Ik koop games die ik ook via Game Pass kan spelen
PU.nl
Achtergrond

Ik koop games die ik ook via Game Pass kan spelen

Recentelijk kocht ik Star Wars Jedi: Fallen Order op PlayStation 5, terwijl ik een Series X heb waarop Fallen Order ook is inbegrepen bij Game Pass. Waarom koop ik in vredesnaam games die al dan niet bij Game Pass of PS Plus Extra zijn inbegrepen? Ik ben blij dat je dat vraagt.

Begin dit jaar speelde ik The Legend of Zelda: Breath of the Wild uit. Ik ben daar in 2017 aan begonnen en pakte de game op verschillende momenten op, om hem daarna weer even weg te leggen. Soms wilde ik weer eens even op avontuur, wat tempels ontdekken, wat nieuwe kleding vinden, drankjes mixen en geheimen zoeken. De titanen had ik allang verslagen. Het enige wat me nog restte was Ganon verslaan. Iets wat ik uiteindelijk heb gedaan, vijf jaar nadat ik het spel voor het eerst opstartte.

Breath of the Wild is niet de enige game die ik op deze manier speel. Ik heb deze knipperlichtrelatie bijvoorbeeld ook met de Metal Gear-games, Red Dead Redemption 2, Batman Arkham Knight en de Phoenix Wright-spellen. Ik verwacht ook dat Elden Ring mij op dezelfde manier jaren bezig zal houden. Ik heb er nu zo’n dertig uur in zitten en heb hem even weggelegd voor wat andere spellen. Ik kom er vast en zeker weer bij terug, om weer eens een weekend (of langer) die fantastische open wereld te verkennen. Wanneer ik dat wil, op mijn eigen tempo.

Eigen tempo

Dat ‘eigen tempo’ is voor mij cruciaal. Spellen zijn voor mij het ultieme ’mij-moment’. Ik stap in een verhaal, een wereld, een ervaring waar ik de ‘echte wereld’ even helemaal los kan laten. Even hoef ik me niet druk te maken over externe factoren of agenda’s. De games zijn van mij, ik speel ze wanneer ik dat wil en doe er zo lang over als ik zelf wil.

Die rust van ‘mijn game, op mijn tempo’ ontbreekt voor mij op Game Pass en PS Plus Extra. Ik weet dat spellen van deze diensten gaan verdwijnen. Misschien niet vandaag of morgen, maar op een zeker moment absoluut. Al is het maar het moment dat Microsoft en Sony besluiten om de servers af te sluiten, zoals bijvoorbeeld bij de Nintendo eShop op de 3DS, de multiplayerservers van Halo 2 en diverse mmo’s. Maar ook omdat ik helemaal niet zeker weet of ik wel tot in de lengte van jaren voor Game Pass en PS Plus wil blijven betalen, enkel om toegang te houden tot spellen. Spellen die ik, als ik ze echt belangrijk vind, gewoon nu kan kopen.

Je denkt misschien: “Dat is allemaal ver weg! Je hebt alle tijd om Jedi Fallen Order op Game Pass uit te spelen. Het is een spel van twintig uur!”

Tuurlijk, als ik de hele dag niets anders om handen had, zou dat zo zijn. Maar mijn leven zit zo niet meer in elkaar. Ik heb een eigen bedrijfje te runnen, ik moet deadlines halen, geef optredens en lezingen en heb de normale en belangrijke sociale verplichtingen. Ik ken mezelf inmiddels ook een beetje en weet dat ik doorgaans langer doe over een spel dan blijkbaar gebruikelijk is. Als ik dan besluit om tijd in een langer spel te investeren, wil ik niet het gevoel hebben dat ik daarbij afhankelijk ben van de grillen van een online dienst die op een zeker moment de stekker uit ‘mijn’ spel haalt en ik hem alsnog moet kopen om hem op ‘mijn manier’ uit te spelen. Of te herspelen, zoals ik nu doe met Uncharted 4. Ik wil naar de kast lopen, het spel eruit halen en mijn ervaring voortzetten.

Vrijblijvendheid versus diepgang

Dat wil niet zeggen dat PlayStation Plus en Game Pass voor mij geen functie vervullen. Korte, overzichtelijke games zoals bijvoorbeeld Spider Man: Miles Morales speel ik graag via het ‘gratis’ aanbod van mijn betaalde diensten. Ook vind ik het erg leuk om games uit te proberen die ik anders nooit zou kopen voor de volle prijs, zoals Forza Horizon of Days Gone. Dan is de vrijblijvendheid juist een enorm voordeel. Even mijn teen in het zwembad steken en kijken of ik iets gemist heb. Maar de ervaring voelt ergens ook leeg. Iets mijn hoofd weigert een echte relatie met een spel aan te gaan als ik hem niet zelf bezit. Dat uitproberen van spellen voelt een beetje als een avondje langs de tv zenders zappen. Het is vermaak, maar de connectie gaat niet diep.

De essentie van mijn bezwaar tegen het spelen via Game Pass en Plus Extra, is ik die de controle over mijn vrije tijd voor een deel uit handen geef en betaal voor het privilege om spellen niet te bezitten. Dat er ergens toch een soort deadlinetimer begint te lopen als ik een langere game ‘huur’ via Game Pass of Plus Extra. En vooral: dat ik daarmee bijdraag aan het onterechte idee dat games iets vluchtigs zijn zonder eeuwigheidswaarde. Dat is misschien wat de grote bedrijven willen wat je denkt, maar wat mij betreft is er geen houdbaarheidsdatum aan wanneer ik eindelijk Elden Ring uitspeel. Of dat nu volgende maand is of nadat Elden Ring 4 op PlayStation 6 verschenen is. Mijn tijd, mijn game, mijn tempo. 

30 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lord Ganon
24 oktober 2022 - 10:04

Ik wilde gamepass aanschaffen om the Medium te spelen, maar ik zie nu dat deze ‘alweer’ verdwenen is. En dat is nu precies de reden waarom ik nog geen gamepass heb.

BadPlayerOnr
03 oktober 2022 - 20:52

Game pass is net Netflix. In het begin probeer je zo veel mogelijk games te spelen en opeens begin je een uurtje het ene spel te spelen en dan het andere en voordat je het weet speel je geen spel meer volledig door. Zeker als bepaalde games opeens weer verdwijnen. En jij deze games wilt spelen en als dat niet op tijd lukt moet je het spel toch kopen. En de prijs komt dan nog op de maandelijkse prijs van abonnement. Game pass is het equivalent van een ezel een wortel voorhouden.

cronic (gebruiker is geblokkeerd)
03 oktober 2022 - 16:33

Deze gebruiker is verwijderd

-JK-
03 oktober 2022 - 11:30

Maar heb je dan geen problemen met het oppakken van de games die je lang laat liggen?
Ik vind bv Starwars Squadrons in VR een super coole game, maar ik laat hem ook soms maanden liggen. Wanneer ik er dan weer aan begin ben ik de controls weer kwijt en speel ik hem het liefste weer van voor af aan.
Maar met iets verder gaan waarmee ik al even ben gestopt is voor mij soms lastig omdat ik weer ff in de feel en de controls moet duiken. Vaak doe ik daarom 1 game vrij vaak met soms iets anders erbij. maar als het lang blijft liggen moet ik weer ff wennen.

gimbal2
02 oktober 2022 - 00:07

Mooi om te lezen. Dit is hoe we vroeger games speelde en ik nog steeds speel (’81, mooi bouwjaar). Dat gedoe tegenwoordig om een enkele game maar zo snel mogelijk uit te spelen om dan naar de volgende te racen… Ik kan er op die manier geen lol aan beleven. Ik heb er 7+ lopen op elk gegeven moment, ik grijp naar waar ik zin in heb.

MichelMusters
01 oktober 2022 - 17:04

Ik denk dat je min of meer mijn gevoel perfect beschrijft, Harry. Dat is absoluut geen kritiek richting Game Pass of PlayStation Plus, maar simpelweg de manier waarop mijn brein werkt, waarschijnlijk vanwege het feit dat ik uit 1984 stam en dus ben opgegroeid met het idee dat je pas echt kunt genieten van iets, als je het daadwerkelijk hebt gekocht. Mijn games koop ik het liefst nog fysiek, net zoals mijn muziek (platen) en films (4k uhd’s, met als bijkomend voordeel dat het beeld en vooral het geluid nog altijd veel beter is dan streaming).

Het is niet per se een logische keuze, maar een gevoelskwestie. Het idee dat ik een game speel die ik op mijn eigen tempo voor altijd kan spelen (ook al is dat niet helemaal zo in verband met updates en servers tegenwoordig), geeft mij rust tijdens het beoefenen van mijn hobby. Als ik een game speel op Game Pass of PS Plus (of zelfs alleen maar digitaal), voelt dat op een of andere manier gehaaster, of minder intens, alsof ik een burger bij de Mac eet in plaats van in een restaurant.

Ik weet nog goed dat ik als kind een omgebouwde PSOne had (don’t judge, het is lang geleden…) met een dikke stapel games, en in plaats van dat ik van elke game genoot, speelde ik elk spel maar een beetje, haalde ik er weinig voldoening uit en ging ik door naar de volgende. Ik ben daar vrij snel weer mee gestopt, omdat ik merkte dat een ‘oneindige hoeveelheid spellen’ niet aan mij besteed was.

Het is wat het is. Soms denk ik wel eens dat ik een uitzondering op de regel ben, of een ouderwets iemand in een moderne wereld, maar als ik hier de reacties zie merk ik dat we lang niet de enige zijn. Ik hoop alleen dat ik mijn manier van consumeren de rest van mijn leven op deze wijze voort kan zetten (oftewel: dat fysiek niet helemaal verdwijnt).

watashi wa maurice desu.
01 oktober 2022 - 20:32
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters

Ik hoop ook dat fysiek niet helemaal verdwijnt. En ik hoop dat de game industrie gaan kijken naar hoe andere entertainment het doet.
Films komen nog volop uit, maar als je muziek bekijkt. Met spotify heb je alles zo goed als voorhanden.
Dus de noodzaak voor kopen is kleiner.
Wat doen sommige platen maatschappijen ( tenminste bij metal( de muziek waar ik dus voor ga)), die brengen dan veel meer van die limited versies uit. Van sommige albums wel 7 verschillende boxsets met allemaal een paar andere nummers of een extra ep, en dan vaak wat merchandise dingen. Mokken , hangers, houten kisten, beeldjes of gekleurd of speciaal vinyl of zelfs alle preorder met gepersonaliseerde handtekening en een berichtje van de artiesten,
Wie wil nu geen Death stranding waarbij Kojima alle pre orders een handtekening zal geven.
Ik denk dat hij naderhand geen inkt en handen meer over heeft zoveel er verkocht worden.
En niet zeggen dat het gelimiteerd is gewoon een bepaalde tijd alle pre-orders. Moet je eens zien hoe snel dat gaat.
Of de nieuwe Mario alle preorders handtekening van Miyamoto.

Maar in ieder geval bij muziek weten ze op die manier weten ze toch vaak een aantal fans te overtuigen het te kopen. Want digitaal bied geen van die extras. Dus wat gaming kan gaan worden is een digitaal platform van verkopen met gelimiteerde uitgaves van games voor de liefhebber.
Extra mooie verpakkingen, etc.
Dat doen ze nu al met preorder versies maar die dingen zouden ooit de echte enige fysieke versies kunnen worden.
Dat betekend alleen 1 ding, dat je snel moet zijn om het te claimen. En dat is dan bij muziek veel minder.

Maar als ze fysiek interessant willen houden volstaan mogelijk enkel een plastic doosje met een disc/cartridge niet meer.
Want dat bied weinig meerwaarde behalve een stukje willen hebben. En die groep wordt kleiner. Dus om de groep groot te houden kunnen uniekere versies helpen.

Het lijkt bij mijn muziek smaak wel te werken. De boxsets zijn vaak snel uitverkocht.

ebiker
03 oktober 2022 - 11:56
Antwoord aan  MichelMusters

@MichelMusters grapping, ik (van 72) heb juist gemerkt dat ik op een gegeven moment een hele stapel games had (discs) in de backlog. Ik heb zelfs nog PS2 spellen ongeopend in de folie. Ik ben naar gamepass overgestapt omdat

1 ik kan nog steeds geen PS5 in de winkel kopen, dus daarom XBOX
2 ik heb geen zin in nog meer games ongeopend in de kast.

Lavalera
01 oktober 2022 - 14:41

De meeste mensen kopen wel games die op gamepass of ps plus staan. Voor mij persoonlijk zijn die diensten de try before you buy diensten. Genoeg spellen die ik gespeeld heb die ik anders niet gekocht zou hebben maar nu wel kan proberen zonder eerst het volledige bedrag te betalen. Games als Returnal, Death stranding, Forza Horizon om er maar even een paar te noemen zijn spellen die ik nooit zou kopen maar nu wel kan spelen via die diensten. Als ik een spel die ik speel op die diensten dam echt geweldig vindt dan koop ik het ook wel. Zo heb ik oa alle Yakuza spellen gekocht nadat ik ze op gamepass had gespeeld.
Het gevoel met het neit bezitten van de game of het even uit de kast trekken heb ik dan totaal weer niet. Ben al jaren met alles volledig digitaal, muziek, films en games. Vroeger te vaak gehad dat ik ruimte te kort had door alles maar fysiek te hebben, dat is nu gelukkig weg. Ook digitale eigendom is eigendom, als je geld op bank staat is het net zo van jou als dat je het in je hand hebt zeg ik altijd maar. Dus dat probleem heb ik dan zelf weer niet.

Michael-Raymond-Clayton
01 oktober 2022 - 12:27

Helemaal eens! Schreef zelf ook al eens een artikel op insidegamer over de nadelen van dit soort diensten. Ik heb ze overigens wel allebei. Gamepass gebruik ik meer als demo voorraad. Even testen. En als het me bevalt, koop ik de game op de PlayStation en ga ik hem daar op mijn gemakje spelen. PS Extra gebruik ik veelal voor de wat kortere games. Ideaal.

watashi wa maurice desu.
01 oktober 2022 - 12:15

Ik ben het helemaal met je eens Harry.

Ik ervaar dit ook, en ik heb sommige games dan ook nog vrij laat gespeeld op gamepass, zoals de game Hades en omdat ik op mijn tempo game speel ik alles een beetje door elkaar heb ik die niet uitgespeeld in de tijd die het nog erop stond. Ik heb ook geen behoefte om enkel maar1 spel 100uur te spelen zonder afwisseling.
Dan gaat mijn interesse weg. Net als ik ook geen100 uur naar1 album zou kunnen luisteren zonder enige afwisseling.
Wat ik wil zeggen ik koop op jaarbasis een stuk of 10 games die ik echt wil. Sommigen Jaren meer als het echt goed is maar dat is zo beetje wat ik koop, meestal grote games want ik speel graag een goed verhaal. Bijvoorbeeld zoiets als Witcher 3 is geweldig.
Maar die game speel ik niet in 1 keer. Ik wissel af met Mario kart, met Forza, met final fantasy 7 remake op ps4 of ghost of Tsushima.

Dus zoals Hades, die game had ik nog lange niet uitgespeeld toen die van Gamepass ging. En dan vind ik het een game die de moeite is van aanschaf en dus maar gedaan.

Maar ik koop dus ook vaak games ook als ze op gamepass staan. Voor mij is gamepass een soort van demo systeem. Ik speel een game een tijdje en koop dan een game voor vaak korting.
Gewoon omdat ik die game dan nooit onder druk van mogelijk verwijderen hoef te spelen. En ja je kunt de game ook kopen met korting na gamepass maar is die aanbieding eeuwig? Zo niet heb ik dus ook de druk van binnen bepaalde tijd moeten kopen. Dus ik zie het meer als, ik speel de game op gamepass en als ik het de moeite vind koop ik het zelfs als de game er nog op staat wanneer ik het uitspeel. Want dan heb ik het helemaal mijn snelheid kunnen doen
En als ik het niet de beste vind dan heb ik toch een beetje plezier gehad iets te ontdekken wat anders het geld ook niet waard was

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
01 oktober 2022 - 12:11

Deze gebruiker is verwijderd

Snoop213 (gebruiker is geblokkeerd)
01 oktober 2022 - 15:17

Deze gebruiker is verwijderd

AveryJackson
01 oktober 2022 - 11:42

Teveel games worden aangeboden op beide diensten, dat je ook gewoon niet meer weet waar je moet beginnen. Meeste wil je al niet spelen, en iets fysieks hebben blijft mooi. Beide diensten moeten het vooral hebben van third party games, in dit geval PS+ meer dan gamepass. Gamepass laat hierbij meteen het probleem zien dat mensen verwacht dat ze kwaliteit krijgen, maar het omgekeerde is in zekere zin op dit moment aan de hand doordat MS nauwelijks nieuwe releases heeft, en de groei niet hard gaat. Een jojo effect dat dit jaar mensen hun abbo laten verlopen daardoor, is niet goed voor de service. PS+ heeft weer het probleem dat ze, gezien ze niet day one releases doen met grote games, vooral veel third party toevoegen. Nu hebben ze op zich wel al snel een aantal first party PS5 games erop staan, maar je moet het echt hebben van 3rd party en niet altijd staat daar direct iets boeiends voor mensen. Ik heb bv echt totaal niks met Asscreed (sorry Coola), dus die games laat ik volledig achter me. Of kan iemand me overtuigen om Valhalla of Origin te spelen? Tot die tijd ik heb nog genoeg te spelen eigenlijk. Ik neig persoonlijk we meer richting digitaal over het algemeen, maar met bv bepaalde editions van een game waar iets mooi’s bij zit, ga ik zelf wel voor fysiek.

Snoop213 (gebruiker is geblokkeerd)
02 oktober 2022 - 09:29
Antwoord aan  AveryJackson

Deze gebruiker is verwijderd

gamerlezer
01 oktober 2022 - 11:06

@harryhol heel herkenbaar. Ik heb zelf ook zon 10 titels die ik in fases verder speel nagelang mijn tijd en stemming en zin. Wel full titles, geen gamepass. Maar doorlopen doe ik ze wel. Vaak doe ik er langer over dan mijn mede gamers. Maargoed, daar staat ook een drukke baan, en een vrouw, zoon en huisdieren waar ik ook veel tijd en liefde in steek tegenover. En ik heb dan nog zelfs het geluk dat mijn meisie ook van gamen houd. Gamen moet ook iets zijn waar geen real life pressie bij komt kijken. Juist andersom, lekker even weg daarvan voor korte tijd.

axolotsyl
01 oktober 2022 - 10:27

Wat een luxe is het toch om (nog steeds) een game te mogen kopen en daar zelf een innige verhouding mee aan te mogen gaan. Volgens mij kan wat nu vanzelfsprekend lijkt – jippie de games zijn bijna gratis op GamePass – in de toekomst nog een aardige ontnuchtering betekenen: welke betekenis kan ik geven aan een game die alweer vervlogen is? Om die reden was ik gisteren verheugd met de downfall van Google Stadia.

Kay
01 oktober 2022 - 11:36
Antwoord aan  axolotsyl

@axolotsyl Pfff wat een sentimenteel gelul 😛 Voor ieder wat Wils toch. Ik houd er ook nog steeds van om sommige games te kopen maar ben ook zeer blij dat ik sommige games binnen het subscriptie model van Gamepass kan spelen.
Tunic heb ik bijvoorbeeld heel veel plezier aan beleefd en binnen 15 uur uitgespeeld.
Dit is een game die ik waarschijnlijk nooit meer zal aanraken dus voor mij was dit een ideale GP game.
Ik denk dat het meer te maken heeft met gewoontes en patronen waar mensen moeilijk uit kunnen stappen, ik hecht weinig sentimentele waarde aan bezit, ik speel een game en ga verder, er zijn teveel mooie ervaringen om te blijven hangen in een bepaalde soort.

whaha
01 oktober 2022 - 19:56
Antwoord aan  Kay

@Mmo-veteran
Ik heb liever een paar hele goede ervaringen dan veel meer, minder goede ervaringen. Dat is natuurlijk een voorkeur, dat begrijp ik.

Snoop213 (gebruiker is geblokkeerd)
01 oktober 2022 - 10:11

Deze gebruiker is verwijderd

Paasei
01 oktober 2022 - 09:21

Helemaal eens met het artikel, omdat ook ik in dat schuitje zit. Voor mij is GamePass dan ook een leuke extra toevoeging en zal het nooit een vervanger zijn. Daarom snap ik het hoge lof gehalte ook niet zo. Games verdwijnen weer en de kwantiteit wint het gewoon niet kwaliteit. Met kwaliteit bedoel ik dan eerder mijn eigen interesse in bepaalde (type) games. Ook ‘gratis’ zou ik deze games niet proberen, dus waarom dan dat maandelijkse bedrag voor al die content die ik toch niet ga spelen?

Buiten dit heb ik alleen GamePass voor de PC, omdat ik gewoon geen Xbox bezitter ben. De content op de PC is nog eens een stuk minder. Vaak wat oudere games die ik allang heb uitgespeeld en ook gewoon op een ander platform in mijn bezit heb.

GamePass is voor mij een dienst waar ik af en toe een maandje gebruik van maak om die ene game te spelen. Daarna zeg ik het weer op tot de volgende game. Ik laat het dus niet doorlopen, omdat dat voor mij weinig tot geen meerwaarde bied.

En die discount? Daar hebben de meesten allang voor betaald door het abbo zelf.

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
01 oktober 2022 - 09:18

Deze gebruiker is verwijderd

ebiker
01 oktober 2022 - 08:30

Je kunt een gamepass game toch kopen op het moment dat hij van de abonnements service verwijderd wordt ?

h.everartz
01 oktober 2022 - 08:43
Antwoord aan  ebiker

@ebiker

Klopt, dit wordt op tijd aangekondigd, en je kan op dat moment ook nog wat korting meepakken.

Ik maak zelf goed gebruik van de wishlist optie in de Microsofts store. Alles erin gooien wat je ooit in je digitale collectie wilt hebben. Ongeacht of ze op Gamepass staan of hebben gestaan.

De digitale prijzen zijn af en toe echt laag. Je moet het alleen eens in de week even je wishlist openen.

Voornamelijk de bundels en GOTY/Complete edities goed in de gaten houden. Deze koop je af en toe echt voor een prikkie en je hebt de game meestal helemaal compleet.

Kay
01 oktober 2022 - 08:56
Antwoord aan  ebiker

@ebiker Precies dit, als games verdwijnen van GP dan weet je dat ruim van te voren en je kunt de desbetreffende game dan met een discount te kopen.

Zarniwoop
01 oktober 2022 - 09:42
Antwoord aan  Kay

@Mmo-veteran ja maar door die maandelijkse abonnementskosten heb uiteindelijk toch de volle mep betaald voor die game. 😉

Sven
01 oktober 2022 - 22:56
Antwoord aan  ebiker

@ebiker precies dit. Speel die game lekker op gamepass en als blijkt dat die er ineens af is wanneer je hem weer wilt oppakken koop je hem dan. Die game op voorhand al kopen snap ik niet

Hellspawn
01 oktober 2022 - 08:28

Een leuk en goed geschreven artikel. Wat je schrijft, geldt precies zo voor mij. Ook ik koop regelmatig games die soms op de Gamepass staan. Ik wil zelf uitmaken hoe en wanneer ik een bepaalde game wil spelen. Ik kan soms niet achter elkaar bijvoorbeeld 50 uur eenzelfde spel spelen. Dat gaat in gedeelten, wanneer ik zin en tijd heb. Af en toe resulteert dat in het na een tijdje toch helemaal opnieuw beginnen, vooral games met een specifieke en ingewikkelde verhaallijn. Maar dan nog ben ik het die dat bepaal, en niet het gegeven dat games op een gegeven moment van de Gamepass verdwijnen, wanneer je het op de Gamepass aan het spelen bent. Je loopt zelfs het risico dat je het spel na verloop van tijd nergens meer fysiek kunt aanschaffen. Ik zeg er wel bij, dat ik ook de financiele armslag daarvoor heb. Ik werk en heb daardoor ook beperkte vrije tijd. En in die vrije tijd game ik niet uitsluitend. Er is ook nog een leven naast het gamen. Ik ben een oudere gamer die ouder is dan 60 jaar, en ik vermaak me prima met gaming, op mijn tijd, mij tempo en via mijn interesse.

hulstpower
01 oktober 2022 - 09:18
Antwoord aan  Hellspawn

@Hellspawn games die fysiek te koop zijn, zul je altijd wel ergens fysiek te koop vinden of 2e hands winkels of marktplaats ofzo of gewoon budget bak van game mania. Digitaal zou wel kunnen dat ie niet meer te koop is ik noem oude forza horizon games waar licenties verlopen zijn en micro ze niet meer mag verkopen digitaal, maar je kunt de game wel vinden 2e hands online niet weet ik even niet zeker.

whaha
01 oktober 2022 - 19:51
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Als je, jaren later, een titel 2e hands wil kopen, die best goed is, dan betaal je dan meestal de hoofdprijs.