Het tweede The Last of Us-seizoen heeft buitengewoon veel potentie
Gamer.nl
Achtergrond

Het tweede The Last of Us-seizoen heeft buitengewoon veel potentie

Lijden maakt geweldige televisie

In 2025 arriveert het langverwachte tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us, gebaseerd op de gelijknamige games van Naughty Dog. Gezien het ijzersterke bronmateriaal en het talent dat aan de serie verbonden is, zou het aankomende tweede seizoen weleens televisie van uitzonderlijk hoog niveau kunnen worden.

Let op: deze column bevat grote spoilers voor het verhaal van The Last of Us: Part 2

Het eerste The Last of Us-seizoen was goed, maar niet zo sterk als het had kunnen zijn. Ik denk dat het beter was geweest om iets langer stil te staan bij bepaalde situaties en locaties. In de game krijg je op elke nieuwe locatie een flinke dosis gameplay voorgeschoteld zodat je tijd hebt om het verhaal uit de filmpjes te verwerken, maar in een tv-serie zit natuurlijk geen gameplay. Ik begrijp dus wel waarom sommige scènes korter zijn dan in de game, maar dat neemt niet weg dat vooral de tweede helft van het seizoen ietwat gehaast voelt. Maar goed, dat komt dus misschien wel omdat wij als spelers de game gewend zijn.

Watch on YouTube

Daarbij deed de serie ook heel veel wél goed, waardoor het zich met gemak de beste live-action gameverfilming ooit mag noemen. Bella Ramsey en Pedro Pascal zetten uitstekende acteerprestaties neer, alleen maar versterkt door hun uitstekende chemie. Het verhaal is – mede doordat het zo nauwlettend het script van de sterk geschreven eerste game aanhoudt – niets minder dan emotioneel en geeft genoeg voldoening. Ook de productiewaarden zijn torenhoog, waardoor de serie schitterend oogt. En natuurlijk tilt de aflevering rondom Bill en Frank het geheel naar een nog hoger niveau.

Enorme potentie

Het eerste seizoen sleepte geheel terecht acht Emmy’s en een hoop andere prijzen in de wacht, maar ik denk dat het aankomende tweede seizoen nog véél meer kan winnen. Daar raakte ik van overtuigd toen ik vanochtend de eerste beelden van het tweede seizoen zag. Het zijn maar iets meer dan 20 seconden, maar toch spreken ze boekdelen. Alleen al in de korte teaser keren emotioneel geladen scènes uit de tweede game terug, zien we een iets oudere Bella en Pedro en vangen we zelfs een eerste glimp op van nieuwkomer Kaitlyn Dever, die de rol van het controversiële personage Abby vertolkt. En wat te denken van Jeffrey Wright, een acteerkanon van jewelste die zijn rol van Isaac doorzet, of de legendarische Catherine O’Hara wiens rol nog in mysterie gehuld is? De potentie is enorm!

Maar niets maakt mij zo enthousiast als de simpele observatie dat The Last of Us: Part 2 een verhaal heeft dat het medium games ontstijgt. De meningen lopen gigantisch uiteen, maar in mijn optiek doet het verhaal van Part 2 die van het lineair gestructureerde eerste spel verbleken. Het ijzersterke plot van de tweede game begint met de dood van Joel, een geniale zet die het vervolg al zijn bestaansrecht geeft. Het voelbare gemis van het hoofdpersonage uit de eerste game roept meteen intense emoties op – niet alleen bij de hoofdpersonages, maar ook bij de speler.

Ellie’s bloederige tour de force die ze na haar verlies in gang gezet is niets minder dan gruwelijk, in de oorspronkelijke betekenis van het woord. De moordmarathon die de jonge vrouw inzet om Joels dood te wreken – of eigenlijk om haar onkunde om met haar emoties om te gaan te verhullen – mat je als speler helemaal af, totdat je beseft dat de pure liefde die je voor dit ooit zo onschuldige meisje voelde deels plaats heeft moeten maken voor haat. Ik hoop dat de showrunners van de serie een soortgelijke negatieve spiraal weten te creëren waar we in meegesleurd worden.

Oneindige cyclus van geweld

Natuurlijk gaat de game daarna nog een stapje verder. Door je te dwingen de controle te nemen over Abby, de moordenaar van Joel, kun je niet anders dan langzaam maar zeker begrip voor het personage ontwikkelen. Daardoor moet je de gebeurtenissen uit het begin van de game en zelfs die uit de eerste game in een nieuwe context plaatsen, en daarmee ook je gevoelens heroverwegen. De eindstrijd tussen Ellie en Abby laat vervolgens niets meer van je over.

In dit verhaal is er geen winnaar, alleen maar verliezers, en de manier waarop de game de oneindige cyclus van geweld uitbeeldt heeft op mij als speler een onuitwisbare indruk gemaakt. Ik weet niet of de serie dezelfde structuur als de game aanhoudt, maar ik vermoed dat dit laatste aspect van wat The Last of Us: Part 2 zo goed maakt pas in het derde seizoen echt van zich laat zien. Toch bevat de eerste helft van de tweede game al genoeg materiaal om kijkers van het tweede seizoen omver te blazen.

©GMRimport

Terugkijkend op de twee The Last of Us-spellen, die ik begin dit jaar nog eens heb doorlopen, vind ik het origineel een beter tempo aanhouden qua gameplay. Het verhaal van het vervolg is echter vele malen sterker, en dat is het belangrijkste als het op een verfilming aankomt. Met het weergaloze acteerlatent van de cast, de showrunners die het bronmateriaal begrijpen (niet zo gek ook als één van hen de games heeft gemaakt) en dat oh zo indrukwekkende verhaal, moeten de makers wel heel hard hun best doen om de boel te verpesten.

Ik ben er helemaal klaar voor om in 2025 wederom het gevoel te hebben dat mijn hart uit mijn borstkas wordt gescheurd en er vervolgens eindeloos op wordt gestampt tot hij gevoelloos is. The Last of Us is lijden, en lijden maakt geweldige televisie. Kom maar op.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!