Mega Man Battle Network heeft alles in zich om een serieuze e-sport te worden
Gamer.nl
Achtergrond

Mega Man Battle Network heeft alles in zich om een serieuze e-sport te worden

Beter dan Pokémon

De Mega Man Battle Network Legacy Collection bundelt Capcoms oude GBA-games en voegt daar online multiplayer aan toe. Dat zou wel eens een uitstekende e-sport kunnen worden.

Een kwart eeuw later heb ik nog steeds fijne herinneringen aan de eerste Pokémon-hype. De tijd waarin je met een Game Boy op zak naar je schoolvriendjes ging, om daar samen te knokken of zeldzame pokémon met elkaar te ruilen. En als we op school waren, waar gamen niet zomaar mocht, ging het alleen maar over Pokémon. Het was de ultieme collectieve hobby.

Zelfs op de Game Boy Advance gingen mijn vrienden en ik hard door. Hartstikke leuk, maar het gaf me tegen die tijd een dubbel gevoel: ik was verslingerd aan Mega Man Battle Network geraakt, en had heel graag die games op dezelfde manier met vrienden gespeeld.

Mega Man is Pokémon

In de kern is Mega Man Battle Network namelijk een Pokémon-game, maar dan toegespitst op onze moderne internettijd. Hierin vecht je niet met monsters, maar bestuur je een AI-poppetje dat over een visueel vormgegeven internet wandelt. Jaren later bleek de game zijn tijd vooruit. In het begin van de eerste game zie je bijvoorbeeld hoe een wifi-oven in brand vliegt, omdat hij door een virus is geïnfecteerd, net zoals smarthome-apparatuur nu potentieel gevaar kan lopen. Maar die game kwam uit nog voordat zulke risico's überhaupt bestonden.

Je verzamelt chips om je wapenarsenaal uit te breiden en sterker te worden. Die chips kun je ruilen met vrienden, met wie je ook kunt vechten via een linkkabel. Vanaf de tweede game deden ze zelfs Pokémons strategie na, waarbij ze twee edities van dezelfde game uitbrachten.

Dat vechten tegen vrienden zit uitstekend in elkaar. Je beweegt ieder over een grid van drie bij drie tegels, waarbij je elkaar probeert te raken met je wapenchips. Daarbij zijn slimme combo's mogelijk, waarbij je bijvoorbeeld delen van het veld van je tegenstander steelt zodat je dichterbij komt met een zwaard. Het heeft de tactische kant van Pokémon, maar omdat je vrij beweegt zijn ook reflexen een must.

Geen vrienden in de buurt

Ik durf eigenlijk wel te stellen dat een potje Mega Man leuker was dan een Pokémon-gevecht. Daar had ik in die GBA-tijd helaas niks aan: de games hadden niet de hype van een Pokémon, waardoor er veel minder spelers in de buurt waren om samen mee te spelen. Tevergeefs vroeg ik vrienden of ze de game ook hadden, waarna ze me verward aankeken.

De meeste spelers hebben hooguit geflirt met het idee van multiplayer, maar konden er amper mee aan de slag omdat er geen spelers in de buurt waren.

Online is er altijd wel iemand

Fans experimenteerden hier en daar wel met emulatie en netplay, maar goed werkte dat eigenlijk nooit. Daar komt nu verandering in met de nieuwe Legacy Collection: hierin vind je alle oude games, maar ditmaal mét online multiplayer. Dat was volgens Capcom een must, en ook de reden waarom dit 'simpele' pakket met oude GBA-games zo lang op zich liet wachten.

Je kunt iedere game online tegen anderen spelen. Dat kan tegen vrienden, maar er is ook matchmaking en een rangensysteem om je bezig te houden. Hierdoor is die theoretisch leuke multiplayer ineens voor iedereen uit te proberen. Je vrienden spelen wellicht nog steeds niet, maar online vind je altijd wel iemand. En de systemen in de game zijn zo gelaagd en diep, dat ik vermoed dat hier een grote competitieve scene voor zal ontstaan.

Watch on YouTube

Uitgesmeerd over zes games

Al zit Capcom zichzelf wel op een paar puntjes in de weg. Ten eerste is de multiplayer uitgesmeerd over zes games, dus de community moet straks gaan bepalen welke daarvan ze het liefste met elkaar spelen. Combineer dat met een gebrek aan crossplay, en het kan op termijn misschien lastig worden om een tegenstander te vinden. Ik weet nu nog niet hoe dat zal uitpakken: hoewel ik de game ter review vast kon testen, waren er bijna geen online spelers omdat de publieke versie pas afgelopen vrijdag verscheen.

Maar als Capcom spelers een beetje de juiste kant op gidst en hier en daar wat toernooitjes organiseert? Dan kan dit een geweldige e-sportsgame worden. Dat kunnen ze ook best - dit is nota bene het bedrijf achter Street Fighter. En misschien, als dat goed uitpakt, komt er ooit een zevende Mega Man Battle Network die nog beter is toegespitst op multiplayer.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer
Gamer.nl
Nieuws

Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer

Had eigenlijk afgelopen winter moeten verschijnen

De early access-versie van Titan Quest 2 op pc komt pas in de loop van aankomende zomer uit.

De early access-versie zou eigenlijk afgelopen winter verschijnen, maar dat is dus niet gebeurd. Volgens uitgever THQ Nordic en ontwikkelaar Grimlore Games is het besluit een reactie op de huidige drukte in het actie-rpg-genre.

Nu zal de game ergens deze zomer op Steam uitkomen, al is er nog geen precieze datum bekend. Na de early access-release volgt op een onbekend moment de volledige release op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Titan Quest 2 wordt net als het origineel een top-down actie-rpg met een setting die draait om Griekse mythologie. Spelers nemen het wederom op tegen legendarische monsters en kunnen dat zowel in singleplayer, coöperatieve multiplayer en PvP online multiplayermodi doen. De game moet een flexibel systeem voor het maken van personages bieden, waarbij spelers twee 'masteries' combineren om tot een klasse uit te komen. Daarbij moet alle verzamelde loot belangrijk zijn, want zelfs de meest simpele wapens kunnen met upgrades essentieel worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd
Gamer.nl
Nieuws

We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd

Je zou kunnen zeggen dat details de wereld ingeslingerd zijn

Er is een (strip)boekje opengedaan over Ultimate Spider-Man 2, dat na de release van Ultimate Spider-Man in 2005 in ontwikkeling was maar uiteindelijk werd geannuleerd. Zo zijn er stukken concept art en details over het verhaal uitgebracht.

De informatie is onder andere afkomstig van Ian Hosfeld, een artiest die bij ontwikkelaar Treyarch aan de Ultimate Spider-Man-games heeft gewerkt. Hij verstrekte de informatie aan de YouTuber spidey santa, die alles in de onderstaande video op een rijtje zet. 

De YouTuber benoemt dat meer ex-Treyarch-medewerkers hem van beeld en details hebben voorzien, maar dat zij anoniem wensen te blijven. Ook zijn er oude concept-beelden afkomstig van oude fora opgesnord, waarvan Hosfeld de authenticiteit heeft bevestigd.

Watch on YouTube

Zo onthult Hosfeld dat de plot van het spel de Death of a Goblin-verhaallijn uit de Ultimate Spider-Man-stripboeken - waar de games op gebaseerd zijn - het raamwerk voor de nieuwe game vormde. 

De video vertelt ons dat de klassieke Spider-Man-schurk Green Goblin een grote rol moest spelen, en net als Venom in het eerste deel speelbaar zou worden. Het doel was om zijn zoon Harry Osborn uit de gevangenis te breken, waarvoor Goblin de hulp in zou schakelen van andere superschurken als Kraven the Hunter.

Venom zou niet terugkeren, maar Wolverine moest de klauwen wel weer kort laten schijnen na een kleine rol in de eerste game. Voor andere bekende Marvel-personages als Daredevil, Nick Fury, Doctor Doom en Shadowcat - ook bekend als Kitty Pride - waren er ook plannen. Shadowcat zou bijvoorbeeld een potentiële romantische partner voor Spider-Man zijn. 

De wereld zou ook wat aanpassingen hebben gekregen na Ultimate Spider-Man uit 2005. Zo zou er een groter gedeelte van de wijk Queens te ontdekken zijn, en zou Brooklyn toegevoegd zijn aan de wereld. Ook werd er gewerkt aan sneeuw-effecten. Die stonden al op de planning voor het eerste deel op de PlayStation 2, Xbox 360 en Nintendo GameCube, maar vanwege de naderende releasedatum werd de sneeuw bewaard voor het vervolg.

De ontwikkelaars waar spidey santa mee sprak kwamen over het algemeen neer op twee redenen voor het annuleren van Ultimate Spider-Man 2. Zo werden tegenvallende verkoopcijfers van het eerste deel genoemd, en had Activision rond dezelfde tijd ook projecten als Call of Duty en Spider-Man 3 in ontwikkeling. Die kregen voorrang.

Ultimate Spider-Man 2 gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit zien, maar het webhoofd is nog vaak genoeg te zien in andere games. Ontwikkelaar Insomniac Games heeft inmiddels al drie Spider-Man-games uitgebracht, en de aanname is dat het bedrijf na de aankomende Wolverine-game aan een nieuw deel gaat werken.

De verwachting is dat het bedrijf dit jaar meer van die laatstgenoemde game gaat tonen. Ondergetekende schreef eerder al over hoe Marvel's Wolverine misschien nog wel beter kan worden dan Insomniac's Spider-Man-games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!