Gelukkig hebben we de games nog
PU.nl
Achtergrond

Gelukkig hebben we de games nog

Inmiddels kan zelfs de grootste scepticus er niet meer omheen: het coronavirus is een serieuze zaak waar onze samenleving onherroepelijk onder lijdt. Ondanks dat het ene na het andere treurige nieuwsbericht je om de oren vliegt, ben ik ook blij dat we een manier hebben om deze verschrikkelijke situatie zo nu en dan te ontvluchten, al is het soms maar kortstondig. Gelukkig hebben we de games nog!

Wellicht vind je dat een vreemde opmerking. Games zijn toch helemaal niet belangrijk in vergelijking met de gezondheid van de miljarden inwoners van deze aardbol? Natuurlijk staat hun veiligheid voorop! Ik neem het coronavirus bloedserieus, zeker aangezien ik ook mensen in mijn kring heb die binnen de risicogroep vallen.

©GMRimport

Maar het belang van games is zeker niet verwaarloosbaar. Escapisme is juist in tijden van dergelijke stress en onzekerheid een welkome toevoeging. Het is geen oplossing voor onze problemen – en mensen die daadwerkelijk ziek zijn hebben er waarschijnlijk geen boodschap aan – maar voor iedereen die verder gezond is en hele dagen gebombardeerd wordt met het ene na het andere verschrikkelijke nieuws, heeft het zeker meerwaarde. Het is een toevluchtsoord, een hulpmiddel om even niet stil te hoeven staan bij alles wat er op dit moment gaande is.

The Witcher 3: Wild Therapy

Het belang van games als een (lichte) vorm van therapie – of beter gezegd, een vorm van ontspanning – is mij al meermaals opgevallen in de krappe dertig jaar dat ik spellen speel. Een half decennium geleden schreef ik op Gamer.nl over mijn favoriete game van 2015, The Witcher 3: Wild Hunt, en hoe het spelen van deze openwereldgame mij hielp bij het overkomen van een depressie/burn-out.

©GMRimport

De kwaliteit van dat spel was zo alomvattend, de ervaring zo immersief, dat de pakweg honderd uur die ik met Geralt of Rivia in Velen en Novigrad vertoefde daadwerkelijk bijdroeg aan mijn genezing. Het was de eerste vorm van entertainment waarbij het mij lukte om er, na maanden staren in een zwart gat, mijn aandacht langer dan vijf minuten bij te houden. Waar ik mijn zorgen zo nu en dan zelfs vergat. Het gaf mij hoop voor de toekomst.

Broodnodige pauze

Ook in deze dagen kunnen velen van ons de afleiding die videogames bieden goed gebruiken. Iedereen is met het virus bezig – het nieuws op televisie en internet, je vrienden, de buren, mensen op social media, tot op zekere hoogte zelfs deze column – en het is nou niet bepaald een onderwerp dat vrolijk stemt. Maar je hebt af en toe die vrolijkheid, het ontspannende gevoel dat er geen vuiltje aan de lucht is, nodig.

Je hebt af en toe die vrolijkheid, het ontspannende gevoel dat er geen vuiltje aan de lucht is, nodig.

-

Vervolgens een game opstarten en jezelf in de spelwereld verliezen is niet je kop in het zand steken. Het is een broodnodige pauze van alle serieuze en reële zaken die op dit moment gaande zijn. Zowel je lichaam als geest kunnen die pauze goed gebruiken. Langdurig stress hebben is funest voor je (geestelijke) gezondheid.

Geweldige gamereleases

Het is dan ook prachtig om te zien dat er juist nu diverse games lanceren die hun verwachtingen meer dan waar maken. Games die ook nog eens compleet helder zijn over wat ze je kunnen bieden, en dat vervolgens met verve doen.

Animal Crossing: New Horizons bijvoorbeeld, een escapistisch avontuur pur sang, waar je je op een onbewoond eiland alleen maar druk hoeft te maken over goedemorgen tegen je buurtbewoners zeggen en met wat voor behang je je huis gaat versieren. Ik hoef volgens mij niet uit te leggen waarom rondlopen in een gezellige buurt juist nu zo’n fijne bezigheid is, ook al is het maar virtueel.

Het andere uiterste is Doom Eternal, een perfecte game om even niet na te hoeven denken en alle frustraties van het dagelijks leven eruit te knallen. Honderd demonen uit elkaar laten klappen, dát lucht pas op! We kunnen inmiddels wel stellen dat gewelddadige games niet gewelddadig maken, maar juist prima als uitlaatklep functioneren.

©GMRimport

Lekker thuis gamen

Natuurlijk zijn er nog veel meer gamereleases – zowel recent als in het verleden – en daar zitten ongetwijfeld wat titels bij die je aanspreken. Blijf lekker thuis wanneer het kan, start een game op die al een tijdlang om je aandacht vroeg en verlies je even helemaal in een compleet andere wereld, waar de spelregels simpel zijn en de gevolgen niet blijvend. Man, gelukkig hebben we de games nog.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!