Switch wint 2019!
PU.nl
Achtergrond

Switch wint 2019!

“Er komen vooral veel oude games en heruitgaves naar de Nintendo Switch, hè”, zei iemand deze week tegen me. Dat kon ik natuurlijk niet ontkennen, maar toen ik er even over nadacht kwam ik tot de conclusie dat het daarnaast ook nog eens gewoon een fantastisch gamejaar is voor de Switch.

Ik ben iemand die best enthousiast wordt van nostalgie. Je kunt mij hyped krijgen wanneer ik een oude favoriet op een nieuwe manier kan spelen, zeker als dat op de Switch is. Het is een heerlijk gevoel om een verzameling van de beste games ooit altijd draagbaar bij je te hebben. Je weet immers maar nooit wanneer je ineens een oude Final Fantasy in de trein wilt spelen.

©GMRimport

Oud is nieuw

Dat sommige mensen niet weggeblazen waren door de Nintendo Direct deze week, is zeker te begrijpen. Maar voor mij was het een reeks aan mooie onthullingen. SNES-games op de Switch, en dan nog een goede selectie ook! Jedi Outcast nog een keer spelen, een van de beste Star Wars-games die er is (de beste is KOTOR natuurlijk)! Overwatch, de enige multiplayershooter die ik lang heb gespeeld, maar nu kan ik hem in bed spelen! En er komen ook andere goede games van de afgelopen jaren uit, zoals Return of the Obra Dinn en Tokyo Mirage Sessions! Natuurlijk, daar wordt niet iedereen even enthousiast van, maar het feit dat al deze games in draagbare vorm worden gegoten, is voor mij een grote plus. En het zijn er ook zo ontzettend veel, iets dat Nintendo--gamers eigenlijk niet gewend zijn. Fans van de consoles van het Japanse bedrijf moeten het meestal zonder al te veel games van third parties doen, maar dat behoort grotendeels tot het verleden. Wie op zoek is naar een goede game op de Switch, heeft een gigantische overvloed aan spellen om uit te kiezen. Ik heb zelf in ieder geval niet genoeg tijd om alles te spelen wat ik wil. Het gemopper is dus logisch, maar eigenlijk ook weer niet. Ja, bijna alle games die op de Wii U zijn verschenen, zijn inmiddels al geport naar de Switch. Wie verder kijkt dan de ports, remasters en heruitgaves, ziet dat Nintendo gewoon nog vrolijk fantastische games uitpompt. 2017 was een verbazingwekkend goed jaar, met zowel een perfecte Zelda als Mario. 2018 viel dan wel een beetje tegen, maar dit jaar is eigenlijk ook weer van de allerhoogste kwaliteit.

©GMRimport

Drie toppers, plus nog meer

Met drie extreem goed beoordeelde games dit jaar, gooit Nintendo namelijk weer hoge ogen. De hele wereld lijkt geobsedeerd met Fire Emblem: Three Houses, een game die ik zelf onlangs een 8,5 gaf. De charmante personages en tactische gevechten vormen een prachtige combinatie. Super Mario Maker 2 kreeg bij ons zelfs een 9. en biedt Mario-fans oneindig veel plezier met een uitgebreide levelmaker. En de eigenaardige exclusive Astral Chainvan PlatinumGames houdt mij al een paar dagen aan mijn kleine schermpje gekluisterd.

Persoonlijk zet ik ook Tetris 99 op dit lijstje. Hij scoorde misschien iets lager (alsnog een 8!), maar ik heb er een soort knipperlichtrelatie mee ontwikkeld, waar ik er steeds opnieuw verslaafd aan raak. Het is me slechts twee keer gelukt om de battle royale-Tetris te winnen, maar het glorieuze gevoel als je in de Tetris-trance raakt, is heerlijk.

Verder waren er de (voor mij) wat mindere toppers als Yoshi’s Woolly World en Marvel Ultimate Alliance 3, en zelfs een exclusieve indiegame in de vorm van Cadence of Hyrule. Dat waren misschien niet de games voor mij, maar als je alles zo op een rijtje zet, is het toch flink indrukwekkend.

Watch on YouTube

Dit jaar zit er bovendien nog lang niet op, want er komen nog wat grote exclusieve games aan. Het hoogste op mijn lijstje staan de nieuwe Pokémon-games. Let’s Go was voor mij wat te blij en casual, dus ik verheug me op een ‘echte’ nieuwe Pokémon. En dan komen Luigi’s Mansion 3 en de remake van Zelda: Link’s Awakening (mijn favoriete Zelda-deel!) er nog aan. Daarnaast zijn er nog wat exclusives waarvan ik niet helemaal weet wat ik ervan moet verwachten, zoals Daemon X Machina en Little Town Hero van Game Freak.

Als je er zo naar kijkt, heeft Nintendo dit jaar de allerbeste exclusieve games. PlayStation 4 heeft eigenlijk alleen Days Gone, Judgment en het aankomende Death Stranding als grote exclusives dit jaar. de Xbox One zet er Outer Wilds, Blair Witch en Gears 5 tegenover. Natuurlijk viel dit te verwachten, aangezien die consoles een beetje op het einde van hun cyclus lopen en de Switch pas net lekker op stoom komt, maar het verschil is wel erg groot.

©GMRimport

En verder?

Sorry dat deze column een beetje als een Nintendo-reclame leest, maar ik ben oprecht onder de indruk. Om toch even de journalistieke kritische noot te plaatsen: het is maar de vraag hoe lang we van deze weelde kunnen genieten. Nintendo staat niet bekend om haar consistentie, en kan na een reeks aan mooie releases zomaar ineens maanden zonder iets nieuws komen. 2020 is voor mij dan ook nog een groot vraagteken.

Sowieso kunnen we op Animal Crossing rekenen in maart (al is dat echt niet mijn soort game), en ook No More Heroes 3 staat al op de rol, maar verder is het nog redelijk stil. Kunnen we in 2020 al Metroid Prime 4 verwachten, waarvan de ontwikkeling begin dit jaar nog opnieuw werd begonnen? Moeten we al op Breath of the Wild 2 rekenen, of is dat nog te vroeg? En wat is er eigenlijk met Bayonetta 3 aan de hand?

Dat zijn allemaal vragen voor later. Laten we nu vooral genieten van wat we wel hebben, en dat is heel veel games. Het is pas september, maar ik durf het nu al te roepen: de Switch wint 2019!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!