Dit moet de PlayStation 5-onthulling in ieder geval doen
Gamer.nl
Achtergrond

Dit moet de PlayStation 5-onthulling in ieder geval doen

De verwachtingen voor de onthulling van de PlayStation 5 stijgen inmiddels tot extreme proporties. Nu het moment href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/sony-onthult-donderdag-officieel-de-playstation-5/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">ergdichtbij</a> is, rijst de vraag op: kan Sony het waarmaken?

Hoe langer Sony zich in stilzwijgen hult, hoe meer gamers verwachten als ze eindelijk hun mond opendoen. Het verschil in strategie met concurrent Microsoft kan niet groter zijn. We horen te pas en te onpas nieuwe details over de Xbox Series X. We weten al hoe het apparaat eruit ziet, we kennen een aantal van Microsofts eigen games en hebben al wat third party-spellen gezien die er op uitkomen.

Dat vind ik een slimme aanpak, omdat een teleurstellende aankondiging minder lang blijft kleven. De Inside Xbox-stream met third party-games vond ik bijvoorbeeld weinig indrukwekkend, omdat er nauwelijks gameplay werd getoond. Maar dat vind ik uiteindelijk niet zo erg, want ik weet dat er in juli weer een nieuwe stream volgt met games van Microsoft zelf.

De druk op Sony stijgt daarentegen tot het kookpunt. De release van de nieuwe consoles komt steeds dichterbij, ervan uitgaande dat ze niet worden uitgesteld. Microsoft heeft onthullingen als het uiterlijk van de console al uit de weg geruimd, maar Sony moet volgens mij zoveel mogelijk in één presentatie bekendmaken, anders lopen ze straks nog steeds achter de feiten aan.

©GMRimport

Het uiterlijk

Het eerste dat moet gebeuren: laat dat kastje zien. Het uiterlijk van een console lijkt misschien niet heel belangrijk, maar je moet hem wel naast of onder je tv willen zetten. Bovendien staat het apparaat straks op alle posters en andere reclame-uitingen, dus het moet wel in de smaak vallen.

Dit is een aspect waarin Sony zich behoorlijk kan onderscheiden van Microsoft. De Xbox Series X gaat voor een apparaat dat lijkt op een pc-toren. Voor mij straalt dat uit dat het een krachtig ding is. Microsoft wil laten zien dat ze een supersnelle console heeft gemaakt. Maar lang niet alle klanten vinden dat het belangrijkst. Met een modern design zou Sony al een eerste slag kunnen slaan om de wat meer doorsnee gamer aan hun kant te krijgen.

©GMRimport

De specificaties

We weten de specificaties van beide consoles al, dus de suffe technische Powerpoint-slides kan Sony achterwege laten. Wat ik wel graag zou willen zien, is een duidelijke uitleg over het verschil dat de volgende generatie gaat maken. Dit had ik eigenlijk al verwacht bij de Inside Xbox-stream: een presentatie van bijvoorbeeld Assassin’s Creed, waarin wordt getoond dat reizen naar een fast travel-punt zonder enige laadtijden gebeurt.

Maar meer dan dat hoop ik dat ze laten zien wat die snelle SSD betekent voor de manier waarop games gemaakt worden. Vertel ons bijvoorbeeld hoe de open wereld van Horizon 2 anders ingedeeld kan worden, omdat assets zo bizar snel ingeladen kunnen worden. Hoeveel details kunnen ontwikkelaars in hun werelden kwijt, en hoe snel kun je er dan doorheen racen?

We weten de specificaties van beide consoles al, dus de suffe technische Powerpoint-slides kan Sony achterwege laten.

-

De games

Dit is natuurlijk de belangrijkste troef die Sony in handen heeft. Microsoft heeft al veel goede stappen gezet om de harten van gamers te winnen, zoals Game Pass en xCloud. Maar zelfs na de aankoop van verschillende studio’s, hebben ze nog geen brede selectie aan must-have exclusives. Naast Halo Infinite is er nog geen Series X-game waar we watertandend op zitten te wachten. Hellblade 2 is natuurlijk leuk, maar geen mega-knaller.

Sony kan echter uitpakken met hun bekende series, en ik hoop dan ook dat ze dat gaan doen. Als ze alleen lanceringsgames laten zien, is dat denk ik niet genoeg om aan de torenhoge verwachtingen te voldoen. Van de grote franchises maakt een nieuwe Horizon de grootste kans om op tijd klaar te zijn voor de lancering van de PS5, maar zelfs bij die game twijfel ik of hij niet later zal komen. Dan heb je mogelijk alleen de remake waar Bluepoint Games mee bezig is (Demon’s Souls?) als grote klapper. Natuurlijk sluit ik andere verrassingen niet uit, maar voor een grote serie als God of War, Spider-Man of Uncharted is het waarschijnlijk echt te vroeg.

©GMRimport

Daarom verwacht ik dat Sony alvast verder zal kijken dan alleen de lancering. Met een teaser voor een nieuwe God of War of Spider-Man 2 wordt direct een hoop hype gegenereerd. Ze moeten wel, om het momentum over te pakken van Microsoft en de hooggespannen verwachtingen waar te maken.

En denk maar niet dat Sony dat nooit zou doen. Ze leuren al jaren met vroeg aangekondigde games, die nu nog niet eens uit zijn. The Last of Us: Part 2 werd in 2016 onthuld, Ghost of Tsushima in 2017, en Spider-Man en Death Stranding werden ook meerdere jaren meegenomen naar persmomenten.

©GMRimport

De prijs?

Qua prijs kan Sony een verrassing uit de hoge hoed toveren, al verwacht ik dat het bedrijf wacht totdat Microsoft hun prijs heeft aangekondigd. Een gunstige prijs zou de hype voor de PlayStation 5 wel de stratosfeer in kunnen schieten. Op dit moment vind ik alles onder de 500 euro al winst, maar als Sony besluit om zelf geld bij te gaan leggen en de console voor 450 euro of nog minder in de winkels legt, kan het bedrijf de Series X een flinke tik verkopen.

Na zo lang wachten kan Sony de onthulling niet meer afdoen met een nieuw kastje en een paar lanceringsgames. Het bedrijf moet op alle cilinders knallen om het zwijgen teniet te doen. Wat kunnen we de komende jaren van ze verwachten? Het wordt tijd om dat te laten zien.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!