nintendo’. Als basisscholier heb je nu eenmaal niet veel liquide middelen tot je beschikking.

Do not underestimate the power of PlayStation

In 1995 ben ik elf en sta ik aan de vooravond van mijn pubertijd. Ik geniet nog met volle teugen van de Super NES – de Donkey Kong Country-spellen geven de console een tweede leven – maar lees in de Power Unlimited ook over twee nieuwe consoles die ons koude kikkerlandje aandoen. De Sega Saturn en Sony PlayStation trekken meteen mijn aandacht dankzij het opvallend volwassen gameaanbod en spellen met flitsende ‘FMV’-filmpjes. Met Sinterklaas in aantocht overweeg ik welke van de twee ik aan mijn ouders – sorry, goedheiligman – zal vragen. Is het dan eindelijk tijd om mezelf een ‘Sega’ toe te eigenen, of ga ik toch voor het nog onbewezen PlayStation?

Uiteindelijk is het Sony’s platte, grijze spelcomputer die onder de televisie prijkt. Ik herinner de unieke geur van de console en de bijbehorende controller nog als de dag van gisteren: alsof elektriciteit in een parfumflesje is gegoten. Het apparaat wordt aangezet en een intense, opwellende brom vult de woonkamer, gevolgd door enkele tintelende geluiden die in mijn hoofd worden gevisualiseerd als glinsterende sterren aan de hemel. De PlayStation doet mij in alles denken aan een premium product – inclusief de prijs, die mijn ouders meermaals verbaasd hebben herhaald.

Watch on YouTube

Als een onbetwiste Nintendo-fan is de eerste game die ik er op speel natuurlijk een platformer: Ubisofts Rayman betovert mij met zijn schitterende audiovisele presentatie. De moeilijkheidsgraad blijkt wel erg hoog te liggen, en dus ben ik uiteindelijk tot diep in de zomer van 1996 bezig om mij een weg door de uitdagende levels heen te worstelen. Aangezien ik het hele concept van ‘memory cards’ op dat moment nog niet begrijp, schrijf ik na elke speelsessie een ellenlange letter- en cijfercombinatie op een vel papier om de volgende dag verder te kunnen spelen. Ik moet wel honderden van die vellen vol hebben gekalkt.

Ontelbaar avonturen

Hoewel ik op mijn verjaardag in de zomer van 1997 terugkeer naar Nintendo voor het 3D-avontuur van Super Mario 64, blijft de PlayStation in de jaren die volgen gretig aftrek vinden in huize Musters. Ik schrik me het apelazerus door een stel bloedhonden in Resident Evil, verken mysterieuze locaties met een ietwat houterig besturende heldin in Tomb Raider, knok tegen vrienden tot mijn vingers ervan tintelen in Tekken 2 en 3 en beleef het ultieme spionnenavontuur in Metal Gear Solid. Tony Hawk’s Pro Skater luidt met zijn weergaloze soundtrack mijn punkfase in, Naughty Dog bewijst met Crash Bandicoot dat Nintendo geen patent heeft op 3D-platformers en Driver geeft mij een voorproefje van een nieuw subgenre dat een generatie later mainstream wordt gemaakt door Rockstar.

En zo worden belangrijke momenten uit de rest van mijn leven continue geaccentueerd door nieuwe PlayStation-consoles en games. De dag nadat ik een PlayStation 2 in huis haal bijvoorbeeld, beland ik met een keelabces in het ziekenhuis. Een bijkomend voordeel is wel dat ik vanuit mijn ziekenhuisbed Jak & Daxter compleet uit kan spelen. De hierboven aangehaalde openwereldgame van Rockstar – Grand Theft Auto 3 om precies te zijn – speel ik samen met mijn eerste vriendinnetje. Telkens wanneer een van ons wordt doodgeschoten of opgepakt, wordt de controller doorgegeven en is het aan de ander om zoveel mogelijk chaos te creëren in Liberty City. En ik kan niet anders dan mijn gevoelens over kunstwerken als Ico en Shadow of the Colossus uiten via geschreven woorden op internet, waardoor ik mij besef dat ik dit misschien wel de rest van mijn leven wil blijven doen.

Ook op de PlayStation 3, 4 en 5 heb ik ontelbare avonturen beleefd die mij voor altijd bij zullen blijven. De emotionele impact die de The Last of Us-games op mij hadden is nog altijd onovertroffen door andere games, terwijl Elden Ring de gamer in mij die graag uitgedaagd wordt weer heeft gewekt. PlayStation-consoles hebben mij in al die jaren naar talloze fantasievolle locaties gebracht en met een ontelbare hoeveelheid intrigerende personages kennis laten maken. Sony staat voor mij simpelweg garant voor een hoogwaardige game-ervaring.

©GMRimport

Hoewel ik mij gedurende al die tijd nog als ‘Nintendo-fan’ ben blijven zien, kan ik wel stellen dat ik inmiddels net zo goed een PlayStation-fan ben. Ik ben immers driekwart van mijn leven onafscheidelijk geweest van het merk. Ondanks dat Sony – zoals elk bedrijf – met de nodige uitdagingen worstelt, twijfel ik geen moment dat ik de rest van mijn leven ook een DualShock-, DualSense- of Dualnogwat-controller in mijn handen blijf houden. Gefeliciteerd met het jubileum, PlayStation. Op naar de volgende dertig jaar!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!