Hogwarts Legacy krijgt geen cent van mij
PU.nl
Achtergrond

Hogwarts Legacy krijgt geen cent van mij

Ik las vroeger elk Harry Potter-boek op de dag dat ze uitkwamen. Ik verloor mezelf compleet in die magische wereld vol leuke personages en spannende avonturen. Toch ga ik Hogwarts Legacy nooit spelen.

Later dit jaar komt eindelijk Hogwarts Legacy uit, een game die Harry Potter-fans moet geven wat ze altijd al wilden. Een avontuur waarin je zelf een leerling wordt op de magische school Hogwarts en daar de vrijheid krijgt om je eigen verhaal te creëren, voordat Harry Potter ten tonele verschijnt. Je zou denken dat ik sta te popelen om deze game in te duiken, maar ik krijg er alleen maar een hele vieze smaak van in mijn mond.

©GMRimport

Haat

Dat heeft allemaal te maken met de bedenker van de Harry Potter-wereld: J.K. Rowling. Door haar bekendheid heeft ze een enorm platform gecreëerd, met onder andere bijna veertien miljoen volgers op Twitter. Dat platform zou ze kunnen gebruiken om een hoop goeds te doen in de wereld. In plaats daarvan gebruikt ze het om haat te verspreiden.

Rowling kun je een TERF noemen, dat staat voor trans-exclusionary radical feminist. De schrijfster stelt feminist te zijn, maar ze erkent trans vrouwen niet als vrouwen en ziet ze zelfs als een bedreiging. Bijna dagelijks schrijft ze berichten daarover, vol misinformatie en haat.

De Harry Potter-boeken gaan over er niet bij horen, een familie vinden, moed hebben, enzovoort. Het is een verhaal over een jongen die zich anders voelt en zichzelf leert te accepteren. Zoveel mensen in de lhbtq+-gemeenschap vonden in deze boeken een fijne, accepterende plek om naartoe te vluchten. Dat Rowling zich nu zo gedraagt, voelt dan als een klap in het gezicht.

©GMRimport

Kunst en kunstenaar van elkaar scheiden

Nu kun je zeggen dat je kunst en kunstenaar moet kunnen scheiden, maar ik heb daar moeite mee - voornamelijk als het gaat om boeken. Games en films worden door enorme teams gemaakt, maar boeken zijn een intiem gesprek tussen de schrijver en de lezer. Zo zal ik nooit het werk van Orson Scott Card kunnen lezen, omdat hij extreem homofoob is.

Hogwarts Legacy is een game gemaakt door een groot team met diverse mensen en Rowling is er niet bij betrokken. Maar een eventueel succes heeft weinig invloed op de ontwikkelaars, omdat zij hun loon al hebben gehad. Het heeft wel invloed op Rowling, die waarschijnlijk geld krijgt van elke verkochte game of op z'n minst een groter platform krijgt als het Harry Potter-merk groeit.

Vorig jaar zijn er 375 trans mensen vermoord, omdat ze zijn wie ze zijn. Negen van de tien waren trans vrouwen. Het geweld tegen trans vrouwen is wereldwijd een groot probleem en wordt gevoed door haatvolle berichten zoals Rowling die ook verspreidt. Daar wil ik geen cent aan bijdragen.

©GMRimport

Problematisch

Het helpt ook niet dat de wereld die Rowling geschapen heeft vol met problematische dingen zit waar je als kind geen erg in had. Bijvoorbeeld de goblins, wezens met kromme neuzen die de banken en het geld beheersen. Het is een antisemitisch stereotype dat alleen maar erger wordt als je jezelf er meer in verdiept. Zoals hoe het lijkt alsof er geheime genootschappen van deze goblins zijn die macht uitoefenen op de wereld.

In Hogwarts Legacy worden de goblins gepresenteerd als de slechteriken. Ze willen vrijheid van onderdrukking en jij moet dat stoppen. Ik hoop dat je door een twist in het verhaal uiteindelijk aan hun zijde vecht, maar ik vrees het ergste.

Ik heb mooie herinneringen aan het lezen van de Harry Potter-boeken en dat neemt zelfs Rowling mij niet af, maar ik kan met de kennis van nu niet met een goed geweten geld uitgeven aan Hogwarts Legacy.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!