Gamer.nl is dood, lang leve Gamer.nl!
PU.nl
Achtergrond

Gamer.nl is dood, lang leve Gamer.nl!

Achttien jaar. Zolang heb ik meegewerkt aan Gamer.nl. Dat beslaat bijna de helft van mijn leven en zo goed als mijn gehele carrière. Je begrijpt dat het dan steekt wanneer mijn favoriete gamewebsite verdwijnt, en dan druk ik mij nog zachtjes uit. Het voelt alsof een hap uit mijn ziel genomen wordt.

Wanneer je al zolang een specifieke locatie bezoekt – of die nu fysiek bestaat of alleen digitaal bezocht kan worden – is het onlosmakelijk verbonden met je identiteit. Of ik nou fulltime op de redactie zat of als freelancer de website vulde, ik vertelde mensen altijd dat ik voor Gamer.nl schreef. Dat was mijn standaard opening wanneer het over werk ging, en ik was er trots op. Trots op de nieuwsvoorziening met journalistieke insteek, trots op de longreads en persoonlijke artikelen die ik soms bracht, en trots op het imago dat de site in 26 jaar tijd heeft opgebouwd. Binnenkort kan ik het niet meer zeggen.

Vroegâh

Toen ik in 2007 stage ging lopen bij Gamer, zat de redactie – onder andere bestaande uit oprichter Jimmy van der Have en toenmalige hoofdredactrice Iris van Schouten – nog op een kantoor in Den Haag. Ik mocht de hele dag door nieuwtjes schrijven en dat vond ik best. Al sinds ik van mijn zakgeld gametijdschriften kon kopen, las ik altijd eerst de nieuwssectie. Dat ik in plaats van te studeren nu zelf nieuwtjes over games schreef (en af toe een interview of zelfs een perstrip deed) was een droom die uitkwam.

Langere artikelen werden geschreven door een team aan vrijwilligers, met oudgedienden als Erwin Bergervoet, Jaap van Nes, Frans Coehoorn en Ronn Perdok. Kort na mijn stageperiode kwam er budget vrij voor het schrijfwerk en voegden freelancers als Ron Vorstermans en Sander Hölsgens zich bij het team – mensen die nog altijd deel uitmaken van de getalenteerde GNL-redactie. Sowieso zijn diverse grote namen uit de Nederlandse journalistiek hun carrière ‘bij ons’ begonnen, waaronder journalist en Wie is de Mol?-winnaar Daniël Verlaan. Leuk feitje: Daniël heeft op Gamer ooit nog eens een kek overzicht van gamestoelen geschreven dat jarenlang ons best gelezen artikel bleef.

Na mijn stage mocht ik fulltime aan de slag bij Gamer.nl. Ik weet nog dat ik de week na mijn afstuderen meteen kon beginnen, want ze hadden me hard nodig, en wel voor E3. Het walhalla van games! Mijn paspoort was al aangevraagd toen ik op mijn eerste werkdag hoorde dat ik het helemaal verkeerd had begrepen: ze hadden mij nodig op kantoor om de site up-to-date te houden, terwijl zij in Los Angeles de nieuwste games gingen spelen. Mijn eigen fantasie was met me aan de haal gegaan. Gelukkig heb ik de schade daarna meermaals kunnen inhalen. Kletsen met Kojima, Miyamoto een nieuwe console zien onthullen: de meeste foto’s zijn samen met een digitale camera verloren gegaan, maar de herinneringen leven voort in mijn hoofd.

Versnaperingen

De mooiste herinneringen zijn echter niet direct gerelateerd aan games, maar aan mensen: mijn voormalige en huidige collega’s. De Gamer- en InsideGamer-redacties (en later ook die van Power Unlimited) die elk jaar samen afreisden naar Los Angeles en Keulen om verslag te doen van E3 en Gamescom. Maar vooral ook de lange nachten in diezelfde steden, vol met alcoholische versnaperingen en avonturen die we uit respect voor de overlevenden niet op digitaal papier zullen zetten.

Watch on YouTube

Toen ik middenin dat soort activiteiten zat, stond ik er niet echt bij stil hoe speciaal dat allemaal was. Des te meer doe ik dat nu. Ik moet nog vaak denken aan die ene Gamescom-editie dat we een Airbnb hadden geboekt waarin het krioelde van de bedwantsen. Of die keer dat ik mijn paspoort in een hotel in Los Angeles liet liggen en daar op het vliegveld pas achter kwam. Of de vele video's die we schoten (hey Mark!) op beurzen, tijdens consolereleases en zelfs wekelijkse gamejournaals en Top 100-video's die we maakten - duik hier in het archief. Of de fanatieke Zelda-fans die in Londen samenkwamen om een orkest bij te wonen. Of de treinritten met toenmalige mede-fulltimer Marcel Vroegrijk waar we er bij het krieken van de dag al nieuwtjes voor de website uitstampten. Of de keren dat ik met vormgever Hans Moggre (rust in vrede, ouwe) tot in de late uurtjes Gamer Magazine zat te vullen om de deadline op het nippertje te halen. Of… of…

Achter deze deur…

Waar deuren sluiten, gaan er andere open. Dat besef ik wel degelijk terwijl we aan de spreekwoordelijke vooravond van de fusie met Power Unlimited staan. Het is aan ieder voor zich – zowel redactieleden als bezoekers – of zij heil zien in die toekomst. Niet dat mijn verhaal nou zo belangrijk is. Dit is hoe ik de afgelopen achttien jaar heb ervaren, maar andere redactieleden hebben vast weer compleet andere herinneringen, en ik hoop dat zij die hier of elders met ons delen.

Gamer.nl is een gigantisch onderdeel van mijn leven geweest, en dat is het nog steeds. Sterker nog: het is mijn leven. En nu verdwijnt het. Ik weet niet hoe het met jullie zit, beste bezoekers, maar ik ben voorlopig nog niet klaar met leven, en dus ook niet met GNL. Hoewel Gamer.nl als merk verdwijnt van het internet, blijft het wel voortbestaan in mijn hart, en hopelijk ook in dat van jullie. Dat beetje Gamer neem ik mee naar de toekomst, hoe die er ook uit gaat zien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!