Bayonetta 3 moet zichzelf vooral niet te serieus nemen
Gamer.nl
Achtergrond

Bayonetta 3 moet zichzelf vooral niet te serieus nemen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Denian met Bayonetta 3.

Let op: dit artikel bevat spoilers voor Bayonetta 3.

Toen Bayonetta 2 jaren geleden furore maakte op de Wii U, was het een van de fraaiste games die ik ooit had gespeeld. De vormgeving is grandioos, de tussenfilmpjes overstijgen menig actiefilm, en de gevechten – ah, de gevechten – komen verdomd dichtbij perfectie. Als een stukgetrainde ballerina gleed ik over mijn tv-scherm, elke mokerslag en kopstoot in een backflip ontwijkend. Bayonetta 2 bevestigde (nogmaals) dikwijls dat PlatinumGames met Witch Time – de tijdvertragende mechaniek die activeert wanneer je vijandelijke aanvallen ontwijkt – goud in handen had. Ik kon er niet genoeg van krijgen, en zo met mij veel anderen.

De aankondiging van Bayonetta 3 bij The Game Awards in 2017 was dan ook een euforisch moment. Dat gevoel krijg ik minder snel bij grotere Nintendo-IP’s als Zelda of Pokémon, maar eerder bij franchises die aan een zijden draadje lijken te hangen. Want yes: ondanks dat Bayonetta veel spelers had verloren dankzij die beruchte verhuizing naar een andere console, kwam er toch nog een Bayonetta 3! In de jaren na die aankondiging vroeg ik me wel steeds af wanneer…

©GMRimport

Want het duurde en het duurde maar voordat we eindelijk in 2021 de eerste gameplaytrailer te zien kregen. Bayonetta 3 werd afgelopen oktober dan eindelijk werkelijkheid, op misschien wel de beste Nintendo-console die er ooit is geweest. Maar: ook een console die een beetje aan het einde van zijn latijn is.

Krakkemikkig 

Wat namelijk vrijwel direct opvalt aan de (traditiegetrouw) zinderende openingsscène, waarin Bayonetta al vechtend op een cruiseschip door een tsunami wordt meegevoerd door New York, is dat de game er eigenlijk geen haar beter uitziet dan Bayonetta 2. En zoals ik al zei: Bayonetta 2 is een schitterende game, maar wel voor 2014-begrippen. Dit was de eerste keer dat ik een tussenfilmpje in een Bayonetta-game zag en dacht: oh, deze game loopt wat krakkemikkig.

©GMRimport

Toch is dat best vergeeflijk voor een Switch-game met snellere actie dan bijna alle spellen op current-gen consoles. Want actie heeft Bayonetta 3 in overvloede: de game zoekt eigenlijk constant het uiterste van de Switch op, terwijl de combat – ondanks een toch wat instabiele framerate – de hele game vloeiend aanvoelt. En dat is stiekem het enige wat telt voor een actiegame als deze. Hoewel ik uitkijk naar een Bayonetta-ervaring met een hogere productiewaarde op een Nintendo-console met meer power, is het derde deel een steengoede game puur vanwege een voortreffelijke gameplay. Ook niet vanwege het verhaal, dus, maar daar later meer over. Eerst de voortreffelijke gameplay.

Polar express from hell 

In de jaren waarop ik wachtte op Bayonetta 3 was er eigenlijk maar één ding waar ik bang voor was: dat de serie wederom zou teruggrijpen naar vertrouwde mechanieken en met weinig nieuws op de proppen zou komen. Want hoe goed Bayonetta 2 ook is, naast een ander verhaal en een nieuwe look voor de personages is het eigenlijk precies dezelfde game als Bayonetta 1. Dat was destijds nog te verantwoorden, maar na acht jaar wachten op het derde deel niet meer.

Gelukkig is dat niet het geval. In het derde deel wordt het al vrij complexe vechtsysteem namelijk nog verder uitgediept, met meer focus op unieke wapens en een nieuwe gimmick waarbij je Bayonetta’s helse demonen bestuurt. Je krijgt nu zelf Madame Butterfly en Gomorrah onder de knoppen, die in het verleden juist het gevecht uit handen namen met een tussenfilmpje. Het blijft overigens niet alleen bij die twee, want Bayonetta 3 komt met een waslijst aan nieuwe demonen.

Het vechten met demonen kenschetst de gameplay net zo sterk als Witch Time zelf

-

Vechten met demonen kenschetst de gameplay van Bayonetta 3 eigenlijk net zo sterk als Witch Time zelf, en dat zegt heel wat. Het maakt de gevechten nog grotesker dan die al waren. Bayonetta leert gedurende het verhaal steeds meer Demon Slaves te beheersen, en op een gegeven moment zijn de iconische Butterfly en Gomorrah niet eens meer zo interessant. De overige demonen gaan namelijk alle creatieve perken te buiten, variërend van een klokkentoren met zwiepende armen (Umbran Clock Tower) tot een angstaanjagend vleermuismonster dat vijanden in donkere ruimtes kan onthullen (Mictlantecuhtli). Elke nieuwe demon deed mijn mond weer openvallen, maar ik had er met geen zoveel pret als de moordende oorlogstrein Wartrain Guoun. Die gebruik je door tijdens het vechten rails te plaatsen, waarop vervolgens een polar express from hell een gigantisch spoor van vernieling achterlaat.

©GMRimport

Demon Slaves zijn niet de enige reden waarom Bayonetta 3 zoveel veelzijdiger is dan de vorige delen. Zo speel je nu enkele hoofdstukken als tegenspeelster Jeanne, ditmaal uitgedost in bond en een roze minijurk. Daarmee verandert de game in een sidescroller met stealth-achtige gameplay, in de stijl van Metroid Dread. Dan is er nog Viola, de minder ervaren Umbra Witch uit de toekomst, die spelers uitdaagt met een nieuwe methode om Witch Time te activeren: aanvallen blokkeren met een katana. Het is even wennen om de R-knop te gebruiken in plaats van een perfect getimede backflip te doen, maar zodra je het onder de knie hebt voel je je wel dubbel zo pro in de game.

©GMRimport

©GMRimport

Kippenvel en schateren 

Toch vind je de leukste afwisseling van gameplay in de hoofdstukken met Bayonetta zelf. In eerdere Bayonetta-games kreeg je hier en daar een gek surflevel tussen alle hack-and-slashgevechten door, maar in dit deel gaan echt alle remmen los. Zo glij je in hoofdstuk één op de rug van Gomorrah over kromtrekkende wolkenkrabbers in Tokio. Richting het eind van het spel ontpopt zich een onvergetelijk schouwspel met de Demon Slave Bael. Die pad-demoon onthult tijdens een gevecht onder haar slijmerige lijf een beeldschone sirene, die ter plekke een operashow begint op te voeren en het spel plots omtovert in een ritmegame. Ik heb eigenlijk nog nooit tegelijkertijd schaterend gelachen en kippenvel gehad. Dit zijn momenten die Bayonetta zo te gek maken!

Watch on YouTube

Bayonetta-games zijn op hun sterkst wanneer ze zichzelf niet al te serieus nemen. Westerse ontwikkelaars kunnen in dat opzicht nog wat leren van hoe de Japanners theatrale kunst in hun actiegames verwerken. Toch is dat ook wel een beetje een valkuil. PlatinumGames probeert met dit deel namelijk een heel diepzinnig verhaal op te trommelen over een multiversum met meerdere Bayonetta’s. Het doet automatisch denken aan Spider-Man: No Way Home, ook vanwege de Doctor Strange-achtige vijand die realiteit kan vervormen genaamd Singularity. Het verhaal voelt erg uit de lucht gegrepen en sluit totaal niet aan op het krankjorum van de vorige delen.

Het einde is dan ook hartverscheurend. Niet omdat het mij ontroert, maar omdat de onoverwinnelijke Bayonetta wordt omgebracht door de minst charismatische antagonist uit de serie óóit.

Ondanks dat de gedetailleerde wereld in Bayonetta er misschien om vraagt, is de serie wat mij betreft niet gebaat bij een verhaal met de lading van een Marvel-blockbuster. Ondanks dat verhaalvertelling steeds vaker als maatstaf wordt gebruikt voor een goede game, zal ik aan iedereen blijven vertellen dat juist Bayonetta 3 de beste game van 2023 is. Niet vanwege een diepzinnig verhaal of geavanceerde graphics, maar vanwege een gameplay die gewoon kneiterhard is. Vechten met Bayonetta is zoals vechten als geen ander – ontdek het maar zelf!

Bayonetta 3 is beschikbaar op de Nintendo Switch. Lees hier de voorgaande review. Lees hieronder voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!