In Baldur's Gate 3 leerde ik de gevolgen van mijn keuzes te accepteren
PU.nl
Achtergrond

In Baldur's Gate 3 leerde ik de gevolgen van mijn keuzes te accepteren

Astarion approves

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erwin Vogelaar met Baldur's Gate 3.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Het begon allemaal met de beroemde berenseksscène in een stream van Larian Studios. Baldur's Gate 3 stond totaal niet op mijn radar als een game die ik wilde spelen, want de vorige spellen van de studio klikten niet en ‘Baldur's Gate’ kende ik enkel van naam. Mijn interesse werd gewekt toen Larian tijdens die stream een game liet zien die je niet alleen hele bijzondere keuzes laat maken, maar waarin de gevolgen van deze keuzes volledig worden ingevuld, inclusief animaties en stemacteurs.

Baldur's Gate 3 blijkt gigantisch. Denk je na de eerste twee actes naar het einde te gaan, wandel je vervolgens de gigantische derde acte binnen waarin je overweldigd wordt door de mogelijkheden. Een hel voor iedereen die de game gewoon wil uitspelen, maar een genot voor liefhebbers die smullen van elke stap in deze wereld. Ik viel in die tweede categorie, want wat ben ik blij met deze game.

Hoofd van Karlach

Een van de tofste dingen die Larian doet is je enorme delen van de game laten missen. Stukken waar enorm veel tijd en geld in is gestopt kun je overslaan als je andere keuzes maakt. Het is zelfs onmogelijk om alles in één enkele playthrough te zien. Toch krijg je nooit het idee dat je iets mist, want wat je wel ziet is al zo groots en voelt zo compleet aan, dat het makkelijk is om vrede te hebben met de paden die je niet hebt genomen.

Ik maakte bijvoorbeeld al snel een fout waardoor een leuke companion niet mee wilde reizen. Jammer, maar ik maak in een onvermijdelijke tweede run gewoon andere keuzes, waardoor ik wel het verhaal van Karlach kan beleven, maar ook een hoop andere dingen ga zien die ik de eerste keer heb gemist. Hoe Karlachs hoofd in mijn tas terechtkwam laat ik even in het midden.

Door met deze instelling verder te spelen, leerde ik vrede te hebben met mijn keuzes en de uitkomsten van de dobbelstenen. Zolang mijn companions niet dood gingen of er hele domme dingen fout gingen, was het prima. Avonturen en relaties zijn niet perfect, maar gaan zoals ze gaan. Soms is het rommelig en soms heb je spijt, maar dat hoort nu eenmaal bij het leven.

Personages

Vooral dol ben ik op de personages en hun verhalen in deze game. Normaal speel ik in rpg's de ultieme good guy door positieve keuzes te maken en zoveel mogelijk mensen te redden. In Baldur's Gate 3 zorgden de personages ervoor dat ik andere keuzes maakte. Ik had vampier Astarion en bloedlustige krijger Lae'zel in mijn party en ik deed al snel alles om hen te beschermen. Iedereen die mijn murder babies iets wilde aandoen, mocht dood.

In de loop van het verhaal leer je meer over waarom deze personages zo zijn. Het is vervolgens prachtig dat je bij cruciale momenten in hun leven als speler een stap terug kunt nemen. Je mag natuurlijk precies zeggen wat je companions moeten doen, maar je kunt ook je mond houden en vertrouwen dat je avonturen en gesprekken genoeg waren. Wat was ik trots toen bijvoorbeeld Shadowheart de juiste keuze maakte!

<3 Astarion

Ook de relaties in Baldur's Gate 3 voelen echter dan in elke andere game die ik heb gespeeld. Vaak is een relatie in een rpg een soort einddoel. Je moet wat opdrachtjes doen, zoent hier en daar om uiteindelijk met elkaar in bed te belanden. Daarna wordt er niet meer over gesproken. Baldur's Gate 3 gaat verder.

Ik was al snel voor de charme van Astarion gevallen. Grotendeels dankzij het stemwerk van Neil Newbon, maar ook het schrijfwerk, het design en de animaties spelen mee. Pas later leerde ik Astarions kwetsbare kant kennen: een man die weer moet leren om zijn eigen persoon te zijn na vele jaren van misbruik. Als je het goed speelt wil hij dat samen met jou ontdekken.

Ik heb regelmatig keuzes gemaakt waarna in de hoek van het scherm 'Astarion disapproves' stond, want die saaie goedzak in mij blijft hardnekkig. Desondanks koos deze vampier ook voor mij. Onze relatie betekende niet een eindpunt, maar bleek een verrijking voor de rest van ons avontuur te zijn. Als ik het even niet meer wist, kon ik naar Astarion in zijn glitterjurk vol verse bloedvlekken lopen en hem een zoen geven.

Als hij kon lachen om de naam van mijn druïde, dan had hij dat vast gedaan, want voor mijn komende tweede playthrough kan ik waarschijnlijk geen betere naam verzinnen dan Mörning Wœd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!