Komen alle console-exclusives straks op pc uit?
Gamer.nl
Achtergrond

Komen alle console-exclusives straks op pc uit?

Pc-bezitters vragen zich de afgelopen weken ineens af of ze überhaupt nog wel een PlayStation of Xbox hoeven te kopen. Van Xbox-exclusives weten ze al dat die ook direct op pc beschikbaar zijn, maar als we de laatste geruchten mogen geloven, komen nu ook Sony’s exclusieve games naar de pc.

De inzet van Microsoft voor de volgende generatie is duidelijk: probeer zoveel mogelijk gamers in het ecosysteem te trekken. Het maakt niet uit waar je hun games speelt, als je het maar bij hen doet. Via een Xbox, een pc of een streamingdienst: het is allemaal prima. Sony leek er een andere strategie op na te houden, met een traditionele console vol traditionele exclusives, die je alleen op dat ene kastje kunt spelen. Maar volgens de geruchten gaan ze nu toch een beetje Microsoft achterna.

©GMRimport

Historisch

Vorige week bracht Kotaku al het nieuws dat PS4-exclusive Horizon Zero Dawn dit jaar naar pc komt, op basis van drie verschillende bronnen. Deze week kwam daar het gerucht bij dat The Last of Us: Part 2 mogelijk naar pc komt, op basis van een vacature die om pc-specifieke vaardigheden vraagt. Misschien vind je het niet zo bijzonder dat een drie jaar oude game – in het geval van Horizon - naar de pc komt, maar voor Sony zou het een historische zet zijn.

Het komt namelijk vrijwel nooit voor dat first party-titels van het Japanse bedrijf op een ander platform verschijnen. Er zijn wel eerder PS-exclusives op pc verschenen, zoals de games van Quantic Dream en binnenkort Death Stranding, maar dat ging altijd om games van studio’s die geen eigendom van Sony zijn. Grote mmo’s als Planetside zijn de enige uitzondering, verder zijn de eigen titels van Sony altijd exclusief voor diens eigen consoles gebleven. Dat er nu van first party-studio’s mogelijk wordt gevraagd om ook een pc-versie te maken, is een belangrijke ontwikkeling.

Als het internet snel genoeg is om games naar je telefoon, tablet of pc te streamen, waarom zouden bedrijven je dan nog per se een console aan willen smeren?

-

We stevenen af op een toekomst waarbij de aanschaf van een console geen vereiste is. Het is leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk om de games te spelen die je graag wilt. Dat heeft natuurlijk niet alleen met de pc te maken, maar ook met de opkomst van streamingdiensten. Als het internet snel genoeg is om games naar je telefoon, tablet of pc te streamen, waarom zouden bedrijven je dan nog per se een console aan willen smeren? Als je bij hen een abonnement afsluit, zijn ze al lang tevreden. Vergeet niet dat deze bedrijven zelden winst maken op de hardware zelf, maar je vooral een console willen verkopen omdat je dan ook al je software op hun platform aanschaft.

En als hun exclusieve games eenmaal op die manier speelbaar zijn op andere platforms (zoals nu ook al geldt voor Sony’s PS Now, dat op pc speelbaar is), is het dan nog logisch om zo krampachtig om te gaan met exclusieve titels? Exclusives werden altijd aangewend om consoles te verkopen. “Deze game kun je nergens anders spelen, dus je moet wel ons kastje kopen!” Maar nu het verkopen van die consoles niet meer de allergrootste prioriteit heeft, waarom zouden Sony en Microsoft hun games nog zo afschermen? Zelfs het eigenwijze Nintendo publiceert tegenwoordig games op smartphones, en het zou mij niks verbazen als zij in de komende tien jaar ook hun spellen laten streamen op dit soort apparaten, hoe creatief ze ook zijn met hun hardware.

©GMRimport

De fanboy-oorlog is voorbij

De vraag is dan natuurlijk: is dit allemaal zo erg? Als je de vele discussies online mag geloven, staat de wereld in brand. Microsoft-fans lachen smalend om Sony-fanboys die nu ook hun exclusives ‘kwijtraken’. Die PlayStation-fanboys lachten eerder de Xbox namelijk weg, omdat die console geen enkele exclusive zou hebben. Alles komt naar pc, dus waarom zou je dan ooit een Xbox kopen?

Mocht je je in de loopgraven van deze fanboy-oorlog bevinden, dan vraag ik je om even rustig adem te halen. Waarom vind je het eigenlijk zo erg dat iemand anders ook ‘jouw’ exclusieve games kan spelen? Kun je niet gewoon blij zijn dat zoveel mogelijk anderen kunnen genieten van die ervaringen? Consumenten gebruiken die exclusieve spellen vaak om de aankoop van hun console te verantwoorden. Ik heb de ‘juiste’ keuze gemaakt, want ik kan game X en Y spelen en anderen niet. Lekker puh.

©GMRimport

Als consument heb je echter helemaal niks aan dat een game exclusief is voor jouw gekochte console. Zodra je eenmaal voor een bepaalde console hebt gekozen, heb je er totaal geen last van dat een game ook naar een ander platform gaat. Het heeft geen enkele invloed op het plezier dat jij uit een spel haalt.

En ik heb nog een andere boodschap voor je: wen er maar aan. Ik zie in de toekomst geen pure exclusives meer, in ieder geval niet zoals we die nu kennen. Natuurlijk bestaan er voorlopig nog wel consoles, die een toegankelijkheid bieden voor wie geen peperdure pc wil aanschaffen. Bovendien zal de game-ervaring op die machines vooralsnog nog wel beter blijven dan de verschillende streamingdiensten kunnen bieden. Maar het idee dat je je game alleen op dat ene kastje kunt spelen, zal binnenkort verleden tijd zijn.

Dat betekent niet dat je straks God of War 2 op een Xbox kunt spelen of Gears 6 op een PlayStation kunt opstarten. Dat een game op andere platformen verschijnt, betekent niet automatisch dat het op álle platformen uitkomt. Sony en Microsoft zullen altijd tegen elkaar blijven strijden om jouw gametijd en gamers hun eigen ecosysteem in te trekken. Maar de console-oorlogen tussen fanboy-legers zijn dan hopelijk wel voorbij. Tuurlijk, je kunt je dan gaan opwinden over welk ecosysteem het beste is, maar waarom zou je? Zonder al die vermoeiende fanboy-discussies heb je een hoop energie over voor positievere dingen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!