The Last of Us is te duur, maar dat lees je niet in de review
Gamer.nl
Achtergrond

The Last of Us is te duur, maar dat lees je niet in de review

Moet de prijs van een game worden meegenomen in een review en het bijbehorende cijfer? Deze lastige discussie barstte deze week in alle hevigheid los, ook intern op de redactie van Gamer.nl.

Het korte antwoord is: nee, wij vinden van niet. We kunnen immers niet in de portemonnee van onze bezoekers kijken. Wat veel geld is voor de een, is voor de ander een schijntje. Jij moet misschien weken sparen om een spel van 80 euro te kopen, terwijl iemand anders dat lachend betaalt, als de game maar goed genoeg is.

Gratis is beter

Games zijn kunst, roepen wij gameliefhebbers maar al te graag, dus dan moeten we ze ook als kunst beoordelen. Een schilderij wordt niet ineens mooier als een stelletje kunstverzamelaars hebben besloten om er meer geld op te gaan bieden. Een game wordt ook niet beter of slechter als het prijskaartje verandert.

Dat zou namelijk een rare en onwerkbare boel worden. Stel je voor dat de prijs van een game zou meewegen in het cijfer. Dan zou een game dus beter worden als hij goedkoper is. Gaat een spel in de aanbieding, dan verdient hij plotseling een hoger cijfer. Dat valt toch niet te verantwoorden? En moeten we free-to-play-games dan altijd een goed cijfer geven? ‘Het is niet zo’n beste game, maar ja, hij is gratis’?

©GMRimport

The Last of Us

De discussie over prijs laaide weer op door de release van The Last of Us Part 1, een remake die de tien jaar oude game helemaal intact laat, maar er veel mooiere graphics, een betere kunstmatige intelligentie en andere zaken op plakt. Ik zou dat zelf een remaster noemen, maar dat is weer een andere discussie. De game ligt hoe dan ook voor 80 euro in de winkels met technisch gezien minder content, omdat de multiplayer eruit is gesneden.

Dat prijskaartje schiet veel mensen in het verkeerde keelgat. ‘Het was sympathieker geweest als het 40 of 50 euro was geweest’, hoor je vaak. Of: ‘Ik wacht wel op een uitverkoop’. En ook: ‘Waarom krijgt die game zulke hoge cijfers, als het dezelfde game is met minder content en een hogere prijs?’.

Het antwoord op die vraag is eigenlijk simpel: daarvoor hoef je alleen maar onze review van Lars te lezen. Daarin wordt precies uitgelegd wat de game zo goed maakt, hoe groot het verschil in graphics is met de voorgaande edities en wat voor impact dat heeft op de spelervaring. 

©GMRimport

Er staat ook duidelijk in voor wie deze remake wel de moeite waard is, en voor wie niet. “Beoordelen we deze remake dus vanuit het perspectief van een oude, doorleefde rot, dan is de toegevoegde waarde ten opzichte van het origineel of diens remaster uit 2014 nihil.” En: “Bekijken we de remake vanuit het perspectief van de jongere, meer onbevangen generatie, dan is dit hun kans om onbezoldigd te genieten van deze moderne klassieker.”

Dat de game weinig toevoegt voor ervaren spelers die het al een keer hebben meegemaakt, maakt de game niet slechter en haalt het cijfer dus niet naar beneden.

Wacht eens even: waarom is het cijfer dan lager dan tien jaar geleden, toen The Last of Us nog een 9,5 scoorde? Je recenseert games nou eenmaal niet in een vacuüm. De tijd is verder gegaan. The Last of Us is nog steeds een fantastische game, maar reviewer Lars zag aspecten waarin deze release nog beter had kunnen zijn, bijvoorbeeld door gedateerde puzzels en omgevingen aan te pakken of gameplay-elementen van TLOU 2 over te nemen. Was dat gebeurd, dan was het cijfer ongetwijfeld hoger geweest.

Jouw taak

Onze taak als recensent is om zo goed mogelijk op te schrijven wat een game inhoudt, wat de sterke punten zijn en waar de ontwikkelaar steken heeft laten vallen. We omschrijven de spelsystemen, zodat jij als lezer kunt inschatten of je de game leuk gaat vinden. En we vertellen je wat we er zelf van vonden en wat voor gevoel we erbij kregen.

Daarna is het aan jou om te bepalen of je de game wilt kopen, of niet. Het beoordelen van het prijskaartje is niet onze taak, maar die van jou. Jij bent de baas over jouw portemonnee.

Dat allemaal gezegd hebbende: het is je goed recht om deze game veel te duur te vinden. Je mag je onvrede daarover ook zeker kenbaar maken, zolang je niet gaat schelden of boos gaat zitten doen. Boos worden over een videospelletje is meestal niet aan te raden.

Die hoge prijs is dan vervelend, omdat je de game waarschijnlijk wel graag wilt spelen, maar de uitgave voor jezelf niet kan verantwoorden. Daar komt die woede en/of frustratie vandaan. Er is iets uitgekomen dat je wilt spelen, maar dat gaat nu niet. Maar goed, zo is het leven. Ik vind een Ferrari ook een prachtige auto, maar ik zal er nooit in rijden omdat ik hem te duur vind.

Ik hoor zelf ook bij de mensen die The Last of Us Part 1 te duur vinden. Ondanks dat het een van mijn favoriete games ooit is en ik de remake er prachtig uit vind zien, is 80 euro me te duur om hetzelfde spel nog eens te ervaren. Maar goed, ik heb hem wel besteld. Zo hypocriet ben ik dan ook wel weer. Het spel krijgt namelijk zulke goede cijfers.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!