Tijd voor échte innovatie in Grand Theft Auto 6
PU.nl
Achtergrond

Tijd voor échte innovatie in Grand Theft Auto 6

Rockstar heeft bevestigd aan een nieuwe Grand Theft Auto te werken – hoogstwaarschijnlijk Grand Theft Auto 6. Maar kan deze reeks nog innoveren? De echte vernieuwing ligt voor de hand en is niet eens technisch van aard.

Grand Theft Auto was grensverleggend. Tenminste, sinds deel 3. Dat was voor mij de reden om een PlayStation 2 te kopen. Letterlijk een system seller dus. Deel 3 bood een nieuwe wereld, een waar ik uren doorheen reed zonder eigenlijk verder iets te doen. Gewoon, op verkenning, de verkeersregels volgen, stoppen voor het stoplicht. Een wandelingetje maken. Tot ik zin had in een rampage en even voor de lol vijf wanted-sterren probeerde te halen.

Maar vooral voelde de game op een bepaalde manier aan als ‘echt volwassen’ amusement. Weliswaar vaak plat en met een sterke satirische ondertoon, maar het was overduidelijk niet voor kinderen bedoeld. En dan heb ik het niet over geweld en bloed. Ik bedoel de humor van de radiostations, waar dj Lazlo zijn frustraties in de ether spuide, en ook het toch wel serieuze maffiaverhaal. Het spel nam zichzelf niet serieus, maar mij wel. Soort van, in de tijdsgeest gezien. Een tijdsgeest die in 2022 inmiddels echt totaal veranderd is.

©GMRimport

Dat breng me bij het bericht over de nieuwe GTA. Ik las het en dacht: ‘Ja, natuurlijk is die game in ontwikkeling.’ En daarna dacht ik eigenlijk niks. Ik betrapte mezelf erop dat ik niet begon te fantaseren over wat Rockstar nu weer allemaal zou doen met de game. Want tenzij GTA 6 echt totaal iets anders gaat bieden dan zijn voorgangers, wordt het een openwereld-misdaadgame die zich in en rond één of meerdere steden afspeelt en waar je auto’s steelt, missies vervult en uiteindelijk op tweederde van de game afhaakt, omdat er weer andere openwereldgames zijn uitgekomen.

We zitten op dit moment in de gamegeschiedenis namelijk niet echt verlegen om grote openwereldspellen die je kunt verkennen en waarin je allerhande verhalen kunt beleven. Wat kan GTA 6 dus in vredesnaam doen wat we inmiddels niet al honderd keer eerder hebben gezien? Ik denk dat het antwoord juist in datgene ligt waar de games tot nu toe zoveel controverse mee opriepen.

De wereld waarin we nu leven is heel anders dan die uit 2001. En laten we eerlijk zijn: de manier waarop de GTA-games omgingen met vrouwen, seksualiteit en genderidentiteit, is extreem gedateerd. Hoeveel vrouwelijke personages in de GTA-games kun je noemen die geen enorme borsten hebben? Die niet op een of andere manier geseksualiseerd zijn in hun uiterlijk of gedrag? Oh, en hoeveel mannelijke prostituees lopen er in de GTA-steden op straat die je na het hebben van seks in elkaar kunt slaan om het geld weer af te pakken? En hoeveel vrouwelijke, speelbare personages zijn er eigenlijk in de singleplayergames?

©GMRimport

Het wereldbeeld van de GTA-games, en dan vooral het beeld van wat een man en een vrouw zouden moeten zijn, is grotesk en absoluut niet meer als satire te verkopen. Satire steekt de draak met iets. De GTA-games verheerlijkten seksisme.

Nee, dat hoef je niet te verbieden. Ik zeg niet dat je dat moet censureren. Maar de dingen die Grand Theft Auto ‘edgy’ en ‘stoer’ maakten, zijn dat inmiddels echt niet meer. Het was misschien heel erg gangsta om vrouwen als hoeren en strippers te tonen ten dienste van de mannelijke hoofdpersoon, maar (en ik ga er vanuit dan dit voor de lezer geen nieuws is) dit is walgelijk gedrag wat je niet moet verheerlijken. Gedrag waarmee je de helft van je publiek vertelt dat ze ondergeschikt zijn aan de andere helft.

Als Rockstar écht wil innoveren met deel 6, zou dat niet alleen op technisch gebied moeten gebeuren, maar ook op inhoud. Specifiek door het hoofdpersonage een vrouw te maken. De schrijvers moeten deze vrouw vervolgens met hetzelfde respect behandelen als de andere speelbare personages in voorgaande games. Want welke speelbare personages uit eerdere GTA-games gebruikten hun uiterlijk of seksualiteit om hogerop te komen? Het antwoord is geen enkele. Dan hoeft de vrouwelijke heldin in de nieuwe GTA dat ook niet te doen. Seks hebben? Prima. Een seksobject zijn? Nee. 

©GMRimport

Wellicht is het mogelijk om een satire van de wereld van nu te tonen waarin (ik noem maar wat) mannen niet wegkomen met het denigrerend behandelen van vrouwen? Gewoon, om eens te zien hoe zo’n wereld eruit zou zien, als spiegel van de onze. Waarin (en dit is radicaal, ik geef het toe) er vrouwen in beeld kunnen lopen en in scènes kunnen spelen die op geen enkele manier met seks te maken hebben, ook niet in hun uiterlijk en kleding.

Eén (of liever nog meerdere) vrouwen als speelbare personages zouden van de nieuwe GTA een spraakmakende en spannende game maken. Een game die net zo over de top, gewelddadig, grappig en respectloos kan zijn als eerdere delen, maar waarbij de makers nu ál hun publiek serieus nemen, in plaats van slechts de helft. Dat zou weer ouderwets grensverleggend zijn. 

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store
PU.nl
Nieuws

Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store

Het touwtrekken tussen Epic Games en Apple gaat door

Fortnite is weer speelbaar op iOS - in Europa via de Epic Games Store en AltStore, en in de Verenigde Staten zelfs via de officiële App Store.

Dat liet Epic Games via social media weten. Twee weken geleden werd besloten dat Apple in de Verenigde Staten geen commissie meer mag rekenen op aankopen die buiten de App Store worden gemaakt. Daarop gaf Epic Games aan zo snel mogelijk Fortnite terug in de Amerikaanse App Store te laten verschijnen. De game stond daar al vijf jaar niet meer op.

De afgelopen weken probeerde Epic de populaire battle royale-game terug te krijgen op de App Store, maar Apple weigerde het spel ondanks de uitspraak van de rechter toe te laten. Afgelopen week werd de aanvraag afgekeurd en werd het spel zelfs in Europa niet meer op iOS aangeboden via plekken als Epic Games Store.

Nu is de game dus teruggekeerd - in Europa op de gebruikelijke plekken zoals de Epic Games Store, en in de Verenigde Staten voor het eerst in vijf jaar op de App Store. Deze versie bevat externe betaalopties en Epic Games probeert spelers dan ook te motiveren aankopen via Epic te doen in plaats van via Apple's eigen betaalsysteem.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!