Experts gezocht, of waarom ik Dark Souls en Elden Ring nooit in mijn eentje speel
Gamer.nl
Achtergrond

Experts gezocht, of waarom ik Dark Souls en Elden Ring nooit in mijn eentje speel

Bijna al mijn kennis over Dark Souls en Elden Ring komt van sociale media en wetenschappelijke artikelen. Als ik de games zelf speel, omarm ik de prachtige vormgeving en talloze mysteries. Maar buiten wat oppervlakkige interpretaties maak ik geen kaas van de folklore en plot. En dat is oké: ik leer veel liever iets van experts.

In 2016 verscheen You Died: The Dark Souls Companion van gamejournalisten Keza MacDonald en Jason Killingsworth. In de verschillende essays proberen de auteurs te achterhalen waarom deze serie zo resoneert met gamers. Ligt het enkel aan de onvergeeflijke moeilijkheidsgraad? Zit het ‘m in de ondoorgrondelijke mythologie? Of is het toch de ongebruikelijke multiplayer?

You Died duidt hoe en waarom zoveel gamers in de greep zijn van Dark Souls: de games van ontwikkelaar Fromsoftware verbinden complexe onderwerpen aan particuliere ervaringen. En juist door de vaak impliciete thematiek zijn de interpretaties en analyses legio. Draait Dark Souls om een hopeloos nihilisme, een hedendaagse vertaling van Dante’s Inferno, de

Watch on YouTube

? Of is het allemaal wat minder beroerd en kenmerkt de wereld van Dark Souls zich door genereuze bewoners, behulpzame bezoekers en

Watch on YouTube

?

©GMRimport

MacDonald en Killingsworth zijn niet de enige in hun analyse. Hamish Black van het YouTube-kanaal Writing on Games maakte

Watch on YouTube

over Fromsoftware-games en mentale gezondheid. Gamer.nl-eindredacteur Marcel Vroegrijk schreef vorig jaar over Elden Ring, obsessies en autisme. Tom van Nuenen, onderzoeker aan Berkeley, publiceerde een wetenschappelijk artikel over surveillance en moraliteit in de eerste Dark Souls. En schrijver Allison Stalberg onderzocht de relatie tussen tragedie en genderrepresentatie in Elden Ring.

Neem me mee

Ik beschouw deze schrijvers, onderzoekers en videomakers als mijn reisleiders. Als experts en ervaringsdeskundigen belichten ze aspecten van de games die voor mij onbereikbaar zijn. Zonder gids valt me wel degelijk op dat Fromsoftware-games meer zijn dan uitdagende actiespellen in een spannende setting: de indringende motieven, gelaagde verhaalvertelling en mystieke context springen er ook voor mij uit. Maar na een uurtje op eigen houtje gamen heb ik vooral behoefte aan duiding en context. Waar komen al die halfgoden uit Elden Ring nu echt vandaan? Waar staan ze voor? En welke mythologie of cultuur ligt aan de basis van deze figuren?

Elden Ring slaagt er uitstekend in om de antwoorden op die vragen verborgen te houden. Mijn reisleiders – veelal streamers, onderzoekers en journalisten in de ban van Fromsoftware – helpen me om mezelf alsnog wegwijs te maken in de spelwereld. En, wellicht belangrijker, ze delen waarom de games zo betekenisvol zijn voor hen. Elden Ring werkt als een katalysator of interface om te begrijpen hoe een aanzienlijke groep gamers met persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken omgaan. Voor Marcel Vroegrijk is het een manier om zijn ervaring met neurodiversiteit te delen; voor Hamish Black biedt de thematiek van Dark Souls een kader om de

Watch on YouTube

te doorbreken. 

©GMRimport

Deze interpretaties en ervaringen benadrukken dat games meer kunnen zijn dan plat escapisme of tijdverdrijf – van een spirituele ervaring en een oefening in discipline tot persoonlijke ontwikkeling en zelfexpressie. Fromsoftware slaagt er keer op keer in om dit soort ervaringen onder gamers los te weken. Om die reden speel ik deze titels niet langer als op zichzelf staande producten. Ik laat mijn ervaring graag kleuren door het brede scala aan artikelen, video’s, podcasts en livestreams: de verhalen van Elden Ring-spelers zijn minstens zo boeiend als de game zelf. 

Expert gezocht!

Ik speel soulslikes het liefst met dit soort verhalen in mijn achterhoofd. Deze speelstijl viel me op toen ik een week of twee geleden aan de slag ging met Wo Long: Fallen Dynasty. De actiegame van ontwikkelaar Team Ninja bevat zo’n beetje alle elementen die mij aanspreken: uitdagende gameplay, markante cinematografie, een spelwereld gebaseerd op mythologie en folklore en verhaallijnen over de invloed van macht op sociale verhoudingen. De 61 internationale reviews op Metacritic onderstrepen de kwaliteit van de game: critici beschouwen Wo Long als een spirituele opvolger van het eveneens uitstekende Nioh.

Mijn eerste indruk van Wo Long was top. De vormgeving van de spelwereld spreekt gelijk aan, terwijl de dialogen over corruptie en machtslust de toon zetten. Daarnaast stuit je binnen een uur op een eindbaas die gelijk het uiterste van je kunnen vraagt. Alle ingrediënten zijn aanwezig om van Wo Long een game te maken die me net als Elden Ring wekenlang bezighoudt.    

©GMRimport

Maar na een dag of drie merkte ik dat mijn interesse afvlakte. Ik had behoefte aan media waarin andere gamers uitlichten wat Wo Long voor hen betekent, maar ook aan kritiek die verder gaat dan de vraag of dit een goede game is. En die is er simpelweg nog niet. De beste analyse is vooralsnog de technische uiteenzetting van Digital Foundry: hier gaat het niet om betekenis, maar om de resolutie, framerate en audiovisuele foutjes. Cultuurkritiek over Wo Long schittert nog door afwezigheid.

Oftewel: ik mis mijn reisleiders. Zonder hun expertise en inzichten kan ik me vast een weg banen door de wonderlijke wereld van Wo Long. Maar dan mis ik de verhalen, anekdotes en analyses die de game voor mij de intersubjectieve betekenis geven die ik zoek.

Ik heb Wo Long inmiddels van mijn harde schijf gemikt. In mijn kalender staat wel een reminder: op 1 december is het de bedoeling dat ik daadwerkelijk met de game aan de slag ga. In de tussentijd struin ik het wereldwijde web af naar sympathieke reflecties, kritische analyses en persoonlijke observaties over Team Ninja’s vertolking van de Han-dynastie.

Wo Long: Fallen Dynasty verscheen op 3 maart 2023 voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'
Gamer.nl
Nieuws

'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'

'Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld'

Het pas aangekondigde uitstel van Grand Theft Auto 6 van aankomend najaar naar mei volgend jaar heeft impact op alle gamebedrijven, zo heeft Bloomberg-journalist Jason Schreier geschreven.

Begin deze maand werd aangekondigd dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar uitkomt, maar op 26 mei 2026. In het Bloomberg-artikel van Jason Schreier schetst de journalist een beeld van de mogelijke obstakels die dit uitstel voor gamebedrijven oplevert.

Hoewel sommige bedrijven tevreden lijken met het uitstel - zo brengt Electronic Arts de nieuwe Battlefield voor april 2026 uit en kunnen games als Marathon en Ghost of Yotei dit jaar zonder problemen uitkomen - levert het uitstel bij andere uitgevers en ontwikkelaars juist weer stress op.

Zo heeft een ontwikkelaar van een grote multiplayergame aan Schreier verteld dat ze hun game voorheen van aankomend najaar naar het voorjaar van 2026 hebben uitgesteld. Dit werd mede gedaan omdat de game meer ontwikkeltijd nodig had, maar ook om uit het vaarwater van Grand Theft Auto 6 te blijven. "Het zou erg duur zijn om hun game wederom uit te stellen, maar tegelijk met GTA 6 uitkomen kan catastrofaal zijn. Maar wat als ze hun game weer uitstellen, en GTA 6 ook weer wordt uitgesteld?"

Andere ontwikkelaars hebben aan Schreier gemeld dat ze hun game voor het najaar van 2026 gepland hebben staan, en dat ze bidden dat Rockstar GTA 6 niet weer uitstelt. Sommige bedrijven hopen er juist wel op, zodat ze een excuus hebben om hun game pas in 2027 uit te brengen en zo meer tijd hebben voor de ontwikkeling. "Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld."

Het artikel van Schreier onderstreept alleen maar de column van ondergetekende die kort na het uitstel online kwam op PU, waarin we meldden dat de game-industrie te afhankelijk is van GTA 6. "In een industrie waarin men maanden, soms jaren vooruit moet plannen, zullen veel uitgevers na de aankondiging van de GTA 6-releasedatum toch weer met de handen in het haar zitten", zo schreven we.

Overigens bracht Rockstar Games kort na de aankondiging van het uitstel een nieuwe trailer uit van Grand Theft Auto 6. Die kan hier bekeken worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Muisbesturing ook in Switch 2-hoofdmenu beschikbaar
Gamer.nl
Nieuws

Muisbesturing ook in Switch 2-hoofdmenu beschikbaar

Scroll door je games en instellingen met de Joy-Cons

De muisfunctionaliteiten van de nieuwe Joy-Cons voor de Nintendo Switch 2 zijn ook te gebruiken in het hoofdmenu van de aankomende console.

Nintendo deelde een filmpje in de Nintendo Today-app waarin het bedrijf dat bevestigt. Te zien is hoe een muisaanwijzer over het thuisscherm glijdt. Zoals eerder al werd bevestigd ziet dat thuisscherm er nagenoeg hetzelfde uit als die van de huidige Switch. De video in kwestie kan hieronder worden bekeken.

De muisfunctionaliteiten van de Switch 2 Joy-Cons houden in dat spelers de controllers op een platte ondergrond kunnen plaatsen om ze vervolgens als een computermuis te gebruiken. In diverse games, zoals Metroid Prime 4: Beyond en Civilization 7, kan dit gebruikt worden om de game te besturen. Nintendo komt zelf ook met een game die helemaal om de muisfunctionaliteiten draait, genaamd Drag X Drive.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!