Het nieuwe Switch-model is een tegenvaller én een opluchting
PU.nl
Achtergrond

Het nieuwe Switch-model is een tegenvaller én een opluchting

Eerder deze week href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nieuw-nintendo-switch-model-met-oled-scherm-komt-op-8-oktober-uit/">kondigde Nintendo een nieuw Switch-model aan</a>, dat uitgerust is met een oled-scherm. Hoe mooi het design ook is, voor veel fans is het een tegenvaller: het apparaat ondersteunt geen 4k-resolutie. Ik deel die teleurstelling, maar ben ergens ook juist opgelucht dat deze revisie niet meer om het lijf heeft.

Al maanden werden we lekkergemaakt met geruchten over een zogenaamde ‘Switch Pro’. Deze zou inderdaad een groter oled-scherm krijgen, maar ook een 4k-resolutie ondersteunen – al dan niet via Deep Learning Super Sampling (DLSS)-technologie. De gedachte van Nintendo’s prachtig kleurrijke games in 4k kunnen spelen en een vervolg op Zelda: Breath of the Wild dat wellicht in zestig frames per seconde loopt, deed mij watertanden. 

Watch on YouTube

Kleine revisie

Uiteindelijk blijkt maar weer dat het altijd goed is om een slag om de arm te houden bij geruchten. Ze kunnen er immers volledig of gedeeltelijk naast zitten. Misschien hadden ze bij Bloomberg en gelijkgestemden een onbetrouwbare bron, of werd interne informatie over een Switch-revisie en een mogelijke opvolger door elkaar gehaald. Wat er ook is gebeurd: het deze week onthulde nieuwe Switch-model is niet wat velen ervan hadden gehoopt.

Ik kan nog wel begrijpen dat er mensen zijn die enigszins enthousiast worden van de onthulde revisie. Gamers die veel in handheldmodus spelen, worden straks getrakteerd op een veel beter scherm. Eindelijk kunnen ze ook vaarwel zeggen tegen dat gare, kleine standaardje dat totaal geen stevigheid biedt, want de nieuwe Switch is uitgerust met een verstelbare brede standaard. Dat zijn twee prima excuses om hem aan te schaffen. Als iemand die 99,99 procent van de tijd zijn Switch in de dock heeft staan om op tv te gamen, blijft er echter maar weinig reden over om de portemonnee te trekken.

©GMRimport

Teleurstelling…

De teleurstelling is dus tastbaar op het internet en daar kan ik volledig inkomen, mede doordat ik het zelf ook enigszins ervaar. Nintendo kan er niets aan doen, want het is ook niet haar schuld dat die geruchten de kop op staken. Deels mag ik het mijzelf en mijn concullega’s aanrekenen, want wij hebben de geruchten ook online geplaatst – natuurlijk altijd met de voetnoot naar lezers toe dat het geenszins is bevestigd door het Japanse bedrijf.

Dat mensen hadden gehoopt op een krachtigere revisie, heeft veel te maken met de huidige verkrijgbare modellen van de Switch. Het is best een technologisch hoogstandje, in de zin dat het een enorm flexibel, hybride systeem is. Ten opzichte van de concurrentie zien die graphics er op je spiksplinternieuwe oled-televisie er echter een stuk minder indrukwekkend uit. 

©GMRimport

Nintendo’s eigen games ogen altijd pico bello dankzij de unieke en goed passende grafische stijlen die ze gebruiken, maar spellen als The Witcher 3 en Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 zijn logischerwijs onderhevig aan een downgrade ten opzichte van dezelfde titels op andere platforms. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele third party-games die niet op het systeem verschijnen. Een veel krachtigere Switch had dat deels kunnen oplossen. Althans, dat was de hoop.

…en opluchting

Toch is een minstens zo groot – zo niet groter – deel in mij opgelucht vanwege de aankondiging. Het ruimt simpelweg enkele kopzorgen uit de weg, voor Nintendo als bedrijf én voor ons als gamers. Sowieso is het nooit slim om je marktaandeel te verdelen. Stel je voor dat er games waren uitgekomen die alleen door de zogenaamde ‘Switch Pro’ afgespeeld konden worden. Het had de gigantische doelgroep van de Switch versplinterd. Zoals de New Nintendo 3DS heeft bewezen, zijn ontwikkelaars dan ook bepaald niet gemotiveerd om spellen exclusief op een krachtige revisie uit te brengen – de oorspronkelijke versie van de console staat immers in veel meer huiskamers. Vrijwel alleen Nintendo zelf heeft op de New 3DS één of twee pogingen gedaan.

©GMRimport

Maar goed, Sony en Microsoft hebben bewezen dat een ‘mid-gen refresh’ natuurlijk wel nagenoeg vlekkeloos kan verlopen, met games die op beide versies van de PlayStation 4 of Xbox One draaien, maar op de krachtigere varianten simpelweg mooier ogen. Dat was inderdaad een fijne bijkomstigheid op een nieuwe Switch geweest, maar dan hadden we er natuurlijk wel flink wat centen voor moeten neerleggen, als we het al hadden gewonnen van de scalpers. En was dat het waard geweest, gezien we geen idee hebben wanneer een echte opvolger op de planning staat?

Het feit dat de oled-versie van de Switch niet zoveel omhanden heeft, geeft mij namelijk de bevestiging van wat ik al langer vermoed: we kunnen mogelijk in 2023 een échte nieuwe Nintendo-console verwachten. Waarschijnlijk de Switch 2, of wat voor bizarre namen het bedrijf ook maar overweegt. Zo’n ‘clean cut-off’-moment, waarbij er duidelijk een grens wordt getrokken tussen verschillende generaties, vind ik persoonlijk veel spannender dan kleine upgrades. Een echt nieuwe Switch met een nieuwe chip erin kan mogelijk veel meer mogelijkheden bieden op grafisch en gameplaytechnisch vlak. Dan wacht ik daar liever nog even wat langer op, in plaats van nu de huidige Switch-games in een 4k-sausje ervaren. Geduld is een schone zaak, zeker bij Nintendo.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!