‘Maar wat als we de PlayStation 5 Pro gewoon 800 euro maken?’
PU.nl
Achtergrond

‘Maar wat als we de PlayStation 5 Pro gewoon 800 euro maken?’

Pay has no limits

Het zal vast niet makkelijk zijn hoor, om een faire prijs voor een console vast te stellen. De R&D van het apparaat, productiekosten, concurrerende apparaten, de betaalbereidheid van de consument; allemaal factoren om in overweging te nemen. Dan is het fijn als iemand tijdens een brainstormsessie gewoon even een exorbitant bedrag roept. Zoals 800 euro.

Met zo’n bedrag hoef je je plotseling niet meer druk te maken over al die futiliteiten. Je hoeft de (in de loop der jaren duurder geworden) standaard PS5 ook niet ineens af te prijzen. Je product is nu namelijk ineens een luxeproduct. Gefeliciteerd, je hebt nu een vrijbrief om met een gerust hart de prijs omhoog te blijven duwen. Apple doet het al jaren, dus waarom zou Sony het niet doen met de PlayStation 5 Pro?

Betere raytracing en jaarcijfers

Voor die 800 euro krijg je een PlayStation 5 die aan de buitenkant voorzien is van Adidas-strepen en verder vooral aan de binnenkant is opgekalefaterd. Met een grotere GPU die nog beter voor jou kan synthetiseren en rasteren, betere raytracing, en AI die de omzet van Sony kan upscalen.

Nee sorry, voor een technische analyse moet je niet bij mij zijn. Ik verwijs je graag door naar mijn collega Tom, die daar veel zinnigere dingen over te vertellen heeft. Bovendien geloof ik PlayStation-hoofdarchitect Mark Cerny voor de volle 100% als hij met zijn geweldig rustgevende stem gepassioneerd vertelt hoe de poppetjes in de achtergrond van Ratchet & Clank: Rift Apart (een game uit 2021) nu iets gedetailleerder zijn. Al kon dat ding koffiezetten en massages geven, voor mij is alles irrelevant geworden na de onthulling van die prijs.

Minder voor meer

Normaal koop ik álle hardware. Deels uit een soort beroepsmatig automatisme, en deels omdat gamen gewoon mijn hobby is. Een hobby mag best wat geld kosten. Ook de PS5 Pro had ik in mijn hoofd al aangeschaft. Ik zag ’m praktisch al liggen in m’n tv-meubel! Totdat Cerny als een soort Thanos met zijn vingers knipte, de prijs onthulde en ik de denkbeeldige PS5 Pro als stof uit mijn gedachten zag waaien. Met een prijskaartje van 800 euro heeft Sony bij mij een psychologische grens overschreden.

Vooral omdat je er met die 800 euro nog niet bent. Pro-modellen zijn doorgaans voorzien van alle toeters en bellen, maar Sony laat bij de PS5 Pro heel sneaky de diskdrive weg. Sony haat namelijk fysieke games. Die kun je immers doorverkopen of uitlenen en dat moeten we niet willen met zijn allen. Ik geef echter nog altijd de voorkeur aan fysieke exemplaren. Niet omdat ik ze kan doorverkopen, maar juist omdat ik hou van games en dus graag iets tastbaars heb.

Ratchet & Clank, Spider-Man 2, Gran Turismo 7, Horizon: Forbidden West; praktisch al die games die Cerny aanhaalt, heb ik dan ook in de kast staan. Als ik dus in die games van de extra pixels en raytracing wil genieten, mag ik ook nog eens 120 euro aftikken voor de losse diskdrive. Of ja, ik kan ze natuurlijk ook opnieuw kopen, maar dan digitaal. Grappenmakers. Het weglaten van de diskdrive is geen schop tegen het zere been, het is een regelrechte rochel in het gezicht van juist de trouwste PlayStation-bezitters.

En ach, als je toch bezig bent, wil je het apparaat misschien ook wel rechtop zetten? Dat is dan nog eens 30 euro. Want in tegenstelling tot bij het lanceermodel dat ik nu heb staan, zit er geen standaard bij de PS5 Pro. Minder voor meer dus. Cerny gaf aan dat de PlayStation 5 Pro gestoeld is op drie pijlers, maar hij vergat erbij te vermelden dat het dan gaat om inflatie, krimpflatie en graaiflatie.

Arrogante marktleider

Want het is natuurlijk ook zo dat Sony deze prijs gewoon kan maken. Ze zijn marktleider, dus zij bepalen. Sony ging al voorop in het verhogen van de prijs van games, consoles, onlineabonnementen en zelfs controllers. Microsoft volgt braaf, of haakt in dit geval af. Er komt immers vooralsnog geen ‘Xbox Series X Pro’, laat staan voor een meer schappelijke prijs. Dit is wat je krijgt in een markt zonder gezonde concurrentie. Wie het beste van het beste wil (pc even buiten beschouwing gelaten), komt vanzelf bij Sony uit. Daar is de kassa, dank u wel en tot ziens.

Schep jij nou ook graag een precedent voor nog duurdere consoles, dan kan dat vanaf 7 november. Toegegeven, 950 euro* is een hoop geld, maar dan heb je wél een rechtopstaande console die jouw schijfje van The Last of Us Part 2 (een game uit 2020) in 60 fps fidelity-modus afspeelt.

*PS Plus-abonnement t.w.v. 71,99 euro per jaar niet inbegrepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!