Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5
PU.nl
Achtergrond

Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5

Opeens kwam op dinsdagmiddag het href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/playstation-5-krijgt-backwards-compatibility-ssd-en-8k-ondersteuning/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">nieuws</a> binnen: Sony heeft allerlei details over de PlayStation 5 gedeeld. Dit gebeurde op een manier die in eerste instantie niet heel erg logisch lijkt, zonder poespas of gelikte presentatie, maar het is stiekem wel een slimme manier om Microsoft onder druk te zetten.

Mark Cerny, de man die al jaren het brein is achter de architectuur van PlayStation-consoles (en Knack natuurlijk), dropte bij de langlopende techpublicatie Wired een paar bommetjes. In het artikel stonden een aantal bijzonder interessante feitjes die niet hadden misstaan op een podium tijdens een imposante keynote. Toch is ervoor gekozen om nu al mondjesmaat wat cruciale informatie uit het niets naar buiten te brengen via een droog artikel. Hoewel Sony dus niets op de E3 gaat doen, wil het bedrijf zeker wel informatie met ons delen.

We hebben natuurlijk eerder dit jaar al de Nintendo Direct-achtige videoserie State of Play gezien. De aankondigingen hebben niet bijzonder veel teweeg gebracht, maar het heeft wel bewezen dat Sony serieus bezig is met een alternatieve vorm van communicatie. Het zou dus ook zomaar kunnen dat we voor of tijdens E3 nog een State of Play mogen aanschouwen die meer informatie naar buiten brengt, aangezien we immers nog steeds wachten op releasedata voor een aantal belangrijke PS4-exclusives. Met nu ook deze officiële uitspraken over de PlayStation 5 (die zelfs op sociale kanalen van Sony werden gedeeld), kan 2019 toch interessanter PlayStation-nieuws brengen dan verwacht.

Microsoft staat in ieder geval klaar om goed te profiteren van de afwezigheid van Sony op E3. De gebruikelijke persconferentie staat alweer op de planning en als we Xbox-baas Phil Spencer mogen geloven, gaan ze groots uitpakken met “nieuwe dingen die nog niemand heeft gezien” van hun alsmaar groeiende line-up aan first party-studio’s. Geruchten hinten sterk naar een onthulling van de volgende generatie Xbox-consoles, wat ons niets zou verbazen. Alle signalen wijzen er dus op dat Microsoft flink wil gaan vlammen en genoeg moois heeft om te laten zien. Door goed uit te pakken op de E3 stellen ze zichzelf echter wel kwetsbaar op.

Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni

-

Wat het PS5-nieuws van deze week feitelijk doet is een positief, maar vaag beeld schetsen. De beloftes van backwards compatibility, krachtige specs en 8K-ondersteuning creëren namelijk een goede buzz zonder echt concreet te zijn. Ze hebben het gordijn nog niet weggetrokken, maar enkel een klein hoekje opgetild. Dit zet druk op Microsoft, voor wanneer zij wel al uitgebreid hun plannen uit de doeken doen. Het is immers moeilijk om kritiek te hebben op een mistig idee van de volgende PlayStation, maar makkelijk om minpunten aan te kaarten bij een uitgebreide onthulling. Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni.

Hoe intrigerend de afwijkende communicatiemanier ook is, Sony moet wel indruk blijven maken. De eerste details zijn veelbelovend, met backwards compatibility als belangrijke pijler, maar er is meer - veel meer - nodig om ook bij deze generatie weer als winnaar uit de bus komen. Belangrijk is natuurlijk de prijs – de legendarische prijsaankondiging van de PlayStation 3 is nog niet vergeten. Cerny zegt dat de PS5 een “aantrekkelijke prijs” krijgt in de context van de technische capaciteiten, wat nog alles kan betekenen. Een geavanceerde SSD die laadtijden drastisch moet verbeteren, is al toegezegd en kan vast niet goedkoop zijn. Ook de AMD Navi-GPU, die een bepaalde vorm van 8K moet ondersteunen, drijft het prijskaartje waarschijnlijk behoorlijk omhoog. De PS4 is om meerdere redenen de meest succesvolle console geworden deze generatie, waar de lagere prijs vergeleken met de Xbox One er ongetwijfeld eentje van is geweest.

©GMRimport

We hebben andere factoren die het succes van de PlayStation 5 bepalen nog niet eens genoemd. Zo tasten we nog volledig in het duister als het gaat om welke exclusieve games Sony in de maak heeft, de rol van virtual reality en uiteraard eventuele cloud-gaming-functionaliteiten. We staan nog maar aan de vooravond van de nieuwe generatie waarin alles nog mogelijk is en dat is enorm spannend. Het wordt in ieder geval een feestje om alles de komende maanden en jaren te zien ontplooien. Als Sony lekker onvoorspelbaar blijft, kunnen ze het Microsoft knap lastig gaan maken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft Milan zoekt werknemers voor 'AAA Rayman-game'
PU.nl
Nieuws

Ubisoft Milan zoekt werknemers voor 'AAA Rayman-game'

Vorig jaar bevestigde Ubisoft al dat het bedrijf de franchise 'verkende'

Ubisoft Milan, de ontwikkelaar van de Mario + Rabbids-spellen, heeft vacatures online geplaatst waarin het zoekt naar ontwikkelaars voor wat het bedrijf beschrijft als een "AAA Rayman-game".

Details over de game zijn er nog niet, maar met 'AAA' wordt in de game-industrie een grootschalige game van de hoogste kwaliteit bedoeld. De vacatures in kwestie zijn overigens weer offline gehaald - mogelijk omdat het niet de bedoeling was dat Rayman bij naam genoemd werd - maar de pagina's zijn wel gearchiveerd en op Reddit geplaatst.

Het is niet voor het eerst dat het bestaan van een nieuwe Rayman-game ten sprake komt. Afgelopen jaar gingen er al geruchten over de mogelijkheid dat Ubisoft Milan en Ubisoft Montpellier - dat vorig jaar Prince of Persia: The Lost Crown uitbracht - werkten aan een nieuwe Rayman-game. Kort daarna bevestigde Ubisoft het volgende: "We kunnen met blijdschap bevestigen dat Ubisoft Montpellier en Ubisoft Milan recentelijk de verkenningsfase van het Rayman-merk zijn begonnen. Het project bevindt zich nog in een vroeg stadium en we zullen later meer details delen." Ook eerder dit jaar verschenen er vacatures - ditmaal van Ubisoft Montpellier - waarin Rayman werd vermeld.

De allereerste Rayman-game verscheen in 1995 op de PlayStation, Saturn, Jaguar en pc en wordt gezien als een uitstekende 2D-platformer met creatieve vormgeving. Het spel wordt wel als zeer uitdagend beschouwd. Directe vervolgen die de jaren daarna uitkwamen verplaatsten de actie naar drie dimensies. De reeks kreeg in 2011 min of meer een reboot met het tweedimensionale Rayman Origins, twee jaar later opgevolgd door Rayman Legends.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Senua's Saga: Hellblade 2 komt naar PlayStation 5
PU.nl
Nieuws

Senua's Saga: Hellblade 2 komt naar PlayStation 5

Verschijnt in de loop van de zomer

Ninja Theory heeft een PlayStation 5-versie van het vorig jaar verschenen Xbox- en pc-spel Senua's Saga: Hellblade 2 aangekondigd.

De 'Enhanced'-editie verschijnt in de loop van deze zomer op de Sony-console. De game heeft op PS5 in ieder geval uitvoerige haptische feedback en "nieuwe features", alsmede een update voor de PS5 Pro. Wat de nieuwe features precies inhouden is op moment van schrijven nog niet bekend. De nieuwe features in deze versie komen in ieder geval wel via een gratis update naar Xbox Series-consoles en pc.

Senua's Saga: Hellblade 2 is het vervolg op de culthit Hellblade: Senua's Sacrifice. Beide games draaien om Senua en hoe zij omgaat met haar psychose. De game is ontwikkeld door Ninja Theory. Marcel Vroegrijk gaf een 8 aan het spel in de Gamer.nl-recensie: "Senua’s Saga: Hellblade 2 maakt emotioneel niet zoveel los als het eerste deel, maar dat kan ook bijna niet. Deel twee is nog steeds behoorlijk authentiek en Senua blijft een bijzonder personage. Het is logisch dat ontwikkelaar Ninja Theory niet al na één game afscheid wilde nemen. Na Senua’s Sacrifice zijn we bereid om haar overal naartoe te volgen, helemaal naar het indrukwekkende IJsland van de 10e eeuw."

Er gingen al geruime tijd geruchten dat de tweede Hellblade-game naar PlayStation 5 zou komen. Microsoft brengt steeds meer van zijn games naar andere platforms, waaronder Gears of War, Doom, Call of Duty, Sea of Thieves en Forza Horizon.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!