Sony’s stilte is oorverdovend
Gamer.nl
Achtergrond

Sony’s stilte is oorverdovend

Er gebeurt van alles in de game-industrie op dit moment. Google komt met een nieuwe streamingdienst in de vorm van Stadia, Microsoft werkt aan Project xCloud en Nintendo kondigt de ene na de andere toffe Switch-game aan in Directs en Nindies (Cuphead komt naar de Switch!). Alleen Sony houdt zich al een flinke tijd stil… te stil.

Het grootste gedeelte van deze column, op de laatste paar alinea's na, is afgelopen donderdag geschreven. Dat dit belangrijke informatie is, ondervindt je tijdens het lezen.

Begrijp mij niet verkeerd: het bedrijf heeft niets te klagen als het aankomt op het succes van de PlayStation 4. Het is de bestverkochte console van deze generatie en bijna alle third party-games verschijnen erop. Volgende maand komt er weer een first party-titel van een hoog kaliber uit in de vorm van Days Gone, en ondertussen kunnen gamers zich vermaken met titels als Kingdom Hearts 3, Sekiro: Shadows Die Twice en Resident Evil 2 Remake. En we wachten natuurlijk met smart op andere exclusives, zoals The Last of Us: Part 2, Death Stranding en Ghost of Tsushima.

Toch communiceert het bedrijf maar weinig op vergelijkbare grote schaal als dat de concurrentie dat op dit moment doet. PlayStation Experience ging vorig jaar niet door en dit jaar is het bedrijf niet eens op E3 aanwezig. Geen persconferentie, geen first party-PS4-games op de beursvloer; niets. Het geeft Nintendo en Microsoft de kans om daar te schitteren en extra op te vallen. En dat is jammer, want gamers houden wel van een weekje flinke hype rondom hun favoriete gameplatform.

©GMRimport

Ondertussen staan Nintendo, Microsoft en nu ook Google in de schijnwerpers met het ene na het andere project. Hoewel in veel gevallen nog moet blijken of het allemaal uitpakt zoals de bedrijven dat zelf graag zien – gaan Project xCloud en Google Stadia echt goed werken? – domineren ze op dit moment het gamenieuws. Sony blijft op de achtergrond.

Nu hoeft dat geen ramp te zijn. De PlayStation 4 blijft zeker in het westen lekker verkopen – altijd nog het belangrijkste wapenfeit wanneer je als bedrijf een product ondersteunt – en de vele third party-games, afgewisseld met zo af en toe een sterke first party-titel, vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Het bedrijf hoeft zich dus eigenlijk niet zo druk te maken: het sterke imago van de PS4 staat al jaren als een huis en dat blijft deze generatie naar alle waarschijnlijkheid ook het geval.

Tegelijkertijd moet Sony op diverse gebieden meer communiceren om ervoor te zorgen dat het de goodwill van gamers niet te veel verliest. Sony begon deze generatie juist zo sterk dankzij de openheid waarmee het naar buiten trad. ‘For the players,’ zo luidde de marketingslogan van de PlayStation 4, en dat voelde tijdens de vele eerste presentaties en aankondigingen ook echt zo.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken

-

Vergelijkbaar met die eerste levensjaren van de PS4 is de stilte van Sony op dit moment oorverdovend. Wat zijn de plannen om te concurreren met gamestreaming? Wordt PlayStation Now naar een hoger niveau getild? Wat doet Sony aan het feit dat de PS4 in Japan al een jaar mondjesmaat verkoopt, zelfs op momenten dat grote nieuwe games uitkomen? De Switch heeft het totaal aantal verkochte PS4-exemplaren in dat land al bijna ingehaald.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken. Ondertussen werkt het achter de schermen ongetwijfeld hard aan de PlayStation 5 en diens line-up. Wellicht dat het bedrijf ervoor kiest om ergens dit jaar al iets te onthullen, en anders volgend jaar. Maar dat blijft koffiedik kijken: op dit moment weten we nog gewoonweg niets. Het voelt dan ook als een compleet ander bedrijf dan het Sony dat begin deze generatie zo open met de wereld communiceerde. Hopelijk doorbreekt Sony binnenkort eindelijk die stilte en bouwt het weer momenten in om op grote schaal met zijn publiek in contact te komen. Verkapte reclame of niet, het maakt een bedrijf menselijker en daardoor toegankelijker.

Sony kondigt State of Play aan

En toen was daar opeens, na het schrijven en klaarzetten van deze column, een baken van licht: Sony zendt aanstaande maandagavond 'State of Play' uit. In deze eerste aflevering van een nieuwe videoreeks kondigt het bedrijf nieuwe games aan en geeft het updates over aankomende, eerder aangekondigde titels.

Het voelt voor mij als schrijver van deze column een beetje alsof Sony met telekinetische krachten dit artikel aan voelde komen. De waarheid is waarschijnlijk veel realistischer: het bedrijf voelde bovenstaande bui zelf ook al hangen. Het wordt immers de hoogste tijd dat het weer eens met zijn fans communiceert. Hoe State of Play precies uitpakt, moet natuurlijk nog blijken, maar het doet mij in ieder geval goed om te merken dat Sony blijkbaar mijn mening deelt en meer naar buiten wil treden. Een stap in de goede richting dus!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in
Gamer.nl
Nieuws

Borderlands 4 State of Play-video gaat de diepte in

De game komt op 12 september uit

Gisteren is een State of Play uitgezonden die geheel om Borderlands 4 draait. De presentatie kan hier nogmaals bekeken worden.

De presentatie beslaat ongeveer twintig minuten en toont beelden van de game draaiende op een PlayStation 5 Pro. Daarbij worden twee van de vier nieuwe Vault Hunters getoond, namelijk Vex en Rafa. Vex is een Siren, terwijl Rafa een Exo-soldaat is.

De presentatie toont ook nieuwe wapens, een nieuwe planeet en andere toevoegingen. Zo zijn er meer opties om door de spelwereld te bewegen door te glijden, dashen en dubbele sprongen te maken. De nieuwe planeet betreft Kairos, waarin spelers naadloos verschillende gebieden kunnen bezoeken. Ook keren er diverse bekende gezichten terug, waaronder Claptrap en Moxxi.

Zoals eerder deze week al werd aangekondigd verschijnt Borderlands 4 op 12 september voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc - twee weken eerder dan verwacht. De game komt in de loop van dit jaar ook naar Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is een van de PlayStation Plus Essential-games van mei
Gamer.nl
Nieuws

Balatro is een van de PlayStation Plus Essential-games van mei

Ook Ark: Survival Ascended en Warhammer 40,000: Boltgun komen er aan

Sony heeft bekendgemaakt wat de PlayStation Plus Essential-games van mei zijn. De prijswinnende pokergame Balatro is er een van.

De PlayStation Plus Essential-games van mei werden gisteren via PlayStation Blog aangekondigd. Balatro voor PS5 en PS4 is daarbij mogelijk de meest in het oog springende toevoeging. Het gaat om een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen.

De andere games die komende maand geclaimd kunnen worden, zijn de snelle first-person shooter Warhammer 40,000: Boltgun - zowel voor PS5 als PS4 - en Ark: Survival Ascended. Laatstgenoemde game is een remaster van Ark: Survival Evolved. De game zal alleen via PS5 beschikbaar zijn.

Alle drie de hierboven genoemde PlayStation Plus Essential-games zijn vanaf 6 mei beschikbaar om te claimen voor alle PlayStation Plus-leden. Tot die tijd kan men Robocop: Rogue City, The Texas Chainsaw Massacre en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory claimen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!