Gamer.nl is dood, lang leve Gamer.nl!
PU.nl
Achtergrond

Gamer.nl is dood, lang leve Gamer.nl!

Achttien jaar. Zolang heb ik meegewerkt aan Gamer.nl. Dat beslaat bijna de helft van mijn leven en zo goed als mijn gehele carrière. Je begrijpt dat het dan steekt wanneer mijn favoriete gamewebsite verdwijnt, en dan druk ik mij nog zachtjes uit. Het voelt alsof een hap uit mijn ziel genomen wordt.

Wanneer je al zolang een specifieke locatie bezoekt – of die nu fysiek bestaat of alleen digitaal bezocht kan worden – is het onlosmakelijk verbonden met je identiteit. Of ik nou fulltime op de redactie zat of als freelancer de website vulde, ik vertelde mensen altijd dat ik voor Gamer.nl schreef. Dat was mijn standaard opening wanneer het over werk ging, en ik was er trots op. Trots op de nieuwsvoorziening met journalistieke insteek, trots op de longreads en persoonlijke artikelen die ik soms bracht, en trots op het imago dat de site in 26 jaar tijd heeft opgebouwd. Binnenkort kan ik het niet meer zeggen.

Vroegâh

Toen ik in 2007 stage ging lopen bij Gamer, zat de redactie – onder andere bestaande uit oprichter Jimmy van der Have en toenmalige hoofdredactrice Iris van Schouten – nog op een kantoor in Den Haag. Ik mocht de hele dag door nieuwtjes schrijven en dat vond ik best. Al sinds ik van mijn zakgeld gametijdschriften kon kopen, las ik altijd eerst de nieuwssectie. Dat ik in plaats van te studeren nu zelf nieuwtjes over games schreef (en af toe een interview of zelfs een perstrip deed) was een droom die uitkwam.

Langere artikelen werden geschreven door een team aan vrijwilligers, met oudgedienden als Erwin Bergervoet, Jaap van Nes, Frans Coehoorn en Ronn Perdok. Kort na mijn stageperiode kwam er budget vrij voor het schrijfwerk en voegden freelancers als Ron Vorstermans en Sander Hölsgens zich bij het team – mensen die nog altijd deel uitmaken van de getalenteerde GNL-redactie. Sowieso zijn diverse grote namen uit de Nederlandse journalistiek hun carrière ‘bij ons’ begonnen, waaronder journalist en Wie is de Mol?-winnaar Daniël Verlaan. Leuk feitje: Daniël heeft op Gamer ooit nog eens een kek overzicht van gamestoelen geschreven dat jarenlang ons best gelezen artikel bleef.

Na mijn stage mocht ik fulltime aan de slag bij Gamer.nl. Ik weet nog dat ik de week na mijn afstuderen meteen kon beginnen, want ze hadden me hard nodig, en wel voor E3. Het walhalla van games! Mijn paspoort was al aangevraagd toen ik op mijn eerste werkdag hoorde dat ik het helemaal verkeerd had begrepen: ze hadden mij nodig op kantoor om de site up-to-date te houden, terwijl zij in Los Angeles de nieuwste games gingen spelen. Mijn eigen fantasie was met me aan de haal gegaan. Gelukkig heb ik de schade daarna meermaals kunnen inhalen. Kletsen met Kojima, Miyamoto een nieuwe console zien onthullen: de meeste foto’s zijn samen met een digitale camera verloren gegaan, maar de herinneringen leven voort in mijn hoofd.

Versnaperingen

De mooiste herinneringen zijn echter niet direct gerelateerd aan games, maar aan mensen: mijn voormalige en huidige collega’s. De Gamer- en InsideGamer-redacties (en later ook die van Power Unlimited) die elk jaar samen afreisden naar Los Angeles en Keulen om verslag te doen van E3 en Gamescom. Maar vooral ook de lange nachten in diezelfde steden, vol met alcoholische versnaperingen en avonturen die we uit respect voor de overlevenden niet op digitaal papier zullen zetten.

Watch on YouTube

Toen ik middenin dat soort activiteiten zat, stond ik er niet echt bij stil hoe speciaal dat allemaal was. Des te meer doe ik dat nu. Ik moet nog vaak denken aan die ene Gamescom-editie dat we een Airbnb hadden geboekt waarin het krioelde van de bedwantsen. Of die keer dat ik mijn paspoort in een hotel in Los Angeles liet liggen en daar op het vliegveld pas achter kwam. Of de vele video's die we schoten (hey Mark!) op beurzen, tijdens consolereleases en zelfs wekelijkse gamejournaals en Top 100-video's die we maakten - duik hier in het archief. Of de fanatieke Zelda-fans die in Londen samenkwamen om een orkest bij te wonen. Of de treinritten met toenmalige mede-fulltimer Marcel Vroegrijk waar we er bij het krieken van de dag al nieuwtjes voor de website uitstampten. Of de keren dat ik met vormgever Hans Moggre (rust in vrede, ouwe) tot in de late uurtjes Gamer Magazine zat te vullen om de deadline op het nippertje te halen. Of… of…

Achter deze deur…

Waar deuren sluiten, gaan er andere open. Dat besef ik wel degelijk terwijl we aan de spreekwoordelijke vooravond van de fusie met Power Unlimited staan. Het is aan ieder voor zich – zowel redactieleden als bezoekers – of zij heil zien in die toekomst. Niet dat mijn verhaal nou zo belangrijk is. Dit is hoe ik de afgelopen achttien jaar heb ervaren, maar andere redactieleden hebben vast weer compleet andere herinneringen, en ik hoop dat zij die hier of elders met ons delen.

Gamer.nl is een gigantisch onderdeel van mijn leven geweest, en dat is het nog steeds. Sterker nog: het is mijn leven. En nu verdwijnt het. Ik weet niet hoe het met jullie zit, beste bezoekers, maar ik ben voorlopig nog niet klaar met leven, en dus ook niet met GNL. Hoewel Gamer.nl als merk verdwijnt van het internet, blijft het wel voortbestaan in mijn hart, en hopelijk ook in dat van jullie. Dat beetje Gamer neem ik mee naar de toekomst, hoe die er ook uit gaat zien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pc-versie Stellar Blade officieel aangekondigd
PU.nl
Nieuws

Pc-versie Stellar Blade officieel aangekondigd

Zoals al bekend was komt het spel op 11 juni uit

Na een te vroeg gepubliceerde trailer eerder deze week is de komst van de pc-versie van Stellar Blade op 11 juni nu officieel bevestigd.

Op het officiële PlayStation YouTube-kanaal werd begin deze week een trailer gedeeld met de aankondiging en releasedatum van de pc-versie. De trailer werd weer verwijderd, waaruit bleek dat hij te vroeg was gepubliceerd.

Inmiddels heeft de officiële aankondiging wel plaatsgevonden en blijkt de releasedatum te kloppen. Daarbij is ook duidelijk dat de pc-versie ondersteuning voor upscalingstechnologieën DLSS en FSR bevat, alsmede 25 nieuwe kostuums voor het hoofdpersonage en een nieuw baasgevecht met Mann, de leider van de Sentinals. PS5-gamers zullen een gedeelte van de nieuwe inhoud ook ontvangen middels een update.

Op 11 juni verschijnt er ook een 'Complete Edition' van de game op pc en PlayStation 5. Daarin zit niet alleen de basisgame, maar ook diverse verschenen dlc, waaronder de cross-overs met Nier: Automata en Goddess of Victory: Nikke.

Stellar Blade verscheen in april vorig jaar op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!