AMD bundelt gpu-optimalisaties in Hypr-RX
Hypr-RX werd al kortstondig genoemd en gedemonstreerd tijdens de onthulling van AMD's eerste Radeon RX 7000-gpu's, maar wordt nu van meer details voorzien. Inmiddels geeft AMD aan dat de alles-in-één optimalisatie in de eerste helft van 2023 officieel moet verschijnen.
Kort door de bocht bestaat Hypr-RX uit een drietrap van AMD's eerdere gpu-optimalisaties. Radeon Super Resolution schaalt vrijwel alle games spatiaal op naar de native resolutie, Radeon Boost stabiliseert framerates aan de hand van dynamische resoluties (dan wel variabele rate shading in DirectX 12) en Radeon Anti-Lag stroomlijnt de framebuffer van cpu en gpu voor net dat beetje meer responsiviteit in games.
Onder één enkele klik schakelt Hypr-RX de drie optimalisaties gelijktijdig in, met de belofte een alomvattende prestatiebonus voor gpu's te bieden. Een voorbeeldscenario met Dying Light 2 (op 'High' in 1440p-resolutie) verhoogt de framerate van gemiddeld 90 fps naar 166 fps: een toename van 85 procent. De responstijd van het systeem zakt daarbij van 30 ms naar 11 ms, aldus AMD's eigen data.
Naast een globale releaseperiode in de eerste helft van 2023, is verder nog weinig bekend over hoe AMD het nieuwe Hypr-RX aan wil bieden. Vermoedelijk werkt de alomvattende gpu-optimalisatie op vrijwel alle recente Radeon-gpu's, waaronder mogelijk ook moderne mobiele oplossingen van AMD, zoals de Van Gogh-chipset in de Steam Deck.
Opmerkingen