Nintendo kan in 2022 prima zonder het vervolg op Zelda: Breath of the Wild
Gamer.nl
Achtergrond

Nintendo kan in 2022 prima zonder het vervolg op Zelda: Breath of the Wild

Na het voortijdig mogen aanschouwen van Nintendo’s E3-Direct in 2019, merkte Gamer.nl-hoofdredacteur Lucas op dat de presentatie wel érg abrupt eindigde. De lokale pr-medewerkers ontkenden stug van iets te weten, maar tijdens de daadwerkelijke presentatie bleek z’n vermoeden te kloppen: om het uitlekken ervan te voorkomen had Nintendo de aankondiging van het vervolg op The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor het selecte groepje pers weggelaten.

‘Breath of the Wild 2’, zoals de game wegens gebrek aan een officiële naam in de volksmond wordt genoemd, is inmiddels al vele jaren in ontwikkeling – zo’n vier jaar, ervan uitgaande dat de ontwikkeling kort na verschijning van het tweede uitbreidingspakket voor het origineel van start ging. Hoewel gerenommeerd Zelda-regisseur Eiji Aonuma afgelopen zomer voorzichtig mededeelde dat de game ‘gepland’ staat voor 2022, lijkt dat doel met de pandemie in het achterhoofd nogal twijfelachtig. Gelukkig kan Nintendo met de huidige Switch-line-up prima nog een jaar zonder de game.

©GMRimport

Drukke planning

Waar grote uitgevers regelmatig worden beticht van het te vroeg onthullen van games zodat fans er vervolgens jaren op moeten wachten, bevindt Nintendo zich normaliter aan de andere kant van het spectrum. De meeste grote titels worden een aantal maanden tot een jaar voor verschijning aangekondigd, enkele remasters zelfs nog dichter bij release. Dat laat bij aanvang van een nieuw jaar genoeg ruimte over om te speculeren over wat de uitgever in z’n mars heeft.

In 2022 is de planning van Nintendo echter al grotendeels ingevuld, ongetwijfeld een gevolg van de coronapandemie. Games die wellicht in de afgelopen jaren hadden moesten uitkomen, zijn volgens de uitgever bijna klaar voor verschijning. Momenteel staan er zelf zoveel (console-)exclusieve titels op de planning, dat er weinig ruimte lijkt te zijn voor nog meer grote namen. Zo verschijnt zeer binnenkort Pokémon Legends: Arceus, komt Kirby en de Vergeten Wereld op 28 maart uit en moeten Splatoon 3, Bayonetta 3, Mario + Rabbids: Sparks of Hope, Triangle Strategy en Advance Wars: Re-Boot Camp nog dit jaar verschijnen.

©GMRimport

Switch-effect

Bovenstaande is een indrukwekkend rijtje games, vol met langverwachte vervolgen en interessante nieuwe richtingen voor gevestigde reeksen. Toegegeven, waarschijnlijk weet geen van bovenstaande titels het succes van de aankomende Zelda-game te evenaren. Met 24,23 miljoen verkochte exemplaren is Breath of the Wild niet alleen het bestverkochte deel uit de franchise, maar ook een van de populairste Switch-games tot op heden.

Anderzijds is er nog altijd sprake van een toenemend ‘Switch-effect’, een term die analisten gebruiken voor de over het algemeen hoge verkoopcijfers op Nintendo’s hybride platform. Met zo’n 93 miljoen verkochte consoles verbrak menig Nintendo-reeks haar eigen verkooprecord, inclusief heruitgaven van eerder verschenen delen. Zelfs spellen als Kirby en Bayonetta 3, die van oudsher niet aanslaan bij het grote publiek, hebben daarom de potentie om miljoenen keren over de toonbank te gaan.

Momenteel zijn er ruim voldoende titels in ontwikkeling om ‘Breath of the Wild 2’ alle ademruimte te geven die het verdient

-

Daarbij is het jaar van de Switch nog niet compleet. Nintendo heeft traditiegetrouw nog een aantal titels achter de hand dat, afhankelijk van de progressie van andere games, ook nog dit jaar kan verschijnen. Zo zijn er al tijden geruchten over remasters van Metroid Prime en verscheidene Zelda-games en zijn er naar verluidt een nieuwe Donkey Kong en Fire Emblem in ontwikkeling. Recent werd er zelfs weer gespeculeerd over ‘Mario Kart 9’, maar daar heeft het bedrijf dankzij de indrukwekkende verkoopcijfers van Mario Kart 8 Deluxe vermoedelijk geen haast mee.

Ook verschijnt in december de nu al beruchte Mario-film met Chris Pratt. Gezien Nintendo’s investeringen in extramedia, is het de vraag of het vervolg op Breath of the Wild dit najaar lanceren dan wel de juiste keuze is. Strategisch gezien zou het veel verstandiger zijn om juist in die periode een nieuwe Mario-titel uit te brengen, zoals het langverwachte vervolg op Super Mario Odyssey of een remaster van een oudere titel. Wellicht zou een kleinschaligere Mario-ervaring als Bowser’s Fury zelfs volstaan – Mario-games verkopen toch wel.

©GMRimport

Synoniem aan de Switch

Hoe Nintendo haar kalender in 2022 ook invult, momenteel zijn er ruim voldoende titels in ontwikkeling om ‘Breath of the Wild 2’ alle ademruimte te geven die het verdient. Behalve dat de titel een potentiële verkoophit betreft, staat de game namelijk ook synoniem aan de Switch als een platform: een gedurfde stap in een nieuwe richting die ontzettend goed uitpakte. Het liefst spelen we de game nog vandaag, maar als Nintendo zich genoodzaakt voelt om langer te wachten, dan staat er alsnog een ijzersterk Switch-jaar op ons te wachten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!