Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen
PU.nl
Achtergrond

Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen

Lekker gamen voor je werk

Wat mogen we tegenwoordig toch trots zijn op onze hobby! Eerst struikelen critici, fans en nieuwkomers over elkaar om de tv-serie gebaseerd op The Last of Us te bejubelen. Vervolgens stompt The Super Mario Bros. Movie alle records in elkaar alsof het weerloze Goomba’s zijn. Maar het signaal dat games écht breed geaccepteerd zijn, kwam deze week uit Sliedrecht.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik Sliedrecht ook even op de kaart moest opzoeken. Het dorp telt zo’n 26.000 inwoners en ligt meer dan 180 kilometer van mijn eigen woonplaats. Toch keek ik afgelopen maandag met grote belangstelling naar een gemeenteraadsvergadering van het dorp, waar verschillende scenario’s voor het nog te bouwen Sliedrecht-Noord werden besproken. Om die scenario’s uit te beelden werd geen duur designbureau in de arm genomen, maar werd alles gewoon even nagebouwd in Cities: Skylines.

Van je hobby je werk maken

Dat begon allemaal hobbymatig. Silvain Hamar de la Brethonière, Beleidsadviseur Duurzaamheid bij de Gemeente Sliedrecht, besloot om zijn eigen woonplaats na te maken in Cities. Op zich niet bijzonder - ik heb zelf ook weleens geprobeerd mijn eigen woonplaats of wijk na te bouwen. Waarschijnlijk heeft iedere Cities-speler dat weleens geprobeerd. Silvain, die op YouTube bekend staat als

Watch on YouTube

, is er alleen nét even iets beter in. Hij heeft Sliedrecht perfect op schaal nagebouwd en liet dat aan zijn collega’s zien. Toen ontstond het idee dat Cities misschien ook weleens kon helpen bij het visualiseren van toekomstige projecten.

Er waren wel wat mods voor nodig om dat te bewerkstelligen, want Cities: Skylines is standaard niet helemaal perfect als het gaat om schaal, en veel architectuur is erg Amerikaans. Daar had Silvain gelukkig voldoende oplossingen voor gevonden, waardoor het resultaat ook echt lijkt op een Zuid-Hollands dorp. Wethouder Ton Spek dacht zelfs even dat hij naar live camerabeelden keek.

Hoeveel bomen staan er in de wijk?

Tijdens de raadsvergadering werden zo nauwkeurige representaties van verschillende scenario’s getoond. Er werd een autovrije variant van de wijk getoond, en er werd gespeeld met de verschillen tussen hoog- en laagbouw. Daarbij werd ook rekening gehouden met hoeveel woningen er precies bij zouden komen en of het scenario dan nog wel voldeed aan de gestelde eisen. Er werd ook nog even geïllustreerd hoe een groene strook op verschillende manieren kan worden ingevuld, bijvoorbeeld met een trapveldje. Vervolgens mocht de gemeenteraad stemmen wat zij belangrijk vonden, waarop Silvain als slotakkoord alle uitkomsten van de stemmingen live uitwerkte in het spel tot een soort definitieve versie van Sliedrecht-Noord.

Het resultaat was dat de hele presentatie er als zoete koek in ging bij de toch behoorlijk gemêleerde gemeenteraad. Oudere en jongere raadsleden keken zonder enige kritiek naar de levende maquette en gingen dan ook zonder blikken of blozen over op de inhoud.

Een van de raadsleden sprak bijvoorbeeld zijn bezorgdheid uit over een manege die hij niet terugzag. Want er was toch afgesproken dat die manege zou blijven behouden? En wat betekende dit voor de afspraken rondom andere maneges in de buurt? Een paar tennisvelden werden op aanwijzen van de raadsleden nog snel aangelegd en iemand vroeg ook nog of je kon zien hoeveel bomen er precies in de wijk stonden. Dit soort vragen waren illustrerend voor hoe bloedserieus de demonstratie werd genomen.

Er werd niet gekeken naar een spelletje, maar naar een ‘model’ in het ‘programma’ Cities: Skylines. Als het aan Wethouder Spek ligt wordt deze werkwijze in ieder geval vaker ingezet voor projectontwikkeling. Wie weet woon je dus straks in een wijk die tot stand is gekomen met behulp van Cities: Skylines. 

Games als serieuze zaak

De euforie rondom The Last of Us en The Super Mario Bros. Movie is begrijpelijk, maar is, zoals Michel eerder zo treffend omschreef, ook terug te voeren op het minderwaardigheidscomplex van ‘onze’ industrie. Alsof ‘we’ moeten opboksen tegen het grote Hollywood, voordat games serieus meetellen. Maar met deze verfilmingen worden alleen de verhalen en culturele erfenis achter de games serieus genomen. Dan kan The Super Mario Bros. Movie wel in een week tijd bijna evenveel geld binnenharken als alle inwoners van Sliedrecht in een heel jaar, toch laat de Gemeente Sliedrecht zien hoe je games écht serieus neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!