Tijd voor échte innovatie in Grand Theft Auto 6
PU.nl
Achtergrond

Tijd voor échte innovatie in Grand Theft Auto 6

Rockstar heeft bevestigd aan een nieuwe Grand Theft Auto te werken – hoogstwaarschijnlijk Grand Theft Auto 6. Maar kan deze reeks nog innoveren? De echte vernieuwing ligt voor de hand en is niet eens technisch van aard.

Grand Theft Auto was grensverleggend. Tenminste, sinds deel 3. Dat was voor mij de reden om een PlayStation 2 te kopen. Letterlijk een system seller dus. Deel 3 bood een nieuwe wereld, een waar ik uren doorheen reed zonder eigenlijk verder iets te doen. Gewoon, op verkenning, de verkeersregels volgen, stoppen voor het stoplicht. Een wandelingetje maken. Tot ik zin had in een rampage en even voor de lol vijf wanted-sterren probeerde te halen.

Maar vooral voelde de game op een bepaalde manier aan als ‘echt volwassen’ amusement. Weliswaar vaak plat en met een sterke satirische ondertoon, maar het was overduidelijk niet voor kinderen bedoeld. En dan heb ik het niet over geweld en bloed. Ik bedoel de humor van de radiostations, waar dj Lazlo zijn frustraties in de ether spuide, en ook het toch wel serieuze maffiaverhaal. Het spel nam zichzelf niet serieus, maar mij wel. Soort van, in de tijdsgeest gezien. Een tijdsgeest die in 2022 inmiddels echt totaal veranderd is.

Dat breng me bij het bericht over de nieuwe GTA. Ik las het en dacht: ‘Ja, natuurlijk is die game in ontwikkeling.’ En daarna dacht ik eigenlijk niks. Ik betrapte mezelf erop dat ik niet begon te fantaseren over wat Rockstar nu weer allemaal zou doen met de game. Want tenzij GTA 6 echt totaal iets anders gaat bieden dan zijn voorgangers, wordt het een openwereld-misdaadgame die zich in en rond één of meerdere steden afspeelt en waar je auto’s steelt, missies vervult en uiteindelijk op tweederde van de game afhaakt, omdat er weer andere openwereldgames zijn uitgekomen.

We zitten op dit moment in de gamegeschiedenis namelijk niet echt verlegen om grote openwereldspellen die je kunt verkennen en waarin je allerhande verhalen kunt beleven. Wat kan GTA 6 dus in vredesnaam doen wat we inmiddels niet al honderd keer eerder hebben gezien? Ik denk dat het antwoord juist in datgene ligt waar de games tot nu toe zoveel controverse mee opriepen.

De wereld waarin we nu leven is heel anders dan die uit 2001. En laten we eerlijk zijn: de manier waarop de GTA-games omgingen met vrouwen, seksualiteit en genderidentiteit, is extreem gedateerd. Hoeveel vrouwelijke personages in de GTA-games kun je noemen die geen enorme borsten hebben? Die niet op een of andere manier geseksualiseerd zijn in hun uiterlijk of gedrag? Oh, en hoeveel mannelijke prostituees lopen er in de GTA-steden op straat die je na het hebben van seks in elkaar kunt slaan om het geld weer af te pakken? En hoeveel vrouwelijke, speelbare personages zijn er eigenlijk in de singleplayergames?

Het wereldbeeld van de GTA-games, en dan vooral het beeld van wat een man en een vrouw zouden moeten zijn, is grotesk en absoluut niet meer als satire te verkopen. Satire steekt de draak met iets. De GTA-games verheerlijkten seksisme.

Nee, dat hoef je niet te verbieden. Ik zeg niet dat je dat moet censureren. Maar de dingen die Grand Theft Auto ‘edgy’ en ‘stoer’ maakten, zijn dat inmiddels echt niet meer. Het was misschien heel erg gangsta om vrouwen als hoeren en strippers te tonen ten dienste van de mannelijke hoofdpersoon, maar (en ik ga er vanuit dan dit voor de lezer geen nieuws is) dit is walgelijk gedrag wat je niet moet verheerlijken. Gedrag waarmee je de helft van je publiek vertelt dat ze ondergeschikt zijn aan de andere helft.

Als Rockstar écht wil innoveren met deel 6, zou dat niet alleen op technisch gebied moeten gebeuren, maar ook op inhoud. Specifiek door het hoofdpersonage een vrouw te maken. De schrijvers moeten deze vrouw vervolgens met hetzelfde respect behandelen als de andere speelbare personages in voorgaande games. Want welke speelbare personages uit eerdere GTA-games gebruikten hun uiterlijk of seksualiteit om hogerop te komen? Het antwoord is geen enkele. Dan hoeft de vrouwelijke heldin in de nieuwe GTA dat ook niet te doen. Seks hebben? Prima. Een seksobject zijn? Nee. 

Wellicht is het mogelijk om een satire van de wereld van nu te tonen waarin (ik noem maar wat) mannen niet wegkomen met het denigrerend behandelen van vrouwen? Gewoon, om eens te zien hoe zo’n wereld eruit zou zien, als spiegel van de onze. Waarin (en dit is radicaal, ik geef het toe) er vrouwen in beeld kunnen lopen en in scènes kunnen spelen die op geen enkele manier met seks te maken hebben, ook niet in hun uiterlijk en kleding.

Eén (of liever nog meerdere) vrouwen als speelbare personages zouden van de nieuwe GTA een spraakmakende en spannende game maken. Een game die net zo over de top, gewelddadig, grappig en respectloos kan zijn als eerdere delen, maar waarbij de makers nu ál hun publiek serieus nemen, in plaats van slechts de helft. Dat zou weer ouderwets grensverleggend zijn. 

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

54 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
ELKAY
24 februari 2022 - 09:45

Grappig dat ik mijn uitgebreide reactie niet kan plaatsen om dat het “spam” zou zijn.

Het enige wat ik wilde aangeven, is dat ik dit een bloed irritante column vind. Het gaat over GTA, de grootste satire game die overal tegen aan trapt. Dat een columnist graag een woke, politiek correct spel ziet (wat niemand dan speelt), zegt niet dat iedereen er zo in staat.

Voor mij geen Woke Theft Auto, maar gewoon GTA.

Jelster
20 februari 2022 - 09:48

Speel al jaren zoveel mogelijk met de dames. Als ik ergens klaar mee ben is het urenlang kijken naar het gesjok van de achterkant van een baardmans in een spel. Ik snap niet waarom anderen dit zo specifiek moeten. Ik kijk nou eenmaal graag naar de dames, daar ben ik eerlijk in. En dat is in spellen niet anders.

DeBeer
17 februari 2022 - 09:37

Oprecht: deze game spreekt mij absoluut niet aan. Niet vanwege de manier waarop vrouwen gedefinieerd worden maar vanwege het genre. Het is een platte schooter met weinig inhoud en veel al rijden, rammen en stelen. Ik verwacht dan ook dat ze niets kunnen toevoegen waardoor ik denk deze game mij zal aantrekken, maar ik sta open voor verrassingen!

Lurf
16 februari 2022 - 22:54

Ik speel GTA al sinds ik de demo van GTA1 in handen kreeg via de PC Gameplay op m’n 14e. Ook deel ik de mening dat Rockstar wel eens met iets nieuws mag komen. De laatste paar GTA’s was ik snel klaar mee. Dus ik denk leuk artikel. Was benieuwd wat de schrijver bedacht had qua gameplay innovatie. Het artikel begon als een normaal artikel en dan – TADAA – jahoor daar zijn we weer. Woke dogma. Was dat nou echt nodig??! Ik ben gelijk gestopt met lezen. Daaag!

Martnk
16 februari 2022 - 04:50

Haha wtf mijn reactie is gewoon na een paar dagen weer verwijderd XD

Ansjo
15 februari 2022 - 19:15

Het zou dan wel weer hilarisch zijn om met een transgender vrouw te spelen die eerst man was en dat je dan een soort MMA mode heb dat je mee kan doen met vrouwelijke MMA wedstrijden. Compleet over de top.

Roolio
14 februari 2022 - 13:23

Ik vind het ook grappig om naast dit artikel een reclame van HORIZON Forbidden West te zien.
Ik kan niet wachten op het volgende stukje gezever van Harry getitleld ‘Hoe kan HORIZON nu nog innoveren?’. Met als antwoord: een mannelijke hoofdrolspeler.

tremere
14 februari 2022 - 12:59

Voorbijgaan aan het hoofdonderwerp: ”waar dj Lazlo zijn frustraties in de ether spuide”

In GTA 3 was Lazlo juist nog een relatief normaal personage waarbij de meeste bellers juist compleet krankjorum waren, waar Lazlo mee om moest gaan.

Heer Mida
14 februari 2022 - 12:39

Wie je speelt is irrelevant. De vraag is: is het goed? Iets dat mensen die roepen voor meer vrouwen in spellen weleens vergeten.

slyrullez
14 februari 2022 - 10:47

Als ze dit gaan doen, hoef ik de game in elk geval niet te hebben.

Edit, ik vind de vraag ‘wat kan GTA doen om te vernieuwen’ overigens wel een goede (Daarom las ik het artikel ook). Echter, had geen geneuzel over vrouwlijke hoofdrol spelers verwacht, maar meer op het gebied van gameplay and world building.

GTA blijft trouwens redelijk uniek. Er zijn veel open wereld games, maar toch niet veel zoals GTA en al helemaal niet van dezelde kwaliteit. Dus als GTA6 meer van hetzelfde is, dan ben ik al helemaal blij.

Jay27
13 februari 2022 - 17:33

Is het bekend welk gedeelte van de GTA V spelers man en vrouw zijn? Dit artikel lijkt aan te nemen dat dit precies 50/50 is (“in plaats van slechts de helft”).

Voor de rest draait GTA vooral om het kunnen uitvoeren van geweldadige, criminele acties, wat voornamelijk een mannelijke eigenschap is. Als er een vrouw in de hoofdrol komt, dan zou het een behoorlijke tomboy moeten zijn. Zou overigens niks mis mee zijn, ik zou er gerust mee spelen. Maar GTA blijft entertainment met een mannelijk karakter.

Niet te ver doorschieten in politieke correctheid, zou ik zeggen.

Ansjo
15 februari 2022 - 18:59
Antwoord aan  Jay27

@Jay27 De schrijver klinkt alsof hij met al dit gezever zelf iets te verbergen heeft of met zo’n stukje denkt te scoren bij chicks. Wat die gast allemaal opschrijft daar zit 99,99% van de GTA gamers totaal niet op te wachten.

Jay27
15 februari 2022 - 21:20
Antwoord aan  Ansjo

@Ansjo Het is inderdaad zo dat sommige mannen zich aansluiten bij Team Chick, omdat ze dan denken een grotere kans te maken. Toch moet je Harry niet onderschatten. Op Twitter voert ie strijdt tegen viruswappies, en dat doet ie met verve.

coolharry
13 februari 2022 - 15:47

”Het was misschien heel erg gangsta om vrouwen als hoeren en strippers te tonen ten dienste van de mannelijke hoofdpersoon, maar (en ik ga er vanuit dan dit voor de lezer geen nieuws is) dit is walgelijk gedrag wat je niet moet verheerlijken”.

Bovenstaand stukje maakt de hele tekst meteen 10x minder sterk. Heel nadrukkelijk aangegeven dat alleen jouw mening de juiste is, komt nooit heel lekker over.

Verder ook eens met de vorige poster. Laat iedereen zelf een character maken. Dan kunnen afhankelijk daarvan ook automatisch (of in te stellen naar keuze), ook bepaalde andere characters van geslacht veranderen en andere teksten meekrijgen. Verhoogt ook nog eens de replay-value van de single player 🙂

ELKAY
24 februari 2022 - 09:48
Antwoord aan  coolharry

@coolharry Precies wat ik ook las en het punt waarop ik geirriteerd raakte. Waarom je op een website als dit een column plaatst vol Feminisme, woke en correctheden, is totaal onnodig.

We hebben het immers over een spel, niet over politiek. Tijd voor innovatie in GTA zou moeten betekenen graphics, mogelijkheden, wapens, voertuigen, NPC’s, AI. Geen politieke deugden.

Ritch
13 februari 2022 - 12:40

Vrijheid van meningsuiting is een ding in NL @gamernl erg zielig dat jullie reacties verwijderen als het je niet aanstaat geldt natuurlijk voor meer dan alleen het vrouwelijk personage of de geaardheid iedereen mag daar zijn mening over hebben populair of niet.

On topic idd zoals al werd gezegd volledig zelf je character maken net als in cyberpunk dan is iedereen weer tevreden.

Lxtreme
13 februari 2022 - 12:05

Een vrouwelijke hoofdrolspeler kan absoluut en ik denk dat in het meerdere speelstijlen kan bevorderen. Laten we dan ook wel het verschil tussen mannen en vrouwen meenemen in algemene zin en uitvergroten in de speelstijl. Dat is wat GTA namelijk zo mooi doet, ze pakken iets en vergroten dat uit.

Kijk maar naar de verschillende karakters in GTA5, allemaal stereotypen welke uitvergroot worden, en dat maakt het fout en in mijn belevenis interessant.

GTA leent zich niet voor wokeness, maar kan wel inclusief zijn. GTA laat de verkeerde kant van de wereld zien en zeker niet de goed “we zijn allemaal vriendjes” versie zoals velen pretenderen en uitdragen als doel. Geen strippers en hoeren meer? Die zijn onlosmakelijk verbonden met het louche circuit, dat is in het echie ook zo. Mensen die zich beter voelen dan de anderen? Dat is een fundament van criminaliteit waar het spel over gaat.

Het grappige is dat eigenlijk het hele GTA gebeuren precies laat zien waarom de wereld zo verrot is.

Roolio
13 februari 2022 - 09:43

Altijd fijn om een artikel te lezen over vrouwen, geschreven door een man.
Want vrouwen hebben het nodig dat mannen voor hun opkomen, blijkbaar.
Je bedoelt het goed Harry, maar je helpt vrouwen niet op deze manier. Als je zelf denkt van wel, dan ben je nog steeds onderdeel van het probleem.

denver (gebruiker is geblokkeerd)
13 februari 2022 - 10:38
Antwoord aan  Roolio

Deze gebruiker is verwijderd

LordGreed
13 februari 2022 - 16:13
Antwoord aan  Roolio

@Roolio wat een onzin. Je hebt empathisch vermogen en als dat getriggerd wordt en dat mag je je daarover uitdrukken.

Robert-Frans
13 februari 2022 - 09:42

Ach, innovatie a la ‘The Hunt’ kan wel lachen zijn. Daarin organiseren rijke, links-elitairen een jachtspel met als prooien complotdenkende, extreem-rechtse, op bedreigde diersoorten jagende en meer van dat soort influenzers.
Lijkt me wel hilarisch, twee glitterende drag queen gangsters die heftig discussieren over hoeveel seconden een man naar een vrouw mag kijken voordat het aanranding wordt, terwijl ze het ene bloederige lijk na het andere in de vuilverbranding gooien.

Zo’n spel zou zelfs ik nog bijna willen spelen.

Agent 4125
13 februari 2022 - 09:21

Rockstar voorschrijven wat ze allemaal wel en niet moeten omdat je er zo’n lekker warm gevoel van krijgt omdat je het zogenaamd goede hebt gezegd, is niet de oplossing. Laat ze lekker maken wat ze willen en dan zien we wel of dat is wat het publiek wil. Koop het, of koop het niet. Ik snap ook niet waar de wokepolitie wil dat dit heen gaat, of stopt. Gaan we straks ook meekijken en meelezen met alle filmmakers en romanschrijvers, om te beoordelen en veroordelen of alles wel binnen de lijntjes van De Goede Smaak en Mening verloopt? Veel succes alvast daarmee. Mijn advies: laat alle franchises zoals ze zijn bedoeld door de makers (James Bond anyone?) en laat vanuit de woke minded gemeenschap eigen helden, gezichten en verhalen ontstaan en tot grote hoogte stijgen. Dat is vanuit beide kanten een stuk geloofwaardiger dan bestaande geschiedenis proberen te herschrijven.

Heer Mida
14 februari 2022 - 12:34
Antwoord aan  Agent 4125

@Agent 4125 Gaan we ‘straks’ meekijken? Waar bent u geweest de afgelopen tien jaar?

Red Dead Demon
13 februari 2022 - 06:35

Als R* slim is laten ze de speler zelf een personage maken (a la Cyberpunk). Kan iedereen zijn eigen ding doen. Zonder discussies onder, bijvoorbeeld, een column. De techniek is intussen zo ver dat zoiets makkelijk te implementeren in een verhaal is.

Mij persoonlijk maakt het geen hol uit wat voor geslacht of geen geslacht een protagonist is. Ik hou van verhalen. Verteld door man of vrouw of ongedefinieerd, het is mij om het even. Het is een game, maak plezier met een game.

Roolio
13 februari 2022 - 10:06
Antwoord aan  Red Dead Demon

@Red Dead Demon
Precies dit. Top reactie!

Ansjo
15 februari 2022 - 19:11
Antwoord aan  Red Dead Demon

@Red Dead Demon Want?? Omdat er wat figuren willen dat er een vrouwelijk hoofdpersonage moet komen ook al slaat dat helemaal nergens op aangezien vrouwen GTA niet spelen en er ook bijna geen vrouwelijke zware criminelen bestaan?

Ik hoop toch zo dat Rockstar niet buigt voor al die “kwetsbaren” tegenwoordig.

do365nic
12 februari 2022 - 20:04

Als de serie de kant op gaat die in het artikel beschreven staat, gaat de serie gelijk ten onder.
Net zoals de (terechte) kritiek op bioware hun games mbt geforceerde woke quests en net zoals star wars, uncharted (ineens een pandoering krijgen van een nog geen 60kg wegende vrouw) the last of us en de lijst blijft maar groeien.

Spellen moeten me entertainen en moeten me niet de les proberen te spellen.

BertThaBest
12 februari 2022 - 17:32

Tja, mijn eerste ingeving op dit artikel: maak gta alsjeblieft niet woke. Gta moet van mij hard, lomp en aansluiten bij het idee dat je een echte crimineel bent. In de onderwereld hebben mannen het vooral voor het zeggen in en delven vrouwen het onderspit en zijn ze lustobjecten. Helaas. Dat kan je wel weghalen, maar goed, tja. Maar goed, vooruit, als je een net zo toffe game kan maken met een bruut vrouwelijk personage, akkoord. Ik zie het alleen niet voor me.

Maar hoe dan ook, Rockstar maakt er vast weer iets moois van.

The_Stifmeister
12 februari 2022 - 16:57

Het is weer triest gesteld met de tere zieltjes van enkele reaguurders. Onder ieder artikel waarin wordt voorgesteld om vrouwen eens een keer op een andere manier neer te zetten dan enkel en alleen als sexobject meteen gillen dat het ‘woke’ is zonder met steekhoudende tegen argumenten te komen. Sneu.

LordGreed
12 februari 2022 - 17:45
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister volgens mijn zijn het juist tere zieltjes die het een probleem vinden dat een game niet aan hun wereldbeeld voldoet. Ik denk persoonlijk dat als je denkt dat je die strippers uit GTA moet weren omdat het niet in je wereldbeeld past, dat je in een bubbel zit. Dat beroep zal nooit verdwijnen van de planeet en ik zie niet in waarom je dat niet in een game zou stoppen dat gaat over criminaliteit, losers, verraad,en geweld. Ze moeten er geen romantische comedy van gaan maken lijkt me.

Rutgie
12 februari 2022 - 19:12
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister Ik zou het niet beter uit kunnen drukken. Volgens mij gaan velen hier voorbij het punt dat hier gemaakt wordt.

Ansjo
15 februari 2022 - 19:08
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister Het is toch echt andersom. Laten we een game veranderen omdat er wat tere zieltjes zoals deze collumn schrijver bestaan. Heb je het wel gelezen?

chefry
12 februari 2022 - 16:56

Ik heb helemaal niets tegen vrouwen als protagonisten in games als GTA. Maar een striptent binnen lopen met mannelijke strippers zou ik niet doen omdat het niet mijn sexuele voorkeur heeft.
De meeste gamers zijn mannen/jongens en Rockstar weet dat dus waarschijnlijk zal het blijven zoals het is. Nieuw single player verhaal en meer npc zou wel gaaf zijn

MeneerAert
12 februari 2022 - 23:19
Antwoord aan  chefry

@chefry Beetje kip en ei verhaal dit. Als je de inhoud van de games niet veranderd en dus alleen maar blijft cateren naar jongens/mannen dan zullen games ook altijd alleen voor jongens en mannen blijven. Niets mis mee om de doelgroep te verbreden.

Heer Mida
14 februari 2022 - 12:37
Antwoord aan  MeneerAert

@MeneerAert Je gaat ervan uit dat vrouwen dit soort spellen interessant vinden. Een nieuw publiek maken zonder degelijke argumentatie kan een hoop geld kosten.

Ansjo
15 februari 2022 - 19:04
Antwoord aan  MeneerAert

@MeneerAert Als je de game meer aantrekkelijk gaat maken voor vrouwen dan wordt het minder aantrekkelijk voor mannen. Het spel wordt dus aantoonbaar slechter in eigenlijk al deze gevallen. Kijk maar naar de laatste Star Wars triologie. Probeerden ze ook meer vrouwelijke kijkers te trekken. Nou de vrouwen komen niet en de mannen hebben massaal de rug gekeerd. Dus tel uit je winst.

wiim
12 februari 2022 - 15:25

Al vaak eens geweest met uw stukken, maar hier kan ik bijna niet meer oneens mee zijn. Waarschijnlijk ben ik dan in de minderheid, maar voor mij is de aantrekking van deze games altijd het verhaal IN de wereld geweest, niet de wereld op zich. De eerste Mafia staat voor mij dan ook op dezelfde hoogte als San Andreas (en de tweede vond ik ook heel aangenaam).
Voor mij zijn het juist de games die weinig verhaal aanbieden die maar tot 2/3e worden uitgespeeld: Saints Row en Just Cause … maar van GTA 5 en San Andreas heb ik de single player story al zeker 3-4 keer elk herspeeld. Dat is wat voor mij GTA interessant maakt (niet dat het verhaal zo meesterlijk geschreven is, maar goed)

wiim
12 februari 2022 - 15:27
Antwoord aan  wiim

Ik had nog wat te zeggen maar blijkbaar trekt de spam detectie hier op niet veel. Jammer.

Ansjo
15 februari 2022 - 19:03
Antwoord aan  wiim

@wiim Ja ik heb alle GTA games tot nu toe wel tot 5x uitgespeeld. Online snap ik geen hol van en ik heb eigenlijk altijd gehoopt om een heel nieuw verhaal DLC met nieuwe hoofdrolspelers in de wereld van GTA5. De wereld bestaat al dus die hoef je niet opnieuw te bouwen. Maar ja helaasch. Vind de missies het leukst.

TheRock
12 februari 2022 - 15:18

The Rock moet zeggen dat The Most Electrifying Man op Gamer nu voor het eerst goede argumenten hoort mbt dit topic over vrouwen sexualiseren in games. Goed stukje leesvoer!

Paasei
12 februari 2022 - 13:23

Het is alweer een tijdje geleden dat beste Harry weer een woke artikel schrijft. Nergens een reden gelezen waarom de game er beter van zou worden.

Als Rockstar echt wil innoveren, moeten ze eens de combat/gunplay vernieuwen. Dit is sinds GTA3 in de kern altijd hetzelfde gebleven en dat speelt gewoon voor geen meter. Beetje aimbotten eigenlijk. Dit terwijl ze een geweldige gamereeks hebben genaamd Max Payne. Ongelooflijk dat ze dat nooit naar GTA hebben gebracht.

Ik wacht altijd op de PC versies, zodat je tenminste normaal kunt schieten in deze games.

JustlikeNiko
12 februari 2022 - 13:13

Ik denk dat Rockstar hier wel iets mee moet. De tijden veranderen. GTAV gaat al een jaar of 10 mee en als ze willen dat GTAVI dat ook gaat, dan zullen ze we iets aan het wereldbeeld wat ze schetsen moeten doen. Anders zullen ze doelwit worden van verschillende actiegroepen en politici.

En zoals hierboven wordt aangehaald is Rockstar goed in het schoppen tegen verschillende zaken, maar ik denk dat dat vooral gebeurt vanuit marketingoogpunt. GTA is namelijk geen kunstvorm, maar probeert vooral zoveel mogelijk geld binnen te harken. Shockeren slaat natuurlijk aan bij de doelgroep, ‘woke’ gedrag, lees ik hierboven, niet.

Martnk
12 februari 2022 - 11:51

En wat betreft technisch vlak kan er juist wel veel vernieuwing gebracht worden. GTA online kan met de kennis van nu van de grond af opnieuw worden opgebouwd. Dat biedt enorm veel mogelijkheden.

slayer1slayer
12 februari 2022 - 11:44

@gamer.nl Waarom is mijn reactie verwijderd? En waarom is deze vraag al een keer verwijderd?

TommyVercetti
12 februari 2022 - 10:26

Hoeft niet een vrouw voor mij, zijn genoeg andere dingen die heel innovatief kunnen zijn.

1.Liberty City, Vice City en San Andreas in 1 open wereld.
2.ziekenhuizen(volledig interactief waar ook echt mensen worden geopereerd), honkbal basketbal football stadions volledig interactief en waar ook echt wedstrijden worden gespeeld.
3.Ruimtehavens waar je na de maan kan gaan of Mars(zoals de mods maar dan beter) zeker in deze tijd met blue origin en space X zou het een leuke toevoeging zijn.
4.Meeste huizen en gebouwen interactief.
5.Drugshandel zoals Chinatown Wars en de game Scarface.

The_Stifmeister
12 februari 2022 - 16:54
Antwoord aan  TommyVercetti

@TommyVercetti
Jij hebt echt helemaal niks begrepen van column he.

TommyVercetti
12 februari 2022 - 17:58
Antwoord aan  The_Stifmeister

@The_Stifmeister ik was gestopt met lezen bij hoofdpersonage en vrouw.

chefry
12 februari 2022 - 16:59
Antwoord aan  TommyVercetti

@TommyVercetti
Leuke ideeen maar ik denk dat het spel dan te complex gaat worden

TommyVercetti
12 februari 2022 - 17:58
Antwoord aan  chefry

@chefry Valt wel mee die jongens hebben miljoenen en veel mensen.

Bteqq
12 februari 2022 - 17:24
Antwoord aan  TommyVercetti

@TommyVercetti

Ik zoek je dan ook gewoon weer op! Groetjes van Lance.

LordGreed
12 februari 2022 - 09:35

Op moment dat je het woke en alles met respect moet gaan behandelen is de lol er natuurlijk wel vanaf. Dat is GTA juist in de aders, het schoppen tegen dingen. Als het iets moet doen is het juist in de maling nemen van absurde realiteit zoals het doorgeslagen woke gebeuren.

Bteqq
12 februari 2022 - 09:39
Antwoord aan  LordGreed

@LordGreed eens als het gaat om de satire en het in de maling nemen van. Wat betreft vrouwelijke hoofdpersonage(s): van mij mag het.

Mijn wens: meer voertuigen, boten, treinen (en missies ermee of een rangeerterrein), auto’s, vliegtuigen, helikopters en ga zo maar door. Nog meer npc’s die wat nuttigs doen en a la RDR2 gebouwen die gebouwd worden etc. Zou het supergaaf vinden. En dan heb ik online maar 1 blauwe maandag gespeeld, maar de single player 3x uitgespeeld en uiteraard uren in rondgedwaald. In het verhaal en de vernieuwing heb ik alle vertrouwen.

Ansjo
15 februari 2022 - 19:00
Antwoord aan  Bteqq

@Bteqq Dus jij ziet een vrouwelijk hoofdpersonage een dikke gast uit zijn pickup truck trekken?

Roy36NL
12 februari 2022 - 08:44

Een nieuwe gta is altijd wat speciaals. Kijk ook echt uit naar deeltje 6. Maar of ik nog een keer de next gen console versie van 5 ga spelen weet ik nog niet.