Exclusieve deals op consoles zijn volstrekt logisch
Gamer.nl
Achtergrond

Exclusieve deals op consoles zijn volstrekt logisch

Exclusieve content in multiplatformgames is deze week weer hevig in opspraak. De superheld Spider-Man komt namelijk alleen naar de PS4- en PS5-versies van Marvel’s Avengers. Bedrijven proberen met dit soort deals consumenten aan zich te binden, maar bij fanatieke gamers werkt het averechts. Nou ja, op het eerste gezicht dan.

Naast dat spelers ergens na de release van Marvel’s Avengers alleen op PlayStation 4 en PlayStation 5 kunnen rondslingeren met spinnenmans, komt er blijkbaar ook nog andere exclusieve content voor de game naar die systemen. Zo komen er exclusieve uitdagingen naar de PlayStation-versies van het spel, alsmede allerlei cosmetische voorwerpen. Ondanks dat pc-, Xbox- en PlayStation-gamers evenveel geld neerleggen voor de game, kunnen laatstgenoemden straks dus meer waarde uit hun aankoop halen.

©GMRimport

Iedereen doet het

Marvel’s Avengers ligt nu onder vuur – veel gamers schreeuwen moord en brand, ook in de reacties op Gamer.nl – maar het is natuurlijk bij lange na niet de enige game waarbij dit gebeurt. Elke generatie kiest Activision een platformhouder die de exclusieve marketingrechten voor Call of Duty krijgt. Dat platform ontvangt ook veel eerder bèta’s en downloadbare content voor de spellen. Deze generatie trekt Sony aan het langste eind, vorige generatie was het Microsoft. Ook deze week is er weer exclusieve content voor Warzone op PlayStation 4 aangekondigd, maar daar was toch beduidend minder ophef over.

Mocht je denken dat alleen Sony zich hier schuldig aan maakt, dan heb je het goed mis. Microsoft doet net zo hard mee, ook al proberen ze de laatste jaren zorgvuldig de reputatie van consumentvriendelijk bedrijf op te bouwen. S.T.A.L.K.E.R. 2 en The Medium komen bijvoorbeeld tijdelijk exclusief naar Xbox Series X. Reken maar dat deze spellen ook meteen op PlayStation 5 waren verschenen als Microsoft geen zak met knaken op tafel had gegooid. Meer vergelijkbaar met het Spider-Man-debacle is de aankomende multiplayerupdate voor Tetris Effect, die pas vólgend jaar op Sony’s consoles mag verschijnen. Microsoft wast zijn handen niet in onschuld.

©GMRimport

Het werkt

En gek is het ook niet: (tijdelijk) exclusieve content naar je platform brengen is een bewezen manier om je systeem aanlokkelijker te maken voor de consument. Is je favoriete serie Call of Duty? Grote kans dat je de reeks deze generatie op de PlayStation 4 speelde. Ben je helemaal weg van Marvel en Spider-Man in het bijzonder? Dan wil je Marvel’s Avengers op een Sony-console kopen. Spreken de pc-achtige shooters en horrorgames die in eerste instantie alleen op Xbox Series X verschijnen je aan, dan wordt het verleidelijk om straks Microsofts nieuwe systeem aan te schaffen.

Ook voor ontwikkelaars van spellen zijn die exclusieve deals een fijne bijkomstigheid. De game-industrie is moordend en het is maar afwachten hoe goed (of slecht) je game verkoopt. Als een bedrijf als Microsoft of Sony op voorhand al een deel van de ontwikkelkosten uitbetaalt om zo tijdelijke exclusiviteit te regelen, is de kans een stuk groter dat je studio de komende jaren blijft bestaan. Dat betekent een nieuwe game maken en – nog belangrijker – geld verdienen zodat je je gezin eten kunt geven en je hypotheek kan aflossen. Het zal die ontwikkelaars een worst wezen dat een klein groepje gamers er over klaagt op een forum – brood op de plank krijgen is belangrijker!

We kunnen zoals gezegd wel moord en brand schreeuwen op het internet, maar blijkbaar vinden we het ook weer niet zó erg. We spreken namelijk écht met ons geld. Als die exclusieve deals niet hadden gewerkt, of zelfs de verkoop van een spel hadden benadeeld, waren ze allang uitgestorven. Maar het werkt, dus blijven ze bestaan. Het is geen hogere wiskunde.

Als een bedrijf als Microsoft of Sony op voorhand al een deel van de ontwikkelkosten uitbetaalt om zo tijdelijke exclusiviteit te regelen, is de kans een stuk groter dat je studio de komende jaren blijft bestaan.

-

Een perfecte wereld?

Is er dan een oplossing, een manier om van die vervelende exclusieve deals af te komen? Niet echt. We zouden met z’n allen wereldwijd kunnen afspreken uitgevers te straffen voor dit soort praktijken en de games waarbij dit gebeurt niet meer te kopen. Het is echter niet alleen uiterst onwaarschijnlijk dat we iedereen zover krijgen om een game te boycotten, we straffen er ook nog eens vele ontwikkelaars mee die helemaal niets met de gesloten deal te maken hebben en jarenlang bloed, zweet en tranen in een game hebben gestoken.

We moeten er dus mee leren leven. Als het even kan heb je alle platforms in huis staan, maar anders is het hopen de game waar jij naar uitkijkt helemaal compleet op je systeem naar keuze verschijnt. In een perfecte wereld zouden consoleboeren als Sony en Microsoft uit zichzelf stoppen met dit soort deals. Ze zouden beseffen dat de markt groot genoeg is voor hen allebei, dat de kwaliteit van de diverse games – waaronder natuurlijk hun intern ontwikkelde exclusieve titels – dusdanig groot is dat ze geen exclusieve deals meer nodig hebben. Het bedrijf dat dit durft te doen, is pas écht stoer.

©GMRimport

Maar we leven niet in een perfecte wereld. Bedrijven willen méér geld, mijn favoriete beleg kun je alleen bij de Jumbo kopen en Spider-Man slingert alleen rond op PlayStation. Hoe jammer dat ook is, ik kan je zwart op wit geven dat dit de komende jaren niet gaat veranderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!